Skaffat ny mobil (Sony Xperia Go)
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skaffat ny mobil (Sony Xperia Go)
Hej!
Handifonen, en Motorola Defy+, blev till sist så utsliten i laddningsuttaget att den inte gick att ladda med den medföljande laddaren. Jag skulle ha behövt lämna in den på service, och vara utan i kanske en månad. Det lockade inte. Dessutom var jag ju inte helt nöjd med Handifonen.
Efter samtal med arbetsterapeuten på Habiliteringen köpte jag mig en helt ny smartphone för egna pengar. Jag valde Sony Xperia Go.
Nu till mina frågor.
När jag satte i simkortet och startade upp telefonen, loggade jag in mig på mitt Google konto. Genast började telefonen installera alla appar jag haft installerade på Handifonen. De hamnar ju huller om buller. Man kan välja bokstavsordning, mest använda och egen ordning. Men hur sorterar man apparna efter att ha valt egen ordning i rullgardinsmenyn?
Kan jag bara ha widgets på viloskärmen, den jag kommer till när jag trycker på hemskärmen? Jag skulle vilja ha Runkeeper c:geo och telefonens egen kalender lätt tillgängliga. Går det att lägga dem på viloskärmen?
Vissa appar hittar jag inte, så jag får söka efter dem på Google Play och öppna dem den vägen.
Lilla Gumman
Handifonen, en Motorola Defy+, blev till sist så utsliten i laddningsuttaget att den inte gick att ladda med den medföljande laddaren. Jag skulle ha behövt lämna in den på service, och vara utan i kanske en månad. Det lockade inte. Dessutom var jag ju inte helt nöjd med Handifonen.
Efter samtal med arbetsterapeuten på Habiliteringen köpte jag mig en helt ny smartphone för egna pengar. Jag valde Sony Xperia Go.
Nu till mina frågor.
När jag satte i simkortet och startade upp telefonen, loggade jag in mig på mitt Google konto. Genast började telefonen installera alla appar jag haft installerade på Handifonen. De hamnar ju huller om buller. Man kan välja bokstavsordning, mest använda och egen ordning. Men hur sorterar man apparna efter att ha valt egen ordning i rullgardinsmenyn?
Kan jag bara ha widgets på viloskärmen, den jag kommer till när jag trycker på hemskärmen? Jag skulle vilja ha Runkeeper c:geo och telefonens egen kalender lätt tillgängliga. Går det att lägga dem på viloskärmen?
Vissa appar hittar jag inte, så jag får söka efter dem på Google Play och öppna dem den vägen.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Re: Skaffat ny mobil
Man har flera hemskärmar i en android och kan ha genvägar till appar och widgets lite som man vill på de olika hemskärmarna.
Om man trycker på appar så man ser alla appar och sedan trycker länge på en app kan man placera den på en av hemskärmarna.
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:Man har flera hemskärmar i en android och kan ha genvägar till appar och widgets lite som man vill på de olika hemskärmarna.
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:Om man trycker på appar så man ser alla appar och sedan trycker länge på en app kan man placera den på en av hemskärmarna.
Skaffat ny mobil
Blev nyfiken: " trycker på appar". I vilken meny då? Har behov av att städa själv nämligen. Jag antar att menyerna är likadana i alla androider oavsett om det är en Sony eller Samsung.
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:Om man trycker på apoar så man ser alla appar och sedan trycker länge på en app kan man sedan placera den på en av hemskärmarna.
Tack, nu börjar jag fatta det här så smått ...
Gillar SoundHound också, tack för det tipset, bra när man löser Melodikrysset och kör fast.
- Lilla Gumman
Re: Sv: Skaffat ny mobil
Lilla Gumman skrev:Zirre skrev:Om man trycker på apoar så man ser alla appar och sedan trycker länge på en app kan man sedan placera den på en av hemskärmarna.
Tack, nu börjar jag fatta det här så smått ...
Vad kul
Vet du hur du lägger till widgets?
Annars kan det fungera så att om man trycker länge mitt på hemskärmen så dyker det upp en meny.
Skaffat ny mobil
Lilla Gumman skrev:Vissa appar hittar jag inte, så jag får söka efter dem på Google Play och öppna dem den vägen.
Lilla Gumman
Menar du att du inte hittar appikonen i applistan? Ominstallation av appen kan hjälpa men ha tålamod efteråt, ibland tar det flera minuter innan den rätta ikonen dyker upp (under tiden ligger där en standardikon, den ser ut som en liten grå trafikskylt, med appnamnet).
Just appikoner kan bete sig lite märkligt och ibland försvinna. Det kan bero på virus i mobilen. Det kan hända om man ansluter mobilen till en dator. Ifall en app lagrats på SD-kortet och man sedan byter mobil kan det också hända. Inget av detta är väl aktuellt i ditt fall, kanske.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Skaffat ny mobil
barracuber skrev:Lilla Gumman skrev:Vissa appar hittar jag inte, så jag får söka efter dem på Google Play och öppna dem den vägen.
Lilla Gumman
Menar du att du inte hittar appikonen i applistan? Ominstallation av appen kan hjälpa men ha tålamod efteråt, ibland tar det flera minuter innan den rätta ikonen dyker upp (under tiden ligger där en standardikon, den ser ut som en liten grå trafikskylt, med appnamnet).
Just appikoner kan bete sig lite märkligt och ibland försvinna. Det kan bero på virus i mobilen. Det kan hända om man ansluter mobilen till en dator. Ifall en app lagrats på SD-kortet och man sedan byter mobil kan det också hända. Inget av detta är väl aktuellt i ditt fall, kanske.
Det är så rörigt bland apparna att jag inte hittar bland dem. Men det finns en sökfuktion. På min Handifon kunde jag sortera apparna så att jag kunde få alla träningsappar bredvid varann, alla geicachingappar bredvid varann o.s.v. Nu ligger alla appar huller om buller. Det går att sortera dom. Faat hur vet jag inte.
- Lilla Gumman
Appar brukar ligga i bokstavsordning.
Finns någon app så man kan ha appar i mappar på hemskärmen ska se vad den heter.
Finns någon app så man kan ha appar i mappar på hemskärmen ska se vad den heter.
Zirre skrev:Appar brukar ligga i bokstavsordning.
Här är en sådan app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ayelectronics.AppFolder
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:Zirre skrev:Appar brukar ligga i bokstavsordning.
Här är en sådan app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ayelectronics.AppFolder
Man behöver ingen extraapp för mappar - de finns inbyggda från början. Man skapar en mapp så här: man släpar en appikon över en annan appikon och då skapas en mapp som innehåller båda appikonerna. Man kan även döpa om en mapp genom att "longpressa" (ursäkta nysvenskan) på den, samt dra runt ikonerna för att ändra ordningen.
- barracuber
Skaffat ny mobil
Lilla Gumman skrev:Det är så rörigt bland apparna att jag inte hittar bland dem. Men det finns en sökfuktion. På min Handifon kunde jag sortera apparna så att jag kunde få alla träningsappar bredvid varann, alla geicachingappar bredvid varann o.s.v. Nu ligger alla appar huller om buller. Det går att sortera dom. Faat hur vet jag inte.
Jag har letat länge efter nån bra app för att kategorisera appar (exv alla träningsappar för sig) men aldrig hittat nån bra. Här är en, har ej testat den, tror den är gratis, som påstås kunna "Categorize apps to different folders".
Ju fler appar man har desto jobbigare blir det att hålla ett sånt här kategorisystem uppdaterat. Man måste ju själv lägga in varje app i sin rätta kategori. Själv använder jag inte kategorier utan vanliga mappar på hemskärmarna enligt min förra post.
- barracuber
barracuber skrev:Zirre skrev:Zirre skrev:Appar brukar ligga i bokstavsordning.
Man behöver ingen extraapp för mappar - de finns inbyggda från början. Man skapar en mapp så här: man släpar en appikon över en annan appikon och då skapas en mapp som innehåller båda appikonerna. Man kan även döpa om en mapp genom att "longpressa" (ursäkta nysvenskan) på den, samt dra runt ikonerna för att ändra ordningen.
Det beror helt på vilken android version du har. Alla versioner har inte den funktionen.
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:barracuber skrev:Zirre skrev:Här är en sådan app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ayelectronics.AppFolder
Det beror helt på vilken android version du har. Alla versioner har inte den funktionen.
Det kan hända det funkar olika på olika märken hur man skapar och namnger mappar. Men alla märken bör ha den funktionen eftersom den ingår i basandroid.
- barracuber
Skaffat ny mobil
Gick igenom App Folder och recensionerna. Det tillåts tydligen bara 2 appar per folder i gratisversionen.
Jag har redan upp till 10 appar i foldrar som jag gett egna namn.
Menyknapp - lägg till mapp. Namnge mappen.
Flytta en app till mappen genom att dra den från programfönstret.
Jag har redan upp till 10 appar i foldrar som jag gett egna namn.
Menyknapp - lägg till mapp. Namnge mappen.
Flytta en app till mappen genom att dra den från programfönstret.
barracuber skrev:Zirre skrev:barracuber skrev:Man behöver ingen extraapp för mappar - de finns inbyggda från början. Man skapar en mapp så här: man släpar en appikon över en annan appikon och då skapas en mapp som innehåller båda appikonerna. Man kan även döpa om en mapp genom att "longpressa" (ursäkta nysvenskan) på den, samt dra runt ikonerna för att ändra ordningen.
Det kan hända det funkar olika på olika märken hur man skapar och namnger mappar. Men alla märken bör ha den funktionen eftersom den ingår i basandroid.
Nej alla versioner har inte funktionen. Så är det bara.
Skaffat ny mobil
Zirre skrev:barracuber skrev:Zirre skrev:Det beror helt på vilken android version du har. Alla versioner har inte den funktionen.
Nej alla versioner har inte funktionen. Så är det bara.
Rätt av dig, Zirre. Alla versioner av Android som är äldre än Gingerbread Cookie kan inte skapa mappar. Men telefoner med så gamla Android-versioner säljs inte idag. Nån kanske har en hemma som fortfarande används, iofs.
- Lilla Gumman
Skaffat ny mobil
Jag försökte inatallera Go Clock Widget igår kväll. Det tog en evig tid. Jag somnade igår, och på morgonen jobbade den fortfarande.
Är det verkligen så att man bara kan installera vissa appar och widgets om man har wifi?
Igår kväll fick jag starta igång uppdatering av 16 appar, borde gå automatiskt men det är väl inte inställt så ännu. Av de 16 apparna som ville uppdateras (cirka hälften är såna so medföljde telefonen) är tre ännu inte uppdaterade. AVG Antivirus "väntar på nätverk".
Jag har 3 GB datasurf i mobilen, så det är ingen fara. Det kostar 89 kr i månaden oavsett hur mycket jag använder Internet i telefonen. När 3 GB är förbrukade ska det gå segt, men det har jag aldrig upplevt.
Om en app är inställd på att bara uppdateras automatiskt vid tillgång till wifi, ska det inte gå att uppdatera manuellt då med mobildata? Eller måste man ändra i inställningen på nåt vis?
Google tror att jag både har en Motorola Defy+ och en Sony Xperia Go. Hur plockar jag bort Motorla Defy+ från Google? Jag vill inte få upp Motorola Defy + som ett alternativ när jag är inne i Google Play på datorn.
Är det verkligen så att man bara kan installera vissa appar och widgets om man har wifi?
Igår kväll fick jag starta igång uppdatering av 16 appar, borde gå automatiskt men det är väl inte inställt så ännu. Av de 16 apparna som ville uppdateras (cirka hälften är såna so medföljde telefonen) är tre ännu inte uppdaterade. AVG Antivirus "väntar på nätverk".
Jag har 3 GB datasurf i mobilen, så det är ingen fara. Det kostar 89 kr i månaden oavsett hur mycket jag använder Internet i telefonen. När 3 GB är förbrukade ska det gå segt, men det har jag aldrig upplevt.
Om en app är inställd på att bara uppdateras automatiskt vid tillgång till wifi, ska det inte gå att uppdatera manuellt då med mobildata? Eller måste man ändra i inställningen på nåt vis?
Google tror att jag både har en Motorola Defy+ och en Sony Xperia Go. Hur plockar jag bort Motorla Defy+ från Google? Jag vill inte få upp Motorola Defy + som ett alternativ när jag är inne i Google Play på datorn.
- Lilla Gumman
Skaffat ny mobil
Det gick att installera till sist, men Go Clock Widget avinstallerades fortare än kvickt, den krävde Go Launcher för att starta, och då blev det en massa ikoner på engelska och allt såg konstigt ut, så nej, det gick inte.
Verkar vara svårt att hitta en snygg klocka att ha på startskärmen som dessutom kan ställas in att larma. Valde Retro Clock först, men den varnade för att den var tvungen att använda sig av reklam och man fick välja mellan att acceptera detta och avinstallera.
Hmm. Det finns en ficklampa i telefonen. En stor rund knapp som den tänds och släcks med. Under den en liten rund knapp det står SOS på. Kommer ficklampan att blinka SOS, eller ringer den upp 112?
Verkar vara svårt att hitta en snygg klocka att ha på startskärmen som dessutom kan ställas in att larma. Valde Retro Clock först, men den varnade för att den var tvungen att använda sig av reklam och man fick välja mellan att acceptera detta och avinstallera.
Hmm. Det finns en ficklampa i telefonen. En stor rund knapp som den tänds och släcks med. Under den en liten rund knapp det står SOS på. Kommer ficklampan att blinka SOS, eller ringer den upp 112?
- Lilla Gumman
Skaffat ny mobil
Och detta med musiken. Går att snabbstarta genom att dra.vänster, när mobilrn är i viloläge och dka startas upp. Då finns ingen musik. Men jag har ju några startskärmar/viloskärmar att bläddra mellan, och på startskärm nummer två finns det en musikspelare. Då kan jag se all musik jag har, fast all musik går inte att lyssna på (är väl fel format, var låtar jag glömt att jag hade).
När jag först startade igång telefonen och kopplat den till datorn, kopierade jag mp3-musik till rn mapp i telefonen som heter musik. Ingen musik fanns i telefonen när jag startade winamp. Så jaf klippte ur all musik och klistrade in i en mapp på datorn som en extra kopia, så att jag skulle komma ihåg vilken musik jag ville ha i mobilen.
Jag behöver hitta mappen där musiken ligger. Får väl leta vidare. Finns ju program till telefone dpmdköter detta, men då måste vi först fä igång vår trådlösa router.
När jag först startade igång telefonen och kopplat den till datorn, kopierade jag mp3-musik till rn mapp i telefonen som heter musik. Ingen musik fanns i telefonen när jag startade winamp. Så jaf klippte ur all musik och klistrade in i en mapp på datorn som en extra kopia, så att jag skulle komma ihåg vilken musik jag ville ha i mobilen.
Jag behöver hitta mappen där musiken ligger. Får väl leta vidare. Finns ju program till telefone dpmdköter detta, men då måste vi först fä igång vår trådlösa router.
- Lilla Gumman
Ficklampan kommer blinka sos.
Googles egen app för att spela musik Play musik är bra
Googles egen app för att spela musik Play musik är bra