Dagens TT.
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Dagens TT.
I den här tråden tycker jag att vi kan dela dagens aktuella händelser. Tycker att forumet spamars sönder med nya trådar dagligen om aktuella nyheter. Jag tror inte särskilt många inte missar att läsa nyheterna och hålla os ajour med vad som händer i världen. Men om det finns någon händelse vi tycker är extra intressant kan vi dela med os utav den här.
Här är en nyhet jag personligen har lite anknytning till. När min son var liten var han helt besatt utav Titanic och vi gick och såg utställningen när den var i STHLM. När kopian blir klar vill jag helt klart besöka fartyget. Men jag har ingen lust att åka med det. Är nog lite för vidskeplig utav mej.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/kopia ... ska-byggas
Här är en nyhet jag personligen har lite anknytning till. När min son var liten var han helt besatt utav Titanic och vi gick och såg utställningen när den var i STHLM. När kopian blir klar vill jag helt klart besöka fartyget. Men jag har ingen lust att åka med det. Är nog lite för vidskeplig utav mej.
Kopia av Titanic ska byggas
”Så likt som möjligt” En multimiljardär från Australien ska låta bygga en kopia av Titanic.
Publicerad 5 augusti 2013 - 03:06 – Uppdaterad 5 augusti 2013 - 06:44
Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Dela via e-mail
Skriv ut
Båten byggs i Kina, men inredningen ritas av en arkitektfirma i Höganäs, skriver Sydsvenskan.
Fartyget ska likna originalet så långt som möjligt, men får fler livbåtar.
Precis som då får hytterna inga egna toaletter.
– Men vi förbereder dem för toa och dusch genom att rita in extra stora garderober dit rör är framdragna, säger Fredrik Johansson på Tillberg Design, till tidningen.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/kopia ... ska-byggas
Dagens TT.
Hur gör man med nyheter som inte kommer från TT?
Och om man trycker på "Dela via e-mail" så händer inget..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Dagens TT.
plåtmonster skrev:Hur gör man med nyheter som inte kommer från TT?
Nja tycker att det mesta som skrivs i svensk media kommer från TT eller någon annan nyhetsbyrå som Reuters. Men du har väll hört radions nyhetsuppläsningar från TT? Fyfan vad pinsamt det heter Ekot.
Dagens TT.
Klart det heter ekot då det är ett eko av vad viktiga människor har beslutat är bra för vanligt folk att veta
Iofs så ekar ofta urvalet och innehåll tomt
Iofs så ekar ofta urvalet och innehåll tomt
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Dagens TT.
Det här tycker jag var en rolig nyhet. Jävla amatörer att ingen märkte eller anmärkte på det.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/byggde ... omde-hiss/
Spanska turistorten Benidorm kan stoltsera med ett nytt landmärke: en 47 våningar hög skyskrapa. Huset har dock ett aber. Arkitekten glömde att rita dit en hiss.
Fastigheten Intempo byggdes med syfte att bli en symbol för hopp och välstånd, skriver El Pais. Konstruktionen med två torn som sträcker sig mot himlen skulle bli det högsta bostadshuset i EU.
Dagens TT.
[/quote]
Jobbigt att försova sig som nyhetsuppläsare.
Särskilt när man måste ta upp så allvarliga ämnen.
Jobbigt att försova sig som nyhetsuppläsare.
Särskilt när man måste ta upp så allvarliga ämnen.
Senast redigerad av Nibor 2013-08-10 15:47:11, redigerad totalt 1 gång.
Dagens TT.
slackern skrev:Det här tycker jag var en rolig nyhet. Jävla amatörer att ingen märkte eller anmärkte på det.Spanska turistorten Benidorm kan stoltsera med ett nytt landmärke: en 47 våningar hög skyskrapa. Huset har dock ett aber. Arkitekten glömde att rita dit en hiss.
Fastigheten Intempo byggdes med syfte att bli en symbol för hopp och välstånd, skriver El Pais. Konstruktionen med två torn som sträcker sig mot himlen skulle bli det högsta bostadshuset i EU.
Det där låter för konstigt för att vara sant, och det är det nog också. Läser man artikeln så finns det ju hiss upp till 20:e våningen i alla fall. Vidare uppöver skriver de så här om:
"Utrymmet som krävs för ett hisschackt stort nog att räcka till de 47 våningarna finns inte"
Jag tolkar det som att det finns hisschakt, men att det är underdimensionerat. I ett så stort och högt hus krävs ett flertal hissar, annars får man stå och vänta väldigt länge på sin tur. Så det blir nog hiss, men kanske bara en.
Dagens TT.
Huggorm skrev:slackern skrev:Det här tycker jag var en rolig nyhet. Jävla amatörer att ingen märkte eller anmärkte på det.Spanska turistorten Benidorm kan stoltsera med ett nytt landmärke: en 47 våningar hög skyskrapa. Huset har dock ett aber. Arkitekten glömde att rita dit en hiss.
Det där låter för konstigt för att vara sant, och det är det nog också. Läser man artikeln så finns det ju hiss upp till 20:e våningen i alla fall. Vidare uppöver skriver de så här om:
"Utrymmet som krävs för ett hisschackt stort nog att räcka till de 47 våningarna finns inte"
Jag tolkar det som att det finns hisschakt, men att det är underdimensionerat. I ett så stort och högt hus krävs ett flertal hissar, annars får man stå och vänta väldigt länge på sin tur. Så det blir nog hiss, men kanske bara en.
Och läser man ännu mer noggrant så står det att från början planerades det bara 20 våningar. Sedan bestämdes det att det skulle byggas på med 27 våningar. Så första delen har dom byggt och planerat rätt men glömde det vid påbyggnaden.
Dagens TT.
Kan vara så att inblandade parter har vetat av att det varit nåt knas med bygget men inte brytt sig om att reagera så länge dom själva har fått betalt. Kanske av rädsla att pengarna skulle sina om det visade sig att det är nåt som inte är som det ska och att det inte funnits pengar och vilja till att korrigera det hela.
Är en massa storstilade byggprojekt i Spanien som kraschat och står halvfärdiga. Bankerna ha fått ta över ägorna för att byggföretagen konkat och tilltänka köpare dragit sig ur då ekonomin kraschade.
Är en massa storstilade byggprojekt i Spanien som kraschat och står halvfärdiga. Bankerna ha fått ta över ägorna för att byggföretagen konkat och tilltänka köpare dragit sig ur då ekonomin kraschade.
Dagens TT.
Dagens TT? Men det finns ju nyheter som inte kommer via TT.
I lördags var det tydligen nazistdemonstration i Uppsala. De hade inget tillstånd men de var bara ett tiotal personer som delade ut flygblad.
Konstigt att nazisterna filmade åskådarna. Men rent juridiskt har man ju rätt att filma vem man vill på allmän plats.
I lördags var det tydligen nazistdemonstration i Uppsala. De hade inget tillstånd men de var bara ett tiotal personer som delade ut flygblad.
http://www.unt.se/uppsala/brak-under-ny ... 41589.aspxEnligt vittnesuppgifter ska demonstranterna ha filmat förbipasserande. Den skadade mannen ska ha blivit nerslagen med en flaggpinne, när han försökt gå emellan då demonstranterna slagit en kvinna som inte ville bli filmad.
- Det är flera som misshandlat honom, bekräftar Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.
Konstigt att nazisterna filmade åskådarna. Men rent juridiskt har man ju rätt att filma vem man vill på allmän plats.
Dagens TT.
Alien skrev:Dagens TT? Men det finns ju nyheter som inte kommer via TT.slackern skrev:plåtmonster skrev:Hur gör man med nyheter som inte kommer från TT?
Nja tycker att det mesta som skrivs i svensk media kommer från TT eller någon annan nyhetsbyrå som Reuters.
Om du hade läst tråden. så hade du sett att din fråga redan besvarats.Och det förväntar jag mej att du som moderator över den här tråden gjorde.
Dagens TT.
Moggy skrev:Kan vara så att inblandade parter har vetat av att det varit nåt knas med bygget men inte brytt sig om att reagera så länge dom själva har fått betalt. Kanske av rädsla att pengarna skulle sina om det visade sig att det är nåt som inte är som det ska och att det inte funnits pengar och vilja till att korrigera det hela.
Comorran.
Dagens TT.
slackern skrev:Alien skrev:Dagens TT? Men det finns ju nyheter som inte kommer via TT.slackern skrev:
Nja tycker att det mesta som skrivs i svensk media kommer från TT eller någon annan nyhetsbyrå som Reuters.
Om du hade läst tråden. så hade du sett att din fråga redan besvarats.Och det förväntar jag mej att du som moderator över den här tråden gjorde.
Nej, det tycker jag inte. Ibland skriver faktiskt tidningens egna journalister artikeln, utan någon nyhetsbyrå.
Vet ju inte hur noga man ska bokstavstolka. Men utgår från att det gäller nyheter generellt trots rubriken?
För övrigt tycker jag det är kontigt att kräva att jag "som moderator" ska läsa en tråd på något noggrant sätt. Finns ingen anledning till det, förrän en tråd blivit anmäld. Annars läser jag precis som vilken forumist som helst.