Vad samlar ni på?
Vad samlar ni på?
KalleKus skrev:Vad fan samlar vi på saker för???
Bra fråga!
Har gjort följande observation av mig själv:
1. Mitt samlande är starkt bundet till de intressen jag har,
(informationssamlande, litteratur och research som stödjer intressena).
2. Det tycks som om man får en slags kick av att kunna bygga upp och organisera en samling.
3. Det känns som att det måste finnas en mening med samlingen.
Ytterst vill jag att en samling jag bygger upp ska komma andra med liknande intressen till nytta. Likna det vid ett museum, utställning eller webbsida, det kan ge inspiration och väcka nyfikenhet till nya områden man ej tidigare haft en tanke på.
Jag vill gärna att det finns en större mening med det jag gör än bara ett självändamål.
Så själv samlar jag på litteratur och information som grund för research i de områden jag intresserar mig för.
Exempelvis:
Rymdforskning/Rymdfartshistoria
Filmhistoria
Filmmusik
En vilja att vara delaktig och bidra med något tror jag är min drivkraft.
Vad samlar ni på?
Jag samlar på tärningar och dammråttor.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Vad samlar ni på?
Lego (80-tal till 2000-tal),Teenage Mutant Ninja Turtles (80-tal till 90-tal), Transformers Generations (2000-tal), tv-spel (Gameboy/Color/Advance, N64) och diverse brädspel.
- RainBowChild
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2013-07-12
Vad samlar ni på?
Just nu, allt som har med Supernatural att göra + mitt fortsatta samlande av böcker/filmer etc om det övernaturliga/ockulta/magi/folktro.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Vad samlar ni på?
Oskulder , (just kidding)
Cyklar, (har väl ett tiotal.
Egyptiska tavlor, (inte äkta naturligtvis).
Dåliga förhållanden, (mest mitt fel, i guess).
Cyklar, (har väl ett tiotal.
Egyptiska tavlor, (inte äkta naturligtvis).
Dåliga förhållanden, (mest mitt fel, i guess).
Vad samlar ni på?
Min första samling var dockor, minns inte ens när jag började men hade flera hundra. Samtidigt samlade jag på grisar, i plast, glas, porslin, trä.... När jag kom upp i tonåren var det någon som sa att dockor var töntigt, och eftersom jag alltid gjort allt för att passa in böt jag samlingsobjekt till pins. Det var dom tre stora samlingarna, de mindre är skor, ljuslyktor, vykort, frimärken.
Just nu samlar jag nog inte på något. Har fått mani på att rensa saker= mycket svårt att upprätthålla någon sorts samling.
Just nu samlar jag nog inte på något. Har fått mani på att rensa saker= mycket svårt att upprätthålla någon sorts samling.
Vad samlar ni på?
Jag samlar på det mesta böcker, dvd:er, cd skivor, pc-ps2-ps3 spel, nagellack och olika sorters prydnads älvor (feer enligt vissa). Jag älskar saker och trivs bäst med en massa saker runt omkring mig, mest för att jag vill kunna ta på dem.
Vad samlar ni på?
Jag samlar på krukväxter som jag fött upp sedan de var sticklingar. Det börjar med att jag skär av en liten del av någon annans växt sedan tar jag hem den delen och får den att växa upp till min egen krukväxt.
Vad samlar ni på?
När jag tänker efter så har jag faktiskt samlat på saker ända sen jag var barn till och från, fan har det med AS att göra också?
Samlade på Hockeybilder ett tag förut då jag gjort det mycket som barn i skolan trots att jag aldrig tittar på hockey eller nån sport för den delen
Skulle nog inte vilja kalla mina tvspels köp för en samling då jag bara köper det jag finner intressant men det blir en hel del spel och blu ray filmer då och då
Det jag samlar på främst är bland annat Sideshow statyer http://www.sideshowtoy.com/
Och tyska första/andra världskrigs medaljer (Mycket dyr hobby)
Samlade på Hockeybilder ett tag förut då jag gjort det mycket som barn i skolan trots att jag aldrig tittar på hockey eller nån sport för den delen
Skulle nog inte vilja kalla mina tvspels köp för en samling då jag bara köper det jag finner intressant men det blir en hel del spel och blu ray filmer då och då
Det jag samlar på främst är bland annat Sideshow statyer http://www.sideshowtoy.com/
Vad samlar ni på?
Feldwebel skrev:
Coolt förstår att det är en dyr hobby. Någon galla släkting som är död numera brukade stolt vissa upp sitt järnkors. Tyvärr vet jag inte vart det har försvunnit. Men det hade varit kul att ha kvar.
Vad samlar ni på?
slackern skrev:Feldwebel skrev:
Coolt förstår att det är en dyr hobby. Någon galla släkting som är död numera brukade stolt vissa upp sitt järnkors. Tyvärr vet jag inte vart det har försvunnit. Men det hade varit kul att ha kvar.
Ja järnkors är riktigt fina saker, har 1a och 2a klass från andra världskriget och ett 2a klass från första världskriget som är nästan 100 år gammalt men fortfarande i topp skick
Skulle gärna vilja ha ett riddarkors också fast dem kostar över 100 tusen
Vad samlar ni på?
Jag samlar på parfymer, fina kassar, Kylie Minogue, Britney Spears och mina favorit filmer. Jag har inga stora samlingar, men även små samligar är kul att ha. ^^
Vad samlar ni på?
Feldwebel skrev:slackern skrev:Feldwebel skrev:
Ja järnkors är riktigt fina saker, har 1a och 2a klass från andra världskriget och ett 2a klass från första världskriget som är nästan 100 år gammalt men fortfarande i topp skick
Grymt får jag fråga vad sådana kostar. Jag tänker på 1:a och 2: klassen. Dom är rätt snygga estetiskt sätt då eller jag vet inte vilken variant man brukar se på gamla svartvita bilder.
Vad samlar ni på?
slackern skrev:
Grymt får jag fråga vad sådana kostar. Jag tänker på 1:a och 2: klassen. Dom är rätt snygga estetiskt sätt då eller jag vet inte vilken variant man brukar se på gamla svartvita bilder.
Det beror mycket på vad för skick dem är i men ett 2a klass får du nästan alltid för under 1000 kronor, köper du ett som kommer i original ask eller om det har en ovanlig tillverkare så går priset upp
1a klass brukar ligga på 2000 och uppåt, är det i mint skick eller kommer med ask så kan dem kosta betydligt mer. Det jag köpte är i nyskick och kommer med en original ask och har dessutom en personlig gravering på baksidan där soldatens namn och rank samt datum för utdelandet står och jag gav 4000 för det
På de flesta bilder från kriget så ser man 1a klassen vilket man kan se på vart det är placerat, sitter det på bröstfickan så är det 1a klassen, 2a klass är bara ett litet band på skjortknapparna. Sitter korset på halsen är det ett riddarkors
Vad samlar ni på?
Feldwebel skrev:slackern skrev:
Det beror mycket på vad för skick dem är i men ett 2a klass får du nästan alltid för under 1000 kronor, köper du ett som kommer i original ask eller om det har en ovanlig tillverkare så går priset upp
1a klass brukar ligga på 2000 och uppåt, är det i mint skick eller kommer med ask så kan dem kosta betydligt mer. Det jag köpte är i nyskick och kommer med en original ask och har dessutom en personlig gravering på baksidan där soldatens namn och rank samt datum för utdelandet står och jag gav 4000 för det
På de flesta bilder från kriget så ser man 1a klassen vilket man kan se på vart det är placerat, sitter det på bröstfickan så är det 1a klassen, 2a klass är bara ett litet band på skjortknapparna. Sitter korset på halsen är det ett riddarkors
Tack för informationen. Det var ju riktigt billigt det. Alltså 4000 kr är inte mycket pengar för en sådan sak trodde det skulle kosta betydligt mycket mer. Själv har jag en officersdolk från Heer. Är bara själva dolken med skidan inte med dom där tygfoffsarna som gör att dom blir värdefulla.
Vad samlar ni på?
slackern skrev:
Tack för informationen. Det var ju riktigt billigt det. Alltså 4000 kr är inte mycket pengar för en sådan sak trodde det skulle kosta betydligt mycket mer. Själv har jag en officersdolk från Heer. Är bara själva dolken med skidan inte med dom där tygfoffsarna som gör att dom blir värdefulla.
Jo 4000 är väldigt billigt för det jag köpte, vissa kan gå upp mot 10k om det är nån jätteovanlig tillverkare eller om det tillhört nån känd soldat.
Officersdolkarna är fina saker det och även om du inte har toffsarna till så är det ändå värt en hel del, du kan lätt få 5000 för en sån. Har själv försökt skaffa en SS dolk men har inte riktigt pengar till en sån än så lär skaffa en SA dolk istället som är lite billigare
Vad samlar ni på?
Jo 4000 är väldigt billigt för det jag köpte, vissa kan gå upp mot 10k om det är nån jätteovanlig tillverkare eller om det tillhört nån känd soldat.
Officersdolkarna är fina saker det och även om du inte har toffsarna till så är det ändå värt en hel del, du kan lätt få 5000 för en sån. Har själv försökt skaffa en SS dolk men har inte riktigt pengar till en sån än så lär skaffa en SA dolk istället som är lite billigare
Tack jo jag kan tänka mej att SS dolkarna är värda en hel del. Det är ju en hel del mytbildning kring SS eller vad man ska säga. Jag vet inte om du har hört talas om Hugo Boss. Dom tillverkar ju rätt dyra kostymer i dagsläget. Men det var tydligen han som designade och tillverkade SS uniformerna. Så det var därifrån han byggde upp sin förmögenhet och varumärke.
Vad samlar ni på?
Feldwebel skrev:Ja järnkors är riktigt fina saker, har 1a och 2a klass från andra världskriget och ett 2a klass från första världskriget som är nästan 100 år gammalt men fortfarande i topp skick
Jag har en ribba för järnkors av 1a klass liggandes hemma.
Tror att den skall sitta ovanför järnkorset om man bär det på bröstet i paraduniform.
Står 1939 stämplat på den.
Märket föreställer ju en riksörn med svasikan i klorna och under sitter en horisontell platta där det står årtalet.
Vad samlar ni på?
slackern skrev:Tack jo jag kan tänka mej att SS dolkarna är värda en hel del. Det är ju en hel del mytbildning kring SS eller vad man ska säga. Jag vet inte om du har hört talas om Hugo Boss. Dom tillverkar ju rätt dyra kostymer i dagsläget. Men det var tydligen han som designade och tillverkade SS uniformerna. Så det var därifrån han byggde upp sin förmögenhet och varumärke.
Ja allt som har med SS o göra är svindyrt så är det bara, det är bland de mest prestigefyllda bland WWII samlare. Jo älskar Hugo Boss kläder faktiskt och har en del plagg SS uniformen designades av två SS officer men Boss tillverkade dem
Moderator - tog bort en överbliven citattagg.
Vad samlar ni på?
Feldwebel skrev:slackern skrev:Tack jo jag kan tänka mej att SS dolkarna är värda en hel del. Det är ju en hel del mytbildning kring SS eller vad man ska säga. Jag vet inte om du har hört talas om Hugo Boss. Dom tillverkar ju rätt dyra kostymer i dagsläget. Men det var tydligen han som designade och tillverkade SS uniformerna. Så det var därifrån han byggde upp sin förmögenhet och varumärke.
Ja allt som har med SS o göra är svindyrt så är det bara, det är bland de mest prestigefyllda bland WWII samlare. Jo älskar Hugo Boss kläder faktiskt och har en del plagg SS uniformen designades av två SS officer men Boss tillverkade dem
Aha så kanske det var tack blandar ihop saker lite ibland. Bra med någon som kan rätta till eller upplysa när jag blandar ihop fakta.
Jo jag vet SS grejerna är riktigt dyra saker. Får du tag i en stålhjälm med en SS dekal är den extremt dyr. Men om du bara får tag i själva stålhjälmen i gott skick kan du få den för runt 1000 kr. Men har hört att det är jävligt vanskligt att köpa tyska andravärldskrigs saker finns hur mycket förfalskningar som helst. Dom tar ett äkta tyg från den tiden så syr dom upp uniformer och så coh säljer dom som äkta.
Moderator - reparerade citaten.
Vad samlar ni på?
Flatline skrev:
Jag har en ribba för järnkors av 1a klass liggandes hemma.
Tror att den skall sitta ovanför järnkorset om man bär det på bröstet i paraduniform.
Står 1939 stämplat på den.
Märket föreställer ju en riksörn med svasikan i klorna och under sitter en horisontell platta där det står årtalet.
Du har vad som kallas en Spange som bars av första världskrigs veteraner under andra världskriget för att visa att man vunnit nån av de båda klasserna av järnkorset i första kriget. Den bars ofta ovanför järnkorset man vunnit i nya kriget
Vad samlar ni på?
slackern skrev:
Aha så kanske det var tack blandar ihop saker lite ibland. Bra med någon som kan rätta till eller upplysa när jag blandar ihop fakta.
Jo jag vet SS grejerna är riktigt dyra saker. Får du tag i en stålhjälm med en SS dekal är den extremt dyr. Men om du bara får tag i själva stålhjälmen i gott skick kan du få den för runt 1000 kr. Men har hört att det är jävligt vanskligt att köpa tyska andravärldskrigs saker finns hur mycket förfalskningar som helst. Dom tar ett äkta tyg från den tiden så syr dom upp uniformer och så coh säljer dom som äkta.
Alltid kul när folk visar intresse för ens hobby som man är så aspigt besatt av Såg faktiskt en Waffen SS hjälm säljas på Tradera förut för runt 40 tusen.
Ja förfalskningar får man vara väldigt noga med så det gäller att man gör lite research innan man köper nåt och undersöker och ställer rätt frågor till säljaren, finns även många bra forum för samlare där man kan posta bilder och få andras åsikter. Finns vissa butiker som ger ut äkthetsintyg också om du köper från dem
Vad samlar ni på?
Alltid kul när folk visar intresse för ens hobby som man är så aspigt besatt av Såg faktiskt en Waffen SS hjälm säljas på Tradera förut för runt 40 tusen.
Ja förfalskningar får man vara väldigt noga med så det gäller att man gör lite research innan man köper nåt och undersöker och ställer rätt frågor till säljaren, finns även många bra forum för samlare där man kan posta bilder och få andras åsikter. Finns vissa butiker som ger ut äkthetsintyg också om du köper från dem
Jag har en kompis kompis som fick värsta choken när han läste Svenskarna som slogs för Hitler. Han såg en bild på sin farfar och en intervju. Han hade hört talas om att han slogs under Finska vinterkriget men inte för Waffen-SS. Men han fick tydligen någon hatt eller huvudbonad utav honom. Som han senare bytte bort mot några märken. Tydligen ångrar han det som fan i efterhand.
Återgå till Intressanta intressen