Den som spar hen har
92 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Den som spar hen har
Köp hellre en snyggare vardagsservice än en billig vardagsservis och sen en dyr finservis. Så har jag gjort. Mina vardagstallrikar funkar även bra vid en finare bjudning. Det är bara tillbehören som ändras och att man kanske dukar lite snyggare.
Köp gärna fina linnedukar på loppis. Ibland kan man hitta sådana. Blir billigare än nytillverkade om man inte har lyxen att ärva någon släktings fina dukar.
Sticka eller virka gärna dina disktrasor. Billigare och miljösmart.
Det finns sajter på nätet där folk skänker bort sina utrensande möbler,cyklar och annat som inte får plats eller inte används längre. De vill inte ha betalt mer än att man ofta ska åka och hämta byrån eller vad det handlar om.
Köp gärna fina linnedukar på loppis. Ibland kan man hitta sådana. Blir billigare än nytillverkade om man inte har lyxen att ärva någon släktings fina dukar.
Sticka eller virka gärna dina disktrasor. Billigare och miljösmart.
Det finns sajter på nätet där folk skänker bort sina utrensande möbler,cyklar och annat som inte får plats eller inte används längre. De vill inte ha betalt mer än att man ofta ska åka och hämta byrån eller vad det handlar om.
Den som spar hen har
Dock så når man en gräns då det kanske lönar sig att intjäna pengar istället för att spara den där sista kronan.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Den som spar hen har
På vilket sätt skulle det vara billigt att virka disktrasor. Disktrasor är billiga och kan tvättas, garn kostar ju också och arbetstiden som går åt till det är ju astronomisk i förhållande till vad man får ut av det. Man hinner göra mycket mat från grunden på den tiden.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Den som spar hen har
Köp tallrikar och koppar begagnat.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Den som spar hen har
Ge bort saker. Det finns flera gratissajter för detta. Folk vill ha allt möjligt, t ex gammalt tyg till mattrasor och annat man inte tänker på kan komma till användning. Ger man själv istället för att slänga så stimulerar man ju kulturen att byta och get bort grejor. Det är bra.
Den som spar hen har
Moderator:
Diskussionen om varför man ska vara med i statskyrkan återfinns nu här: varfor-vara-med-i-statskyrkan-t35110.html
Diskussionen om varför man ska vara med i statskyrkan återfinns nu här: varfor-vara-med-i-statskyrkan-t35110.html
Den som spar hen har
Zima33 skrev:Sov hela dagarna så behöver du bara äta max ett mål mat om dagen.
Känns som ett bra tips för den som vill passera genom livet så snabbt och obemärkt som möjligt
Den som spar hen har
Zirre skrev:Ser du ung ut kan du säkert köpa buss-/tågbiljett för reducerat pris.
Så har dom en kontroll så får du betala en straffavgift på 1200 kr.
Re: Sv: Den som spar hen har
slackern skrev:Zirre skrev:Ser du ung ut kan du säkert köpa buss-/tågbiljett för reducerat pris.
De har sällan sånna kontroller på bussen.
Den som spar hen har
Zirre skrev:slackern skrev:Zirre skrev:Ser du ung ut kan du säkert köpa buss-/tågbiljett för reducerat pris.
Men du skrev också tåg och där har dom ju onekligen kontroller ofta.
Re: Sv: Den som spar hen har
slackern skrev:Zirre skrev:slackern skrev:
Men du skrev också tåg och där har dom ju onekligen kontroller ofta.
Tyvärr får du inget extra för att du noterade det. Sorry.
Den som spar hen har
När perioden mellan kontroller är lång nog för att det ackumulerade priset för biljetter skall överstiga bötesbeloppet är det rent krasst lönsamt att ej lösa biljett alls. Dock kanske det är lite lugnare att betala och sannolikheter är inte absoluta, något de flesta människor har svårt att ta till sig.
- plåtmonster
Den som spar hen har
I Köpenhamn var det så för drygt tio år sedan, det var massor som åkte utan biljett eftersom det var lönsamt.
Den som spar hen har
Beror på vad du menar med servis. Jag har som mest haft tallrikar, asietter och skålar alternativt djuptallrikar i samma serie. Jag tror det kallas servis ändå även fast det inte ingår kaffekoppar mm.kiddie skrev:Servis? Oj. Det har jag aldrig haft. Är det ovanligt att man inte har det???
Jag köper nytt lite nu och då iom att jag dampar sönder porslin och glas ideligen. Är bara charmigt om det inte matchar helt kan jag tycka.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Den som spar hen har
Miche skrev:I Köpenhamn var det så för drygt tio år sedan, det var massor som åkte utan biljett eftersom det var lönsamt.
Vilka villkor var det som möjliggjorde det?
Såg ett reportage för några år sedan om ett franskt par som red med häst och byggtrailer på hjul. Det gick förvisso inte så snabbt men det gick lätt att "tanka". Dock ansåg djurskyddsmyndigheten (eller jordbruksverket?) att det var djurplågeri och förbjöd de.
Driftkostnaden lär varit ohyggligt liten iaf
- plåtmonster
Den som spar hen har
I Köpenhamn har man inga spärrar och på den tiden väldigt få kontrollanter, numera lär antalet kontrollanter vara betydligt många fler så det lönar sig inte längre att åka utan biljett.
Den som spar hen har
kiddie skrev:Ge bort saker. Det finns flera gratissajter för detta. Folk vill ha allt möjligt, t ex gammalt tyg till mattrasor och annat man inte tänker på kan komma till användning. Ger man själv istället för att slänga så stimulerar man ju kulturen att byta och get bort grejor. Det är bra.
Kan jag få tips på adresser till dessa gratissajter?
Den som spar hen har
Zirre skrev:Ser du ung ut kan du säkert köpa buss-/tågbiljett för reducerat pris.
Och har man flinka fingrar så kan man säkert fixa gratis mat från den lokala matvarubutiken. Olagliga tips kan vi skippa i tråden.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Den som spar hen har
Det räknas dessutom som ogiltig biljett vid kontroll. Så det riskerar att bli en riktigt dyr biljett.
- plåtmonster