Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav PRIPPS » 2013-08-07 12:13:55

Wine skrev:Då kanske det inte heller skulle vara ok för en mörkhyad person att bleka huden och försöka efterlikna en vit person?

Den liknelsen håller inte. Han hade klätt ut sig till somalisk pirat.

En liknelse som däremot håller är om en mörkhyad skulle bleka huden och klä ut sig till viking. Frågan är då om det skulle anmälas som hets mot folkgrupp.

Sen förstår jag inte hur pridefestivalen kan anmälas, det är väl individen som klätt ut sig som ska anmälas, om någon!
PRIPPS

Anslöt: 2013-06-08

Inläggav Wine » 2013-08-07 12:17:36

slackern skrev:...
Men om någon börjar peka ut alla österrikare till nazister blir jag kränkt. Var på en föreläsning var någon känd kvinna som överlevde koncentrationsläger som sa att alla österrikare är antisemiter. Då kände jag mej jävligt illa till mods och tappa all som helst sympatier till henne.

Jag vet inte om jag själv skulle skulle känna mig kränkt om jag var österrikare i en sådan situation som du beskriver, jag tror att jag först och främst skulle bli förvånad och sedan skulle jag nog bara tycka att en sådan person var konstig och förmodligen bara gå hem och inte tänka så mycket på det sedan eftersom man ju vet själv att det inte är sant och att man inte kan generalisera på det sättet om ett lands befolkning. Skulle dock ha svårare att ta en sådan person på allvar efter en sådan sak. Jag kanske inte heller skulle tappa mina sympatier för henne och vad hon har upplevt för vad hon uttryckte har nog orsak i vad hon upplevt även om det naturligtvis inte är rätt att uttrycka sig på det viset.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Alien » 2013-08-07 12:18:25

dasunbedingte skrev:Hahahaha. Nu får väl Afrosvenskarnas Förbund ge sig.
Men vad ska en förvänta sig av en förening med fanatiska muselmaner.

Moderator:

Har du något belägg för att föreningen består av "fanatiska muselmaner"?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kullan » 2013-08-07 12:19:55

PRIPPS skrev:Sen förstår jag inte hur pridefestivalen kan anmälas, det är väl individen som klätt ut sig som ska anmälas, om någon!

Ja om det ska anmälas alls. Men de menar väl att eftersom den utklädda fick delta i paraden så har hela festivalen som juridisk person gjort ett brott. De som anmält anser väl att man borde ha kastat ut den utklädda eller att han skulle bli omhändertagen eller något.

Festivalarrangören har ju inget tillstånd till att gripa folk utan det skulle väl vara vakterna eller ev. polis som skulle ta hand om det. Dock anser jag att det är löjligt ändå. Hade en somalier klätt ut sig till en viking hade jag bara tyckt det vore skoj. Inte kränkande.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Schmetterling » 2013-08-07 12:20:26

Att sminka sig blackface är inte att sminka sig svart eller klä ut sig till mörkhyad afrikan. Blackface är inte en folkgrupp utan en rasistisk karikatyr av svarta afrikaner som reproducerar fördomar och har varit en del i propagandamaskineriet för att befästa idén om mörkhyade som undermänniskor.

Jämför med nazisternas propagandabilder av judarna som ondskefulla personer med överdriven kroknäsa.
Senast redigerad av Schmetterling 2013-08-07 12:34:19, redigerad totalt 2 gånger.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Wine » 2013-08-07 12:23:21

PRIPPS skrev:
Wine skrev:Då kanske det inte heller skulle vara ok för en mörkhyad person att bleka huden och försöka efterlikna en vit person?

Den liknelsen håller inte. Han hade klätt ut sig till somalisk pirat.
...

Att han var utklädd till somalisk pirat var inte det jag uppfattade som det som upplevdes som kränkande utan att det handlar om att man klär ut sig till just mörkhyad somalisk pirat, alltså måste hudfärgen ha spelat roll. Fast jag skrev också i ett annat inlägg så här:

Wine skrev:Men om en mörk man skulle klä ut sig till en vit pirat eller sjörövare, skulle det då också kunna tolkas som en generalisering av vita, att de är pirater? Pirater är väl inte bara mörkhyade och i filmer är det väl i huvudsak vita personer som man sett spela pirater.
...

post1037459.html#p1037459
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-08-07 12:34:03

Schmetterling skrev:Att sminka sig blackface är inte att sminka sig svart eller klä ut sig till mörkhyad afrikan. Blackface är inte en folkgrupp utan en nedlåtande, hånfull, rasistisk bild av svarta afrikaner och en del i propagandamaskineriet för att göra mörkhyade till undermänniskor.

Jämför med nazisternas propagandabilder där judarna jämfördes med råttor och ondskefulla personer med överdriven kroknäsa.

Alltså brukar dom inte spexa till det rätt mycket i det där tåget? Jag har tittat på det några gånger och har upplevt det som rätt mycket spexande. Men självklart kan personen som sminkade sej ha varit rasist. Men tror det stora flertalet som går med har en rätt så liberal syn på livet, normer och omvärlden.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-07 12:34:42

Schmetterling skrev:Jämför med nazisternas propagandabilder där judarna jämfördes med råttor och ondskefulla personer med överdriven kroknäsa.
Nej. Blackface är en karikatyravbildning eller make up som framställer negern som glad och trevlig. Bla lakritstrollet som förut fanns på finsk lakrits.

Tycker inte man kan jämföra det med illasinnad propaganda mot judar.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Schmetterling » 2013-08-07 12:36:05

sugrövmanövern skrev:
Schmetterling skrev:Jämför med nazisternas propagandabilder där judarna jämfördes med råttor och ondskefulla personer med överdriven kroknäsa.
Nej. Blackface är en karikatyravbildning eller make up som framställer negern som glad och trevlig. Bla lakritstrollet som förut fanns på finsk lakrits.

Tycker inte man kan jämföra det med illasinnad propaganda mot judar.

En glad och trevlig men obegåvad slav. :-)173
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Alien » 2013-08-07 12:36:45

Är brunsminkning verkligen samma sak som "blackface"-sminkning? Så verkar det här:

I samband med Berns 150-årsjubileum lät nöjesetablissemanget brunmåla en vit statist som skulle gestalta den svarta varietéartisten Josephine Baker. Anledningen var enligt Berns att de inte hade hittat någon svart statist under de fyra månader de hade jobbat med produktionen.
Detta väckte starka reaktioner hos kulturföreningen Tryck, som jobbar för att synliggöra afrosvenska kulturarbetare.
– Blackface handlar om att förlöjliga och håna svarta. Nu försöker man skylla ifrån sig på att man inte hittar någon skådespelare. Det krävs mycket mer jobb att måla en person i blackface än att hitta en svart skådespelare, sa regissören Baker Karim till Aftonbladet i går.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17234638.ab

Alltså blackface är ju en karikatyr:.

Blackface är en typ av sminkning med ursprung i USA, använt för att skapa ett stereotypiskt porträtt av svarta. I USA användes blackface oftast inom minstrel-shower där vita skådespelare använde bränd kork och senare färg eller skoputs för att mörka huden och överdriva läpparna. De bar ofta peruk, handskar, slitna kläder med mera för att förstärka karikatyren. Även svarta skådespelare har uppträtt i blackface.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blackface
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2013-08-07 12:38:50

sugrövmanövern skrev:...
Bla lakritstrollet som förut fanns på finsk lakrits.
...

Det kommer man ju ihåg från det man var liten, det finns alltså inte kvar längre? Jag har då aldrig associerat denna bild eller figur på godisförpackningar med något negativt utan tycker den kan jämföras med en seriefigur.
Senast redigerad av Wine 2013-08-07 12:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-08-07 12:39:38

Wine skrev:
sugrövmanövern skrev:...
Bla lakritstrollet som förut fanns på finsk lakrits.
...

Det kommer man ju ihåg från det man var liten, detfinns alltså inte kvar längre? Jag har då aldrig associerat denna bild med något negativt utan tycker den kan jämföras med en seriefigur.

Tintin i Kongo. :-)173
slackern

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-07 12:40:38

Schmetterling skrev:En glad och trevlig men obegåvad slav. :-)173
Ja. Vad är problemet? Bilden är ändå positiv och inte hatisk. Det där med obegåvad slav är inte aktuellt i nutid. Men när sminkningen uppkom fanns sådana element, ja.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav slackern » 2013-08-07 12:45:24

sugrövmanövern skrev:
Schmetterling skrev:En glad och trevlig men obegåvad slav. :-)173
Ja. Vad är problemet? Bilden är ändå positiv och inte hatisk. Det där med obegåvad slav är inte aktuellt i nutid. Men när sminkningen uppkom fanns sådana element, ja.

Fanns tydligen med en massa blackface i filmen Nationens födelse. Typ värsta reklam filmen för Ku Klux Klan.

slackern

Inläggav slackern » 2013-08-07 12:50:04

Schmetterling skrev:Att sminka sig blackface är inte att sminka sig svart eller klä ut sig till mörkhyad afrikan. Blackface är inte en folkgrupp utan en rasistisk karikatyr av svarta afrikaner som reproducerar fördomar och har varit en del i propagandamaskineriet för att befästa idén om mörkhyade som undermänniskor.

Jämför med nazisternas propagandabilder av judarna som ondskefulla personer med överdriven kroknäsa.

Tack för informationen. Kände inte till att det gick under det namnet. :)
slackern

Inläggav Alien » 2013-08-07 12:55:10

slackern skrev:Om du läser i tråden är det här redan konstaterat.

post1037513.html#p1037513

Ja, och? Hade inte läst inlägget när jag skrev mitt.

Och frågan kvarstår: Räknas numera all brunsminkning för att se ut som en svart som "black-face"? Så var det tydligen i "Jospehine Baker på Berns"-fallet, därav den övertydliga pudeln:
Berns borde ha valt att porträttera en annan artist eller valt en annan artistförmedling när de insåg att de inte kunde få tag på en svart statist, menar Yvonne Sörensen Björud.
– Jag kan bara beklaga och ber så mycket om ursäkt över vad som hänt. Jag förstår att folk känner sig kränkta. Det finns inget ont uppsåt från vår sida, men det blev väldigt väldigt fel.

Jag har ju svårt att tro att den som skulle spela Josephine Baker verkligen var traditionellt black-faced-sminkad.

Hur det var i Pride-fallet vet jag inte, har inte sett någon bild, men det står att det var black-face-sminkning:

Stockholm Pride beklagar det inträffade och menar att det var ett misstag att personen i fråga gick i paraden i blackface-sminkning.

– Vi beklagar det i allra högsta grad. Det står i våra stadgar att vi inte tolererar diskriminering mot någon grupp, säger Prides pressansvariga Maria Paulsson.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pride ... 404620.svd
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2013-08-07 12:58:27

Har hittat en bild från festivalen, vet ej om det är denna person som avses men det är det som hävdas här:

Flashback.se - Pride anmäls för hets mot folkgrupp
2013-08-07

Tidningen QX har publicerat en bild från paraden där personen som nu polisanmälts syns. Men chefredaktören, Jon Voss, anser inte att det rör sig om någon blackface-sminkning, och säger till SVT:

"Jag ser personen som utsmyckad till en modern krigarprinsessa, med kamouflagesmink, och inte alls som något rasistiskt."

Här är länk till bilden:

http://www.qx.se/uploads/8e/ae5950c426e ... 5f7add.jpg
Senast redigerad av Wine 2013-08-07 13:03:27, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-08-07 13:01:55

Wine skrev:Har hittat en bild från festivalen:

http://www.qx.se/uploads/8e/ae5950c426e ... 5f7add.jpg

vet ej om det är denna person som avses men det är det som hävdas här:

http://www.flashback.se/artikel/3770/pr ... -folkgrupp

Men förfan det där ser ju ut som en Rysk soldat som har meckat och har en massa motorolja insmetad på kroppen. Har ju även en flaska med vodka eller vad det kan vara. ;)
slackern

Inläggav kullan » 2013-08-07 13:02:34

Men lägg av. Vad är kränkande i det där? Såg mest fånigt ut.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Alien » 2013-08-07 13:05:18

Jag tycker inte det heller verkar vara black-face-sminkning. Man ser ju att han är svartsminkad men ingen karikatyrsminkning med överdrivet tjocka läppar t ex. Och hur ser man att det är en somalisk pirat, den svarta huvudkluten?

Förresten, är inte män som klär ut sig till kvinnor ofta överdrivet, ja karikatyrmässigt, kvinnliga?

Alltså, det verkar som om betydelsen av "black-face"-sminkning har förskjutits.

Kränkningen sitter väl i betraktarens öga. "Känner man sig kränkt, så är man kränkt."
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2013-08-07 13:07:44

Alien skrev:...
Man ser ju att han är svartsminkad men ingen karikatyrsminkning med överdrivet tjocka läppar t ex.
...

Är det en han? Jag tycker det ser ut som en kvinna. Jag tycker inte heller att det ser ut som en så kallad black-face sminkning och förstår inte hur man ens kan uppfatta det som en sådan. Ser snarare ut som en kvinna som deltagit i gyttjebrottning eller krälat i olja eller något. Inte heller tycker jag att man skulle kunna associera utklädseln till en somalisk pirat eller pirat överhuvudtaget.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-08-07 13:12:13

Wine skrev:
Alien skrev:...
Man ser ju att han är svartsminkad men ingen karikatyrsminkning med överdrivet tjocka läppar t ex.
...

Är det en han? Jag tycker det ser ut som en kvinna. Jag tycker inte heller att det ser ut som en så kallad black-face sminkning och förstår inte hur man ens kan uppfatta det som en sådan. Ser snarare ut som en kvinna som deltagit i gyttjebrottning eller krälat i olja eller något.

Kvinnor kan mecka med bilar, skjuta raketgevär och kröka vodka ser det ut som. ;)
slackern

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-07 13:12:28

Det är ju nästan så att man undrar ifall Afrosvenskarnas riksförbund medvetet gillrar fällor genom alla deras löjliga insändare, polisanmälningar och medieuttalanden för att förmå någon stackare att råka uttala sig kollektivt fördömande om hela Afrosvenskarnas riksförbund eller, än effektivare, råka uttala sig fördömande om alla svarta. Nej att polisanmäla en person som är utklädd till somalisk pirat är tramsigt: det är ju komiskt. Det är ju lite som att klä ut sig till tysk nazist och kan inte tolkas som annat än ett härligt distanserat skämt. Visst - skämtas det för mycket och en enskild grupp drabbas av alltför mycket sådan stereotypsatir så kan det övergå till att trigga rasism och andra intoleranta idéer hos såväl komikerna som bland de som observerar utklädnaderna. Men i detta fallet: på en skönt avslappnad pridefestival där man firar gränslös kärlek... nej där menar man inget illa.

Dock innebär det ju mer publicitet för Afrosvenskarnas riksförbund att offentligt kritisera en utav de heligaste och mest politiskt hyllade manifestationerna vi har i landet, så ifall man agerar utefter att det är bättre att vara ökänd än okänd så får man väl se denna anmälan som lyckad. Vi skriver ju om och tänker ju trots allt på organisationen här och nu. Jag skulle dock rekommendera organisationen att i framtiden rikta in sig på verkligt förtryck och verklig rasism i samhället. Det finns det mycket av och ifall man spenderar rustningstiden med att göra bort sig medialt kommer man, den dagen man verkligen behövs, att få svårare att vinna sympatier.

Troligtvis tycker så gott som alla här i forumet att det är en självklarhet att svarta och vita bör behandlas lika. Lika troligt är att vi som skriver här i tråden har fått ett lägre förtroende för föreningen Afrosvenskarnas riksförbund. Det är smått tragiskt.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Braincandy » 2013-08-07 14:14:04

Fattar inte varför massmedia väljer att publicera sånt här överhuvudtaget, det enda det bidrar till är för min del att tappa hoppet om mänskligheten.

"Oh noes en person hade en utstyrsel som vi inte tycker håller måttet här måste anmälas!" :-)016
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in