Kinesisk dokusåpa "Dödsdömdas sista ord" (Nu på KK)
7 inlägg
• Sida 1 av 1
http://urplay.se/Produkter/171761-Dodsdomdas-sista-ordI ett populärt tv-program i Kina intervjuas kriminella innan avrättningen. Miljontals tittare följer dödsdömda och deras familjer under de sista, ångestfyllda stunderna. Den respekterade journalisten Ding Yu leder programmet som är tänkt att ha en avskräckande effekt.
Längd: 52:02 Sändes: tisdag 6 aug. 2013 Tillgängligt t.o.m. tisdag 13 aug. 2013
Just nu på Kunskapskanalen.
Vidrigt, det tänker jag inte titta på. Dödsstraff har väl aldrig haft nån avskräckande effekt. Eller ska det vara avskräckande på dödsstraffsförespråkare?
Dagobert skrev:Dödsstraff har väl aldrig haft nån avskräckande effekt.
Fått för mig att diverse diktaturer har använt tortyr och dödsstraff effektivt i avskräckande syfte. Gissning är att det för de flesta är mer skrämmande att dö än att få livstids fängelse typ 12 år. Tror hårdare straff genererar färre brott fram till en viss gräns när populationen är tillräckligt irriterad för att revolutionera.
Om man ser hur jobbigt anhöriga har det stunderna innan att man dör tror jag rädslan för dödsstraff ökar och således blir det mindre värde i att begå vissa brott. Brott som sker i affekt är nog undantagna men på typ skattebrott skulle det nog fungera okej.
Azo85 skrev:Dagobert skrev:Dödsstraff har väl aldrig haft nån avskräckande effekt.
Fått för mig att diverse diktaturer har använt tortyr och dödsstraff effektivt i avskräckande syfte. Gissning är att det för de flesta är mer skrämmande att dö än att få livstids fängelse typ 12 år. Tror hårdare straff genererar färre brott fram till en viss gräns när populationen är tillräckligt irriterad för att revolutionera.
Om man ser hur jobbigt anhöriga har det stunderna innan att man dör tror jag rädslan för dödsstraff ökar och således blir det mindre värde i att begå vissa brott. Brott som sker i affekt är nog undantagna men på typ skattebrott skulle det nog fungera okej.
Fast i Kina sker det flest dödsstraff i hela världen. Där verkar det ju inte ha något avskräckande syfte i och med att folk begår dom brott som dom kan få dödsstraff utav.
slackern skrev:Azo85 skrev:Dagobert skrev:Dödsstraff har väl aldrig haft nån avskräckande effekt.
Fast i Kina sker det flest dödsstraff i hela världen. Där verkar det ju inte ha något avskräckande syfte i och med att folk begår dom brott som dom kan få dödsstraff utav.
De är ca 18% av jordens alla människor och har ett korrupt rättssystem. Givet att Kina är det land där flest döms till dödsstraff. Att människor begår brott som genererar dödsstraff säger ingenting om dess avskräckande effekt, för att avgöra det behöver man veta hur många sådana brott hade begåtts utan dödsstraff. Dessutom har det förmodligen minimal påverkan på brott som görs i affekt.
Planerar man ett brott väger man fördelarna mot nackdelarna. Om dödsstraff är en större nackdel än livstidsfängelse (typ 12 år) kommer färre att göra de brott de planerar. För mig är det självklart att planerad brottslighet minskar med hårdare konsekvenser.
Det är ett mycket populärt TV-program. Det här var ett amerikanskt prograom om "dokusåpan". Ding Yu hade vid detta programs slut intervjuat 226 dödsdömda, både män och kvinnor, men de flesta män.
Morden hade antingen begått i vrede (mannen el så hade de egentligen inte tänkt mörda. Som mannen och kvinnan som behövde pengar men skämdes för att bagära dem av föräldrarna. I stället kom de på den "goda" idén att stjäla kvinnans morföräldrars pengar. Så vaknade de... I inget av fallen hjälper avskräckande straff.
Hjärtslitande att se små barn som tog faraväl av sin far. Det fanns också särskilda barnhem till barn vars förldrar satt i fängelse, Solbyar.
En positiv nyhet var att villkorliga dödsdomar blir allt vanligare. Dvs om de sköter sig väl i fängelset i två år, omvandlas dödsdomen till livstids fängelse.
Morden hade antingen begått i vrede (mannen el så hade de egentligen inte tänkt mörda. Som mannen och kvinnan som behövde pengar men skämdes för att bagära dem av föräldrarna. I stället kom de på den "goda" idén att stjäla kvinnans morföräldrars pengar. Så vaknade de... I inget av fallen hjälper avskräckande straff.
Hjärtslitande att se små barn som tog faraväl av sin far. Det fanns också särskilda barnhem till barn vars förldrar satt i fängelse, Solbyar.
En positiv nyhet var att villkorliga dödsdomar blir allt vanligare. Dvs om de sköter sig väl i fängelset i två år, omvandlas dödsdomen till livstids fängelse.
Såg den för några dagar sedan.
Det verkade ju också som om det förekom någon form av utveckling mot "humanare" straff, antalet brott som kunde ge dödsstraff hade minskat.
Intressant att se.
Det verkade ju också som om det förekom någon form av utveckling mot "humanare" straff, antalet brott som kunde ge dödsstraff hade minskat.
Intressant att se.