Aspergers och autism är olika
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Engelskspråkig länk:
http://www.livescience.com/38630-autism ... ivity.html
Ett område i vänster hjärnhalva hade färre förbindelser både hos dem med klassisk autism och de med aspergers, mätt med EEG.
Tittade man på andra områden hade de med aspergers starkare förbindelser än både normala och de med autism.
Ganska intressant eller hur?
http://www.livescience.com/38630-autism ... ivity.html
Ett område i vänster hjärnhalva hade färre förbindelser både hos dem med klassisk autism och de med aspergers, mätt med EEG.
Tittade man på andra områden hade de med aspergers starkare förbindelser än både normala och de med autism.
Ganska intressant eller hur?
Re: Sv: Aspergers och autism är olika
Mycket intressant. Undrar hur mitt EEG hade sett ut när jag var ett barn? Och om de barnen som deltagit i studien kommer att följas upp? EEG som jag genomgick för fyra år sedan visade avvikande rytm i höger temporallob.
- Asperger76
- Anslöt: 2013-04-10
Ja det var intressant och jag skulle gärna se en liknande studie fast med de mer känsliga MEG-maskinerna.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Tror detta fångar essensen:
Några slutsatser man skulle kunna dra:
* Ägna sig åt uppgifter som kräver enskilda delar av hjärnan men ej samband mellan de. (typ special intresse)
* Undvik situationer som kräver språkrelaterade förmågor t.ex kropps-språk samt verbalt och skriftligt -språk.
* Ändring av uppgift skall undvikas eftersom omställningen är neurologiskt kostsam.
Lite kvalificerad forskning som ger en bra karta!
At first, the test showed that children with Asperger's and those with autism were similar: both showed weaker connections, compared with typically-developing children, in a region of the brain's left hemisphere called the arcuate fasciculus, which is involved in language.
However, when looking at connectivity between other parts of the brain, the researchers saw differences. Connections between several regions in the left hemisphere were stronger in children with Asperger's than in both children with autism and typically-developing children.
Några slutsatser man skulle kunna dra:
* Ägna sig åt uppgifter som kräver enskilda delar av hjärnan men ej samband mellan de. (typ special intresse)
* Undvik situationer som kräver språkrelaterade förmågor t.ex kropps-språk samt verbalt och skriftligt -språk.
* Ändring av uppgift skall undvikas eftersom omställningen är neurologiskt kostsam.
Lite kvalificerad forskning som ger en bra karta!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Asperger76 skrev:Mycket intressant. Undrar hur mitt EEG hade sett ut när jag var ett barn? Och om de barnen som deltagit i studien kommer att följas upp? EEG som jag genomgick för fyra år sedan visade avvikande rytm i höger temporallob.
Mitt eeg såg så konstigt ut att de matade mig med mogadon under rätt lång tid.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Gav det någon positiv effekt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det beror ofta på de individuella diagnosmakarna om diagnosen AS eller klassisk autism ställs. För att inte tala om de som har diagnoser som PDD-NOS eller atypisk autism. Eftersom diagnoserna inte ställs entydigt blir studierna värdelösa.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Ja preics; i exempelvis min utredning står det något i stil med att jag har "Aspergers syndrom d.v.s. högfungerande autism". Det vore ju minst sagt oskönt ifall nyrevisionerna av våra nya diagnosmanualer behövde göras om därför att AS och autism är olika. Personligen tror jag inte att de är olika, trots just denna studiens intressanta resultat. Min magkänsla säger mig att ifall man låter MEG-scanna tusentals svenskar med diagnoser inom autismspektrumet så torde man få en bättre bild av hur våra hjärnor skiljer sig från andras och, enligt min egen tro, även få en lika tydlig bild av hur lika hjärnor vi inom det nydefinierade autismspektrumet har jämfört med varandra.
Jag har bara gjort en EEG-studie en gång. Det var under utprövningsstadiet av de här nya Sensodetect-maskinerna vilka fungerar genom att registrera hjärnaktiviteten av en patient som utsätts för olika auditiva stimuli i hörlurar (läs brus). Kanske kan jag rekvirera ut resultatet från just den undersökningen men jag har en känsla av att det i just detta undantagsfall inte är tillgängligt för mig eftersom det insamlades för en studie och inte för min sjukvård. Dock har jag goda chanser att få göra ett EEG en gång till eftersom jag under sommaren har börjat få allt svårare epileptiska anfall. Allt detta är mycket intressant; eloge att du hittade en så angenäm artikel med ett sådant oväntat inehåll kiddie.
Jag skulle helst göra alla olika tester som finns angående min hjärna, men det kanske beror på att AS i synnerhet och neuropsykiatri i allmänhet för mig som för många blivit lite utav ett specialintresse.
Jag har bara gjort en EEG-studie en gång. Det var under utprövningsstadiet av de här nya Sensodetect-maskinerna vilka fungerar genom att registrera hjärnaktiviteten av en patient som utsätts för olika auditiva stimuli i hörlurar (läs brus). Kanske kan jag rekvirera ut resultatet från just den undersökningen men jag har en känsla av att det i just detta undantagsfall inte är tillgängligt för mig eftersom det insamlades för en studie och inte för min sjukvård. Dock har jag goda chanser att få göra ett EEG en gång till eftersom jag under sommaren har börjat få allt svårare epileptiska anfall. Allt detta är mycket intressant; eloge att du hittade en så angenäm artikel med ett sådant oväntat inehåll kiddie.
Jag skulle helst göra alla olika tester som finns angående min hjärna, men det kanske beror på att AS i synnerhet och neuropsykiatri i allmänhet för mig som för många blivit lite utav ett specialintresse.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Aldrig gjort något EEG. Kan bara anta att jag har en hjärna.
Tror att med bättre mätmetoder kanske vi lättare kan ställa diagnos och dessutom korrekt diagnos. Det vore trevligare än att någon ska gissa vad man har. Bara vad gäller AS och ADD har jag gjort verkliga utredningar, annars är det bara tolkning av vad psykiatern ser.
Tror att med bättre mätmetoder kanske vi lättare kan ställa diagnos och dessutom korrekt diagnos. Det vore trevligare än att någon ska gissa vad man har. Bara vad gäller AS och ADD har jag gjort verkliga utredningar, annars är det bara tolkning av vad psykiatern ser.
Återgå till Aspergare och vården