Smartphones har löjligt känsliga displayer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2013-08-03 14:29:59

kullan skrev:Den hoppar ner på golvet av en olyckshändelse någon gång.

Hoppar den ned på golvet av sig själv utan att du är i närheten? Om du lägger den långt ifrån kanten?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-03 14:31:48

Snälla kullan tagga ner. Du skapar trådar och gnäller över teknik och sen surar över folks vänliga inlägg. Ta semester en stund.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 14:33:22

Sladden på ladfaren är ovanligt kort så den måste ligga så sladden når urtaget. Ändå använder jag skarvdosa till elen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2013-08-03 14:35:53

Den har väl miniUSB-anslutning så det går att ladda med vilken miniUSB-laddare som helst...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Moggy » 2013-08-03 14:44:08

kullan skrev:Sladden på ladfaren är ovanligt kort så den måste ligga så sladden når urtaget. Ändå använder jag skarvdosa till elen.

Finns längre usb-kablar att köpa.

Kan du inte ha en skål eller en liten låda med ordentliga kanter vid laddaren där du lägger mobilen så att den får svårare att hoppa ned? Om det är höga kanter runt där den ligger så måste den först hoppa över dessa kanter och det blir en rejält språng för en mobil utan långa eller starka ben. Du kanske även kan lägga ned nån mobilleksak i skålen som håller den sysselsatt så att den inte blir frestad att hoppa iväg?

Bild

Nånting i stil med sånt här? Det tycker dom ofta är kul att ha som sällskap.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Hundralappen » 2013-08-03 14:57:59

Har aldrig varit med om att en mobil ramlat ner på golvet när man pluggat in laddaren och jag har laddat mobiler sedan 2001.. Min nuvarande ligger väldigt nära kanten med dessutom.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Zirre » 2013-08-03 15:00:56

kullan skrev:Sladden på ladfaren är ovanligt kort så den måste ligga så sladden når urtaget. Ändå använder jag skarvdosa till elen.

Om inte sladden når uttaget blir det svårt att ladda :lol:
Zirre

Inläggav kullan » 2013-08-03 15:22:57

Miche skrev:Den har väl miniUSB-anslutning så det går att ladda med vilken miniUSB-laddare som helst...

Man vill väl kunna ladda mobilen även när man inte har en dator bredvid sig.
kullan

Inläggav kullan » 2013-08-03 15:24:10

Zirre skrev:

Men nu var du ovanligt korkad.
kullan

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-03 15:27:37

kullan skrev:Jag tror killen i butiken sa att skador man själv orsakat inte täcks av garantin. Nä jag är inte imponerad alls. Jag köpte den i maj 2013 och den är redan sprucken. En sådan dyr mobil kräver jag mer av.
Du kan ju inte säga att du har tappat den i golvet fattar du väl!!!!

Gör så här: Du säger till försäljaren att du upptäckt en spricka som blivit större och större och du tror att det varit spänningar i glaset. Iom att du aldrig tappat den.

Tänk till lite för guds skull istället för att hålla på med cirkelresonemang om vilken skit all teknik är.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zirre » 2013-08-03 15:32:07

kullan skrev:
Zirre skrev:

Men nu var du ovanligt korkad.

Så vänlig du är
Zirre

Inläggav Bali » 2013-08-03 15:36:14

Men Moggy då...
:-)056 :lol:
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav kullan » 2013-08-03 15:51:45

Nu skiter jag i det här. Nu får nu leka själva. En smartphone eller surfplatta är inget för mig då de bara går sönder. Att ha sönder 6000:- har inte jag råd med. När det blir blåskärm på den hag har köper jag en billig telefon på max 1000:-. Det är bara famuljen och myndigheterna som måste då tag i mig. Facebookvännerna får vänta tills har dator. Så levde jag inban min första smartphone och det ska jag klara även nu med.
kullan

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-03 15:58:23

Men jag har tipsat dig om att köpa begagnad telefon förut. Då blir den ekonomiska smällen inte lika stor om du måste köpa en ny.

Lämna in telefonen hos försäljaren så reparerar de den ju. Låter du sprickan vara kommer det ju in fukt. Då kan vi snacka sextusen i sjön.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zirre » 2013-08-03 16:10:22

Den är inte pv som tipsar.
Zirre

Inläggav Nibor » 2013-08-03 18:30:28

kullan skrev:Nu skiter jag i det här. Nu får nu leka själva. En smartphone eller surfplatta är inget för mig då de bara går sönder. Att ha sönder 6000:- har inte jag råd med. När det blir blåskärm på den hag har köper jag en billig telefon på max 1000:-. Det är bara famuljen och myndigheterna som måste då tag i mig. Facebookvännerna får vänta tills har dator. Så levde jag inban min första smartphone och det ska jag klara även nu med.

Det där med smartphones verkar inte vara något för dig?
Nibor
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-12-30

Inläggav kullan » 2013-08-03 18:40:07

Nej.
kullan

Inläggav Kimmelie » 2013-08-03 19:21:32

Zirre skrev:
Kimmelie skrev:Skaffa handledsrem istället, och använd den varje gång du använder telefonen. Mycket effektivare att förebygga, så att den inte åker i golvet.

Går inte att fästa på en sån mobil kullan har.

Jag har Galaxy S2 och på den sitter kroken man fäster remmen i under batteriluckan. Man tar bort luckan, fäster remmen runt kroken och sätter tillbaka luckan. Det borde vara samma princip på S3:an...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zirre » 2013-08-03 19:39:00

Kimmelie skrev:
Zirre skrev:
Kimmelie skrev:Skaffa handledsrem istället, och använd den varje gång du använder telefonen. Mycket effektivare att förebygga, så att den inte åker i golvet.

Går inte att fästa på en sån mobil kullan har.

Jag har Galaxy S2 och på den sitter kroken man fäster remmen i under batteriluckan. Man tar bort luckan, fäster remmen runt kroken och sätter tillbaka luckan. Det borde vara samma princip på S3:an...

Nej tyvärr
Zirre

Inläggav beardy » 2013-08-04 23:53:31

Jag håller med dig kullan att mobiler borde tåla mer, det är ju trots allt en sak som man oftast bär med sig var man än är och den riskerar att utsättas för en hel del. Visserligen så kan min inställning till det vara för att jag själv är rätt klantig och tappar saker och ting lite då och då, men men... :-)063

Jag väntade länge med att skaffa en smartphone (eller rättare sagt en telefon med tryckskärm (touchscreen)) för att jag var medveten om att jag tappar mina mobiler, ofta, och en telefon där det enda sättet att använda den på var med hjälp av en skör skärm var något jag drog mig för att lägga pengar på, för även fast skärmen på en vanlig telefon med knappar gick sönder så gick det att fortsätta använda telefonen som en telefon.

Har nästan enbart haft Nokia innan, oftast stabila och tåliga mobiler. Men när den senaste dog efter att jag blev påkörd av en bil så skaffade jag mig en tryckskärmsmobil.
Det blev en Defy Mini, vattentålig så jag tänkte att den säkert är utformad för att tåla lite klantigare användare, som jag :) Den var ju också ganska billig (900 spänn) så det skulle inte svida så mycket om den gick sönder... och det gjorde den.

Hade tappat den flera gånger utan att det hänt något mer än att det blev ett märke i plasten, men ett fall på 1,20m ner i ett betonggolv klarade skärmen inte.
Fastän det blev väldigt fina sprickor så kunde jag fortfarande använda telefonen en tid, den registrerade tryck och jag kunde med svårighet se vad som stod på skärmen :-)005

Efter en tid så slutade skärmen att registrera mina tryckningar och jag var tvungen att skaffa en ny telefon. Jag var rätt fattig så jag köpte en likadan, men nu hade den gått ner i pris (600:-). Jag införskaffade även skyddsfodral i någon mjuk plast så att den skulle tåla mer stötar.
Än så har den hållit (haft den i ett år snart), visserligen har jag inte tappat den i något betonggolv än... :D

Jag har länge letat efter en tålig, men bra mobil (bra i den bemärkelsen att den har bra prestanda och bra batteritid). Nokia släppte för några år sedan en mobil som de marknadsförde som tålig, de visade reklamfilmer där de använde den som golfboll (en ung man ringde upp sin kompis, placerade sedan sin Nokiatelefon på marken och drämde till den med en golfklubba så telefonen for iväg. När han kom fram till telefonen plockade han upp den och fortsatte samtalet med sin kompis).

Den telefonen var jag väldigt sugen på, men jag har för mig att jag inte köpte den för att den antigen hade den lilla varianten av hörlursuttag (2,5mm) eller Nokias egna laddaruttag (inte microUSB som var på väg att bli standard, p.g.a att Kina ställde krav på mobiltillverkare att enas kring en laddarstandard för övrigt).
Sen dess verkar mobiltillverkare sträva efter att släppa mobiler med så stor skärm som möjligt och samtidigt så tunna som möjligt. Jag har aldrig förstått den tanken, om mobilerna blir störren men plattare borde de ju bli mycket känsligare. Dåligt för konsumenterna, men jag antar att det är bra för mobiltillverkare som då kan sälja ännu fler mobiler då konsumenterna måste skaffa nya mobiler när de gamla går sönder...

Visst, det har funnits telefoner som har marknadsfört sig som tåliga, men det har varit riktigt kassa telefoner. Telefoner som hade samma standard som 10 år gamla telefoner [ironi](tänka sig, att bara kunna ringa och skicka SMS på en telefon, så barbariskt)[/ironi] eller hade riktigt dåligt och rörigt gränssnitt.
Nu börjar det komma lite fler telefoner som är anpassade för klantar, men det de har gemensamt är att de endast är vattenskyddade/vattentäta, knappast någon modell som är speciellt stötskyddad.

Med ett skyddsfodral runt den telefonen jag har nu är jag ganska nöjd. Jag kan både ringa och ta emot samtal samt skicka och ta emot SMS. Även surfa och använda program klarar telefonen av. Det enda jag inte gillar med telefonen är att det finns program som jag inte kan ta bort från telefonen, t.ex Facebook, Twitter, Gmail och sånt. Dessutom så är minnet för att lagra program väldigt litet (även om man kan lagra många program på minneskortet), så det gör ju bara irritationen över att man inte kan frigöra mer utrymme ännu större.

Nästa telefon jag köper kommer nog vara en som är klantsäker, den ska tåla att användas (och tappas). Samtidigt vill jag ha kontroll över mjukvaran i telefonen, hade varit riktigt trevlig om jag kunde installera vilket operativsystem (som är kompatibelt med hårdvaran förståss) jag vill på den.

Fanns ju ett open source-projekt för ett par år sedan som släppte en telefon (Open Moko) där i stort sett allt på telefonen var open source (endast ett chip i telefonen var closed source). Det betydde att användaren hade kontroll över vilka program som fanns på telefonen men även att hårdvaran var så pass väldokumenterad att man kunde göra egna modifikationer och konstruera egna hårdvarutillägg (om man hade de kunskaperna förståss)

Kanske skulle man satsa på att bli elektronikdesigner och fixa fram elektronikprodukter som funkade i vardagen även för klantar :-)063
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Flatline » 2013-08-06 0:41:10

sugrövmanövern skrev:Men jag har tipsat dig om att köpa begagnad telefon förut. Då blir den ekonomiska smällen inte lika stor om du måste köpa en ny.

Lämna in telefonen hos försäljaren så reparerar de den ju. Låter du sprickan vara kommer det ju in fukt. Då kan vi snacka sextusen i sjön.

Det går aldrig igenom, säljaren kan gå med på att skicka in den trots skadan men det är itne butiken eller kedjan som tar beslut om en eventuel garantireparation utan det är serviceverkstaden som arbetar efter tillverkarens riktlinjer.
Förfarandet går alltså till på följande vis.
-Telefonen lämnas in och en serviceorder skrivs där skadorna/felen förklaras.
-Telefonen skickas till verkstad där de gör en kontroll om huruvida den uppfyller kraven för en garantireparation eller om kostnadsförslag skall skickas till ansvarig.

Butiken har ingen somhelst kontroll över om en enhet tas på garanti eller ej utan det sköts av serviceverkstaden och de är stenhårda och behöver inte bry sig om sura kunder utan den skiten får återförsäljaren ta.
Jag jobbar med detta så jag vet hur det fungerar.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav Flatline » 2013-08-06 0:43:39

Och vad gäller att en telefon för 6000kr borde hålla för att tappas så stämmer det inte på någon somhelst nivå.
En telefon i den prisklassen är vad som kan betecknas som en flaggskeppsmodell dvs ett showcase för allt det senaste en tillverkare kan proppa in i en telefon.
De häftigaste funktionerna, den största skärmen, snabbaste minnet och processor osv.

Du förväntar dig ju knappast att en Ferrari skall ha den bästa bränsleekonomin eller att du skall kunna köra med den efter att du krockat in i ett träd bara för att den kostade mycket pengar?
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav geocache » 2013-08-11 14:51:38

Zirre skrev:I sådana fall skulle väl en bil för massa pengar inte kunna bli bucklig men det blir den.

:-)049
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav kullan » 2013-08-16 22:59:42

Här har jag hittat en bra mobil som tål lite stryk

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobi ... 7295.7402/

Om man läser recensionerna så ska den hålla för att åka i golvet någon enstaka gång. Känner att detta är nog mer min mobil.
kullan

Återgå till IT-forum

Logga in