Subtyper av Aspergers syndrom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav MsTibbs » 2008-06-02 22:55:30

Finns det subgrupper av Asperger? Alltså olika subvarianter?

Jag hörde idag en prata om tvångs-aspergare, borderline-aspergare och panik-aspergare; håller ni med om dem exemplen på subgrupper? Vill ni ha fler/andra grupper? Uppenbart är ju inte alla skolboksexempel, 1 av 99 stycken är sådan som "boken säger" pratade boendestödjaren på en gång. Finns det någon bra sida om sådant?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Moggy » 2008-06-02 22:59:29

Finns och finns... Pratade lite med en kompis och ungefär just detta idag och kunde väl konstatera att AS är ett begrepp som innefattar många olika personlighetstyper. Men jag tror det blir svårt att hitta och definiera alla dessa så pass att man kan sätta etiketter på dom.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav Kristofer » 2008-06-02 23:11:03

MsTibbs skrev:Jag hörde idag en prata om tvångs-aspergare, borderline-aspergare och panik-aspergare; håller ni med om dem exemplen på subgrupper? Vill ni ha fler/andra grupper?


Tvångs kan jag hålla med om. Panik och borderline tycker jag mig inte kunna känna igen i aspergare. Utveckla gärna.

Rent generellt tror jag inte att det är bra att dela in AS i subgrupper. Dels för att det skulle försvåra för att visa oss utåt eftersom det lätt skulle bli rörigt för den måttligt intresserade som inte har någon personlig bild av AS, och dels för att det lätt kan sluta med nära en subgrupp per individ.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2008-06-02 23:26:33

Det här är nog en följd av utvecklingen som är inom NPF som gör området bredare.

Bipolär med asperger och adhd.
aspergare som förut skulle fått multipla personlighetstörningar, personer med nån form av gränspsykos, ett deent beteende där tiden kan skifta och fantasi och verklighet är olika saker..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Nja...

Inläggav VaiSing » 2008-06-02 23:45:01

Jag skulle överhuvudtaget vara försiktig med att sätta etiketter...det brukar sällan mynna ut i något positivt. :?
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav MsTibbs » 2008-06-03 0:09:34

Kristofer skrev:
MsTibbs skrev:Jag hörde idag en prata om tvångs-aspergare, borderline-aspergare och panik-aspergare; håller ni med om dem exemplen på subgrupper? Vill ni ha fler/andra grupper?

Tvångs kan jag hålla med om. Panik och borderline tycker jag mig inte kunna känna igen i aspergare. Utveckla gärna.


Det är inte jag som hittat på de begreppen/grupperingarna. Jag hörde en annan tala om det på det viset.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-06-03 0:13:31

Hmm...jag ska försöka förklara hur jag uppfattat att det kommer att bli.

Förut så man sjukdomarna i ett större sammanhang, för att vara enkel så kan man säga psykotisk, neurotisk eller borderline.

Sen utökade man antalet diagnoser och specifierade dem mer noggrant. Meningen var väl att man skulle finna sjukdomen och behadlingen mer korrekt, vilket man ju delvis också gjort.

Men idag börjar det komma fram att väldigt många uppfyller kraven för asperger och adhd samtidigt som de kanske är diagnosticerade med depression. Samtidgt så framkommer det att väldigt många deprimerade vid en närmare undersöknig har bipolära drag.
Vad gäller shitzofreni har man länge talat om ett spektrum, min tro är att vi kommer att utveckla den tanken till NPF-området.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pontus » 2008-06-03 0:15:22

Jag tycker det låter riktigt onödigt med subtyper, som Kristofer säger skulle det troligen bli nära en grupp per individ om man ska precisera riktigt ordentligt.
Om man nu tvunget ska dissikera personligheten så in i minsta detalj på folk med AS tycker jag man ska börja med det på NT också, det skulle bli lika många typer där.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Amanda » 2008-06-03 1:23:59

Här finns en pdf-fil på 26 sidor. På sidan 12 står det en del kring detta:

http://www.autism.se/RFA/uploads/vastma ... %20oro.pdf

ASPERGER SYNDROM - OLIKA TYPER (Lagerheim)
-------------
¤Udda personlighet – enstöring – styr andra efter egna ideer – egna begränsade ofta
bisarra intressen – tvångsmässighet – förstår inte hur andra tänker och känner
¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid –
bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla
reda på saker – bristande automatik
¤ Högfungerande autism som blivit Asperger syndrom – mycket stereotypier
¤ Asperger syndrom med svagbegåvning och stora inlärningssvårigheter – stora
svårigheter att förstå meningen
¤ Asperger syndrom med ADHD / DAMP, som komplicerar, - rastlöshet, klumpighet,
koncentrationsproblem, - perceptionsstörningar/ -överkänslighet - ofta sömnstörning
¤ Asperger syndrom med OCD - tvångstankar och tvångshandlingar
¤ PDA – pathological demand avoidance – extremt stark, undvikande, manipulerande eller
negativ reaktion vid alla krav
¤ Asperger syndrom med ängslighet, fobier, panikångest
¤ Asperger syndrom med selektiv mutism
¤ Asperger syndrom med ätstörning
¤ Asperger syndrom med asocialt utagerande
¤ Asperger syndrom av borderlinetyp – ofta flickor
¤ MCDD – multiple complex developmental disorder –övergångsform till schizofreni
Senast redigerad av Amanda 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Amanda
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-05-27

Inläggav Inger » 2008-06-03 7:06:41

Mycket intressant! När jag tänker tillbaka på personer jag kommit i kontakt med via olika forum eller IRL så känner jag igen individer ur nästan varje grupp.

Själv passar jag nog bäst i gruppen "med selektiv mutism" och känner även igen vissa drag ur den där med "passivitet, långsamhet och igångsättningsproblem" även om jag inte dåligt lokalsinne eller svårt att hålla reda på saker.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav Kristofer » 2008-06-03 9:33:05

MsTibbs skrev:
Kristofer skrev:
MsTibbs skrev:Jag hörde idag en prata om tvångs-aspergare, borderline-aspergare och panik-aspergare; håller ni med om dem exemplen på subgrupper? Vill ni ha fler/andra grupper?

Tvångs kan jag hålla med om. Panik och borderline tycker jag mig inte kunna känna igen i aspergare. Utveckla gärna.

Det är inte jag som hittat på de begreppen/grupperingarna. Jag hörde en annan tala om det på det viset.


Jo, jag förstog det. Jag undrade bara vad som sades om respektive grupp.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Peter » 2008-06-03 9:51:02

¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid –
bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla
reda på saker – bristande automatik


Japp, det är ungefär jag, om man bortser från matematiksvårigheterna. Lägg till lite kravundvikande och ängslighet för kryddning.

Jag kan inte låta bli att undra om matematiksvårigheterna hos passiva Aspergare verkligen är diagnosrelaterat dock, eller om de bara är en vanlig följd eftersom matematik är jobbigt och ansträngande.

I allmänhet tror jag en sådan här uppdelning är naturlig och nödvändig, speciellt i takt med att Asperger oundvikligen ses som närmare ADD/ADHD än det tidigare gjorts.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Frågande » 2008-06-03 11:26:05

Som psykolog skulle jag önska att det fanns fler neuro-diagnoser, inte bara Asperger/autism och ADHD. Jag träffar många som uppenbarligen har stora problem som liknar dessa två grupper men som då inte riktigt uppfyller kriterierna, inte får någon diagnos och således inte får någon bra hjälp (systemet är knasigt och fungerar inte om man inte har en diagnos).

Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.
Senast redigerad av Frågande 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Frågande
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2008-05-14

Re: Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav MsTibbs » 2008-06-03 11:28:31

Kristofer skrev:Jo, jag förstog det. Jag undrade bara vad som sades om respektive grupp.


Ingenting, jag började dravvla iväg om panikångest innan jag kom på att jag var intresserad av ämnet, men då var jag redan hemma igenn... :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kristofer » 2008-06-03 11:37:29

Frågande skrev:Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Ur behandlingsperspektiv kan jag tänka mig att flera diagnoser kan underlätta arbetet för er som kommer i kontakt med NPF i er yrkesutövning. Dock så kan flera diagnoser lätt skapa problem i kontakter ute i samhället där inte samma insikt i NPF finns. Vi kan ju inte begära att alla människor ska vara lika insatta i detta som oss själva. Kanske skulle man kunna ge möjlighet att vid sidan om en eventuell diagnos göra mer beskrivningar av det som karaktäriserar indviden då det kommer an på NPF?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav MsTibbs » 2008-06-03 11:38:12

Frågande skrev:Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Det är ju görbra om man får allt på papper. I synnerhet då det handlar om ADHD, eftersom den diagnosen ger möjligheten att prova meds. För min personliga del skulle jag vilja ha på papper, om jag skulle uppfylla kriterierna på något ytterligare också, en diagnos hit eller dit är inte tungt att bära; däremot skulle det ge mig ännu en till "pusselbit" på vem jag är och hur jag fungerar. Bara positivt ur mitt perspektiv, således.

I gränsfall där personer inte uppfyller diagnoskriterierna fullt ut, eller "bara har en släng" av något, kan man ju diskutera saken muntligt ändå, men i de fallen vara tydlig med att "du uppfyller kriterie X1 och X2 men inte X3 och X4 i denna diagnos, det innebär att du är bra/dålig på..." exempelvis. Då kan man ändock lära sig något.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Flinta » 2008-06-03 11:53:30

Frågande skrev:Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Istället för Asperger plus används väl huvuddiagnos och tilläggsdiagnos? Det har iaf jag. Hur många tilläggsdiagnoser kan man ha?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav MsTibbs » 2008-06-03 13:40:04

Flinta skrev:
Frågande skrev:Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Istället för Asperger plus används väl huvuddiagnos och tilläggsdiagnos? Det har iaf jag. Hur många tilläggsdiagnoser kan man ha?


"Asperger plus" e ju när man INTE uppfyller nog kriterier för att exempelvis få en ADHD-diagnos dessutom, utan att man bara nästan uppfyller en till diagnos. Teoretiskt bör man ju kunna hur många diagnoser som helst typ hjärtfel + halsfluss + acne + nageltrång... men man brukar ju inte räkna så antar jag... :)

"Huvuddiagnos" är den som man anser vara viktigast och/eller svårast. "Tilläggsdiagnoser" är i mitt fall då ADHD, då det är huvuddiagnos aspergern är det jag har mest problem med.

Med huvuddiagnos avses det tillstånd för vilket patienten
huvudsakligen utretts och behandlats under ett vårdtillfälle
eller en annan vårdkontakt.


__________________________________

Moderator weasley:

Det fungerade inte eftersom det var ett Å i länken. Forumsmotorn tar uppenbarligen inte det i länkar.

Det här bör funka:

PDF
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Missy » 2008-06-03 13:49:41

¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid –
bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla reda på saker – bristande automatik


HAHA det är jag i en lite ask :lol: Släng in lite depression och ångest bara.
Senast redigerad av Missy 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Missy
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-05-21

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-03 14:48:37

[quote="Missy"
]¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid –
bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla reda på saker – bristande automatik


HAHA det är jag i en lite ask :lol: Släng in lite depression och ångest bara.[/quote]
Stryk passivitet, långsamhet & svårigheter med tidsuppfattning så känner jag igen mig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mardröm » 2008-06-03 15:42:15

Frågande skrev:Som psykolog skulle jag önska att det fanns fler neuro-diagnoser, inte bara Asperger/autism och ADHD. Jag träffar många som uppenbarligen har stora problem som liknar dessa två grupper men som då inte riktigt uppfyller kriterierna, inte får någon diagnos och således inte får någon bra hjälp (systemet är knasigt och fungerar inte om man inte har en diagnos).


Kan du exemplifiera och förtydliga lite?
Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Absolut, men det är ju ditt jobb att balansera upp.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Självfallet, risken är väl att man får för många.
Jag skulle säga att det är helt motsatt det du säger, aspergerdiagnosen är till en del besvär när man har andra problem man behöver hjälp för.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Pontus » 2008-06-03 17:29:54

Amanda skrev:
¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid –
bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla
reda på saker – bristande automatik

Den där fast utan matematiksvårigheter skulle nog stämma bäst in på mig, men jag anser ändå att dom olika exemplen på subtyper är ganska meningslösa med tanke på att dom flesta behöver stryka eller lägga till något ur en annan grupp för att det ska stämma.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Flinta » 2008-06-03 18:55:27

MsTibbs skrev:
Flinta skrev:
Frågande skrev:Sen verkar det finnas många som uppfyller den ena diagnosen och nästan alla kriterier av den andra. "Asperger plus" skulle man kanske kunna kalla dem - nu skojar jag, men med lite allvar, för de har ju ännu mer problem än vad diagnosen berättar.

Tycker ni att man ska ha fler diagnoser, förutom Asperger, om man uppfyller kriterierna? Eller blir det bara till besvär? Jag vill gärna höra vad ni har för åsikter eller erfarenheter om det.


Istället för Asperger plus används väl huvuddiagnos och tilläggsdiagnos? Det har iaf jag. Hur många tilläggsdiagnoser kan man ha?


"Asperger plus" e ju när man INTE uppfyller nog kriterier för att exempelvis få en ADHD-diagnos dessutom, utan att man bara nästan uppfyller en till diagnos. Teoretiskt bör man ju kunna hur många diagnoser som helst typ hjärtfel + halsfluss + acne + nageltrång... men man brukar ju inte räkna så antar jag... :)

"Huvuddiagnos" är den som man anser vara viktigast och/eller svårast. "Tilläggsdiagnoser" är i mitt fall då ADHD, då det är huvuddiagnos aspergern är det jag har mest problem med.

Med huvuddiagnos avses det tillstånd för vilket patienten
huvudsakligen utretts och behandlats under ett vårdtillfälle
eller en annan vårdkontakt.


[Moderator weasley: Redigerat]


Länken är borttagen el flyttad står det när man klickar på den.

__________________________________

Moderator weasley:

Det fungerade inte eftersom det var ett Å i länken. Forumsmotorn tar uppenbarligen inte det i länkar.

Det här bör funka:

PDF
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Alien » 2008-06-03 19:43:17

Amanda skrev:Här finns en pdf-fil på 26 sidor. På sidan 12 står det en del kring detta:
http://www.autism.se/RFA/uploads/vastma ... %20oro.pdf

ASPERGER SYNDROM - OLIKA TYPER (Lagerheim)
-------------
¤Udda personlighet – enstöring – styr andra efter egna ideer – egna begränsade ofta bisarra intressen – tvångsmässighet – förstår inte hur andra tänker och känner
¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –
igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid – bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla reda på saker – bristande automatik
¤ Högfungerande autism som blivit Asperger syndrom – mycket stereotypier
¤ Asperger syndrom med svagbegåvning och stora inlärningssvårigheter – stora svårigheter att förstå meningen
¤ Asperger syndrom med ADHD / DAMP, som komplicerar, - rastlöshet, klumpighet, koncentrationsproblem, - perceptionsstörningar/ - överkänslighet - ofta sömnstörning
¤ Asperger syndrom med OCD - tvångstankar och tvångshandlingar
¤ PDA – pathological demand avoidance – extremt stark, undvikande, manipulerande eller negativ reaktion vid alla krav
¤ Asperger syndrom med ängslighet, fobier, panikångest
¤ Asperger syndrom med selektiv mutism
¤ Asperger syndrom med ätstörning
¤ Asperger syndrom med asocialt utagerande
¤ Asperger syndrom av borderlinetyp – ofta flickor
¤ MCDD – multiple complex developmental disorder –övergångsform till schizofreni


Hela 13 underdiagnoser fast ändå räcker det nog inte till. Delar av alla dessa stämmer in på mig:

¤Udda personlighet – enstöring – styr andra efter egna ideer – egna begränsade ofta bisarra intressen – tvångsmässighet – förstår inte hur andra tänker och känner. Tycker inte jag styr andra. Och vadå bisarra, vad är det och vem bestämmer det?

¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet – igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp – svårigheter att förstå tid – bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla reda på saker – bristande automatik. Hade inga problem med matten i skolan, även om jag inte precis är matematiskt lagd. Annars stämmer det rätt bra

¤ Asperger syndrom med ADHD / DAMP, som komplicerar, - rastlöshet, klumpighet, koncentrationsproblem, - perceptionsstörningar/ - överkänslighet - ofta sömnstörning. Inte rastlöshet men det övriga

¤ Asperger syndrom med ängslighet, fobier, panikångest. Här stämmer nog allt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in