Protester mot LSS-boende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 9:23:41

Moggy skrev:Aha. Det kanske var förklaringen till "har många barn". Byggs det hela villaområden för dom där? Hur har dom råd att köpa villor? Eller delas det ut gratis till familjer med många barn?

Vad tror du själv?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Protester mot LSS-boende

Inläggav kullan » 2013-08-02 10:09:05

Moggy skrev:Aha. Det kanske var förklaringen till "har många barn". Byggs det hela villaområden för dom där? Hur har dom råd att köpa villor? Eller delas det ut gratis till familjer med många barn?

Det var den dummaste frågan jag läst på länge. Självklart har de råd att köpa huset själva. Vad tror du? Det finns invandrare som har riktiga jobb så att de tjänar pengar på jobb. Och det är inte svartjobb det handlar om.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: Protester mot LSS-boende

Inläggav Zirre » 2013-08-02 10:20:22

Om folk är så missnöjda över att ett lss-boende skall/planeras byggas där de bor får de flytta eller helt enkelt ta och gilla läget. Man kan fan inte få allt.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 10:25:14

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag gick in på ratsit och skrev in några av gatunamnen i området och det är nästan bara utländska namn som kommer upp. Troligtvis assyrier/syrianer till stor del, de har ju mer eller mindre samlat ihop sig i Södertälje.

OK intressant och det var i det nybyggda villaområdet och inte något gammalt område i krokarna?

Jag vet inte exakt vart i området boendet skall byggas så jag kollade de gator där det såg ut att ligga flest hus. På vissa gator fanns inte ett enda svenskt namn och på ingen gata var det fler än några enstaka. Så att det skulle vara citat "svenne rasister" som ligger bakom uppropet verkar vara felaktigt och fördomsfullt.

Nu har jag kommit på varför du har fått fram den demografin. Det finns ett miljonprogramsområde där i krokarna som heter Fornhöjden. Det är ett riktigt getto typ.

Bild
slackern

Protester mot LSS-boende

Inläggav atoms » 2013-08-02 11:30:44

Området i fråga mäter ungefär 500x1000 meter och hälften (5 av 11) av de gator som är utmärkta på hitta.se har (enligt ratsit) ännu inte några boende. På resterande gator är sammanlagt 279 personer (16 år och uppåt) skrivna; häri inkluderas även adressen Glasberga.

Människor har alltså klagat - på ett typiskt sätt men det är inte givet att klagosättet är unikt svenskt; beteendet känns universellt.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-02 12:02:14

slackern skrev:Nu har jag kommit på varför du har fått fram den demografin. Det finns ett miljonprogramsområde där i krokarna som heter Fornhöjden. Det är ett riktigt getto typ.

Bild

Nope, jag kollade inte Fornhöjden utan på Glasberga. Gator med fiskenamn. Jag tycker du är lite fördomsfull som tar för givet att invandrare måste bo i miljonprogram och svenskar bor i nybyggda villor och klagar på LSS-boenden.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-02 15:51:04

Spelar det någonsomhelst roll om personerna har svensk eller utländsk bakgrund? Verkar som de flesta som har det gott ställt nästan tar det för givet att de har större rättigheter än de utan pengar. Varför skulle invandrare vara bättre människor än svenskar?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 16:09:35

Huggorm skrev:
slackern skrev:Nu har jag kommit på varför du har fått fram den demografin. Det finns ett miljonprogramsområde där i krokarna som heter Fornhöjden. Det är ett riktigt getto typ.

Bild

Nope, jag kollade inte Fornhöjden utan på Glasberga. Gator med fiskenamn. Jag tycker du är lite fördomsfull som tar för givet att invandrare måste bo i miljonprogram och svenskar bor i nybyggda villor och klagar på LSS-boenden.

Själv när jag kollar på kartan och tittar på vägar och vilka efternamn folk har får jag mest upp svenska namn. Alltså då har jag slagit på villa adresser i området.

http://kartor.eniro.se/query?what=maps& ... %A4n&from=
slackern

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-02 16:55:14

slackern skrev:Själv när jag kollar på kartan och tittar på vägar och vilka efternamn folk har får jag mest upp svenska namn. Alltså då har jag slagit på villa adresser i området.

Du kollar på Glasbergavägen, det är vägen som går ut till området som det är frågan om. Kolla gatorna i själva området Glasberga istället. Här i samhället där jag bor finns en väg som heter "Göteborgsvägen" men inte är det Göteborg för det, det är bara vägen som går dit.
Huggorm

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 17:11:13

Huggorm skrev:
slackern skrev:Själv när jag kollar på kartan och tittar på vägar och vilka efternamn folk har får jag mest upp svenska namn. Alltså då har jag slagit på villa adresser i området.

Du kollar på Glasbergavägen, det är vägen som går ut till området som det är frågan om. Kolla gatorna i själva området Glasberga istället. Här i samhället där jag bor finns en väg som heter "Göteborgsvägen" men inte är det Göteborg för det, det är bara vägen som går dit.

Hur vet du att du tittar i rätt område? Har du läst i någon tidning vilken gata det där boendet kommer att ligga i? Om du vet namnet på gatan skulle jag uppskatta att du delar med dej utav den informationen. Eller gissar du bara vilket område det är? Har du t.ex. kollat in ett område som heter Glasberga-sjöstad? Skulle ju lika gärna kunna ligga där.
slackern

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 17:30:06

Huggorm skrev:

Här har du en karta över området. Om du tittar noga så har dom även byggt flerfamiljshus. Är det kanske på dom adresserna du har tittat?

http://www.glasbergasjostad.se/wp-conte ... lSalu1.pdf
slackern

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-02 17:32:55

Kollade kartan och Glasbergavägen verkar inte höra mycket till Glasberga utan området på andra sidan stora vägen. En liten bit av den vägen går in i själva Glasberga.

Vägar i Glasberga är t ex Glasbygatan, Carin Bååts gata, Trollinggatan osv. Kollar man på Eniro på satellitbild så är det norra Glasberga som är nytt för där finns det inget gräs på tomterna än. Är väl ungefär där det ska ligga då.
kiddie
Inaktiv

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-02 17:37:56

Kollade iofs bara 6 personer i själva Glasberga men alla med utländska namn.
kiddie
Inaktiv

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-02 17:56:32

slackern skrev:Här har du en karta över området. Om du tittar noga så har dom även byggt flerfamiljshus. Är det kanske på dom adresserna du har tittat?

Nej jag menar inte flerfamiljhusen, som jag skrev så menar jag villagatorna med fiskenamn. Spinnaregatan, metesgatan, trollinggatan, mjärdegatan och några till. Jag förstår inte varför du gör så stor sak av den grejen.
Huggorm

Protester mot LSS-boende

Inläggav slackern » 2013-08-02 18:09:24

Huggorm skrev:
slackern skrev:Här har du en karta över området. Om du tittar noga så har dom även byggt flerfamiljshus. Är det kanske på dom adresserna du har tittat?

Nej jag menar inte flerfamiljhusen, som jag skrev så menar jag villagatorna med fiskenamn. Spinnaregatan, metesgatan, trollinggatan, mjärdegatan och några till. Jag förstår inte varför du gör så stor sak av den grejen.

Men bra tack att du äntligen talar om vilka gator du kollade upp. :)
slackern

Protester mot LSS-boende

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-02 19:22:13

Skrämmande. Liknande protester dyker ju upp överom. Bland annat i Ängelholm - kommunen ville bygga en gruppbostad inriktning på psykiatriska diagnoser - högljudda protester i samma anda.

Think of the children!

Snarare i dessa fall är de gnällspikarna som är mest farliga för barn! Tänk vilka usla värderingar de för vidare till nästa generation.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav Alien » 2013-08-02 19:34:58

Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?

Men om husen sjunker i värde beror det enbart på imaginära nackdelar. Vilka nackdelar skulle egentligen ett LSS-boende medföra för de boende i området? Om det startats ett LSS-hem för utvecklingsstörda nästgårds till mig, så skulle jag skämmas för att protestera. Men folk har då ingen skam i kroppen.

Jag bara hoppas politikerna i kommunen har tillräckligt med råg i ryggen för att stå emot sådan a egoistiska och fördomsfulla protester.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-02 20:04:47

Alien skrev:
Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?

Men om husen sjunker i värde beror det enbart på imaginära nackdelar. Vilka nackdelar skulle egentligen ett LSS-boende medföra för de boende i området? Om det startats ett LSS-hem för utvecklingsstörda nästgårds till mig, så skulle jag skämmas för att protestera. Men folk har då ingen skam i kroppen.

Jag bara hoppas politikerna i kommunen har tillräckligt med råg i ryggen för att stå emot sådan a egoistiska och fördomsfulla protester.

Imaginära nackdelar eller realistiska spelar ingen roll, huset har ändå sjunkit i värde.

De här människorna skäms också för sin protest, ingen av dem vill prata med journalister.
Huggorm

Protester mot LSS-boende

Inläggav DIProgan » 2013-08-02 20:16:14

Äckliga människor är vad det är och ni som tycker det är förståeligt är lika äckliga ni.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Protester mot LSS-boende

Inläggav kiddie » 2013-08-02 21:14:24

Tror att det blir bra om de bygger. Folk får lära sig att deras föreställningar inte stämmer. Dessutom verkar de ofta bygga väldigt snygga LSS-boenden numera, vilket vore en bra grej för området.
kiddie
Inaktiv

Protester mot LSS-boende

Inläggav plåtmonster » 2013-08-02 21:31:22

Det är väl de personer som kan tänkas köpa fastigheterna som röstar nej egentligen. Inte de som råkar bo där för tillfället?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Protester mot LSS-boende

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-02 22:37:02

Dags för OA att dra igång en informationskampanj?

Ni har ju adresserna, ni kollar tillochmed etniciteten på dom.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Protester mot LSS-boende

Inläggav Zima33 » 2013-08-02 23:06:23

Det märker de ju inte förrän de ska sälja, isåfall.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Protester mot LSS-boende

Inläggav Huggorm » 2013-08-02 23:09:16

Zima33 skrev:

Det märker de ju inte förrän de ska sälja, isåfall.

Det inkräktar på deras status i samhället. Det räcker att grannarna säljer så är områdets nivå satt.
Huggorm

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in