Varför heter det RING?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Varför heter det RING?
Varför kallas årskurserna på gymnasiet för första, andra och tredje ring? Vadå ring?
Varför heter det RING?
Från gu.se:
Ett exempel på ett ord som förlorat ett av sina begrepp är ring. Ordet användes i Sverige fram till gymnasieformen 1966 om de olika åren i gymnasiet: första, andra, tredje och fjärde ring. Efter 1966 hette motsvarigheterna i stället årskurs. Ringen syftar helt enkelt på att man ursprungligen satt i en ring runt sin lärare. Men i klassrummen för femtio år sedan satt man mer "fyrkantigt". Jämför med den fyrkantiga boxningsringen, som fortfarande får heta ring.
Varför heter det RING?
Tack!
Jag gick i gymnasiet i slutet av 90-talet och då sade man fortfarande ring...eller var det bara jag?
Och det var 1990-talet, inte 1890-talet...
Jag gick i gymnasiet i slutet av 90-talet och då sade man fortfarande ring...eller var det bara jag?
Varför heter det RING?
Kahlokatt skrev:Tack!
Jag gick ungefär samtidigt och vi sa inte så. För mig känns ordet ganska gammalmodigt.
Varför heter det RING?
Horde folk som var fodda pa 1990-talet prata om "ring" pa 2000-talet.
Varför heter det RING?
Jag kan erinra mig om att jag har hört folk använda det uttrycket i slutet av 90-talet, men då var jag endast 8-9 år gammal (1998-99), så jag vet inte hur pass frekvent man använde sig av det. När jag gick i gymnasiet år '06 så använde sig i princip ingen av det uttrycket i alla fall.
Varför heter det RING?
Jag gick ut gymnasiet 1989 och vi sa aldrig " ring" i min skola. Utan vi sa 1:a - 2:a året osv.
Varför heter det RING?
Jodå, det användes fortfarande ibland då.
Varför heter det RING?
När jag gick i mellanstadiet var den här hetast!
Vi har gått i samma klass i snart i ett år
jag har gömt mina känslor så gott det går
Jag går i första ring, och jag fattar ingenting!
Vi har gått i samma klass i snart i ett år
jag har gömt mina känslor så gott det går
Jag går i första ring, och jag fattar ingenting!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Varför heter det RING?
Ännu en utbildningsfråga:
Varför heter det att man går i skolan men ligger vid universitetet?
Varför heter det att man går i skolan men ligger vid universitetet?
Varför heter det RING?
Hur ska man annars kunna göra dåliga filmer med fåniga titlar?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Varför heter det RING?
Därav uttrycket "överliggare". Man har inte klarat av sina tentor men vill fortsätta "ligga vid universitetet".