Problem mellan dator och router
Wine skrev:Har du ingen som du kan låna en dator av så du kan se om det fungerar med en annan dator?
kullan skrev:Nej. När pojkvännen handlade routern köpte han 2 st. Den ena har han själv använt hemma hos i flera år. Den 2:a har jag. Som jag skrev så har vi kollat upp routern och ser inga fel på den alls. Den fungerar som den ska. Pojkvännen har aldrig haft problem med den han använder.
Jag tänkte på vad du skrev om att du funderade över om du skulle behöva köpa ny dator, innan du gör det kanske det skulle vara bra att testa med en annan dator för att se om det kan fungera med den.
Wine skrev:Jag tänkte på vad du skrev om att du funderade över om du skulle behöva köpa ny dator, innan du gör det kanske det skulle vara bra att testa med en annan dator för att se om det kan fungera med den.
Det behövs inte. Felet sitter i datorn och då ska den bytas ut. Har bestämt det nu. Så nu lägger i alla fall jag ner teorin om att felet ligger hos själva routern. Tänker inte besvara fler inlägg som har med just den teorin att göra. Vi har kollat det vi anser att vi kan kolla. Och vi såg inga fel. Och hur kan det vara fel på routern när datorn nu i skrivande stund inte är inkopplad på just routern men lik förbannat får den ingen kontakt med bredbandet?Jo felet är i datorn. Punkt!
kullan skrev:Wine skrev:Jag tänkte på vad du skrev om att du funderade över om du skulle behöva köpa ny dator, innan du gör det kanske det skulle vara bra att testa med en annan dator för att se om det kan fungera med den.
Det behövs inte. Felet sitter i datorn och då ska den bytas ut. Har bestämt det nu. Så nu lägger i alla fall jag ner teorin om att felet ligger hos själva routern. Tänker inte besvara fler inlägg som har med just den teorin att göra. Vi har kollat det vi anser att vi kan kolla. Och vi såg inga fel. Och hur kan det vara fel på routern när datorn nu i skrivande stund inte är inkopplad på just routern men lik förbannat får den ingen kontakt med bredbandet?Jo felet är i datorn. Punkt!
Jo men du kanske inte behöver byta ut hela datorn, har du testat att installera om operativsystemet eller att göra en fabriksåterställning?
kullan skrev:Det är inget fel på routern vi har kollat det. Så felet sitter i datorn eller i någon kabel som går centralt i huset. Eftersom datorn inte har kontakt med bredbandet även när det trådlösa är urkopplat och jag använder kabel istället . Så nu vill jag inte höra något tjat om att felet ligger i routern.
Ni har kollat loggar. Det enklaste är ju att bara smaska in datorn i huvuduttaget för att verkligen veta.
kullan skrev:Pojkvännen har aldrig haft problem med den han använder.
Det är en helt annan femma - det är ju två helt olika routrar.
Att köpa en helt ny dator på grund av lite internetstrul är ingen billig historia..
Kan ju vara så enkelt att du ska uppdatera dina drivrutiner till nätverkskortet, byta ut kortet för det är defekt eller sådär. Är det drivisar så kommer du ändå få göra det på den nya datorn liksom.
Försök ta till lite kraft och red ut det här problemet nu istället.
Ja, jag vet.. Det tar tid, kraft och kanske lite pengar. Men du klarar det. Du får inte ge upp såhär. Du kommer få nya problem med en ny dator, det kan man aldrig komma ifrån.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Re: Sv: Problem mellan dator och router
Tänker inte köpa något nätverkskort till denba dator. Jag har redan en plan på hur jag löser problemet. Det är era problem om ni inte accepterar det. För mig ör diskussionen slut
Åh... Önskar att jag också hade råd att köpa en ny burk varje gång min strular..
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Så du köper hellre en ny dator för flera tusen, än provar att köpa ett nätverkskort för 150 kronor?
Din strategi är ungefär på samma nivå som att köpa ny bil istället för att prova att tanka när motorn hackar. Ja ja, det är dina pengar och du gör vad du vill med dem.
Tack för att du än en gång har slösat bort vår tid och kraft på att försöka hjälpa dig när du egentligen inte alls har velat ha någon hjälp utan bara tycks ha letat efter en ursäkt inför dig själv att köpa ny dator.
Din strategi är ungefär på samma nivå som att köpa ny bil istället för att prova att tanka när motorn hackar. Ja ja, det är dina pengar och du gör vad du vill med dem.
Tack för att du än en gång har slösat bort vår tid och kraft på att försöka hjälpa dig när du egentligen inte alls har velat ha någon hjälp utan bara tycks ha letat efter en ursäkt inför dig själv att köpa ny dator.
Det går inte att byra nätverkskort i mib dator. HP har byggt ihop det med moderkortet. Jag får alltså lov att köpa nytt moderkort flr att få ett nytt nätverkskort. Det tycker inte jag att denna dator är värd. Jag borde aldrig köpt HP. Det är den felande länken. Men idiotförklara mig bara. Det är ni så duktiga på.
Man kan sätta in ett till nätverkskort och ansluta kabeln till det nya nätverkskortet (så har jag haft det på ett flertal datorer, den senaste pga drivrutinerna verkar hopplösa att få rätt).
Re: Problem mellan dator och router
Billigare att skaffa ett usb-nätverkskort och se om det funkar bättre än att köpa en ny dator. Och så vitt jag vet är du inte gjord av pengar.
Datorn jag har var billig. Inget att lägga ner några pengar på. Hade den varit dyrare hade jag kanske velat lägga ner lite på den. Men det var billigt skrot jag köpte.
kullan skrev:Det går inte att byra nätverkskort i mib dator. HP har byggt ihop det med moderkortet. Jag får alltså lov att köpa nytt moderkort flr att få ett nytt nätverkskort. Det tycker inte jag att denna dator är värd. Jag borde aldrig köpt HP. Det är den felande länken. Men idiotförklara mig bara. Det är ni så duktiga på.
Alltså, den enda som idiotförklarar dig är du själv. Folk försöker hjälpa till - det är ingen som har kallat dig idiot. Om du inte vill ta emot de tips som erbjuds så är det upp till dig, men du kan väl försöka hantera det på ett lite schysstare sätt och inte komma med omotiverade påhopp sådär.
Fast jag ska väl inte lägga mig i, men om jag blev bemött på det sättet om jag försökte hjälpa någon skulle jag då inte hjälpa den personen en andra gång.
Re: Problem mellan dator och router
Hittade en trådlös usb-adapter, för wifi, du kan få den gratis. Vill du inte uppge din adress kan jag säkert skicka den till typ LG.
Men snälla kullan, försök att läsa igenom tråden lugnt och sansat är du snäll, för jag är då förundrad över hur många som verkligen försöker att hjälpa dig med detta problem och dessutom är det en tråd som du själv startade för att be om råd.
Jag vet att detta inte har med problemet att göra, men det kliar helt enkelt för mycket i fingrarna mina och jag förstår bara inte hur du kan missa all välmening som tillsänds dig.
Jag vet att detta inte har med problemet att göra, men det kliar helt enkelt för mycket i fingrarna mina och jag förstår bara inte hur du kan missa all välmening som tillsänds dig.
Jaja - problemet löst! Vi kanske kan stänga ner den här tråden helt då vidare diskussioner inte har något syfte
- Juggernawt
- Anslöt: 2011-04-14
Ja nu kan ni idiotförklara mig på riktigt. Idag blev jag utan kontakt med internet igen. Pojkvännen kom på besök och började fiffla lite. Och av en slump råkar han upptäcka att kontakten som ska sitta i bredbandsuttaget på väggen inte sitter i ordentligt. Den satt löst. Har alltså glappat hela sommaren. troligen är killen som kom och fixade till den vita dosan till bredbandsuttaget som inte satt fast den ordentligt. Det ska ju " klicka" när den är i men det gjorde det tydligen inte då. Men nu sitter den fast. Nu är jag mer förvånad över att ha kommit ut på nätet alls under sommaren. Ja jag är en dumbom när det gäller dessa saker så inte fasen tänkte jag på att kolla detta.
Nej, du är inte en dumbom, du har bara inte haft den kunskapen vilket långt ifrån alla människor har (jag känner fler). Alla kan inte allt om sådana saker, så är det bara.
Vad bra att det var ett så enkelt fel, men just de "enkla" felen kan också vara de knepigaste ibland, eftersom man ofta har en benägenhet att missa dem p.g.a. att man letar efter något betydligt större problem.
Det är helt enkelt mänskligt att missa t.ex. något sådant som detta, kullan!
Det är helt enkelt mänskligt att missa t.ex. något sådant som detta, kullan!
Miche skrev:Nej, du är inte en dumbom, du har bara inte haft den kunskapen vilket långt ifrån alla människor har (jag känner fler). Alla kan inte allt om sådana saker, så är det bara.
Det finns även många människor som har den kunskapen, men som ändå glömmer kolla en sån sak...
En liten anekdot: Igår skulle jag installera Debian (Linux, dvs operativsystemet) på en dator. Det låg en nätverkskabel i närheten så jag använde den, trots att jag såg att piggen som knäpper fast den lossnat, och att den alltså satt löst. Men jag tänkte att det går säkert bra... Efter att installationen var färdig satt jag och svor och var förbannad i över en timme över att Internet inte funkade. Tills jag kom på tanken att kolla om kabeln åkt ur...
Jag har även varit ute på uppdrag att fixas datorer på olika ställen, där det ibland handlat om felkopplade kablar eller t ex glappande nätverkskablar. Så du är i väldigt gott sällskap.