Hålla på med farliga kemikalier
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Hejsan!
Jag håller på och målar om utomhus. Just nu skrapar jag undan färgen, men när det är klart, så måste jag hälla lut på allting, så att oljor och sådant löses upp på trät.
Nu är det som så, att jag är rädd för starka kemikalier, och jag brukar skydda mig något så oerhört. Men helst av allt så vill jag inte, men här är det tyvärr ett måste ifrån den som äger sakerna som jag ska måla på.
Hur brukar ni hantera rädslor för giftiga ting? Hur skyddar man sig bäst mot LUT?
Edit:
Lut är frätande.
Jag håller på och målar om utomhus. Just nu skrapar jag undan färgen, men när det är klart, så måste jag hälla lut på allting, så att oljor och sådant löses upp på trät.
Nu är det som så, att jag är rädd för starka kemikalier, och jag brukar skydda mig något så oerhört. Men helst av allt så vill jag inte, men här är det tyvärr ett måste ifrån den som äger sakerna som jag ska måla på.
Hur brukar ni hantera rädslor för giftiga ting? Hur skyddar man sig bäst mot LUT?
Edit:
Lut är frätande.
Det första man bör göra är att förstå faran. I detta fall så är det primärt att lut är frätande. Sekundärt kan det uppstå ångor men eftersom det är utomhus så bör det vara okej.
Säkerhet grundar sig i att man gör det som behövs för att skydda sig och inte tillåter sig några "jag skall bara.." eller "ett litet fix går säkert bra". Utan man skaffar sig adekvat skyddsutrustning och använder den vid alla tillfällen utan undantag.
För lut är det väl rekommenderat med skyddskläder som kanske inte behöver vara mer komplicerat än en regnkappa som klarar påfrestningen (testa materialet först). Samt ansiktsmask, i vart fall skyddsglasögon. Kort sakt skydda kroppen mot all form av stänk mm.
Genomför jobbet effektivt utan slab så ska det nog gå bra.
Säkerhet grundar sig i att man gör det som behövs för att skydda sig och inte tillåter sig några "jag skall bara.." eller "ett litet fix går säkert bra". Utan man skaffar sig adekvat skyddsutrustning och använder den vid alla tillfällen utan undantag.
För lut är det väl rekommenderat med skyddskläder som kanske inte behöver vara mer komplicerat än en regnkappa som klarar påfrestningen (testa materialet först). Samt ansiktsmask, i vart fall skyddsglasögon. Kort sakt skydda kroppen mot all form av stänk mm.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Det första man bör göra är att förstå faran. I detta fall så är det primärt att lut är frätande. Sekundärt kan det uppstå ångor men eftersom det är utomhus så bör det vara okej.
Vad är slab?
Nixer skrev:plåtmonster skrev:Det första man bör göra är att förstå faran. I detta fall så är det primärt att lut är frätande. Sekundärt kan det uppstå ångor men eftersom det är utomhus så bör det vara okej.
Vad är slab?
Förmodligen slabb med ett b för lite
Skyddshandskar, kläder som skyddar, skyddsglasögon och gasmask.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Hundralappen skrev:Skyddshandskar, kläder som skyddar, skyddsglasögon och gasmask.
Behövs skyddsmask utomhus, då jag arbetar med LUT?
Nixer skrev:Behövs skyddsmask utomhus, då jag arbetar med LUT?
Lut ska man ha respekt för, helt klart. Men som kemikalie är den åtminstone väldigt ärlig. Du känner snabbt av om du får ett stänk på dig (kliar/bränner/svider), du tvättar bort det, och sen är det borta. Inga lömska långtidseffekter att oroa sig över.
Andningsskydd behövs inte. Det är stänk du behöver vara försiktig med. Skyddsglasögon är alltså det viktigaste. Heltäckande kläder och skyddande handskar rekommenderas.
Jag rekommenderar också att du har en hink med vatten i närheten, så kan du snabbt tvätta dig om skulle behöva.
Ett lutstänk i ögat ska man ta på stort allvar. Kolla gärna upp hur man bör agera. (Skölj länge, skölj ännu mer, och uppsök läkare.)
Lutstänk på huden är ingen fara om man tvättar sig på en gång. Tvätta tills den tvålaktiga känslan är bortsköljd- då är lutet borta.
Lycka till!
Köp ögondusch eller i värsta fall färdiga droppar med desinficerat vatten ifall en olycka med ögonen ändå inträffar. Håller helt med om att skyddsglasögon som då helst även täcker stänk under och ovanifrån också.
Skyddskläderna bör vara så att de hindrar luten istället för att absorbera och därmed hålla kvar den mot huden.
Skyddskläderna bör vara så att de hindrar luten istället för att absorbera och därmed hålla kvar den mot huden.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Intressanta intressen