Anställningsintervjuer
69 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Ganesh! Ditt ord kreativitet är ett mycket bra ledord.
Jag har intervjuat och anställt en del under dom år som jag arbetade och jag kan ju förmedla hur jag tänkte.
Nervösa, ja, det är nästan alla, i alla fall ovana vid den nya personen som sitter framför och som ska intervjua.
Det jag tittade mest på var om personen var kompetent för sin arbetsuppgift och i de fall där det saknades kompetens kunde jag känna att personen ifråga var villig att lära sig och ha förståelse för att det kunde ta tid att växa in i sin roll.
Kommer personen att vara hela tiden i kontakt med andra utanför företaget eller sitta och klura på sitt rum och här har ju olika egenskaper sitt område.
Har personen ett liv utanför sitt specialområde så som att ha läst något annat i två år, perfekt! Det visar en bredare bas. Att också inte bara se till utbildningar utan även erfarenheter i livet och här har personer som oss här ofta en livserfarenhet som är av mervärde på en arbetsplats. Och har man klarat svåra saker så klarar man oftast ett arbete.
Det man vill undvika som arbetsgivare är att ens problem tar över ens arbetsuppgift dvs ens problematik tar över alla samtalsämnen, svår att bestämma tid med för man inte vet om personen är på arbetsplatsen. Inte att ens personlighetsdrag är introvert utan mer att man hela tiden måste stå i centrum för hur "jag" har det. Jag tror ni förstår annars får Ni fråga om. Och eftersom jag har arbetat i databranschen så är jag övertygad idag att några av mina gamla kollegor har samma problem som oss, kan ju bara se på mig själv!
Säg att ni är nervösa! Då som intervjuare tar man hänsyn till det och personligen så tror jag att den arbetsplats som inte förstår det är inte värd att arbeta på, för då har arbetsplatsen i sig problem och inte är något att ge sin kraft.
Nu blev det lite långt kanske men fråga gärna om det är något specifikt så ska jag försöka svara.
Sen det vanliga, hel, ren, inte bakis eller som en som skickade ett vykort "jag är intresserad och kommer hem om tre veckor"....
Jag har intervjuat och anställt en del under dom år som jag arbetade och jag kan ju förmedla hur jag tänkte.
Nervösa, ja, det är nästan alla, i alla fall ovana vid den nya personen som sitter framför och som ska intervjua.
Det jag tittade mest på var om personen var kompetent för sin arbetsuppgift och i de fall där det saknades kompetens kunde jag känna att personen ifråga var villig att lära sig och ha förståelse för att det kunde ta tid att växa in i sin roll.
Kommer personen att vara hela tiden i kontakt med andra utanför företaget eller sitta och klura på sitt rum och här har ju olika egenskaper sitt område.
Har personen ett liv utanför sitt specialområde så som att ha läst något annat i två år, perfekt! Det visar en bredare bas. Att också inte bara se till utbildningar utan även erfarenheter i livet och här har personer som oss här ofta en livserfarenhet som är av mervärde på en arbetsplats. Och har man klarat svåra saker så klarar man oftast ett arbete.
Det man vill undvika som arbetsgivare är att ens problem tar över ens arbetsuppgift dvs ens problematik tar över alla samtalsämnen, svår att bestämma tid med för man inte vet om personen är på arbetsplatsen. Inte att ens personlighetsdrag är introvert utan mer att man hela tiden måste stå i centrum för hur "jag" har det. Jag tror ni förstår annars får Ni fråga om. Och eftersom jag har arbetat i databranschen så är jag övertygad idag att några av mina gamla kollegor har samma problem som oss, kan ju bara se på mig själv!
Säg att ni är nervösa! Då som intervjuare tar man hänsyn till det och personligen så tror jag att den arbetsplats som inte förstår det är inte värd att arbeta på, för då har arbetsplatsen i sig problem och inte är något att ge sin kraft.
Nu blev det lite långt kanske men fråga gärna om det är något specifikt så ska jag försöka svara.
Sen det vanliga, hel, ren, inte bakis eller som en som skickade ett vykort "jag är intresserad och kommer hem om tre veckor"....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Moggy skrev:Vidare är jag nervös för hur jag ska förklara de två år av utbildning jag har bakom mig på högskolan nu som inte relaterar till IT. Hur jag ska förklara varför jag satsade på en sån utbildning som avviker från IT-branschen som jag jobbat med tidigare.
Pröva det här:
Kreativitet!
Alltså att tänka utanför boxen. Desto mer erfarenheter och kunskaper man har från olika områden man har, desto lättare är det att tänka nytt och annorlunda. Se saker från andra perspektiv.
Man kan se här på forumet också hur det ser ut när data-nördarna pratar med varandra och hur de pratar med oss andra. Helt olika.
Alltså - Andra kunskaper från andra kunskapsområden gör en bättre på
Kan detta vara nåt?
Mmmmm, tack för ett vettigt inlägg!
Eftersom jag läst beteendevetenskap och hur människans tänkande fungerar så kan jag nog föra fram att det gjort att jag har god kunskap om hur de kunder som man får jobba med på arbetet tänker.
Ska sitta och putsa lite på lämpliga svar jag kan komma med på de frågor som kan dyka upp.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Angående klädsel, Moggy: klä inte upp dig för mycket. Det brukar bara se krystat ut. Klä dig som en tjänsteman, eller som välutbildat IT-folk brukar klä sig. Om din arbetsgivare känner att du "tillhör samma sort som hon själv" är det desto mer troligt att hon finner dig attraktiv. Alltså: välvårdat, jeans, kavaj, polotröja. Eller skjorta utan slips + kavaj.
Jag tycker mig ha märkt att tjänstemän & medelklassfolk brukar vilja se nedtonat sofistikerade ut, de vill ofta utstråla diskretion, stil & bildning. Inga skrikiga färger och "skojiga slipsar" alltså. Använder du glasögon, ta dem på dig. Glasögon brukar traditionellt få folk att associera till eftertänksamhet, intelligens & förnuft. Man ser mer vuxen ut.
Hoppas detta kan vara till någon nytta.
Jag tycker mig ha märkt att tjänstemän & medelklassfolk brukar vilja se nedtonat sofistikerade ut, de vill ofta utstråla diskretion, stil & bildning. Inga skrikiga färger och "skojiga slipsar" alltså. Använder du glasögon, ta dem på dig. Glasögon brukar traditionellt få folk att associera till eftertänksamhet, intelligens & förnuft. Man ser mer vuxen ut.
Hoppas detta kan vara till någon nytta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Misstaget jag själv brukar göra är att jag svarar alltför detaljerat och bokstavligt på frågorna. Utgå ifrån dig själv, men vinkla svaret så att det stämmer med det som intervjuaren är ute efter.
Det finns en väldigt bra ljudbok -'101 Great Answers to the Toughest Interview Questions' som går igenom vad frågorna egentligen handlar om.
Berätta inte för mycket. Kom ihåg att det handlar om att sälja sig.
Det finns en väldigt bra ljudbok -'101 Great Answers to the Toughest Interview Questions' som går igenom vad frågorna egentligen handlar om.
Berätta inte för mycket. Kom ihåg att det handlar om att sälja sig.
Senast redigerad av Dyngbaggen 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
- Dyngbaggen
- Ny medlem
- Anslöt: 2008-05-19
Dyngbaggen skrev:Det finns en väldigt bra ljudbok -'101 Great Answers to the Toughest Interview Questions' som går igenom vad frågorna egentligen handlar om.
Tack för tipset! Hittade den på bitme.org, ska lyssna genom den nu i helgen och se om man får några tips där.
Att rekomendera är väl att varken sälja dyrt eller billigt utan komma till en lön där du får betalt för vad du gör, en win win situation för dig och din arbetsgivare och ingen har vunnit men ingen har heller förlorat. Gärna se utvecklingsmöjligheter i form av vidareutbildning betalt, andra löneförmåner osv. Är det en stor arbetsplats så har dom oftast också avtal att följa.
Har du någon du vet gör samma sak som du kan fråga om den personens lön? Var det här ditt första så se vad dom har att erbjuda och du kan komma tillbaka med svar senare när du tänkt efter om du tycker att det är bra.
Har du någon du vet gör samma sak som du kan fråga om den personens lön? Var det här ditt första så se vad dom har att erbjuda och du kan komma tillbaka med svar senare när du tänkt efter om du tycker att det är bra.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Om man redan jobbar, kan man utgå från den lönen och begära något högre. Det är ju ofta så att man byter jobb just för att höja sin lön, det vet arbetsgivarna också. Fast man ska väl inte säga det rent ut, bättre att tala om hur intressant och utvecklande det sökta jobbet är.
Är jobbet i sig mer krävande än det gamla så betalas det ju mer också.
Sen finns det kanske lönestatistik som man kan studera? Alltså inte företagets utan allmänt för dessa slags tjänster.
Är jobbet i sig mer krävande än det gamla så betalas det ju mer också.
Sen finns det kanske lönestatistik som man kan studera? Alltså inte företagets utan allmänt för dessa slags tjänster.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag varit på andra intervjun, kändes som att det gick rätt bra med den med. Tror jag gav rätt bra intryck då jag fick fram att jag har god erfarenhet av ungefär de arbetsuppgifter som den här jobbet handlar om och att de flexibla schemat med natt och helgjobb pasar mig bra.
Hoppas faktiskt rejält på det här då det verkar vara ett toppenjobb.
Hoppas faktiskt rejält på det här då det verkar vara ett toppenjobb.
Verkade vara avslappnad stil med med kläder och så, två tjejer som intervjuade mig och dom har shorts och nån rätt ordinär t-shirt på sig. Var lite orolig att det skulle vara "slipskultur" där...
Håller tummarna för dig Moggy!
Jag funderar på klädsel då det gäller anställningsintervjuer. Jag tror att man skulle kunna tänka så här, man ska vara aningens finare klädd än vad man skulle ha varit på en arbetsdag på det potentiella jobbet. Ex: om jag en vanlig arbetsdag skulle ha jeans och t-shirt så passar det med jeans och skjorta på intervjun. Vad tror ni andra?
Jag funderar på klädsel då det gäller anställningsintervjuer. Jag tror att man skulle kunna tänka så här, man ska vara aningens finare klädd än vad man skulle ha varit på en arbetsdag på det potentiella jobbet. Ex: om jag en vanlig arbetsdag skulle ha jeans och t-shirt så passar det med jeans och skjorta på intervjun. Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Ska du ha skjorta så ska den vara hyfsat välstruken.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Ännu inget besked. Har ringt några gånger och frågat vad som händer, men de är inte färdiga än.
Började tappa hoppet, men så ringde de i dag och sa dels att de väntar besked snart och att det var några nya tjänster på gång så uppdragsgivaren vill träffa mig igen. En helt annan avdelning som också behövde IT-folk. Så då ska jag dit på en ny arbetsintervju.
Borde betyda att jag ses som intressant iaf och jag har en till chans om jag inte får det första jobbet.
Började tappa hoppet, men så ringde de i dag och sa dels att de väntar besked snart och att det var några nya tjänster på gång så uppdragsgivaren vill träffa mig igen. En helt annan avdelning som också behövde IT-folk. Så då ska jag dit på en ny arbetsintervju.
Borde betyda att jag ses som intressant iaf och jag har en till chans om jag inte får det första jobbet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 2 gånger.
Jag var nyligen på en anställningsintervju och man hade meddelat mig i förväg att jag skulle ta med de papper som jag tyckte var relevanta för tjänsten vilket jag också gjorde. Det märkliga under intervjun var att jag inte ens fick frågan om att de ville se mina papper och av just den anledningen fick de inte heller se mina papper.
Frågan är dock hur man ska tolka intervjun ??? ....
Frågan är dock hur man ska tolka intervjun ??? ....
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
Sade de vi hör av oss också?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:43:44, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Studier och arbetsliv