Någon hejare på Wordpress som vill hjälpa mig?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2013-07-30 10:49:13

Jag har en ny blogg, www.wildrag.se

Problemet är dessa rent ut sagt jävla teman.

Mitt valda tema är flexibelt, och när jag till slut fick till min-width för body, vill ju kolumnerna ändra sig, och gör man smalare fönster, så blir bilderna i originalstorlek plötsligt, och hamnar utanför kolumnen, samt kolumnerna delar sig lik förbannat (vid en viss gräns, skiter temahelvetet att det var gräns på width...)

Jag vill så gärna ha det där temat, men verkligen hatar flexibel vidd med dansande bilder, och layout som går åt helvete.

I telefonen, inställd på "view as desktop" ser siten inte klok ut, oavsett inställningar eller view as Android.

Kolla på temat, har ni hittat något subtema till "twenty-n" och som man kan använda? Jag har inte tid att lägga tid på detta, och just nu rinner tiden iväg åt eländet.

Redigeraren redigerar också hur som helst. Några <bt /><br /> får man inte göra utan att de omvandlas till <div>&nbsp;</div> som blir en till för varje gång man ändrar läge, tills man har gigantiska avstång mellan styckena. Så nu har jag ständigt text-redigerarläge och vågar absolut inte slå om till visual.

När jag testat andra themes, ser min sida ful ut. Tydligen hanteras allting olika. Jag hade velat ha något enkelt, byta tema med ett klick, lägga bilder till höger utan att floata själv och hålla på. Annars kunde jag ju gjort hela temat själv, vilket jag inte orkar.

Och vad säger ni om följande val:
Blogger/Blogspot vs Wordpress.org? Jag gillar inte att fylla servern med biler, och vill inte gå omvägen via photobucket eller liknande.

Problemet med blogger/blogspot är att jag inte vill ha några logos och deras (C). Jag har dock redan pekat om en subdomän på prov, och jag får egen favicon och egen adress fullt ut.

Den var otroligt mycket bättre att redigera. Inga dansande bilder eller fruktansvärd fulkod. Och så fördelen med att google hostar bilder direkt.

Wordpress.com är inget alternativ, för få möjligheter.

Fler frågor: skillnaden på blogger och blogspot?

Vill ha tips på:
bra plugin för about author, med Följa- och maila-knappar (likt den jag har, fast inte knapparna så långt ned).

Vill gärna ha tips på site med många gratis färdiga sub/child themes till något av wordpress egna designer. Söker något likt den jag har, alternativt något säsong, skördetid, djur/natur/flygande snygga fåglar (inget gulligull), eller söta pumpor (min räddar-råvara så jag har en förkärlek för dem, men inga arga halloweenidioter).

Alla som kan hjälpa mig på något sätt: hjälp!
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2013-07-30 10:50:16

Jag kunde ju valt ett fixerat tema, men har inte hittat något jag vill ha, och de jag testade, vägrade anpassa bilder utan antingen klämde ihop dem på bara en ledd, eller lade dem som de var, så de gick utanför textboxen main. Vafan liksom, det funkar ju inte.
Bror Duktig

Inläggav kullan » 2013-07-30 11:01:26

Många kör ju bloggen via google men den ska inte vara så enkel. Själv har jag Wordpress då jag jag själv kan agera admin utan allför stora problem. Flexibelt Tema vet jag inte vad det är. Jag valde ett tema och sen har det funkat bra. Det problem jag drabbades av var att när jag öppnade en blogg till via samma portal fick jag min adminpanel på engelska istället för svenska. så nu fattar jag nada. Och att blogga via mobieln funkade inte heller. Kunde skriva inlägg men att posta dessa gick inte alls. När jag klickade på publicera hände just ingenting. såg likadant ut ovasett hur många gånger man klickade. Appen försvann illa kvickt från mobilen.

Själv har jag aldrig haft några dansande bilder men jag har väl ett " fast" tema kanske då. De flesta Bloggar körs ju med HTML - kod vad jag fattat och Wordpress kör med samma kod som detta forum ungefär. Att sen säga att Wordpress är enkelt vore ju att överdriva.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bror Duktig » 2013-07-30 11:15:30

Flexibelt tema på så sätt att den har flexible bredd. Smalare fönster, och allt lägger sig på en vertikal rad och man blir knäpp.
Bror Duktig

Inläggav kullan » 2013-07-30 11:30:09

Ok. Ja det låter ju lite overkill för mig. Hoppas någon annan vet mer än jag.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-30 12:21:22

Förstår problemet bara allt för väl och tyvärr finns det inget enkel lösning på det. Det bästa rådet jag kan ge dig är att låta layouten och bildplaceringen vara så enkel som möjligt för att minimera problemet. Det gör det också lättare att byta tema med ett klick som du säger utan att det blir allt för störande resultat.

Det går att jobba i visuellt läge när man lärt sig hur den beter sig. Men det problem du beskriver med radbrytningarna gäller inte bara CMS utan nästan alla såna där modernare inbyggda editorer till webbredigeringssystem jag har stött på.
Att använda <B> för radbrytningar anses vara fusk och motsvarande kommando ska idag ligga i stilmallen. Det är möjligt att det faktiskt går att korrigera genom att ändra det som står i stilmallen för body? Såvida det inte är själva editiorn som ställer till det. Nån annan kanske vet bättre?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav barracuber » 2013-07-30 14:56:11

Heter temat verkligen "twenty-n"?

Hittar bara om Twenty Ten, Twenty Eleven, Twenty Twelve mm..child themes verkar finnas.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2013-07-30 16:54:33

Jag skrev "n" för valfri fortsättning på Twenty.
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in