Hur ska jag få tag i en bostad?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav nallen » 2013-03-31 13:26:11

lar66 skrev:Det hade väl varit bättre om regeringen (+ föregående regering) för länge sedan hade börjat bygga billiga/enkla bostäder. Nu verkar det vara total kris, speciellt i Stockholm. För min del vill jag också hålla kontakt med barnen och kan inte flytta för långt bort.

Det kommer aldrig mer byggas billiga hyresrätter
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 13:42:13

Intressant, och det stämmer väl tyvärr.

Ett intressant projekt här: Byggvärlden: Bygg huset som lego - snabbare och billigare
Senast redigerad av plåtmonster 2013-03-31 13:46:19, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav lar66 » 2013-03-31 13:43:22

nallen skrev:
lar66 skrev:Det hade väl varit bättre om regeringen (+ föregående regering) för länge sedan hade börjat bygga billiga/enkla bostäder. Nu verkar det vara total kris, speciellt i Stockholm. För min del vill jag också hålla kontakt med barnen och kan inte flytta för långt bort.

Det kommer aldrig mer byggas billiga hyresrätter
Försök tänka lite positivt :-)Crying .

Så var ska alla 1 miljon (snart fler) arbetlösa ungdomar bo någonstans...?
Wait, I got it... Det blir till att försöka dela upp en nybyggd 1:a i x antal rum och sedan hyra ut.

Eller
* bli inneboende i ett rum,
* flytta hem till mamma/pappa (om de fortfarande lever),
* råna en bank,
* råna folk (helst nuvarande inkompetenta/alt. ohederliga ministrar),
* köpa trisslott,
* svartjobba,
* prostituera sig,
* bo i en bil/husvagn/tält (svårt på vintern),
* campingstuga,
* flytta ut i skogen och där bygga en värmeisolerad koja.

Fler förslag?
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav nallen » 2013-03-31 13:51:06

lar66 skrev:Så var ska alla 1 miljon (snart fler) arbetlösa ungdomar bo någonstans...?

Hällefors, Lycksele, Vansbro och alla andra mindre orter där det finns lediga lägenheter för mer eller mindre omedelbar inflyttning.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav lar66 » 2013-03-31 14:07:50

nallen skrev:
lar66 skrev:Så var ska alla 1 miljon (snart fler) arbetlösa ungdomar bo någonstans...?

Hällefors, Lycksele, Vansbro och alla andra mindre orter där det finns lediga lägenheter för mer eller mindre omedelbar inflyttning.

Verkar inte finnas några jobb där att tala om. Riktigt långa resevägar (kräver troligtvis bil, förstör miljön) till närmaste större stad (som inte heller verkar kunna erbjuda jobb i någon större utsträckning).

kommunerna tar förresten knappast emot en arbetslös ungdom helt "frivilligt". Du måste först få tag i ett jobb i påtänkt kommun, först därefter kan du ordna en hyreslägenhet. Om bl.a. krav på minimum inkomst samt krav på fast anställning uppfylls.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav nallen » 2013-03-31 14:17:00

lar66 skrev:
nallen skrev:
lar66 skrev:Så var ska alla 1 miljon (snart fler) arbetlösa ungdomar bo någonstans...?

Hällefors, Lycksele, Vansbro och alla andra mindre orter där det finns lediga lägenheter för mer eller mindre omedelbar inflyttning.

Verkar inte finnas några jobb där att tala om. [---]

Det var du som skrev "arbetlösa" (sic) ovan, se min kursivering. Alltså finns det inga (passande) jobb i Stockholm heller, och då spelar det ju ingen roll.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav lar66 » 2013-03-31 14:21:36

nallen skrev:
lar66 skrev:
nallen skrev:Hällefors, Lycksele, Vansbro och alla andra mindre orter där det finns lediga lägenheter för mer eller mindre omedelbar inflyttning.

Verkar inte finnas några jobb där att tala om. [---]

Det var du som skrev "arbetlösa" (sic) ovan, se min kursivering. Alltså finns det inga (passande) jobb i Stockholm heller, och då spelar det ju ingen roll.
Jag brukar inte stava fel speciellt ofta... Ber om ursäkt ifall jag vilseledde någon.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Feldwebel » 2013-07-01 17:23:46

marxisten skrev:Gällande hur du ansöker om särskilt boende så tar du kontakt med din LSS-handläggare på kommunen och bokar in ett möte. Där kommer ni gå igenom de olika alternativ som finns för dig utifrån ditt behov av stöd, och sedan får du fylla i en blankett som om att du söker just denna insats. Därefter skall den handläggas och beviljas.

Blir du beviljad en boendeform som går under LSS, dvs. Servicelägenhet eller gruppboende så handlar det ej om tur om du får lägenhet. Detta då en Servicelägenhet skall ha personal i närheten dygnet runt, och ett gruppboende är precis vad det låter som. Dessa tillhandahåller kommunen via bostadsbolagen. Men hur lång tid det tar beror helt på hur situationen i din kommun ser ut, om de har lediga lägenheter just nu. Är dock ganska säker på att den kön är kortare än vad Stockholms bostadskö generellt är.



Jag sitter själv lite i samma sits som trådskaparen, jag har precis ansökt om ett gruppboende idag hos min LSS handläggare och han ska återkomma med om det blir beviljat eller inte

Fick lite dåliga vibbar av hur mötet gick och det verkade nästan som att dem kommer neka mig rätt till gruppboende fast det är ju inget jag vet än självfallet.

Jag sa att min främsta orsak att behöva ett Gruppboende är på grund av väldigt mycket ensamhet och isolering samt problem med organisatoriska saker som att sköta allt i ett hem och kommer iväg i tid på möten och så

Han sa typ att "gruppboenden är till för folk som behöver stöd i hemmet etc" handikappade och folk som inte kan sköta nånting verkar ha förtur framför aspies? Fast Aspberger går ju under personkrets 1 om jag minns rätt och jag har sett boenden här i Sthlm som bara inriktar sig på såna.

Han sa även att väntetiden kan röra sig om 1-2 år om man hamnar i kö :(
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Lägenhet?

Inläggav hp555 » 2013-07-24 4:34:16

Kan man få hjälp från nånstans att få en lägenhet om man inte jobbar?



Moderator atoms - slog ihop trådar om likartat ämne.
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Lägenhet?

Inläggav Blue86 » 2013-07-24 7:53:48

Du kan av soc i VISSA fall få hjälp med att hitta en bostad, samt även ha dem att gå i god för dig om hyresvärd inte tycker din inkomst är tillräckligt(tex aktivitetsersättning).
Men det räcker inte med att du behöver en lägenhet utan du måste antigen ha betalningsanmärkningar eller skulder som gör att du inte på så sätt inte är "godkänd" av någon hyresvärd ELLER om du har någon annan problematik som gör att du inte kan normal söka en lägenhet. Det kan vara allt från att du är totalt oförmögen att göra det själv pga av utvecklingsstörning eller gravt handikapp eller t.o.m allvarlig social fobi eller utmattning tex.
Detta är i alla fall som jag förstår det men bäst gör du att ringa och fråga på soc, då är det möjligt att de bestämmer sig för att göra en utredning om du ska ha rätt till sådan hjälp.
Själv fick jag delvis hjälp pga mina diagnoser men främst pga mitt utmattningssyndrom som då gjorde att jag i deras ögon inte kunde söka på full tid så som skulle behövas för rimliga odds samt att jag då skulle behöva denna trygga miljö för att vila. Resultatet blev att de faktiskt hittade en lägenhet(en perfekt två precis där jag vill bo i stan) så snabbt att de inte ens han göra klart utredningen, vilket chockade dem mer än mig tydligen : p
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Lägenhet?

Inläggav Blue86 » 2013-07-24 7:54:28

Sen finns det där med LSS lägenheter och sådant men om det kan jag inte ett dugg men kanske andra kan berätta.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in