Fattigpensionärer (ålders- och sjukpensionärer)
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Fattigpensionärer
Huggorm skrev:Fast de som får den lägsta avgiften är väll sådana som inte har ett arbetsliv bakom sig? Typ hemmafruar och liknande som aldrig har förvärvsarbetat och betalt in något till systemet och därför inte heller får något tillbaka
Inte riktigt. Har en vän som jobbat sedan han var 14. Likt förbannat har han lite och inget i pension nu när han passerat 65. Varför? Tja, två huvudanledningar misstänker jag. Ett, han har aldrig jobbat statligt och två, han har alltid varit vanlig arbetare - svetsare och fabriksgolvsnötare.
Fattigpensionärer
Huggorm skrev:flisan skrev:nescio skrev:Det är ju en förmögenhet. Jag klarar mig på 2000 kr/månad.
Det är nog inte många som har så små utgifter som dej. Jag tycker att det är skamligt att få en skitsumma efter ett helt arbetsliv.
Fast de som får den lägsta avgiften är väll sådana som inte har ett arbetsliv bakom sig? Typ hemmafruar och liknande som aldrig har förvärvsarbetat och betalt in något till systemet och därför inte heller får något tillbaka
Den som är orolig inför sin pensionering bör skaffa ett privat pensionssparande av en eller annan sort. Jag misstänker att det offentliga systemet har crashat för länge sedan när det slutligen blir min tur att utkassera
För övrigt klarar jag mig också på under 2000kr per månad, inklusive allt. Och då har jag inte ens någon mamma att åka och äta hos. Men det är ett personligt val att anpassa sitt liv till låga utgifter.
OJ, hur kan du klara dig på så lite? Lever du, eller bara nätt och jämnt överlever?? Specificera gärna hur du klarar att betala försäkringar, hyra, lån, el, dator tfn internet, kläder, mat, hygienartiklar etc??
Fattigpensionärer
Alien skrev:http://www.aftonbladet.se/minekonomi/sp ... 6989665.abAftonbladet skrev:Vem är fattig?
Pensionsmyndigheten har använt SCB/Eurostats definition av fattigdom vilket innebär att den som har en inkomsstandard, det vill säga inkomst efter skatt, under 60 procent av medianinkomsten för befolkningen som helhet är fattig.
Medianen för inkomststandard i befolkningen i Sverige är cirka 18 000 kronor i månaden. 60 procent av det blir 10 800 kronor i månaden.
Källa: Pensionsmyndigheten
Jag är 54, har sjukersättning sen 7 år. Har jobbat på öppna arbetsmarknaden ca 25 år.
Ensamstående, bor i egen stuga på landet. Får nu:
Sjukersättning 10448 kr/mån
Bostadstillägg 1491 kr/mån
Skatteavdrag 2445 kr/mån
Får ut efter skatt inkl. bostadstillägg 9494 kr/mån.
Och fattigdomsgränsen är 10800 kr efter skatt exkl. bostadstillägg, enligt länken.
Om jag räknat rätt får jag ca 8317 kr efter skatt exkl. bostadstillägg.
Jag ligger tydligen ca 2500 kr/mån under fattigdomsgränsen, om jag förstått rätt.
Undra på att det är kärvt.
Fattigpensionärer
Jag hade det bra då jag hyrde privat, allt ingick i hyran,
tidigare hade jag ju el, bredband, tvutbud o.s.v.
Sen flyttade jag dit där allt ingick, sparade ju ungefär 1000 kr
mån på det, allt ingick och fkassan gjorde inget avdrag.
Jag hade 4700 kr efter att hyran var betald, då hade jag det gott,
då fick jag 10.500 varav 361 gick till fogden, så 10.200 och hyra
på 5020 som höjdes till 5.500.
Hyresvärden kunde tänka sig renovera utan att det påverkar hyran
men vi visste inte om jag skulle flytta eller ej, till slut lämnade
jag stan.
Jag var försenad att lämna in ansökan om höjd hyra så jag fick
retroaktivt bostadstillägg med cirka 8.000 kr i november, bra sätt
att spara pengar på, men det blev en ny dator då.....
Det är synd arbetslösheten är så hög idag, hade den varit lägre hade
Sverige varit ett väldigt starkt land och då kunde man kanske satsa på
att höja pensioner och socialbidrag, vissa kommer ju aldrig ut i arbete ändå.
Sen kan man ju alltid spara och invistera sig ur arbetslöshet,
jag hoppas politikerna börjar med det snart.
tidigare hade jag ju el, bredband, tvutbud o.s.v.
Sen flyttade jag dit där allt ingick, sparade ju ungefär 1000 kr
mån på det, allt ingick och fkassan gjorde inget avdrag.
Jag hade 4700 kr efter att hyran var betald, då hade jag det gott,
då fick jag 10.500 varav 361 gick till fogden, så 10.200 och hyra
på 5020 som höjdes till 5.500.
Hyresvärden kunde tänka sig renovera utan att det påverkar hyran
men vi visste inte om jag skulle flytta eller ej, till slut lämnade
jag stan.
Jag var försenad att lämna in ansökan om höjd hyra så jag fick
retroaktivt bostadstillägg med cirka 8.000 kr i november, bra sätt
att spara pengar på, men det blev en ny dator då.....
Det är synd arbetslösheten är så hög idag, hade den varit lägre hade
Sverige varit ett väldigt starkt land och då kunde man kanske satsa på
att höja pensioner och socialbidrag, vissa kommer ju aldrig ut i arbete ändå.
Sen kan man ju alltid spara och invistera sig ur arbetslöshet,
jag hoppas politikerna börjar med det snart.
Fattigpensionärer
Ja, vad kan ett paket korv och en kartong makaroner kosta? Det borde väl inte gå på mer än 20 kr/dag = 600 kr/månad. Då är det ju fortfarande långt kvar upp till 10800 kr.Miche skrev:...och hur många pensionärer tror du kan äta hemma hos mamma?
Håll dig till trådämnet!
Fattigpensionärer
Det går bra att jobba lite längre än 65 för de som tycker pensionen blir för fattig. Vi som är unga idag kommer nog suckande drömma oss tillbaka till gamla goda tider när vi fyller 65 och har tio år kvar till pensionen
Fattigpensionärer
Huggorm skrev:Det går bra att jobba lite längre än 65 för de som tycker pensionen blir för fattig. Vi som är unga idag kommer nog suckande drömma oss tillbaka till gamla goda tider när vi fyller 65 och har tio år kvar till pensionen
Ja, och därför vill regeringen att det ska finnas laglig möjlighet ätt jobba längre. Se denna tråd: jobba-till-75-t24927.html
Men det hjälper inte dem som inte orkat jobba ens till 65 år. Eller som inte är efterfrågade av arbetsmarknaden.
Fattigpensionärer
Pensionärerna som klagar mest är de som har mest. Jobba längre eller håll mun, svårare än så är det inte.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Fattigpensionärer
Morsan jobbat från 40 till 67 men måste ändå få bostadsbidrag. Känns ruttet för jag vet hur hårt hon jobbat. Hon klagar inte. Det är jag som klagar för jag önskar hon hade bättre ställt.
Fattigpensionärer
dasunbedingte skrev:Pensionärerna som klagar mest är de som har mest. Jobba längre eller håll mun, svårare än så är det inte.
Och där gav du just prov på den brist på empati som aspergare anses sakna. Dvs skyll dig själv om du var lågavlönad, sjuk el arbetslös.