Nu stundar arbetskraftsbrist
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
när de sista fyrtiotalisterna går i pension.
Gärna ta tillvara funktionshindrade också, t ex aspergare, tycker jag.
Det har ju alltid varit i storstäderna som jobben funnits, både för ungdomar och invandrare. Misstänker att storstädernas dragningskraft är fortsatt stor.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utlan ... 312718.svdSvD skrev:Fram till 2025 är det storstäderna som har störst andel i arbetsför ålder, medan mindre kommuner och glesbygd får se människor i arbetsför ålder flytta och antalet pensionärer öka.
Generationsväxlingen kommer att skärpa de obalanser som redan finns mellan olika regioner, konstaterar rapporten. Slutsatsen är att det blir ännu viktigare att ta tillvara på alla som kan jobba. Ungdomar måste utbilda sig, kvinnor arbeta i större utsträckning och framför allt måste utrikes födda komma ut i arbetslivet - en kärnfråga för att kunna behålla en hög nivå på sysselsättning och välfärd, enligt Arbetsförmedlingen.
Gärna ta tillvara funktionshindrade också, t ex aspergare, tycker jag.
Förutom att det finns stora skillnader mellan storstadslänen och andra län, skiljer sig förutsättningarna också inom regionerna. Mindre orter, som inte ligger på pendlingsavstånd till en större stad, har en besvärlig åldersstruktur med få barnfamiljer, utflyttade ungdomar och många gamla.
- Det kan bli problem med att försörja till exempel äldreomsorgen med arbetskraft på lite längre sikt i många inlandskommuner, säger Clas Olsson, biträdande generaldirektör på Arbetsförmedlingen.
Det kommer inte att vara fler födda barn som gör att befolkningen växer framöver, utan fler invandrare. Det är därför viktigt att invandrare kommer ut i arbetslivet.
Det har ju alltid varit i storstäderna som jobben funnits, både för ungdomar och invandrare. Misstänker att storstädernas dragningskraft är fortsatt stor.
Vet inte om jag vill kalla det arbetskraftsbrist. Full sysselsättning innebär en arbetslöshet på 4,5%? I sådant fall ungefär 200.000 personer till godo i nuläget eller det är givetvis inte sant högstadielever som söker sommarjobb ingår i de nu 417.000 arbetslösa så hur många de egentligen är är svårt att veta tror jag. Handlar väl snarare om att inlandskommuner är dåliga på att attrahera arbetskraft ihop med att människor är kräsna. Bostadsbrist i storstäder och lediga jobb i inlandskommuner, borde lösa sig självt.
Att man inte skulle hitta arbetskraft till omsorgen beror knappast på att det är brist på personer i arbetsför ålder utan att villkoren är värdelösa. Höj lönen med 25% (fortfarande 4.500 kr lägre snittlön än en snickare) och garantera heltid så är problemet nästan löst. "Vi har lediga jobb med urusla villkor men ingen som tar de jobben.". Avskyr när de är snåla och gnäller över problem som inte finns. De kan lösa det problemet snabbt och smidigt om de verkligen vill eller prioriterar det. Nu gnällde i och för sig inte Clas Olsson.
Alla politiker springer runt och kallar sig feminister. Att förbättra arbetsvillkoren för kvinnor borde ingå i att vara "feminist".
Att man inte skulle hitta arbetskraft till omsorgen beror knappast på att det är brist på personer i arbetsför ålder utan att villkoren är värdelösa. Höj lönen med 25% (fortfarande 4.500 kr lägre snittlön än en snickare) och garantera heltid så är problemet nästan löst. "Vi har lediga jobb med urusla villkor men ingen som tar de jobben.". Avskyr när de är snåla och gnäller över problem som inte finns. De kan lösa det problemet snabbt och smidigt om de verkligen vill eller prioriterar det. Nu gnällde i och för sig inte Clas Olsson.
Alla politiker springer runt och kallar sig feminister. Att förbättra arbetsvillkoren för kvinnor borde ingå i att vara "feminist".
Jag tror inte det kommer bli någon arbetskraftsbrist. De har pratat i åratal om att det skall bli det när fyrtiotalisterna går i pension, men nu har redan många av dom gjort det och vi har fortfarande stor arbetslöshet. Det som händer är att arbetsplatserna effektiviserar istället, och klarar sig med färre arbetare. Det gäller då framför allt industrin och den privata sektorn. Resultatet blir lägre skatteintäkter.
Inom den offentliga sektorn kan man inte låta maskiner ta över på samma vis så där skulle många fler behövas, men problemet är att den offentliga sektorn drivs av pengar som kommer från den privata sektorns skatteintäkter. För att kunna anställa fler inom den offentliga sektorn måste vi först anställa fler inom den privata. Alternativt höja skatten ytterligare, men vi ligger redan bland de högsta i världen.
Sedan får folk se till att göra sig anställningsbara. Skaffa sig en utbildning, lite disciplin och utrikes födda får se till att lära sig språket också.
Inom den offentliga sektorn kan man inte låta maskiner ta över på samma vis så där skulle många fler behövas, men problemet är att den offentliga sektorn drivs av pengar som kommer från den privata sektorns skatteintäkter. För att kunna anställa fler inom den offentliga sektorn måste vi först anställa fler inom den privata. Alternativt höja skatten ytterligare, men vi ligger redan bland de högsta i världen.
Sedan får folk se till att göra sig anställningsbara. Skaffa sig en utbildning, lite disciplin och utrikes födda får se till att lära sig språket också.
Det råder ju extrem lågkonjunktur och efterfrågan på varor och tjänster är nog inte så stor. De företag som avvecklas genom pensionsåldern skulle kanske gått i konkurs istället.
Någon extrem lågkonjunktur tycker jag inte det är, det var värre 2009. Men visst, högkonjunktur kan man knappast kalla det.
Det är givetvis ingen generell arbetskraftsbrist. Den gäller främst mindre kommuner och glesbygd, och främst inom vårdsektorn.
Kan robotar ta hand om gamla? http://robotnyheter.se/tag/vardrobot/ I Japan finns de väl redan: http://robotnyheter.se/2011/10/27/robot ... om-varden/
Eftersom äldreomsorgen är skattefinansierad så går det inte att höja lönerna heller. Ingen tycks ju vilja höja skatterna/betala mer skatt.
Kan robotar ta hand om gamla? http://robotnyheter.se/tag/vardrobot/ I Japan finns de väl redan: http://robotnyheter.se/2011/10/27/robot ... om-varden/
Eftersom äldreomsorgen är skattefinansierad så går det inte att höja lönerna heller. Ingen tycks ju vilja höja skatterna/betala mer skatt.
Anledningen till att glesbygden ligger dåligt till:
* Få kvalificerade jobb
* Möjlighet till högre utbildning är i stort sett obefintlig
* Socialt inavlat
* Få konserter, utställningar, mässor osv.
* Få kvalificerade jobb
* Socialt inavlat
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Anledningen till att glesbygden ligger dåligt till:
* Få kvalificerade jobb
* Socialt inavlat
Jag skulle säga att anledningen till att glesbyggden ligger dåligt till är för att människor insisterar på att vara så förbannat aktiva och sociala.
* Få kvalificerade jobb
* Socialt inavlat
Det hela beror ju på vad folk är ute efter. Idag verkar de flesta tro att livets mening är att blir berömd eller rik, helst båda delarna, och detta är svårt att uppnå på landsbygden. Kvinnor flyttar ju i ännu större grad än män och det är dumt eftersom de enda jobb som finns är inom klassiskt kvinnliga vårdyrken.
* Få kvalificerade jobb
* Socialt inavlat
Jag vet inte hur du tror att Sveriges geografi ser ut. Men det finns rätt bra med högskolor utspridda i det har landet. Du vet du kan skaffa dej en akademisk utbildning på bra många mer ställen än Uppsala, Lund, Stockholm och Umeå.
Konserter har dom ju ute i kyrkorna. För övrigt verkar kultur och föreningslivet vara rätt aktivt ute i bygdegårdarna. Fast o andra sidan är nog inte den miljön så attraktiv för bygdens ungdomar. Som drar iväg och pluggar och skaffar sej en karriär.
slackern skrev:Jag vet inte hur du tror att Sveriges geografi ser ut. Men det finns rätt bra med högskolor utspridda i det har landet. Du vet du kan skaffa dej en akademisk utbildning på bra många mer ställen än Uppsala, Lund, Stockholm och Umeå.
Inte i inlandet. Nordligaste högskolan som inte ligger vid kusten tror jag är mittuniversitet i Östersund vilket kanske är ungefär i mitten av landet på längden och sedan Umeå och Luleå som ligger vid kusten. Det är väldigt många kommuner som inte ligger inom ett rimligt pendelavstånd från universitet. Bor kanske inte så många där men det är en hel del kommuner. I södra Sverige ligger de däremot tätt.
Jag hörde förut att vi var 427.000 arbetslösa,
idag är vi 417.000 arbetslösa, det är antagligen
217.000 för många arbetslösa.
Verkar som det är lätt ökad efterfrågan på personal
eftersom 10.000 personer lämnat arbetslösheten.
Skall tilläggas att cirka 155.000 har utförsäkrats
och därmed hamnat i arbetslöshet, dock bara en andel.
idag är vi 417.000 arbetslösa, det är antagligen
217.000 för många arbetslösa.
Verkar som det är lätt ökad efterfrågan på personal
eftersom 10.000 personer lämnat arbetslösheten.
Skall tilläggas att cirka 155.000 har utförsäkrats
och därmed hamnat i arbetslöshet, dock bara en andel.
Azo85 skrev:slackern skrev:Jag vet inte hur du tror att Sveriges geografi ser ut. Men det finns rätt bra med högskolor utspridda i det har landet. Du vet du kan skaffa dej en akademisk utbildning på bra många mer ställen än Uppsala, Lund, Stockholm och Umeå.
Inte i inlandet. Nordligaste högskolan som inte ligger vid kusten tror jag är mittuniversitet i Östersund vilket kanske är ungefär i mitten av landet på längden och sedan Umeå och Luleå som ligger vid kusten. Det är väldigt många kommuner som inte ligger inom ett rimligt pendelavstånd från universitet. Bor kanske inte så många där men det är en hel del kommuner. I södra Sverige ligger de däremot tätt.
Umeå Universitet har en avdelning i Kiruna, det är i inlandet och nästan så högt upp som man kommer. Dessutom har de en avdelning i Lycksele. Men självklart har de bara vissa utbildningar på småorterna, vill man ha ett större utbud får man flytta.
Jag har haft ideér på att bygga fler samhällen,
stor kostnad för samhället men då kan vi sprida ut
oss mer och skapa fler arbetsplatser.
Se bara Stockholm där det byggts så mycket,
men sen åker man norrut där det bara är skog
och åter skog, om man flyttar 5000 Stockholmare
norrut där man bygger upp en helt ny småstad med
allt från kommunhus, skola, sjukhus till däckverstäder o.s.v.
Bostadsbristen i Stockholm minskar och man kanske kan
riva gamla hus som är väldigt slitna, sen finns mer
plats för annat i Stockholm, o just detta att sprida
ut oss mer, jo det skapar ju förstås nya arbetstillfällen
men det avlastar ju storstäderna och vi kan få närmare ut
till naturen.
till naturen.
De få Stockholmare som vill lämna sin stad gör också det. Jag tror det skulle vara väldigt svårt att övertala 5000 stockholmare att flytta ut i skogen och starta en ny stad.Bastuper skrev:Jag har haft ideér på att bygga fler samhällen,
till naturen.
Huggorm skrev:Umeå Universitet har en avdelning i Kiruna, det är i inlandet och nästan så högt upp som man kommer. Dessutom har de en avdelning i Lycksele. Men självklart har de bara vissa utbildningar på småorterna, vill man ha ett större utbud får man flytta.
Jo så är det. Jag har fått för mig att det är väldigt nischade utbildningar. Har de något annat än gruvrelaterade ingenjörer i Kiruna? Kanske är Luleå som har just det. Själv bor jag ca 1 timme kollektivtrafik från högskolan i Skövde, Chalemers, Göteborgs universitet och högskolan i Borås. Om det finns ett fåtal nischade utbildningar tycker jag inte att det gör nämnvärt för att hålla kvar de som vill studera. En och annan kanske stannar av den anledningen.
Azo85 skrev:Huggorm skrev:Umeå Universitet har en avdelning i Kiruna, det är i inlandet och nästan så högt upp som man kommer. Dessutom har de en avdelning i Lycksele. Men självklart har de bara vissa utbildningar på småorterna, vill man ha ett större utbud får man flytta.
Jo så är det. Jag har fått för mig att det är väldigt nischade utbildningar. Har de något annat än gruvrelaterade ingenjörer i Kiruna? Kanske är Luleå som har just det. Själv bor jag ca 1 timme kollektivtrafik från högskolan i Skövde, Chalemers, Göteborgs universitet och högskolan i Borås. Om det finns ett fåtal nischade utbildningar tycker jag inte att det gör nämnvärt för att hålla kvar de som vill studera. En och annan kanske stannar av den anledningen.
I Kiruna borde dom väll ha något med rymdteknik att göra?
Huggorm skrev:De få Stockholmare som vill lämna sin stad gör också det. Jag tror det skulle vara väldigt svårt att övertala 5000 stockholmare att flytta ut i skogen och starta en ny stad.
Om kineserna kan flytta 1,4 miljoner för att bygga en dam tycker jag vi borde kunna flytta 5.000. Vi gör givetvis inte på det sättet men det hade varit intressant. Tvångsplacera invandrare är kanske rimligare.
slackern skrev:I Kiruna borde dom väll ha något med rymdteknik att göra?
Låter rimligt. Alltid missar man något.
Kan ju vara ett problem det också, men se alla storstadsbor
som hamnar uppe i Norrland där dom bor på sidan om och verkligen
njuter av lugnet på landet, tror det är många som skulle gilla det.
Men vad gör vi om arbetslösheten går ner och sen kanske den ökar igen,
alltså om det blir högkonjuktur och sen hamnar vi i en svacka igen,
ska vi investera oss ur den genom att dela ut pengar till företagen
så dom kan behålla sina anställda?
Om det handlar om produktion där efterfrågan minskar kan man alltid satsa
på utbildning, städa lokaler, kanske renovera och bygga ut lokaler o.s.v.
med hjälp av sin egen arbetskraft, kan staten dela upp pengar så företag
och andra kan behålla sin personal så kunde det ju rädda många arbeten.
En annan sak, vi har ju Botniabanan som nyligen är klar, iallafall delvis,
snart har vi ett nytt stort projekt som ska satsas på, då kan man väl planera
in ett sådant projekt så det körs igång då arbetslösheten går upp vilket räddar
många från arbetslöshet.
Även politikerna pratar om att investera sig ur arbetslöshet,
ett projekt är att investera i utbildning.
Lite OT men så är min syn på saken iallafall.
Arbetskraftbrist lär vi väl aldrig få tycker jag.
som hamnar uppe i Norrland där dom bor på sidan om och verkligen
njuter av lugnet på landet, tror det är många som skulle gilla det.
Men vad gör vi om arbetslösheten går ner och sen kanske den ökar igen,
alltså om det blir högkonjuktur och sen hamnar vi i en svacka igen,
ska vi investera oss ur den genom att dela ut pengar till företagen
så dom kan behålla sina anställda?
Om det handlar om produktion där efterfrågan minskar kan man alltid satsa
på utbildning, städa lokaler, kanske renovera och bygga ut lokaler o.s.v.
med hjälp av sin egen arbetskraft, kan staten dela upp pengar så företag
och andra kan behålla sin personal så kunde det ju rädda många arbeten.
En annan sak, vi har ju Botniabanan som nyligen är klar, iallafall delvis,
snart har vi ett nytt stort projekt som ska satsas på, då kan man väl planera
in ett sådant projekt så det körs igång då arbetslösheten går upp vilket räddar
många från arbetslöshet.
Även politikerna pratar om att investera sig ur arbetslöshet,
ett projekt är att investera i utbildning.
Lite OT men så är min syn på saken iallafall.
Arbetskraftbrist lär vi väl aldrig få tycker jag.
Då borde du ha Högskolan Väst i Trollhättan inom pendelavstånd också. Den var uppdelad mellan Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg men Trollhättan har ju sitt mål att nå 100.000 invånare inom en viss tid, så de gjorde en kupp och lyckades få till att alla delar skulle flyttas dit. Så nu har vi ingen högskola i Bohuslän längre, medan Västergötland i princip har en i varenda stad.Azo85 skrev:Själv bor jag ca 1 timme kollektivtrafik från högskolan i Skövde, Chalemers, Göteborgs universitet och högskolan i Borås. Om det finns ett fåtal nischade utbildningar tycker jag inte att det gör nämnvärt för att hålla kvar de som vill studera. En och annan kanske stannar av den anledningen.
Huggorm skrev:Då borde du ha Högskolan Väst i Trollhättan inom pendelavstånd också. Den var uppdelad mellan Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg men Trollhättan har ju sitt mål att nå 100.000 invånare inom en viss tid, så de gjorde en kupp och lyckades få till att alla delar skulle flyttas dit. Så nu har vi ingen högskola i Bohuslän längre, medan Västergötland i princip har en i varenda stad.
Det borde jag absolut ha men kollektivtrafiken dit är betydligt sämre än Göteborg och Skövde eftersom de flesta tåg mellan Göteborg och Stockholm stannar där jag bor, Borås är 40 minuter buss som går helt okej. Kollektivtrafiken till Trollhättan är betydligt sämre så man tänker aldrig på Trollhättan känns avlägset, har man bil borde det vara under timmen men jag har ingen bil. Är bra för mig att praktiskt taget alla utbildningar finns inom pendlingsavstånd men det känns lite skevt att det skall ligga så många så tätt. Går nog driva skolorna precis lika bra på andra ställen och sprida ut arbetstillfällen och attraktionskraft.
Tror att majoriteten av utbildningarna i Skövde finns i Göteborg, liknande med Borås. Känns onödigt. Tror alla skolorna ligger inom en radie på runt 55 km. Göteborg 50 km, Skövde 51 km, Borås 40 km och Trollhättan 60 km från mig.
Azo85 skrev:Huggorm skrev:Då borde du ha Högskolan Väst i Trollhättan inom pendelavstånd också. Den var uppdelad mellan Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg men Trollhättan har ju sitt mål att nå 100.000 invånare inom en viss tid, så de gjorde en kupp och lyckades få till att alla delar skulle flyttas dit. Så nu har vi ingen högskola i Bohuslän längre, medan Västergötland i princip har en i varenda stad.
Det borde jag absolut ha men kollektivtrafiken dit är betydligt sämre än Göteborg och Skövde eftersom de flesta tåg mellan Göteborg och Stockholm stannar där jag bor, Borås är 40 minuter buss som går helt okej. Kollektivtrafiken till Trollhättan är betydligt sämre så man tänker aldrig på Trollhättan känns avlägset, har man bil borde det vara under timmen men jag har ingen bil. Är bra för mig att praktiskt taget alla utbildningar finns inom pendlingsavstånd men det känns lite skevt att det skall ligga så många så tätt. Går nog driva skolorna precis lika bra på andra ställen och sprida ut arbetstillfällen och attraktionskraft.
Tror att majoriteten av utbildningarna i Skövde finns i Göteborg, liknande med Borås. Känns onödigt. Tror alla skolorna ligger inom en radie på runt 55 km.
Du kan även studera vissa kurser på universitet och högskolor på distans.
Det är alltså brist på arbetskraft i vissa yrken.
T ex byggnadsarbetare.
Som byggnadsarbetare har man alltid jobb och man tjänar bra. Så varför vill inte (tillräckligt många) unga gå den utbildningen? Pga branschens dåliga rykte om svartjobb och kriminalitet, tror den intervjuade vd:n.
AF oroar sig för att de långtidsarbetslösa inte kan få jobb. De har inte de kvalifikationer som arbetsgivarna vill ha. Så därför kan det råda både (för hög) arbetslöshet och arbetskraftsbrist.
T ex byggnadsarbetare.
http://www.svensktnaringsliv.se/regione ... 09633.htmlSvenskt Näringsliv skrev:– Att hitta en kompetent platschef är näst intill omöjligt, säger Jens Hoffman som behöver anställa 20 nya medarbetare det kommande året.
---
Problemet med att hitta kompetenta medarbetare är näst intill akut och samtidigt skriker alla efter fler bostäder och mer satsningar på infrastruktur. Ekvationen går inte ihop och Jens Hoffmann undrar vem som ska bygga bostäderna som alla vill ha.
Som byggnadsarbetare har man alltid jobb och man tjänar bra. Så varför vill inte (tillräckligt många) unga gå den utbildningen? Pga branschens dåliga rykte om svartjobb och kriminalitet, tror den intervjuade vd:n.
AF oroar sig för att de långtidsarbetslösa inte kan få jobb. De har inte de kvalifikationer som arbetsgivarna vill ha. Så därför kan det råda både (för hög) arbetslöshet och arbetskraftsbrist.
http://www.svt.se/nyheter/arbetsformedl ... rbetskraftsvt skrev:– Vi står vi inför en utmaningen att ha en ganska hög arbetslöshet för svenska mått och samtidigt en problematisk situation med arbetskraftsbrist, säger Mikael Sjöberg som är generaldirektör för Arbetsförmedlingen.
---Redan i dag är det brist på specialister som civilingenjörer, sjuksköterskor och vissa typer av lärare. Men om bara några år kan bristen bli så stor i hela samhället att arbetsgivarna tvingas slåss om arbetskraften. Det kan göra att lönerna börjar dra iväg och då måste riksbanken agera för att dämpa en överhettning i ekonomin.