Vardagslösningar på aspie-problem!
64 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Zirre skrev:Hur gör man för att inte bli ledsen över saker så lätt?
Vet inte ? Jag är likadan.
Här får du en god natt kram
Re: Vardagslösningar på aspie-problem!
Tack Kattmamma.
Jag reagerar alldeles för mycket direkt och det blir inget vidare alls
Zirre skrev:Tack Kattmamma.
Det är nog kvinnlig Aspie problematik.
Vi får lära oss på något sätt att vara snällare mot oss själva och inte försöka leva upp till alla krav, men det är nog lättare sagt än gjort.
Var rädd om dig och försök dra ner på kraven , vi kvinnor har ju mycket krav vi ska leva upp till.
Natti natti det är en ny dag imorgon med nya möjligheter. kattmamma
Jag måste försöka att tänka igenom vad personen sa en gång extra och inte reagera på en gång. Men det tycker jag är svårt.
En grej som en internetvandrare nämnde är att döpa en sak som är lite så konstant irreterande, typ ett ljud som kommer regelbundet eller en död pixel på skärmen, så när man lägger märke till det blir det, "tjena bengan!".. det är lite dumt men hjälper en del..
Zirre skrev:Hur gör man för att inte bli ledsen över saker så lätt?
Vet inte hur gammal du är, men jag måste nog medge att man blir gråtmildare med tiden, eller skörare. När man är ung ser man ofta saker som antingen svart eller vitt, senare upptäcker man att det finns fler nyanser. Ett sätt kan väl vara att skriva ner sådant som låter en påverkas, har man gjort det är det som att man kan se dessa saker på ett lite annat sätt. Och det jag brukar tjata om motion, det gör ofta att man för mer perspektiv på negativa saker som gör en ledsen. Det ända som man förlorar då är ju lite svett, men då kan man trösta sig med att man åtm försökte.
Re: Sv: Vardagslösningar på aspie-problem!
antonius skrev:Zirre skrev:Hur gör man för att inte bli ledsen över saker så lätt?
Vet inte hur gammal du är, men jag måste nog medge att man blir gråtmildare med tiden, eller skörare. När man är ung ser man ofta saker som antingen svart eller vitt, senare upptäcker man att det finns fler nyanser. Ett sätt kan väl vara att skriva ner sådant som låter en påverkas, har man gjort det är det som att man kan se dessa saker på ett lite annat sätt. Och det jag brukar tjata om motion, det gör ofta att man för mer perspektiv på negativa saker som gör en ledsen. Det ända som man förlorar då är ju lite svett, men då kan man trösta sig med att man åtm försökte.
Jag fattar inte vad du vill säga.
Zirre skrev:plåtmonster skrev:Kan ju tipsa om internetbank med autobetalning.
Autogiro då eller?
Både det och efaktura (fast de måste man godkänna, men man slipper knappa in OCR-nummer).
Med internetbanken kan man ställa in så att hyran dras samma datum varje månad tex. Eller skriva in räkningarna när de kommer och datera betalningen. Sena kan man gå in och kolla i slutet av månaden för att kolla så allt är draget.
Zirre skrev:antonius skrev:Zirre skrev:Hur gör man för att inte bli ledsen över saker så lätt?
Han menar att motion gör att kroppen tillverkar endorfiner och hela välbefinnandet blir mycket bättre .
Det fungerar faktiskt bra om man känner sig ledsen men ändå har ork att träna.
Sen en annan bra grej att vara ute i naturen och röra på sig gör att hjärnan jobbar på ett annat sätt och man får se lösningar som man inte sett annars.
Eller förstår hur andra tänker och hur man själv fungerar.
Inte dumt alls det där med motion!
kullan skrev:Med internetbanken kan man ställa in så att hyran dras samma datum varje månad tex. Eller skriva in räkningarna när de kommer och datera betalningen. Sena kan man gå in och kolla i slutet av månaden för att kolla så allt är draget.
Exakt, nu tror jag iofs att de flesta här redan sköter sina bankärenden via internet men det skadar inte att göra reklam för det, trots allt underlättar det livet för många.
Kattmamma skrev:Zirre skrev:antonius skrev:
Han menar att motion gör att kroppen tillverkar endorfiner och hela välbefinnandet blir mycket bättre .
Det fungerar faktiskt bra om man känner sig ledsen men ändå har ork att träna.
Sen en annan bra grej att vara ute i naturen och röra på sig gör att hjärnan jobbar på ett annat sätt och man får se lösningar som man inte sett annars.
Eller förstår hur andra tänker och hur man själv fungerar.
Inte dumt alls det där med motion!
Ja, ungefär så, det är väl ingen mirakelkur, men ibland och för en del kan det fungera. Kroppen har väl en del 'inbyggda' system för självläkning även för själen. Så man kan bygga upp ett försvar mot sånt som gör en ledsen och nedstämd.
Kattmamma och antonius
Det var inte så jag menade men strunt samma.
Zirre skrev:Kattmamma och antonius
Vi ville bara hjälpa till!
Jag är med jätte känslig och misstolkar människors motiv.
Det är väl det som är vårt funktions hinder.
Jag brukar prata med min pojkvän om olika situationer som uppstått och han ser saker annorlunda.
Så jag får bra hjälp av honom för att förstå det sociala spelet människor kör med.
Jag menar inte att du spelar ett spel jag tycker du verkar vara en snäll kvinna!
Kram kattmamma
Re: Sv: Vardagslösningar på aspie-problem!
Kattmamma skrev:Zirre skrev:Kattmamma och antonius
Vi ville bara hjälpa till!
Jag är med jätte känslig och misstolkar människors motiv.
Det är väl det som är vårt funktions hinder.
Jag brukar prata med min pojkvän om olika situationer som uppstått och han ser saker annorlunda.
Så jag får bra hjälp av honom för att förstå det sociala spelet människor kör med.
Jag menar inte att du spelar ett spel jag tycker du verkar vara en snäll kvinna!
Kram kattmamma
Klart ni bara ville väl. Men ibland blir inte ett och ett två.
Hoppas du får en fortsatt underbar sommar Kattmamma!
För att ha ordning på saker som ska göras i hemmet och till vardags och alla barnens grejjer och storlekar just nu och mina snurriga tankar.. så har jag en pärm. Jo. Jättefiffigt!
Bästa saken jag har hemma. Lätt.
Längst fram finns en månadskalender där viktiga saker skrivs upp med en gång jag får reda på dem och även födelsedagar och andra liknande saker. Där kan även middagsplaneringen få plats om jag skriver smått
Sedan finns flikar med huvudrubriker som exempelvis "Månadsbudget" där det mesta står uppskrivet så vi vet ungefär hur mycket som avsätts till vad, här finns även en plastmapp med de räkningar som ska betalas, "Hushåll" där det finns en sida med veckans dagar och vad som ska utföras på respektive dag (dammsugning på onsdagar och lördagar, vattna blommorna på tisdagar, gå till biblioteket på torsdagar osv) och även några papper om storstädning och vad som ska göras i vilket rum just då och när och hur och hur mycket tid som ska avsättas till detta (annars finns det en risk att jag eller mannen "fastnar" i ett rum och inte kommer vidare då vi börjar sortera bland papper eller komponenter eller skafferivaror typ). Det finns även en flik som heter "Födelsedagar" där det finns förslag på presenter till andra när vi är bortbjudna på kalas och vad man kan tänkas bjuda på när andra kommer när våra barn fyller år. Det finns även en flik med "Inredning" där jag skriver upp vad vi behöver eller vill ha och var man kan köpa det och ungefär vad det kostar, en flik med "Mat" där det finns recept på mat vi tycker om. Fliken "Viktiga telefonnummer" finns såklart med, och även en flik där det finns en plastmapp med hämtmatsmenyer Utöver dessa finns också papper med allas klädstorlekar för tillfället (märkt med datum) och olika listor på ex aktiviteter man kan hitta på med familjen (gratis-lista med bra picnicställen och roliga bibliotek och badplatser, och en dyrare lista med museum, nöjesfält, biografer, minigolfbanor och sånt) och filmer vi vill se, böcker vi vill läsa. Sedan finns även min "Julplanering"-flik med listor på vad som ska göras när och adresslistor inför julkort och julmatsplanering och julbudget och jaa.. you name it.. haha.
Ja, jag vet att det blev långt och tjockt och kanske rätt jobbigt att läsa, men jag hoppas att ni förstår principen i alla fall.
För städ och hushållssysslor rekommenderar jag http://flylady.net/ som är en något jobbig sida att ta sig igenom men väl värd ansträngningen senare. Jag vet inte hur jag skulle klarat mig utan den när barnen började pluppa ut skapa oreda hemma *flinar* Det första knepet som "lärs ut" på sidan är att man ska se till att ha diskbänken glänsande ren när man går och lägger sig. Ett av de bästa tipsen jag fått angående städning
Bästa saken jag har hemma. Lätt.
Längst fram finns en månadskalender där viktiga saker skrivs upp med en gång jag får reda på dem och även födelsedagar och andra liknande saker. Där kan även middagsplaneringen få plats om jag skriver smått
Sedan finns flikar med huvudrubriker som exempelvis "Månadsbudget" där det mesta står uppskrivet så vi vet ungefär hur mycket som avsätts till vad, här finns även en plastmapp med de räkningar som ska betalas, "Hushåll" där det finns en sida med veckans dagar och vad som ska utföras på respektive dag (dammsugning på onsdagar och lördagar, vattna blommorna på tisdagar, gå till biblioteket på torsdagar osv) och även några papper om storstädning och vad som ska göras i vilket rum just då och när och hur och hur mycket tid som ska avsättas till detta (annars finns det en risk att jag eller mannen "fastnar" i ett rum och inte kommer vidare då vi börjar sortera bland papper eller komponenter eller skafferivaror typ). Det finns även en flik som heter "Födelsedagar" där det finns förslag på presenter till andra när vi är bortbjudna på kalas och vad man kan tänkas bjuda på när andra kommer när våra barn fyller år. Det finns även en flik med "Inredning" där jag skriver upp vad vi behöver eller vill ha och var man kan köpa det och ungefär vad det kostar, en flik med "Mat" där det finns recept på mat vi tycker om. Fliken "Viktiga telefonnummer" finns såklart med, och även en flik där det finns en plastmapp med hämtmatsmenyer Utöver dessa finns också papper med allas klädstorlekar för tillfället (märkt med datum) och olika listor på ex aktiviteter man kan hitta på med familjen (gratis-lista med bra picnicställen och roliga bibliotek och badplatser, och en dyrare lista med museum, nöjesfält, biografer, minigolfbanor och sånt) och filmer vi vill se, böcker vi vill läsa. Sedan finns även min "Julplanering"-flik med listor på vad som ska göras när och adresslistor inför julkort och julmatsplanering och julbudget och jaa.. you name it.. haha.
Ja, jag vet att det blev långt och tjockt och kanske rätt jobbigt att läsa, men jag hoppas att ni förstår principen i alla fall.
För städ och hushållssysslor rekommenderar jag http://flylady.net/ som är en något jobbig sida att ta sig igenom men väl värd ansträngningen senare. Jag vet inte hur jag skulle klarat mig utan den när barnen började pluppa ut skapa oreda hemma *flinar* Det första knepet som "lärs ut" på sidan är att man ska se till att ha diskbänken glänsande ren när man går och lägger sig. Ett av de bästa tipsen jag fått angående städning
Återgå till Att leva som Aspergare