Förhållande med AS-tjej

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Sjuckert » 2013-07-12 13:28:32

Ibland slås jag av tanken att vissa aspergerproblem måste te sig väldigt konstiga och främmande för den som inte har AS. Det verkar ju vara så mycket som är självklart för en NT, sådant som man bara vet! Bara så där, magiskt. Hur ofta har man inte fått höra kommentarer som "Men det fattar du väl själv hur det funkar", "Använd sunt förnuft bara!", "Det är inte svårt, det är bara att göra". Det är inte kul att höra.

Jag vet att det inte riktigt är NT-stil att vara tydlig, men med aspisar måste man väldigt ofta vara det (det nämndes tidigare i tråden också, men kan inte nog betonas!). Antar att en NT skulle kalla det övertydlig. Risk för generalisering nu, men om en aspie ställer en fråga är det för att han eller hon vill ha ett tydligt svar eller en förklaring. Så på frågan "Hur funkar den här grejen?" ska man inte svara med någon av ovanstående kommentarer, utan man ska förklara hur grejen funkar. Enkelt va? Nja. Konstigt nog är det sällan man får ett rakt svar, fastän det är precis det man vill ha!

Det var bara en allmän reflektion, något som jag själv har tänkt på mycket och insett är viktigt i relationer. Så var inte rädd för att vara tydlig. Tydlighet är bra. :)
Sjuckert

Anslöt: 2013-05-11

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Kattmamma » 2013-07-12 13:52:55

Simon 78 jag tycker du verkar vara en fin pojkvän som vill sätta dig in i hur din tjej fungerar.
Förra sommaren forskade jag hur det var att ha Asperger för min nya kille hade det.
För att vårt förhållande skulle bli så bra som möjligt.
Ju mer jag forskar och sätter mig in i diagnosen ju mer känner jag igen saker i mitt eget liv.
Jag trodde att jag bara hade Adhd , men det visade sig att även jag har Asperger kombinerat med adhd.
Min utredning blev klar för två veckor sedan.
Fortsätt att vara en snäll pojkvän och prata med varandra det är viktigt!
Hon öppnar sig säkert ju längre ni känt varandra.
Min nuvarande kille är den enda som fått trösta mig när jag varit ledsen i hela mitt liv.
Det löser sig nog ska du se!
Kattmamma

Anslöt: 2012-04-22

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Kattmamma » 2013-07-12 14:01:01

Sjuckert skrev:Ibland slås jag av tanken att vissa aspergerproblem måste te sig väldigt konstiga och främmande för den som inte har AS. Det verkar ju vara så mycket som är självklart för en NT, sådant som man bara vet! Bara så där, magiskt. Hur ofta har man inte fått höra kommentarer som "Men det fattar du väl själv hur det funkar", "Använd sunt förnuft bara!", "Det är inte svårt, det är bara att göra". Det är inte kul att höra.

Jag vet att det inte riktigt är NT-stil att vara tydlig, men med aspisar måste man väldigt ofta vara det (det nämndes tidigare i tråden också, men kan inte nog betonas!). Antar att en NT skulle kalla det övertydlig. Risk för generalisering nu, men om en aspie ställer en fråga är det för att han eller hon vill ha ett tydligt svar eller en förklaring. Så på frågan "Hur funkar den här grejen?" ska man inte svara med någon av ovanstående kommentarer, utan man ska förklara hur grejen funkar. Enkelt va? Nja. Konstigt nog är det sällan man får ett rakt svar, fastän det är precis det man vill ha!

Det var bara en allmän reflektion, något som jag själv har tänkt på mycket och insett är viktigt i relationer. Så var inte rädd för att vara tydlig. Tydlighet är bra. :)

Ja exakt! Tydlighet är viktig!
Gärna övertydlig!
Då slipper ni massa missförstånd.
Jag frågar ofta varför och då vill jag verkligen veta hur saker hänger ihop.
Vi aspisar lyssnar på orden du säger.
Vi är väldigt dåliga på kropps språk.
Jag kan inte tolka kropps språk alls.
Så säg inte att allt är bra om du ser ledsen eller arg ut.
Det gör din flickvän osäker och obekväm hur du ska tolkas.
Var hellre rak. Säg som det är.
För det ger bara förvirring med dubbla budskap.
Kattmamma

Förhållande med AS-tjej

Inläggav simon78 » 2013-07-12 15:40:04

Tack för alla svar!
Ang. ironi så är det något som jag läst att AS-människor skall ha svårt att förstå, men det är dock inte fallet med den här tjejen då hon verkar ha väldigt lätt att förstå det. Över nätet är det ju såklart extra viktigt att använda smileys för där kan saker och ting ännu lättare missuppfattas.

Sjuckert skrev:Ibland slås jag av tanken att vissa aspergerproblem måste te sig väldigt konstiga och främmande för den som inte har AS. Det verkar ju vara så mycket som är självklart för en NT, sådant som man bara vet! Bara så där, magiskt. Hur ofta har man inte fått höra kommentarer som "Men det fattar du väl själv hur det funkar", "Använd sunt förnuft bara!", "Det är inte svårt, det är bara att göra". Det är inte kul att höra.

Jag håller helt med om att tydlighet är bra. Det är en grej jag är ruskigt irriterad på när det kommer till tjejer i allmänhet, att de "aldrig" kan prata klarspråk utan måste ge vibbar, tala i gåtor o.s.v. och sedan blir de förbannade när man inte fattat vad de egentligen menar. Så det är ett stort, stort plus med att träffa någon med AS :D

Men ja, som du säger, det kan ibland bli frustrerande åt andra hållet, att man själv tycker att man uttrycker sig väldigt klart, men i slutändan så har man ändå lagt in en del "läsa mellan raderna"-snack som man utgår från att personen (med AS) måste fatta för att det i mina egna ögon är helt självklart. Så helt plötsligt är det jag som är "tjejen" och uttrycker mig otydligt :P

Kattmamma: Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa :)

Det finns inte risk att hon känner sig dumförklarad om man hela tiden är övertydlig? Hade någon varit det mot mig så tror jag nog att jag hade känt det som att bli behandlad som ett barn.
simon78
Ny medlem

Anslöt: 2013-07-09

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Kattmamma » 2013-07-12 15:56:32

Ääää Simon! Säg att du älskar henne så mycket att du vill göra det bästa för att er relation ska bli riktigt bra och inte massa missförstånd som det oftast blir annars med nt folk.
Att hon säger till om du är för övertydlig. Att det är inte att dumförklara henne , utan du vill att allt ska bli rätt!
Jag tror att hon tycker att du är rätt gullig som försöker så mycket för henne.
Som sagt var öppen och låt henne veta att det är ok att hon säger vad hon tycker.
Jag och min kille missförstår varandra med när han pratar nt språk som han blivit lärd att göra.
Då säger jag bara : jag förstår inget av hintar och mellan raderna snack så nu får du förklara ( så skrattar vi åt det).
Och vi har ändå Asperger båda två!
Kattmamma

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Sjuckert » 2013-07-12 17:36:22

simon78 skrev:Det finns inte risk att hon känner sig dumförklarad om man hela tiden är övertydlig? Hade någon varit det mot mig så tror jag nog att jag hade känt det som att bli behandlad som ett barn.

Just det här tror jag är en anledning till att många NT drar sig för att vara (som de själva tycker) övertydliga - för att det är så man talar till barn, inte vuxna. Men man får helt enkelt släppa den inställningen om man ska kommunicera på ett aspievänligt sätt. :-)Happy Det som kanske är övertydligt "barnspråk" för en NT är ett rakt och tydligt språk för den med AS. Man får pröva sig fram som med allt annat; om du försöker vara jättetydlig men hon ändå inte förstår så får du helt enkelt vara ännu tydligare, för då behövs det uppenbarligen.

Risken för att en aspie ska känna sig dumförklarad är nog ganska liten så länge man inte är nedlåtande eller uttrycker sig som om det vore en lallande idiot. Men ett sådant bemötande får man mest av vårdpersoner, myndigheter och liknande. :wink:
Sjuckert

Anslöt: 2013-05-11

Förhållande med AS-tjej

Inläggav Tiblan » 2013-07-13 7:34:59

Kan ju bara utgå från mig själv nu men om någon tycker jag är jobbig så ska dom då tänka på att jag inte är omedveten om mina fel och brister. Dom kanske träffar mig ibland eller oftare men kan ju välja att gå därifrån. Det kan inte jag. Lever med det 24/7. Kan inte ta kompledigt från AS en eftermiddag eller dag eller säga jag tar semester vecka 27, 28 och 29 från AS.

Att finnas där och inte överge personen så du ger en trygghet kan göra att det blir lättare. Om ett halvår kanske det funkar bättre i telefon dels för att hon känner sig trygg med dig dels för att du lärt dig mer och kanske inte bryr dig om att du är den som leder samtalet. Man slipar ju med tiden bort en del kanter.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Förhållande med AS-tjej

Inläggav simon78 » 2013-07-13 11:19:19

Tack så jättemycket för era tips :)
simon78
Ny medlem

Förhållande med AS-tjej

Inläggav weasley » 2013-07-13 14:12:57

Här är det en till som är i en liknande situation.

min-sambo-har-as-soker-andra-i-samma-situation-t27840.html
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Förhållande med AS-tjej

Inläggav simon78 » 2013-07-15 17:38:12

Tack Weasly. Tyvärr diskuterades mest i den tråden om tråden hörde hemma på detta forumet eller inte :P
simon78
Ny medlem

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in