Malala Yousufzai talar i FN

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Malala Yousufzai talar i FN

Inläggav Trollmor » 2013-07-11 21:40:49

Jag blev så glad. Hon fyller tydligen 16 år i morgon, och firar det med att tala inför FNs församling. Man undrar hur det känns? Hon måste ha haft mycket stöd från föräldrarna från första början.

Jag hoppas att hennes tal publiceras på många språk, så att vi alla får läsa det.

(Med reservation för felstavning av hennes namn!)

Moderator Alien: Rättade stavningen i rubriken.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Malala Yousufzan talar i FN

Inläggav Natten » 2013-07-11 21:46:52

Du får gärna skriva vem det är också. Din granne? En popstjärna?
Natten
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-06-19

Inläggav Trollmor » 2013-07-11 21:50:49

En pakistansk flicka som blev nedskjuten i sin skolbuss. Av talibaner eftersom hon kämpade för flickors rätt att gå i skolan. Livshotande skador. Flugen till England för vård, där hon mirakulöst tillfrisknade, men kunde inte tala. Kommunicerade med personalen skriftligt.
Trollmor

Inläggav Trollmor » 2013-07-12 12:17:51

Den 12 juli har utsetts till Malaladagen.
Trollmor

Inläggav Huggorm » 2013-07-12 12:46:31

Pakistan har ju haft en kvinnlig premiärminiter förut, så vem vet om inte den här tjejen hamnar där till slut. Hon verkar ju ha både viljan att förändra samhällsstrukturer och ett stort folkligt stöd.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Trollmor » 2013-07-12 17:36:50

Ja, en annan blev varm inombords av att höra hennes röst. Det var en säker dam, det! Sexton år och utsatt för ett allvarligt mordförsök. Det ska bli roligt att följa henne.

Hoppas nu bara att hon är demokratisk också! Fadern jobbar på konsulatet i Birmingham.
Trollmor

Inläggav Alien » 2013-07-12 23:36:31

Malala[1] är ett släkte av spindlar.
läser jag när jag skriver in Malala på wikipedia. Man måste leta på hela namnet.

Kommer förstås ihåg henne, men däremot inte hennes efternamn.

Malala Yousafzai har blivit något av en nationell hjälte de senaste åren. Som elvaåring skrev hon en dagbok om livet i den då talibanstyrda Swatdalen i nordvästra Pakistan.

När talibanerna förbjöd musik och stängde skolor stod Malala Yousafzai upp för flickors rätt till utbildning. Hon berättade om hur civilbefolkningens liv begränsades och att skottlossning höll henne vaken på nätterna. Dagboken pub­licerades av BBC och fick stor uppmärksamhet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/attent ... ker-vrede/

Talibanerna hatar henne, och jag är rädd för att hon kommer att bli mördad förr el senare. För att hon vågar kräva flickors rätt till utbildning.

Malala vann ett pakistanskt fredspris år 2011, före skottet:
-- An eighth-grade girl was awarded Pakistan's first National Peace Prize Thursday for her online diary reporting on the Taliban's ban on education for girls.
http://edition.cnn.com/2011/11/24/world ... index.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Meppe » 2013-07-12 23:40:40

Om FN lyssnar ar ju en annan sak... Att man far tala infor FN innebar inte att dom kommer att lyssna pa vad man har att saga.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Alien » 2013-07-13 0:12:15

Malala ska också skriva/håller på att skriva/har skrivit en bok:

Den 15-åriga pakistanska aktivisten Malala Yousafzai, som i oktober sköts i huvudet av talibaner, ska skriva en bok. Avtalet med förlaget Weidenfeld and Nicholson är värt motsvarande 20 miljoner kronor.

Boken kommer att handla om vad som hände den ödesdigra staden i Swatdalen i Pakistan och Yousafzais kamp för att flickor ska få gå i skolan, rapporterar BBC.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/malala ... -miljoner/
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-07-14 2:59:01

Nu har Malala hållit sitt tal i FN.

SR skrev:Talet är Malala Yousafzais första offentliga sedan skottskadan. Salen var full av unga ledare från hela världen som arbetar för barns rätt till utbildning.
– Kom ihåg en sak. Malalas dag är inte min dag, i dag är dagen för alla som höjt sin röst. Tusentals har dödats av terroristerna, jag är bara en av många, sade Malala när hon inledde sitt tal i FN.
Malalas familj fanns också på plats.
– Med attacken visar extremister vad de fruktar mest, sade FN:s generalsekreteraren Ban Ki-Moon innan Malala började sitt anförande.
– De tror att Gud är konservativ, de använder felaktigt Guds namn för sin egen personliga vinnings skull. Islam är en fredens religion. Islam säger inte bara att det är varje barns rätt att få utbildning, det är deras skyldighet, kommenterar Malala, som inte säger sig känna något hat mot de talibaner som attackerade henne.
– Jag vill ha utbildning för alla talibaners barn. Det är den slags barmhärtighet jag har lärt mig av profeten Muhammed, säger Malala.
– Låt oss plocka upp våra böcker och pennor, de är vårt mäktigaste vapen. En bok, en penna kan förändra världen. Utbildning är den enda lösningen, avslutade Malala talet till stora applåder.
Hon manade alla världens regeringar att fortsätta kampen för gratis och obligatorisk utbildning för alla världens barn.
TT
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5590511

Ja, det är nog bra med en Malala-dag men viktigast att ledarna lever upp till hennes önskanom utbildning för alla barn.
Alien
Moderator

Inläggav Trollmor » 2013-07-14 15:02:48

Javisst! Jag vill gärna "adoptera" en utbildningsplats eller något sådant. Eller brevväxla med unga flickor för att ge dem ytterligare uppmuntran. Jag såg att flera ideella föreningar i Sverige har uppmärksammat det här talet, så något lite borde det kunna göra skillnad, även om FN inte skulle lyssna.

Malala Yousufzai skulle det stavas. Jag kan inte ändra i rubriken, kan moddis? :)
Trollmor

Återgå till Intressanta intressen

Logga in