Drömmen om livet som lantbrukare i dagens 2000 tal

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bastuper » 2013-07-11 16:48:00

Jag har alltid gillat lantlivet än om jag inte riktigt gillar
ensamheten ute på landet, har alltid drömt om ett eget lantbruk
men det är ett arbete med mycket ansvar, det är nog mer en
livsstil än arbete eftersom du som lantbrukare förväntas jobba
då det krävs, rymmer djuren mitt i natten måste du ut, det är
arbete även på julafton o.s.v.
Man arbetar med djur, inte maskiner som man kan stänga av.

Tanken var väl att köpa en gård, gärna en äldre gård i sämre
skick som man får röja och städa upp, stämgsla in de djur man
ska ha och bygga upp sin verksamhet, i andra hand får boende
och husrenovering komma.

Idag hyr jag ett torp med massor att göra på men jag är ganska
ensam och inte så självständig, hade man haft en tjej hade man
säkert kunna hjälps åt och gjort väldigt mycket av det här torpet.

Men tanken är att kunna rusta en äldre gård, där man då skulle kunna
ha förmodligen köttdjur, d.v.s. nötkreatur som föds upp och säljs till t.ex. slakt.
Då blir man inte lika bunden som med mjölkkor, däremot kanske man måste ha
200-talet djur för att kunna leva på verksamheten.

Sen är min tanke också att om man jobbar hårt de första åren och skapar en
stor verksamhet som kan ge lite vinst, då kan man sedan börja rusta och
renovera senare år, den dan man kommer upp i 60-års åldern kanske alla
lån är återbetalda och man har fräscha maskiner och man kanske kan trappa ner lite lämpligt på arbete.

Men då ska man ha den där partnern som man kan driva gården med, annars får man slita ihjäl sig 20 timmar om dan, om man inte kan dela arbetet med nån.

Bonden jag hyr torp av har 50talet köttdjur men gubben hennes kör också
i skogen - skotare aom ger den större inkomsten.
Men det närmsta lantbruk jag kommer är väl att hitta en gård
där man kan bo på/hyra en stuga och kanske vara med o hjälpa till på gården.
Idén har man haft länge men det gäller att hitta det rätta stället där man verkligen trivs.
Bastuper
Inaktiv

Anslöt: 2011-02-24

Inläggav Flatline » 2013-07-11 17:03:32

Du har inte funderat på skogsbruk istället?
Då har man ju lite större frihet med sin egen tid samt att man inte är bunden vid gården på samma sätt om man mot all förmodan skulle vilja ta semester någon gång :)

Sedan kan man ju dryga ut inkomsterna genom att hyra ut jakträtt.
En välskött skogsfastighet kommer dessutom att utvecklas bättre i värde med tiden, lantbruk med djurhållning som inriktning har ju gått på knäna pga minskande lönsamhet ett bra tag nu.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav Huggorm » 2013-07-11 17:12:17

Lantbruk kommer inte att löna sig förrän det införs restriktioner i importen av köttvaror från andra EU-länder. Konkurrensen snedvrids dels på grund av att arbetskostnaderna är så mycket lägre i en del andra länder, dels att våra regler för djurhållning är mycket mera humana i Sverige vilket kostar extra. Man brukar säga att det enda sättet att kunna driva ett lanbruk med vinst är om man ärvt det. Men idag verkar det inte ens räcka med att slippa amorteringarna, det går ändå inte ihop ekonomiskt att ha mjölkproduktion eller djurhållning.

Men att drömma om livet som lanbrukare kan man göra. Förr eller senare kanske spelreglerna ändras så det blir realistiskt igen. Jag tror inte det är något dåligt liv att leva.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Bastuper » 2013-07-11 18:00:54

Jag är ingen skogsmänniska så att ge sig ut i skogen flera kilometer är inte riktigt nått för mig, men jag försöker hitta en gård där jag kan hyra en stuga och finnas med i arbetet.

Man finns med och hjälper till helt enkelt, då minskar mitt ansvar avsevärt
i jämförelse med att belåna och skaffa egen gård.
Bastuper
Inaktiv

Inläggav antonius » 2013-07-11 18:59:10

Huggorm skrev:Lantbruk kommer inte att löna sig förrän det införs restriktioner i importen av köttvaror från andra EU-länder. Konkurrensen snedvrids dels på grund av att arbetskostnaderna är så mycket lägre i en del andra länder, dels att våra regler för djurhållning är mycket mera humana i Sverige vilket kostar extra. Man brukar säga att det enda sättet att kunna driva ett lanbruk med vinst är om man ärvt det. Men idag verkar det inte ens räcka med att slippa amorteringarna, det går ändå inte ihop ekonomiskt att ha mjölkproduktion eller djurhållning.

Men att drömma om livet som lanbrukare kan man göra. Förr eller senare kanske spelreglerna ändras så det blir realistiskt igen. Jag tror inte det är något dåligt liv att leva.

Frågan är ju lite geografisk med, som här vid polcirkeln här är det väl ännu mer tveksamt. Den korta men ljusa sommaren är väldigt intensiv, men det kompenserar inte så bra för den långa vintern. Det är nog meningen att det bara ska vara några renar här egentligen, och några fiskesamer. :-)063

Vet en som försöks odlar Rybs, för att göra matolja av, han har satt det överallt, säkert 4000-5000 hektar, men hur dom än vrider på det kan det omöjligen bli en bra affär, även med EU-bidrag. För att få fram en kubik Rybs-olja, går det åt säkert två kubik diesel. Men jag beundrar deras engagemang. :-)003
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Bastuper » 2013-07-11 19:34:03

Jo det är en branch vi behöver, dum som vi är importerar vi
då vi egentligen borde bli självförsörjande, o kunde vi t.o.m.
välja bort mat och produkter som vi måste importera annars och
istället nästan bara äta svenskproducerat skulle vi bli ännu starkare i detta land.
Bastuper
Inaktiv

Inläggav Huggorm » 2013-07-11 19:40:08

antonius skrev:Vet en som försöks odlar Rybs, för att göra matolja av, han har satt det överallt, säkert 4000-5000 hektar, men hur dom än vrider på det kan det omöjligen bli en bra affär, även med EU-bidrag. För att få fram en kubik Rybs-olja, går det åt säkert två kubik diesel. Men jag beundrar deras engagemang. :-)003

Rybs hade jag inte ens hört talas om, jag tänkte det var danska för raps men det var tydligen svenska för en släkting till raps. Intressant. Hur som helst är 4-5000 hektar sjukt mycket, det måste vara en riktig storbonde
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav antonius » 2013-07-11 20:35:44

Huggorm skrev:
antonius skrev:Vet en som försöks odlar Rybs, för att göra matolja av, han har satt det överallt, säkert 4000-5000 hektar, men hur dom än vrider på det kan det omöjligen bli en bra affär, även med EU-bidrag. För att få fram en kubik Rybs-olja, går det åt säkert två kubik diesel. Men jag beundrar deras engagemang. :-)003

Rybs hade jag inte ens hört talas om, jag tänkte det var danska för raps men det var tydligen svenska för en släkting till raps. Intressant. Hur som helst är 4-5000 hektar sjukt mycket, det måste vara en riktig storbonde

Det där är väl mest ett forsknings projekt han har på sidan av tillsammans med en kompanjon, skog och spannmål är väl det han håller på med mest. :-)005

http://rybs.se/index.html
antonius

Inläggav annorlunda » 2013-07-21 12:41:54

Känner igen drömmen och tänker ofta att jag är född i fel tid. Skulle vilja kunna ha bara ett par mjölkkor, höns, två arbetshästar och kanske några får men det är ju omöjligt som det ser ut idag.

Att jag dessutom är vegetarian nu (och dessutom försöker att äta mest veganskt) gör ju inte drömmen mer realistisk. Att jag dessutom har väldigt låg energinivå nu för tiden gör det ännu mer knepigt. Men det är en fin dröm :-)Happy
annorlunda

Anslöt: 2007-09-02

Inläggav antonius » 2013-07-21 15:06:25

annorlunda skrev:Känner igen drömmen och tänker ofta att jag är född i fel tid. Skulle vilja kunna ha bara ett par mjölkkor, höns, två arbetshästar och kanske några får men det är ju omöjligt som det ser ut idag.

Att jag dessutom är vegetarian nu (och dessutom försöker att äta mest veganskt) gör ju inte drömmen mer realistisk. Att jag dessutom har väldigt låg energinivå nu för tiden gör det ännu mer knepigt. Men det är en fin dröm :-)Happy

Det är så jag klarar mig genom mitt skitliv, drömmer mig iväg ngn annanstans, till ett annat liv, etc, för att klara mig igenom dagarna utan att bryta ihop totalt. Är troligen därför man inte gett upp för längesen, att jag har fantasi. Och för att stå ut med NT:folkets alla hittepå. Kanske fick vi med AS bra fantasi, som ''kompensatonsmedel'' :-)004
antonius

Inläggav annorlunda » 2013-07-21 21:56:52

Ja, livet vore bra tråkigt utan fantasi.

Jag har dock förverkligat några drömmar och därför finns det saker som gör att jag trivs ganska bra med livet trots allt. :-)Happy
annorlunda

Inläggav antonius » 2013-07-22 15:31:10

annorlunda skrev:Ja, livet vore bra tråkigt utan fantasi.

Jag har dock förverkligat några drömmar och därför finns det saker som gör att jag trivs ganska bra med livet trots allt. :-)Happy

''Good for you!'' :-)005
antonius

Inläggav annorlunda » 2013-07-22 22:01:22

*skratt* Tack! Insåg nu att det kanske inte var helt snällt skrivet...jag kunde ju ha haft lite mer medkänsla för vad du skrev kanske :oops: Det var liksom bara något som "poppade" upp i huvudet när jag läste vad du skrev..Att jag har ju faktiskt förverkligat några av mina drömmar och det är ju inte fy skam..
annorlunda

Inläggav colaflaska » 2013-07-22 22:07:14

Något du måste inse ganska snart är att man inte går med vinst som lantbrukare. Har du tur kan du plocka ut lite lön varje månad, några tusenlappar på sin höjd som räcker till mat och andra nödvändiga saker.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav antonius » 2013-07-23 14:57:44

annorlunda skrev:*skratt* Tack! Insåg nu att det kanske inte var helt snällt skrivet...jag kunde ju ha haft lite mer medkänsla för vad du skrev kanske :oops: Det var liksom bara något som "poppade" upp i huvudet när jag läste vad du skrev..Att jag har ju faktiskt förverkligat några av mina drömmar och det är ju inte fy skam..

Ingen fara, jag tyckte faktiskt det är bra att någon lyckats förverkliga någon dröm, för trots allt drömmar och annat förblir ju trots allt oftast just det. Och att tillfälligt koppla av för att drömma om att vara lantbrukare är väl en egentligen sund sak, även om det förblir just en dröm. Folk upptar ju sin hjärna med så mycket annat mer onödiga saker. :-)063
antonius

Inläggav annorlunda » 2013-07-24 10:22:23

Skönt att du tog det så, det var min mening att det kanske skulle kunna vara lite uppmuntrande för någon annan och att någon kanske kunde ta tag i att förverkliga sina drömmar också :-)Happy

Att förverkliga mina drömmar har inte varit helt lätt eftersom det inneburit beslut som ibland har varit jobbiga, jag har fått välja mellan saker för att få det att fungera men det har varit värt det ändå. Den ena drömmen lever jag just nu och även om det är lite skakigt emellanåt så är jag ändå glad att ha tagit det här beslutet.

Men nog pratat om mitt och drömmar nu, det blev lite off topic. Att drömma om att vara lantbrukare håller jag med om att det är en ganska sund dröm så länge man inte mår för dåligt av att inte kunna förverkliga den, då får man börja fundera på om det finns vägar att göra det och vad det skulle kräva.
annorlunda

Återgå till Intressanta intressen

Logga in