Vad som sätter ned fertiliteten
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Skiftarbete kan göra det svårare att bli gravid:
Och varför nedsätter skiftarbete fertiliteten hos kvinnor (om det gör likadant hos män har väl inte forskats på)?
En orsak kan vara sömnbristen. En annan att skiftarbetet leder till övervikt och allmänt ohälsosam livsstil.
Att för lite sömn leder till större aptit och därmed övervikt vet vi sedan tidigare. Men varför det leder till rökning vet jag inte. För att man går ut och röker för att lättare hålla sig vaken?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jobb ... li-gravid/DN skrev:Drygt var fjärde kvinna i Sverige har ett arbete som innebär att de jobbar skift med varierande arbetstider. Tidigare forskning har visat att skiftarbete ökar risken för flera sjukdomar, bland annat hjärt och kärlsjukdomar, cancer och komplikationer under senare delen av graviditeten. Nu visar brittiska forskare att skiftarbete också kan påverka kvinnors förmåga att få barn.
Forskaren Linden Stocker vid University of Southampton har tillsammans med sina kolleger gjort en så kallad metaanalys av 16 vetenskapliga studier med totalt nästan 120.000 kvinnor. Studierna är gjorda mellan åren 1985 och 2013. I de flesta fall har kvinnorna själva fått svara på frågor om bland annat sina arbetstider och hälsa.
Forskarna fann att kvinnor som jobbar varierande skift (dag, kväll och natt) har en 80 procent ökad risk för subfertilitet, det vill säga att det tar minst ett år att bli gravid, jämfört med kvinnor som inte skiftarbetar. De såg också att kvinnor som bara jobbar nätter har en 29 procents ökad risk att drabbas av missfall jämfört med andra.
Och varför nedsätter skiftarbete fertiliteten hos kvinnor (om det gör likadant hos män har väl inte forskats på)?
En orsak kan vara sömnbristen. En annan att skiftarbetet leder till övervikt och allmänt ohälsosam livsstil.
Den svenska forskaren Christina Bergh, professor i gynekologi och obstetrik på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, tycker att studien är intressant.
– Den visar på något nytt, som inte är så känt. Skiftarbete kan förmodligen läggas till som ytterligare en livsstilsfaktor som kan påverka fertiliteten, säger hon till DN.
Christina Bergh tror att skiftarbete för många kan leda till en mer ohälsosam livsstil med oregelbundna matvanor, rökning, högre kroppsvikt och brist på motion.
Att för lite sömn leder till större aptit och därmed övervikt vet vi sedan tidigare. Men varför det leder till rökning vet jag inte. För att man går ut och röker för att lättare hålla sig vaken?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sjuk ... arje-gang/DN skrev:Skiftarbete är vanligare bland kvinnor än bland män och en arbetsmiljöundersökning från SCB visade att över hälften av kvinnorna under 30 har arbetstider som avviker från vanligt dagtidsarbete.
Det finns de som gillar att arbeta skift, cch de slår förstås irfrån alla larmrapporter om hälosriskerna med skiftarbete. Som sjuksköterskan Malin:
Enligt studien om fertilitet är just hennes arbetstider värst: Malin Åkerlund jobbar treskift, vilket innebär antingen dag 7–16, kväll 14-21.30 eller natt 21–07.15.
– Nätterna påverkar kroppen och gör det svårt att vända tillbaka dygnet, de ger som en jetlag varje gång.
Hon tycker att hennes arbetsgivare kompenserar dem som enbart jobbar natt väl, både med extra pengar och hälsoundersökningar. För dem som jobbar varierande tider är kompensationen mindre.
– Jag trivs verkligen med att jobba skift. Det är klart att jag kommer att fundera på om det var värt det om det visar sig att jag inte kan få barn, men jag har testat att jobba måndag till fredag och det passar inte mig alls, säger Malin Åkerlund.