LSS och kontaktperson
18 inlägg
• Sida 1 av 1
LSS och kontaktperson
Jag är inom LSS nu och dom sa att allt kommer bli bättre med dom men dom ska ta bort mina pengar som min kontaktperson får för mig och henne för göra saker med och bara ge henne och bara för det här kan jag inte ha kvar henne mer eftersom jag inte jobbar eller får pengar från någonstans.
Hur hjälper den lagen nånting? Det blev ju bara värre sen vi gick över.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Hur hjälper den lagen nånting? Det blev ju bara värre sen vi gick över.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
LSS
Menar du att du gått över från Socialtjänstlagen till LSS?
Om kontaktpersonen får pengar för att gå ut med dig på olika aktiviteter, så är det väl bra. Eller menar du att hon får mindre pengar än förut. Varför kan du inte ha kvar henne, det är ju inte du som betalar henne?
Om kontaktpersonen får pengar för att gå ut med dig på olika aktiviteter, så är det väl bra. Eller menar du att hon får mindre pengar än förut. Varför kan du inte ha kvar henne, det är ju inte du som betalar henne?
LSS
Kontaktperson är en insats inom LSS. Dit hör även insatsen daglig verksamhet, gruppboende och ledsagarservice. Det finns fler LSS-insatser, men de berör främst barn och de som behöver personlig assistans på grund av rörelsehinder.
Ända sedan du först skaffade kontaktperson, har du tillhört LSS. Kontaktpersonen ska vara som en extra kompis. Kontaktpersonen får en liten slant som ska täcka kontaktpersonens utgifter vid bioebesök, fika på stan etc. Oftast rör det sig om några hundralappar i månaden eller så. Kontaktpersonen kan bli mer som en vän. Du kan bjuda hem kontaktpersonen på lite fika, eller också kan du komma till kontaktpersonens hem och snacka lite.
Jag har aldrig hört att kontaktpersonen får pengar som ska räcka till dig också. Det är inte meningen.
Har du inga inkomster alls utan blir försörjd av dina föräldrar? Eller är soc inblandat?
Hursomhelst, så behöver inte kontaktpersonen användas till saker som kostar. Ni kan gå en promenad, bada i en sjö eller vad som helst. Finns massor av gratis saker att göra.
Ända sedan du först skaffade kontaktperson, har du tillhört LSS. Kontaktpersonen ska vara som en extra kompis. Kontaktpersonen får en liten slant som ska täcka kontaktpersonens utgifter vid bioebesök, fika på stan etc. Oftast rör det sig om några hundralappar i månaden eller så. Kontaktpersonen kan bli mer som en vän. Du kan bjuda hem kontaktpersonen på lite fika, eller också kan du komma till kontaktpersonens hem och snacka lite.
Jag har aldrig hört att kontaktpersonen får pengar som ska räcka till dig också. Det är inte meningen.
Har du inga inkomster alls utan blir försörjd av dina föräldrar? Eller är soc inblandat?
Hursomhelst, så behöver inte kontaktpersonen användas till saker som kostar. Ni kan gå en promenad, bada i en sjö eller vad som helst. Finns massor av gratis saker att göra.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
LSS
Tydligen kan man få kontaktperson även utanför LSS: post467994.html#p467994
Kan det vara att du passerat någon åldersgräns och därför måste betala din del själv när ni går ut? Nu i sommar kan ni iofs gå på promenader, sitta i en park ooh prata etc. Eller ha en picknick där var och en tar med sig något att äta och dricka.
Kan det vara att du passerat någon åldersgräns och därför måste betala din del själv när ni går ut? Nu i sommar kan ni iofs gå på promenader, sitta i en park ooh prata etc. Eller ha en picknick där var och en tar med sig något att äta och dricka.
LSS och kontaktperson
JAg har bytt avdelning från den vanliga jag vet inte vad den kallas men den jag hade innan diagnos.
LSS och kontaktperson
Man kan ha kontaktperson även enligt Socialtjänstlagen, men jag vet inte om ersättningen skiljer sig åt. Även om man har rätt till LSS-insatser så har man också rätt till stöd från Socialtjänsten.
LSS och kontaktperson
Har själv en ansökan inne om kontaktperson fast jag står utanför LSS,
det kostar mig inget, personen ska få en slant för uppdraget,
kallas väl arvode eller nått sådant, sen får personen också ersättning
för aktiviteter.
Stor brist på kontaktpersoner idag, lång väntetid om man inte kan
föreslå en själv, jag har haft några stycken under kortare perioder.
det kostar mig inget, personen ska få en slant för uppdraget,
kallas väl arvode eller nått sådant, sen får personen också ersättning
för aktiviteter.
Stor brist på kontaktpersoner idag, lång väntetid om man inte kan
föreslå en själv, jag har haft några stycken under kortare perioder.
LSS och kontaktperson
Är man under behandling hos psykiatrin kan man få både boendestöd och kontaktperson men som inte går under LSS. Vet ej om det fortfarande är gratis.
LSS och kontaktperson
Jag står utan psyj diagnos och i den nya kommunen fick jag hemtjänst,
inte så kul o skylta med att man har hemtjänst men jag brukar kalla
det boendestöd istället.
Bra personer, tror jag kommer önska få en ny,
lärt känna en del av dom och insett att vissa
är bättre, andra är sämre, i mitt fall måste vi
fungera ihop om stödet ska ge något.
det boendestöd istället.
Re: Sv: LSS och kontaktperson
rosstorp skrev:Jag står utan psyj diagnos och i den nya kommunen fick jag hemtjänst,
det boendestöd istället.
Bastuper?
Men bara man får den hjälp man behöver så är det ju bra.
LSS och kontaktperson
Har inte fått igång konto som varit aktiverat så jag har skaffat ett nytt.
Jo viktigt är det att få det stöd man efterfrågar, sen hade jag en handläggare
jag inte gillade heller, men han har jag bara träffat en gång och är inte min
ordinarie.
Jo viktigt är det att få det stöd man efterfrågar, sen hade jag en handläggare
jag inte gillade heller, men han har jag bara träffat en gång och är inte min
ordinarie.
LSS och kontaktperson
Zirre skrev:Boendestöd kostar i en kommun men kostar inte i en annan kommun.
Beror på under vilken lag du få det beviljat. Är det LSS - lagen skadet vara gratis. annars gör kommunen fel. får man boendestöd pga en annan bedömning kan det kosta precis som hemtjänsten alltid kostar.
Återgå till Att leva som Aspergare