Extrem lågkaloridiet (VLCD) ökar gallstensrisk
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Extrem lågkaloridiet (VLCD) ökar gallstensrisk
Det gäller alltså dieten VLCD (Very Low Calorie Diet).
En läkare säger att man får väga nyttan mot risken. Viktnedgång kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Både extremt lågt och extremt högt fettintag ökar risken för gallstenar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vlcd- ... 328962.svdSvD skrev:En ny svensk studie visar att diet med extremt kalorifattiga VLCD-produkter ökar risken för gallstensbesvär med mer än tre gånger.
--
6 640 kvinnor och män ingick i studien som gjorts vid Uppsala universitet och Karolinska institutet. Personerna deltog i något av det svenska företaget Intrims viktminskningsprogram. Omkring hälften använde VLCD-produkter medan övriga gick på LCD, en inte fullt så kalorifattig diet.
Studien visar att 62 av deltagarna behövde sjukhusvård för gallstensanfall under året programmet pågick. 38 behövde genomgå en gallstensoperation. Mer än tre fjärdedelar av gallstensanfallen inträffade i VLCD-gruppen.
En läkare säger att man får väga nyttan mot risken. Viktnedgång kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Efter ett år hade deltagarna i VLCD-gruppen minskat med i genomsnitt drygt elva kilo i vikt - tre kilo mer än de i studien som gick på LCD.
Både extremt lågt och extremt högt fettintag ökar risken för gallstenar.
Extrem kaloridiet ökar gallstensrisk
Det står lite mera i UNT (papperstidningen):
"Risken för gallsten kopplad till VLCD-dieten ökade lika mycket för dem som redan tidigare haft gallstensanfall som för dem som aldrig hade haft det.
- Så det är inte troligt att det skulle hjälpa att avråda dem som tidigare haft gallsten från VLCD, säger Johan Sundström." (Forskare vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet.) (UNT 2013-07-08 "Extrem kaloridiet ökar gallstensrisk")
Men de som upplevt gallstensfall skulle kanske bli mer motiverade att välja en annan bantningsmetod. Den som har upplevt ett smärtsamt gallstensfall vill inte uppleva det igen.
"Flera mindre studier visade redan under 1980- och 1990-talet samband mellan snabb viktnedgång, VLCD och till och med ännu större risk för gallsten. På den tiden innehöll VLCD-dieten bara cirka ett gram fett per dag, men sedan dess har fettandelen i dessa produkter höjts."
"Det är möjligt att en ännu högre fetthalt i VLDC-dieten skulle minska gallstensrisken ytterligare, säger han Sundström."
Studien har finansierats av Itrims vetenskapliga råd och publicerats i International Journal of Obesity (http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ ... 1383a.html).
Fakta om VLCD (Mycket låg kalori-diet)
"För att kallas för VLCD får måltidsprodukter för viktnedgång inte tillföra kroppen mer energi än högst 800 kilokalorier per dag. I Sverige måste VLCD-produkter vara godkända av Livsmedelsverket. En vuxen persons energibehov för att hålla vikten konstant är cirka 2 000 till 2 500 kilokalorier per dag."
Någon som följer el har följt VLCD?
"Risken för gallsten kopplad till VLCD-dieten ökade lika mycket för dem som redan tidigare haft gallstensanfall som för dem som aldrig hade haft det.
- Så det är inte troligt att det skulle hjälpa att avråda dem som tidigare haft gallsten från VLCD, säger Johan Sundström." (Forskare vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet.) (UNT 2013-07-08 "Extrem kaloridiet ökar gallstensrisk")
Men de som upplevt gallstensfall skulle kanske bli mer motiverade att välja en annan bantningsmetod. Den som har upplevt ett smärtsamt gallstensfall vill inte uppleva det igen.
"Flera mindre studier visade redan under 1980- och 1990-talet samband mellan snabb viktnedgång, VLCD och till och med ännu större risk för gallsten. På den tiden innehöll VLCD-dieten bara cirka ett gram fett per dag, men sedan dess har fettandelen i dessa produkter höjts."
"Det är möjligt att en ännu högre fetthalt i VLDC-dieten skulle minska gallstensrisken ytterligare, säger han Sundström."
Studien har finansierats av Itrims vetenskapliga råd och publicerats i International Journal of Obesity (http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ ... 1383a.html).
Fakta om VLCD (Mycket låg kalori-diet)
"För att kallas för VLCD får måltidsprodukter för viktnedgång inte tillföra kroppen mer energi än högst 800 kilokalorier per dag. I Sverige måste VLCD-produkter vara godkända av Livsmedelsverket. En vuxen persons energibehov för att hålla vikten konstant är cirka 2 000 till 2 500 kilokalorier per dag."
Någon som följer el har följt VLCD?
Extrem kaloridiet (VLCD) ökar gallstensrisk
Gallsten känns mer attraktivt än hjärtkärlsjukdomar. Ska man dö av gallsten får det gå väldigt långt. Är det stor säkerhet att man når en hälsosam vikt samtidigt som man är hälsovådligt fet borde gallsten vara en rimlig biverkning.
Jag tror det finns andra alternativ än gallstensanfall resp hjärtkärlsjukdomar. VLCD är ju inte enda sättet att gå ner i vikt.
Alien skrev:Jag tror det finns andra alternativ än gallstensanfall resp hjärtkärlsjukdomar. VLCD är ju inte enda sättet att gå ner i vikt.
Nej, finns ju den förträffliga dieten LCHF om man vill gå ned i vikt utan större ansträngning.
Eller vad sägs om intag/förbränning. Lätt att komma ihåg, inga konstiga namn och inga förbud.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Eller vad sägs om intag/förbränning. Lätt att komma ihåg, inga konstiga namn och inga förbud.
Det är inte alls lätt. Hur ska man tillämpa det i praktiken,om man inte räknar kalorier el har någon annan metod? Det är ju för att detta inte funkat automatiskt som man blir överviktig.
Wine skrev:Alien skrev:Jag tror det finns andra alternativ än gallstensanfall resp hjärtkärlsjukdomar. VLCD är ju inte enda sättet att gå ner i vikt.
Nej, finns ju den förträffliga dieten LCHF om man vill gå ned i vikt utan större ansträngning.
Nja, mycket fett kan också ge gallstensanfall. Och LCHF kan också ge upphov till hjärt-kärlsjukdomar, iaf enligt Livsmedelsverket:
Det man vet är att
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... r-om-LCHF/SLV skrev:LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.
LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.
Alien skrev:colaflaska skrev:Eller vad sägs om intag/förbränning. Lätt att komma ihåg, inga konstiga namn och inga förbud.
Det är inte alls lätt. Hur ska man tillämpa det i praktiken,om man inte räknar kalorier el har någon annan metod? Det är ju för att detta inte funkat automatiskt som man blir överviktig.
Då får man väl räkna kalorier. Bra mycket lättare än att gå runt och tänka "det och det och det och det där får jag inte äta men ditten och datten är bra" som ett jävla mantra, man blir ju hjärntvättad till slut. Se bara på alla LCHF-fanatiker som uppvisar ett sektliknande betéende.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Alien skrev:colaflaska skrev:Eller vad sägs om intag/förbränning. Lätt att komma ihåg, inga konstiga namn och inga förbud.
Då får man väl räkna kalorier. Bra mycket lättare än att gå runt och tänka "det och det och det och det där får jag inte äta men ditten och datten är bra" som ett jävla mantra, man blir ju hjärntvättad till slut. Se bara på alla LCHF-fanatiker som uppvisar ett sektliknande betéende.
Har alltid tyckt just att räkna kalorier och hålla på och peta känns för krångligt och därför har jag aldrig ätit någon annan diet i syfte att gå ned i vikt än LCHF som jag tycker är väldigt enkel att följa.
Jag undviker både kaloriräkning,dieter och omfattande fetma för det verkar så krångligt allting.
Nu ska jag dricka läsk.
Nu ska jag dricka läsk.
Jag tycker tallriksmodellen verkar enklast. Ingen kaloriräkning, bara en fördelning av maten:
Men det räcker kanske inte för att gå ned i vikt; man bör använda mindre tallrik. Ja, det har faktiskt fungerat.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... smodellen/SLV skrev:Tallriksmodellen har tre delar:
Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor.
Men det räcker kanske inte för att gå ned i vikt; man bör använda mindre tallrik. Ja, det har faktiskt fungerat.
Alien skrev:Jag tycker tallriksmodellen verkar enklast. Ingen kaloriräkning, bara en fördelning av maten:http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... smodellen/Tallriksmodellen har tre delar:
Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor.
Finns mycket intressanta experiment rörande tallriksstorlek. Ett där en tallrik med soppa automatiskt fylls på genom en slang i botten. Vissa äter upp till 75% mer utan att uppleva sig mer mätt. Mindre tallrikar, glas och bestick är inget humbug. Frågan är om man kompenserar om man vet om att man har köpt mindre tallrikar.
Själv vägt all min mat sedan jag är 15, har ibland problem med att äta när jag inte vet vad det väger då ögat inte går att lita på. Jobbat på det och tänker inte så mycket på det längre.
Har sett det där experimentet där en tallrik med soppa automatiskt fylls på genom en slang i botten i en dokumentär. Själv verkar jag som tur är ha en naturlig inbyggd spärr mot att äta för mycket och bli överviktig, jag kan inte få i mig mer då jag känner mig mätt, även om det smakar gott till skillnad från en del andra som tydligen kan fortsätta äta även om de är mätta om de tycker maten är god. Däremot kan man ju förstås ändå gå upp i vikt trots denna spärr även om man äter lite eller tills man känner sig mätt om man äter "fel" saker, livsmedel som innehåller mycket kolhydrater m.m.
Har också läst att tallriksstorleken ökat med tiden och det är lätt att se om man tar fram en äldre tallrik och jämför med de som säljs nuförtiden som jag tycker ofta är väldigt stora i jämförelse med äldre tallrikar hemma. Det är såklart behändigt med en stor tallrik då man inte behöver oroa sig för att maten inte ska få plats och hamna utanför på bordet vilket händer för mig ibland om man använder de äldre mindre tallrikarna men man riskerar istället att lägga på för mycket mat och därmed äta för mycket och öka i vikt om man inte ser upp med mängden mat man lägger upp på den större tallriken. Använder mest de äldre mindre tallrikarna vid måltider.
Enligt en studie har kvinnor med en viss genotyp i TAS2R38 genen en större tendens att inte kunna kontrollera sitt ätbeteende och äta för mycket medan kvinnor med en annan genotyp har bättre kontroll över sitt ätbeteende. TAS2R38 genen har också att göra med förmågan att känna bitter smak. De som har minskad eller sämre förmåga att känna bitter smak är också de som har sämst förmåga att kontrollera sitt ätbeteende:
https://www.23andme.com/health/eating-behavior/
Har också läst att tallriksstorleken ökat med tiden och det är lätt att se om man tar fram en äldre tallrik och jämför med de som säljs nuförtiden som jag tycker ofta är väldigt stora i jämförelse med äldre tallrikar hemma. Det är såklart behändigt med en stor tallrik då man inte behöver oroa sig för att maten inte ska få plats och hamna utanför på bordet vilket händer för mig ibland om man använder de äldre mindre tallrikarna men man riskerar istället att lägga på för mycket mat och därmed äta för mycket och öka i vikt om man inte ser upp med mängden mat man lägger upp på den större tallriken. Använder mest de äldre mindre tallrikarna vid måltider.
Enligt en studie har kvinnor med en viss genotyp i TAS2R38 genen en större tendens att inte kunna kontrollera sitt ätbeteende och äta för mycket medan kvinnor med en annan genotyp har bättre kontroll över sitt ätbeteende. TAS2R38 genen har också att göra med förmågan att känna bitter smak. De som har minskad eller sämre förmåga att känna bitter smak är också de som har sämst förmåga att kontrollera sitt ätbeteende:
https://www.23andme.com/health/eating-behavior/
Sedan barndomen har jag (och säkert många andra) fått lära mig att äta upp vad jag har på tallriken. Och nuförtiden läser man också om hur mycket mat som slängs, både slösaktigt och miljöovänligt.
Alien skrev:Sedan barndomen har jag (och säkert många andra) fått lära mig att äta upp vad jag har på tallriken. Och nuförtiden läser man också om hur mycket mat som slängs, både slösaktigt och miljöovänligt.
Jag slänger aldrig mat som blir över på tallriken om det inte är oätligt förstås. Det är ju bara att spara till nästa dag om man inte orkar med.
Jag har vägt min mat sedan jag var 15 och alltså alltid serverat mig själv det jag skall äta oavsett mättnadskänsla. Tyvärr förstör sociala sammankomster mitt kostschema så att mat ibland hinner bli oätlig i kylen. Typ om man oplanerat äter någon annan stans då hamnar man ur fas.