Gratisapp kontra betalapp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav anyless » 2013-07-10 17:25:52

Jag har köpt ett antal appar via google play då dessa kunnat erbjuda vissa funktioner som jag saknat i t.ex kalenderappen som fanns i telefonen då jag fick den. Har faktiskt aldrig tänkt runt säkerheten kring att använda sitt kort i google play-butiken, men jag har ju inga stora pengar ändå så inget jag känner oro över direkt.
anyless

Anslöt: 2013-07-09

Inläggav barracuber » 2013-07-10 18:03:39

Zirre skrev:Man kan annars bara ha ett speciellt kort kopplat till ett speciellt konto som man har bara för att köpa appar. Alltså ett kort som man annars har tomt. Ska man köpa en app för 20:- överför man 20:- till kortet just då. Ingen risk att bli av med några pengar.

Precis det skrev jag om tidigare:
barracuber skrev:Ett sätt är att ha ett speciellt konto med tillhörande betalkort enbart för nätköp. Och se till att man aldrig har några pengar där utom när man ska handla.

Jag förutsätter här att (men är lite osäker på det) ifall bankerna tillåter att man har mer än ett betalkort, för man behöver ju sitt vanliga betalkort (som man verkligen inte vill lämna ut, det håller jag med om) för att betala i butik. Ett rent betalkort har ju ingen VISA eller MASTERCARD-kredit så det borde ju egentligen vara säkrare än om man har 15 olika VISA-kort, som olika företag älskar att plångla på folk.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: Sv: Gratisapp kontra betalapp

Inläggav Zirre » 2013-07-10 22:53:23

barracuber skrev:
Zirre skrev:Man kan annars bara ha ett speciellt kort kopplat till ett speciellt konto som man har bara för att köpa appar. Alltså ett kort som man annars har tomt. Ska man köpa en app för 20:- överför man 20:- till kortet just då. Ingen risk att bli av med några pengar.

Precis det skrev jag om tidigare:
barracuber skrev:Ett sätt är att ha ett speciellt konto med tillhörande betalkort enbart för nätköp. Och se till att man aldrig har några pengar där utom när man ska handla.

Jag förutsätter här att (men är lite osäker på det) ifall bankerna tillåter att man har mer än ett betalkort, för man behöver ju sitt vanliga betalkort (som man verkligen inte vill lämna ut, det håller jag med om) för att betala i butik. Ett rent betalkort har ju ingen VISA eller MASTERCARD-kredit så det borde ju egentligen vara säkrare än om man har 15 olika VISA-kort, som olika företag älskar att plångla på folk.

Man kan inte komma ihåg allt som sagts i trådarna. :lol:
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2013-07-10 23:00:41

Nu får man tycka jag är snål men ett bankkort är inte gratis och jag tror att ett extrakort kostar oxå extra. Sen är det inte säkert att alla banker går med på att man får ett kort till.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-10 23:07:50

Man brukar kunna få ett extra kortnummer utan att det är knutet till ett kort. Hade ett sånt ett tag. Tyvärr fungerade då bara med köp till företag inom Sverige. Men det kan tänkas att det har blivit lättare sen dess.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Zirre » 2013-07-10 23:43:57

kullan skrev:Nu får man tycka jag är snål men ett bankkort är inte gratis och jag tror att ett extrakort kostar oxå extra. Sen är det inte säkert att alla banker går med på att man får ett kort till.

Men idén är bra iaf. Många är ju så skeptiska till att lämna ut sina kortuppgifter.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2013-07-10 23:45:47

Jo visst men man får ju diskutera med banken om hur det funkar

Glad sommar
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-07-10 23:57:20

kullan skrev:Hur tänker ni?

Jag föredrar helst FDroid, en annan marknad för appar där det mesta(eller allt) är fri programvara och öppen källkod. Finns alltid risker när det installeras något nytt oavsett om programvaran är öppen eller stängd, fast jag föredrar ju open source :)
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav barracuber » 2013-07-20 16:34:32

Tror inte någon skrivit detta, det verkar vara ganska nytt.

Frun har börjat använda smartphone och behövde hjälp att hitta en bra påminnelseapp. Vi hittade en som kostade 21 kr och när vi skulle betala gav oss Play Store alternativet 'Tele2/Comviq billing'. Hon svarade ja, fick skriva in namn, mobilnummer och postnummer samt lösenord till Google - sedan var det klart!

Drömmer jag eller är inte detta nytt?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in