Billiga bostäder för unga/låginkomsttagare [avdelad tråd]
Billiga bostäder för unga [avdelad tråd]
Rubriken säger "billiga bostäder för unga". Varför skulle någon annan åldersgrupp vilja betala mer? Det finns ju folk i alla åldrar som är förtidspensionärer eller pensionärer.
Archpsyche nämnde korridorboende vilket säkert kan fungera för en del människor men inte alla. Finns ju dom som gillar att bo i kollektiv och väljer det framför ett annat boende. Jag tror på att bygga ett sånt boende men du ska aldrig kunna tvingas in i ett sånt boende om du av en eller annan anledning inte vill. Personligen skulle jag aldrig klara av det men jag kan ju inte döma alla efter hur jag fungerar.
Finns ju massor av lediga kontor i industriområden som skulle kunna byggas om i så fall. Kanske blir tråkigt till en början men så småningom tror jag att det kan bli levande.
Ett annat alternativ är att dom företag som väljer att göra om lägenheter till kontor ska få betala för det. Inte som en engångsavgift utan något mer bestående. Väljer dom lägenheter som kontor så är det dom som ska betala för att man måste bygga nya lägenheter.
Om man väljer att ombilda så tycker jag inte att det ska vara till bostadsrätter utan till ägandelägenheter, dvs att du personligen får lagfarten för din lägenhet, inte bostadsrättsföreningen. Jag tycker också att alla lägenheter som byggs ska vara hyresrätter. Min tanke är då att om du bor i en hyresrätt så ska du kunna köpa den om du vill men detta ska inte drabba andra hyresgäster i samma fastighet. Det är också så att om du äger en sådan lägenhet ska du aldrig få rätt till en hyresrätt eller skriva dig i en hyresrätt och kunna hyra ut denna ägandelägenhet och tjäna pengar på den. Då får man köpa villor om man vill hålla på så.
Detta är säkert ogenomförbart, men om man sitter och spånar lite så kanske man kan komma fram till något som skulle funka.
Moderator: Rubriken har kompletterats med ordet "låginkomsttagare".
Archpsyche nämnde korridorboende vilket säkert kan fungera för en del människor men inte alla. Finns ju dom som gillar att bo i kollektiv och väljer det framför ett annat boende. Jag tror på att bygga ett sånt boende men du ska aldrig kunna tvingas in i ett sånt boende om du av en eller annan anledning inte vill. Personligen skulle jag aldrig klara av det men jag kan ju inte döma alla efter hur jag fungerar.
Finns ju massor av lediga kontor i industriområden som skulle kunna byggas om i så fall. Kanske blir tråkigt till en början men så småningom tror jag att det kan bli levande.
Ett annat alternativ är att dom företag som väljer att göra om lägenheter till kontor ska få betala för det. Inte som en engångsavgift utan något mer bestående. Väljer dom lägenheter som kontor så är det dom som ska betala för att man måste bygga nya lägenheter.
Om man väljer att ombilda så tycker jag inte att det ska vara till bostadsrätter utan till ägandelägenheter, dvs att du personligen får lagfarten för din lägenhet, inte bostadsrättsföreningen. Jag tycker också att alla lägenheter som byggs ska vara hyresrätter. Min tanke är då att om du bor i en hyresrätt så ska du kunna köpa den om du vill men detta ska inte drabba andra hyresgäster i samma fastighet. Det är också så att om du äger en sådan lägenhet ska du aldrig få rätt till en hyresrätt eller skriva dig i en hyresrätt och kunna hyra ut denna ägandelägenhet och tjäna pengar på den. Då får man köpa villor om man vill hålla på så.
Detta är säkert ogenomförbart, men om man sitter och spånar lite så kanske man kan komma fram till något som skulle funka.
Moderator: Rubriken har kompletterats med ordet "låginkomsttagare".
Tiblan skrev:Det är också så att om du äger en sådan lägenhet ska du aldrig få rätt till en hyresrätt
För resten av livet? och varför förbjuda sådant?
Det borde finnas någon ekonomisk spärr mot förlust i misskötta bostadsrättsföreningar.
I slutändan handlar det om politisk VILJA..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
marxisten skrev:Huggorm skrev:Men något annat jag funderat på är varför det måste vara så högt i tak. Måste man ha en hel meter tomrum ovanför huvudet?
Är kanske något mode i det, att folk gillar högt till tak?
Enda regeln jag vet om är att det ska vara minst 190cm i takhöjd för att det ska räknas som boyta.
Men det är bara en gissning.
http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/Bygg-och-konstruktionsregler/BBR_19/Avsnitt/3-Tillg%c3%a4nglighet-och-anv%c3%a4ndbarhet.pdf
3:3 Rumshöjd
Detta avsnitt innehåller föreskrifter och allmänna råd till 3 kap. 9 § PBF. Avsnitt
3:5 innehåller också föreskrifter och allmänna råd till 8 kap. 7 § PBL.
(BFS 2011:26).
3:31 Allmänt
Rumshöjden i byggnader ska vara tillräcklig för att undvika olägenheter för
människors hälsa.
Allmänt råd
Regler om ventilation finns i avsnitt 6:25.
Regler om fri höjd finns i avsnitt 8:34.
3:311 Rum att vistas i mer än tillfälligt
3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden
i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade
delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där
ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella
delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
Allmänt råd
Exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att
vistas i mer än tillfälligt finns i avsnitt 1:6.
3:3112 Publika lokaler
Rumshöjden i publika lokaler ska vara minst 2,70 meter. I rum avsedda för ett
mindre antal personer får denna rumshöjd underskridas. Rumshöjden får dock
inte vara lägre än 2,40 meter.
Allmänt råd
Exempel på rum avsedda för ett mindre antal personer är rum med plats
för högst 16 personer.
3:3113 Arbetslokaler
Rumshöjden i arbetsrum ska vara minst 2,40 meter. I begränsade delar av rum
får denna rumshöjd underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får
rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak
eller 1,90 meter under snedtak.
Rumshöjden i undervisningslokaler och andra lokaler avsedda för ett större
antal personer ska vara minst 2,70 meter.
Allmänt råd
Regler om rumshöjd i arbetslokaler ges också ut av Arbetsmiljöverket.
3:312 Rum att vistas i tillfälligt
I rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder och publika lokaler avsedda för
människor att vistas i tillfälligt ska rumshöjden inte vara lägre än 2,10 meter.
Allmänt råd
I avsnitt 1:6 finns exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda
för människor att vistas i tillfälligt.
Regler om rumshöjd i arbetslokaler ges också ut av Arbetsmiljöverket.
plåtmonster skrev:Tiblan skrev:Det är också så att om du äger en sådan lägenhet ska du aldrig få rätt till en hyresrätt
För resten av livet?
Så länge du har kvar ägarlägenheten, antog jag att Tiblan menade.
plåtmonster skrev:och varför förbjuda sådant?
För att hindra spekulation i otrygga kontrakt, dålig eller ingen service och ockerhyror för bostäder du inte själv behöver som just bostäder? Sådant är ju väl etablerat sedan många årtionden i åtminstone Stockholmsområdet och behöver alltså sedan länge röjas upp i oavsett resten av bostadspolitiken. (Vilket säkert hindras av sådant som att politikerna själva tillhör den välbärgade klass där de flesta lägenhetshajarna finns och att man inte känner igen gulaschbaronsbeteende i fredstid och utanför New York.)
Ett problem jag kan se med Tiblans inskränkning är att någon faktiskt kan behöva en lya på annan ort. Å andra sidan är ju det också en källa till missbruk så länge det finns folk som inte kan få en anständig bostad. Annars tycker jag det var tänkvärda idéer av Tiblan.
Bump!
Jag funderar fortfarande på de där studentlyorna på 8,8 kvm. Det låter trångt men åas gäller det för ungdomar en begränsad tid. Tycker det verkar bättre än att bo i osäker andrahand el hemma hos mamma och pappa.
Men bostaden uppfyller inte Boverkets byggregler, den måste vara ca 3 ggr så stor.
Ett problem är att alla bostäder måste anpassas till rullstolsbundna.
Nej, det är inte så många rullstolsbundna som bor i bostäderna. Men reglerna är väl till för att alla rullstolsbundna ska kunna besöka alla lägenheter.
Jag funderar fortfarande på de där studentlyorna på 8,8 kvm. Det låter trångt men åas gäller det för ungdomar en begränsad tid. Tycker det verkar bättre än att bo i osäker andrahand el hemma hos mamma och pappa.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byg ... 391764.eceNy Teknik skrev:Här finns Sveriges minsta studentbostad, som endast omfattar 8,8 kvadratmeter. Men lägenheten bryter mot Boverkets byggregler. - Vi tycker att byggreglerna är för stelbenta, säger AF Bostäders vd Rolf Svensson.
Studentbostaden är byggd som en friliggande experimentbostad i Lunds största studentbostadsområde. Den är utrustad med kök, dusch och badrum, och har en liten odlingsbar täppa med uteplats utanför.
Men bostaden uppfyller inte Boverkets byggregler, den måste vara ca 3 ggr så stor.
Nybyggda studentettor ligger vanligen på mellan 24 och 26 kvadratmeter för att uppfylla Boverkets alla regler. Men då landar hyran kring 50 000 kronor per år. Experimentbostaden har i stället en hyra på 30 000 kronor om året.
- Vi har här ett Moment 22. Det råder brist på studentbostäder och Boverkets regler ger för höga byggkostnader och därmed för dyra lägenheter, säger Rolf Svensson.
Ett problem är att alla bostäder måste anpassas till rullstolsbundna.
Det är det som styr ytbehovet väldigt mycket. Men det är så oerhört få rullstolsburna och det kanske inte är rimligt att varje nybyggd bostad måste anpassas fullt ut, säger Rolf Svensson.
Även JM har tidigare kritiserat Boverkets krav att nybyggda lägenheter ska vara tillgängliga för rullstolsburna. JM har påpekat att kraven leder till en konflikt med kommunernas önskan att billiga och små lägenheter ska byggas.
Nej, det är inte så många rullstolsbundna som bor i bostäderna. Men reglerna är väl till för att alla rullstolsbundna ska kunna besöka alla lägenheter.
AF Bostäder har planer på att bygga fler billiga studentbostäder, som då är något större, mellan 10 och 12 kvadratmeter. Företaget bad om dispens hos Boverket för att få bygga 60–100 sådana lägenheter, men fick avslag.
Finns det någon regel om bostadsstorlek för baracker? eller sådant som står på hjul? kanske det går att kringgå reglerna.
- plåtmonster
Det står då och då om problemet i tidningarna men inget tycks hända:
Med "unga" menas här 20 - 27 år:
http://www.dn.se/ekonomi/rekordmanga-un ... kvar-hemmaDN skrev:Rekordmånga unga saknar egen bostad. Mindre än varannan ung storstadsbo har eget boende, och bostadsminister Stefan Attefall är självkritisk.
---
Han säger att det nu pågår ett omfattande renoveringsarbete av svensk bostadspolitik för att underlätta bostadsbyggandet, att det måste byggas fler bostäder generellt, och särskilt fler små och billigare bostäder. Regeringen ser även över skatterätten för hyresrätten, och har anslagit pengar till länsstyrelserna för att snabba på överklagandetider för att öka bostadsbyggandet.
Med "unga" menas här 20 - 27 år:
Över 4 400 personer har intervjuats
Hyresgästföreningens rapport bygger på intervjuer med 4 409 personer mellan 20 och 27 år.
Min första bostad var en uthyrningsenhet hörande till en hyreslägenhet. Det var ett rum med egen ingång, kokplatta och WC, men ingen dusch. (Kunde kännas lite kusligt att gå ner i den mörka källaren för att duscha - "en mördare på dig väntar".)
Sådana rum finns fortfarande kvar och används av studenter. Men hyresvärden kan stänga av källarduschen.
Hyresvärden har förstås sina skäl:
Ja, alla får lida för att några missköter sig.
De som har sina föräldrar i samma stad kan ju duscha hos dem. Annars blir det till att gå till vänner. Eller till badhus el gym. Att gå in till uthyraren är inget alternativ, eftersom de inte känner hen personligen.
"- Jag tvingas duscha på jobbet och hos släktingar. Vem som helst förstår att det inte går att sköta sin personliga hygien utan tillgång till dusch. Jag orkar max någon månad till, säger en av dem som bor i uthyrningsdel." (UNT 2013-07-04 "Hyresgästerna får inte duscha")
"- Jag känner inte dem jag hyr av och känner mig inte bekväm med att duscha hos någon jag inte känner. Att duscha på gymmet som ligger närmast blir svindyrt. Bara inskrivningsavgiften kostar 750 kronor, säger en av hyresgästerna."
Lagen gäller bara förstahandshyresgästerna och de har ju egen dusch. Men de berörs också:
"Det kommer ju inte gå att hyra ut lägenheterna,. Ingen vill hyra en lägenhet utan dusch, säger en av dem."
Ja, då blir ju uthyrningsrummet ingen fördel längre. Vad ska det användas till om ingen vill hyra det, blir ju bara en extra kostnad? Har man barn i övre tonåren kan de förstås använda det, för dem är det inget problem att gå in till föräldrarna för att duscha. Eller så kan det användas som förråd, men onödigt (kostnadskrävande) med wc och tvättställ då.
Sådana rum finns fortfarande kvar och används av studenter. Men hyresvärden kan stänga av källarduschen.
http://www.hemhyra.se/uppsala/ratt-av-h ... anga-duschHem & hyra skrev:I april stängde hyresvärden av duschutrymmet i källaren för hyresgästerna, eftersom han inte tyckte att de städade efter sig. I stället uppmanade han dem att gå till Centralbadet för att sköta sin hygien. Åtgärden gäller andrahandshyresgästerna som inte har tillgång till eget badrum med dusch.
Hyresgästföreningen ansökte till hyresnämnden om så kallat förbud mot att utföra åtgärd. Man vill även att hyresvärden skulle tvingas betala vite för att han nekar hyresgästerna tillträde till duschrummet.
Men i ett färskt beslut ställer sig hyresnämnden på hyresvärdens sida, bland annat eftersom det inte står någonting i andrahandshyresgästernas hyreskontrakt om att de ska ha tillgång till en dusch i källaren.
Hyresvärden har förstås sina skäl:
http://www.hemhyra.se/uppsala/hyresvard ... ill-badhusHan menar att de 6-7 hyresgäster som använder duschen regelbundet inte sköter städningen och därför har han stängt igen utrymmet. I ett meddelande till hyresgästerna uppmanar han dem att antingen duscha hos sina uthyrare eller gå till Centralbadet.
Enligt honom har hyresgäster kissat i papperskorgarna, festat och lämnat kvar ölburkar och låtit bli att ta bort hår ur silen vilket lett till översvämningar.
– Jag kan inte ha det så här, hyresgästerna struntar fullständigt i att sköta duschen. Städerskan som har kommit en gång i veckan vägrar gå ner där för att det är så äckligt.
Ja, alla får lida för att några missköter sig.
De som har sina föräldrar i samma stad kan ju duscha hos dem. Annars blir det till att gå till vänner. Eller till badhus el gym. Att gå in till uthyraren är inget alternativ, eftersom de inte känner hen personligen.
"- Jag tvingas duscha på jobbet och hos släktingar. Vem som helst förstår att det inte går att sköta sin personliga hygien utan tillgång till dusch. Jag orkar max någon månad till, säger en av dem som bor i uthyrningsdel." (UNT 2013-07-04 "Hyresgästerna får inte duscha")
"- Jag känner inte dem jag hyr av och känner mig inte bekväm med att duscha hos någon jag inte känner. Att duscha på gymmet som ligger närmast blir svindyrt. Bara inskrivningsavgiften kostar 750 kronor, säger en av hyresgästerna."
Lagen gäller bara förstahandshyresgästerna och de har ju egen dusch. Men de berörs också:
"Det kommer ju inte gå att hyra ut lägenheterna,. Ingen vill hyra en lägenhet utan dusch, säger en av dem."
Ja, då blir ju uthyrningsrummet ingen fördel längre. Vad ska det användas till om ingen vill hyra det, blir ju bara en extra kostnad? Har man barn i övre tonåren kan de förstås använda det, för dem är det inget problem att gå in till föräldrarna för att duscha. Eller så kan det användas som förråd, men onödigt (kostnadskrävande) med wc och tvättställ då.
en ful metod är annars att bygga en duschkabin inne i rummet och ansluta till tvättstället
- plåtmonster
Vart skall man ansluta kabinens avlopp då? Annars en bra idéplåtmonster skrev:en ful metod är annars att bygga en duschkabin inne i rummet och ansluta till tvättstället
Huggorm skrev:Vart skall man ansluta kabinens avlopp då? Annars en bra idéplåtmonster skrev:en ful metod är annars att bygga en duschkabin inne i rummet och ansluta till tvättstället
Du har en pump och ansluter den till tvättstället. Har sett en sådan lösning där duschen stod i köket. Det var en äldre lägenhet från början utav 1900-talet.
Svårt att föreställa mig hur 8,8 kvm skulle upplevas. Kanske något litet. Bor själv på 45 kvm, försvann två tredjedelar av min lägenhet skulle jag inte märka det. 15 känns lagom för en person, dusch, frys, kyl, säng, spis. Jag har sökt lägenhet med dusch i källaren men inte fått den. Dusch i källaren innebär lägre kostnad och vart duschen står skiter jag i men jag bryr mig om vad det kostar. Funderar ofta på varför man inte bygger gemensamma duschrum och toaletter, borde spara mycket pengar. När de renoverade här delade 18 lägenheter, säg 50 personer på 4 (kanske var 6 st) duschar och toaletter under kanske 1½ månad och det var inga problem. Var någon enstaka äldre person som fick bo i en tillfällig lägenhet med dusch och toalett vilket är rimligt.
Är man ung och själv är kraven väldigt låga. Alla lägenheter byggs för att människor med olika problem skall kunna klara sig i dem. Vilket gör att människor som inte har problem tvingas betala för en standard de varken har intresse eller behov av. Tycker att en viss del av lägenheter som byggs skall kunna ha en lägre standard.
Är man ung och själv är kraven väldigt låga. Alla lägenheter byggs för att människor med olika problem skall kunna klara sig i dem. Vilket gör att människor som inte har problem tvingas betala för en standard de varken har intresse eller behov av. Tycker att en viss del av lägenheter som byggs skall kunna ha en lägre standard.
Man kan vilja ha egen dusch för att:
* Man har tider att passa på morgonen
* Är naken på vägen dit och därifrån
* Inte gillar att traska i andras klet
* Fysisk säkerhet
* Mindre krångel .. det räcker med allt annat
osv..
* Fysisk säkerhet
osv..
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Man kan vilja ha egen dusch för att:
* Fysisk säkerhet
osv..
Helt okej. Tycker däremot inte att det behovet skall hindra alla andra från att ha gemensam dusch om det nu är billigare. Människor har olika behov av standard och då borde det finnas en variation i standard. Om det byggs ett fåtal lägenheter med minimal standard kan de som tycker kostnaden är viktigare än standarden bo i dessa.
Ändå kluven. Kan inte riktigt bestämma mig för om alla lägenheter borde vara anpassade för funktionshinder eller inte. Men tycker det vore bra med större prisvariation beroende på standard.
antonius skrev:Skaffa en så kallad ''Stocholmsdusch''
Har bott i en liten lägenhet, etta med kokvrå och en dusch precis vid handfatet, fungerade rätt bra faktiskt, det var ett fräscht badrum också även om det var litet med plats bara för handfat och toalett.
Tibian skrev:Rubriken säger billiga bostäder för unga. Varför skulle någon annan åldersgrupp vilja betala mer? Det finns ju folk i alla åldrar som är förtidspensionärer eller pensionärer.
Pensionärer behöver verkligen bostäder med handikappanpassade badrum. De klarar inte av att dela wc och dusch med andra. Däremot bor de på äldreboende just i korridorer.
När man talar om billigare bostäder för studenter och ungdomar så utgår man just ifrån att de är unga och friska och därför klarar av sådant som inte äldre kan. Det gäller också genomgångsbostäder; när de fått fast jobb förutsätts de vilja uppgradera sitt boende.
Pensionärer och förtidspensionärer kan också få bostadstillägg. Studenter kan väl söka om bostadsbidrag, men då måste man väl vara folkbokförd där man bor. Man måste beräkna årsinkomsten, vilket kan vara svårt. Glömmer man meddela ändrad inkomst (t ex sommarjobb), så blir man återbetalningsskyldig.
Boverket har föreslagit förenklade regler för att sänka kostnaderna och öka byggandet.
Om bostäder för studenter och ungdomar skapas på vindar så ska de undantas från tillgänglighetskraven.
Ja, det låter väl bra. Fast jobbigare för ljudkänsliga då.
Stockholms studentkårer är positiva:
Men studentbostadsföretagen tycker det är för få (för fega) förändringsförslag:
Enligt förslaget ska inte badrummen göras mindre, däremot köken. Studenterna själva tycker tvärtom.
http://www.unt.se/ekonomi/sankta-krav-k ... 93373.aspxUNT skrev:Högre buller och mindre rum i korridorer med gemensamma duschar och toaletter. Så vill Boverket att byggreglerna ska ändras för att öka byggandet av studentbostäder.
Boverket fick regeringens uppdrag att utreda hur byggande av student- och ungdomsbostäder ska kunna ökas med hjälp av ändrade byggregler. Boverkets förslag till ändringar lämnades till Socialdepartementet förra veckan.
Genom att arbets- och måltidsutrymmen inte separeras, och mindre köksutrustning och förvaringsplatser kan boarean minskas, skriver Boverket i sin rapport. De föreslår också att student- och ungdomsbostäder ska kunna ha gemensamma toalett- och duschutrymmen, en återgång till gamla korridorboenden alltså.
Förutom en minskning av boendeytor och utrustning vill Boverket också att nya allmänna råd om buller införs. En höjning av riktvärdet för utomhusbuller från 55 till 60 dBA för bostäder mindre än 35 kvadratmeter skulle göra mer mark tillgänglig för bostadsbyggande.
Om bostäder för studenter och ungdomar skapas på vindar så ska de undantas från tillgänglighetskraven.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/article3722117.eceSSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation, är positiv till Boverkets förslag.
- En förändring av regelverket kring bostadsutformning gör det möjligt att bygga mindre och mer yteffektiva bostäder vilket vi ser som nödvändigt för att nybyggnadstakten ska öka, säger Teo Strömdal Östberg, tillträdande ordförande för SSCO, i ett pressmeddelande.
Men studentbostadsföretagen tycker det är för få (för fega) förändringsförslag:
Studentbostadsföretagen tycker däremot att Boverket bara når halvvägs med sina förslag. De menar att tillgänglighetsreglerna, särskilt för badrum, måste förändras och tycker att det är märkligt att Boverket har kommit fram till att en sådan förändring inte skulle innebära en tillräckligt stor skillnad i yta eller ekonomi.
Enligt förslaget ska inte badrummen göras mindre, däremot köken. Studenterna själva tycker tvärtom.
Håller med studenterna. Det är större krav på yta vid matlagning och diskning än dusch och toalettbehov. I köket vill man ha visst utrymme för köksmaskiner såsom mikrovågsugn, kaffebryggare, vattenkokare och andra saker som är vanligt förekommande i hushåll. I ett badrum behöver man knappt något utrymme alls. Bra möjligheter för att laga hälsosam mat behövs för folkhälsan. Större golvyta i badrum leder snarare till motsatsen då det ofta är både varmt och fuktigt.
Fick ett informationsblad från min allmännyttiga bostadsvärd där det påstods att de inte kan bygga billiga lägenheter, de uttryckte att det skulle vara olagligt. Men det är uppenbarligen lagligt att bygga om miljonprogram till passivhus och höja hyran med närmare typ 50% skulle jag gissa för de lägenheterna (man blir givetvis erbjuden annan bostad om man inte har råd). Tänkte starta en tråd om vilka regler och varför som gör det så dyrt.
Fick ett informationsblad från min allmännyttiga bostadsvärd där det påstods att de inte kan bygga billiga lägenheter, de uttryckte att det skulle vara olagligt. Men det är uppenbarligen lagligt att bygga om miljonprogram till passivhus och höja hyran med närmare typ 50% skulle jag gissa för de lägenheterna (man blir givetvis erbjuden annan bostad om man inte har råd). Tänkte starta en tråd om vilka regler och varför som gör det så dyrt.
Alien skrev:Boverket har föreslagit förenklade regler för att sänka kostnaderna och öka byggandet.http://www.unt.se/ekonomi/sankta-krav-k ... 93373.aspxUNT skrev:Högre buller och mindre rum i korridorer med gemensamma duschar och toaletter. Så vill Boverket att byggreglerna ska ändras för att öka byggandet av studentbostäder.
Boverket fick regeringens uppdrag att utreda hur byggande av student- och ungdomsbostäder ska kunna ökas med hjälp av ändrade byggregler. Boverkets förslag till ändringar lämnades till Socialdepartementet förra veckan.
Genom att arbets- och måltidsutrymmen inte separeras, och mindre köksutrustning och förvaringsplatser kan boarean minskas, skriver Boverket i sin rapport. De föreslår också att student- och ungdomsbostäder ska kunna ha gemensamma toalett- och duschutrymmen, en återgång till gamla korridorboenden alltså.
Förutom en minskning av boendeytor och utrustning vill Boverket också att nya allmänna råd om buller införs. En höjning av riktvärdet för utomhusbuller från 55 till 60 dBA för bostäder mindre än 35 kvadratmeter skulle göra mer mark tillgänglig för bostadsbyggande.
Ja du några vindslägenheter för studenterna lär det knappast bli. Här i STHLM kan man tälja guld med en smörkniv genom att sälja en råvind. Som byggs om till en trendig vindsvåning. Och jag kan tänka mej att det ser likadant ut i dom flesta studentstäder.
http://www.svenskbladet.se/stockholm/in ... aning.html
Alien skrev:Studenter kan väl söka om bostadsbidrag, men då måste man väl vara folkbokförd där man bor.
För att få bostadsbidrag måste de vara under 30 eller ha barn.
Det huset jag bor i byggdes 1939-1940 och kallas barnrikehus. Man var tvungen att ha 3 barn minst för att få en tvåa på 45 kvm. Är väl inte ett drömläge idag att bo så litet med så många barn men en student eller en annan ensamstående klarar sig utmärkt på det utrymmet.
Problemet som jag ser det är att alla jobb och utbildningar flyttar till storstäderna till exempel Stockholm. Om alla utbildningar efter gymnasiet flyttas till landsort istället samt alla myndigheter så skulle man inte ha problemet med detta. Man river ju fullt schyssta lägenheter i Sverige för att ingen vill bo där och i Stockholm skövlar man naturen för man måste bygga bostäder. Nä, nånting är ju kardinalknas när man gör på det sättet.
Problemet som jag ser det är att alla jobb och utbildningar flyttar till storstäderna till exempel Stockholm. Om alla utbildningar efter gymnasiet flyttas till landsort istället samt alla myndigheter så skulle man inte ha problemet med detta. Man river ju fullt schyssta lägenheter i Sverige för att ingen vill bo där och i Stockholm skövlar man naturen för man måste bygga bostäder. Nä, nånting är ju kardinalknas när man gör på det sättet.