Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nallen » 2013-07-08 9:29:10

colaflaska skrev:Vågar man gissa på att Sverige är Europas minst homogena land? ;)

Nja, jag gissar att England är värre.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 9:39:20

Alien skrev:Skåningarna har inget eget språk (nej, skånska räknas inte som ett eget språk) och ingen särskild kultur.

Använder man ord som "rullebör" och "mög" så är man på gränsen till ett eget språk :roll:
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-07-08 12:44:00

Huggorm skrev:
Alien skrev:Skåningarna har inget eget språk (nej, skånska räknas inte som ett eget språk) och ingen särskild kultur.

Använder man ord som "rullebör" och "mög" så är man på gränsen till ett eget språk :roll:

Men ta och skärp dej två ord räcker inte.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 13:13:22

slackern skrev:
Huggorm skrev:

De säger "balle" också, och menar då rövhalvorna och inte de manliga könsorganen
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2013-07-08 13:14:46

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Använder man ord som "rullebör" och "mög" så är man på gränsen till ett eget språk :roll:

De säger "balle" också, och menar då rövhalvorna och inte de manliga könsorganen

OK tre dialektala ord bildar inte ett eget språk. Jag har även hört att kåt på skånska ska betyda något helt annat. Eller skånska är väll fel jag har för mej att det var en malmöit som berättade det för mej.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 15:38:58

Hundralappen skrev:
Azo85 skrev:Jag vill ha någon att klanka ned på. Människor av annan etnicitet är olämpligt så jag har valt att ogilla stockholmare och skåningar. Det är tillåtet att tala nedlåtande om dessa grupper. Gillar inte tungrots r och det är många som inte gillar Stockholmare så då kan jag förakta ihop med andra.

Hörs mer som fördomar tycker jag. Personer jag brukar prata med är helt neutrala till folk från Stockholm och tungrots-r är inget som du hör på alla platser i Skåne.

Dra inte alla över en kam. Det kommer gynna dig i slutändan.

Alla har givetvis inte tungrots-r. Tycker inte att jag har direkta fördomar mer så att det är roligt att ha några grupper att skämta nedlåtande om. Ogillar inte för att jag ogillar utan ogillar för att det är roligt. Är kanske en generationsfråga men jag tycker att det finns många människor i och runt Göteborg som gillar att skämta nedlåtande om stockholmare. Att skåningar "egentligen" är danskar kan man spinna vidare på. Rent underhållningssyfte.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 15:52:36

Alien skrev:Har för mig att det bara var två länder i Europa som saknade minoriteter: Island och Portugal.

Borde inte Portugal ha en del befolkning från sina tidigare kolonier? Det finns två officiella språk i Portugal. Något romskt språk som är officiellt i vissa delar. Island verkar rimligt. Litet, tidigare förhållandevis svårtillgängligt och aldrig mäktigt men de har viss invandring.

Men det kanske inte syftas till grupper som invandrat det senaste århundradet utan enbart infödda minoriteter?
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Alien » 2013-07-08 15:57:24

Alla dialekter med självaktning har ord som inte ingår i riksspråket. tycker det är löjligt med all stockholmare (stockholms-wannaabees) som autoamtiskt tror att just deras dialekt är mer högstående än andras. Tvärtom kan gamla dialekter innehålla ord och uttryck som är riktigt gamla. Det som är gammalt och fornt, har högre status än det ängsligt moderna i mina ögon.

En minoritet är antingen en ursprungsbefolkning el en invandrargrupp. Vallonerna är en invandrad grupp som en gång hade ett eget språk (franska) och en egen religion (reformerta) med egna präster. De bodde där järnbruken fanns. Men idag har de uppgått i det svenska folkhavet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-07-08 16:05:12

Azo85 skrev:
Alien skrev:Har för mig att det bara var två länder i Europa som saknade minoriteter: Island och Portugal.

Borde inte Portugal ha en del befolkning från sina tidigare kolonier? Det finns två officiella språk i Portugal. Något romskt språk som är officiellt i vissa delar. Island verkar rimligt. Litet, tidigare förhållandevis svårtillgängligt och aldrig mäktigt men de har viss invandring.

Men det kanske inte syftas till grupper som invandrat det senaste århundradet utan enbart infödda minoriteter?

Ja, det menas minoriteter som funnits i landet en längre tid. Det har väl snarare varit portugiser som utvandrat (till Angola och Mocambique och Brasilien) än andra som invandrat. Nu finns det väl invandrade minoriteter från kolonierna.

De minoriteter som fanns på medeltiden fördrevs:
Etniskt är det portugisiska folket en kombination av flera etniciteter, bland annat iberer, kelter, romare och germaner. Morerna tillhör också det portugisiska folket, men är av mindre betydelse då de utvisades under reconquistaperioden. Judarna utgjorde 10% av befolkningen under 1500-talet, tills de tvingades fly eller konvertera till katolicism.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portugal
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-07-09 2:42:29

Den som vill klanka på andras dialekter kan göra det här:
vedervardiga-roster-dialekter-t23015.html

Och berätta om sin egen dialekt här:
din-dialekt-t15659.html

Och skillnaden mellan dialekt och språk (en minoritet har/har haft ett eget språk, inte en egen dialekt):
sprak-eller-dialekt-vad-ar-skillnaden-t22340.html
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in