Vad kostar det att ha bil?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 15:27:07

Titti skrev:Jag gillar inte automat men några av mina gamla Mercor har haft det ändå och det funkar om det är riktigt gjort.
Jag hade en gammal mercedes E250 turbodiesel med automatlåda. Den var helt livsfarlig om man inte kände den. Om man körde fram mot en korsning och såg en bil komma en bit bort så kanske man vill gasa på för att komma före den. Då rullade bilen fram några meter, bestämde sig sedan för att växla ner samtidigt som man inte hade någon kraft eftersom inte turbon kommit igång. Det innebär att det plötsligt blev tvärstopp mitt i korsningen i någon sekund, till en lägre växel kommit i och turbon fått fart, då stack bilen plötsligt iväg som ett skott så man knappt kunde hålla den på vägen. Den bilen skulle köras med värdighet, den var inte gjord för några kvicka manövrar.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav antonius » 2013-07-08 16:54:57

Huggorm skrev: Den bilen skulle köras med värdighet, den var inte gjord för några kvicka manövrar.

Den kanske var lite signifikativ med ägaren :P
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 18:33:43

antonius skrev:
Huggorm skrev: Den bilen skulle köras med värdighet, den var inte gjord för några kvicka manövrar.

Den kanske var lite signifikativ med ägaren :P
Här blir varken någon värdighet eller några kvicka manövrar :-)003
Huggorm

Inläggav rapchic » 2013-07-08 20:19:09

Titti skrev:
Huggorm skrev:
Miche skrev:Mercedes verkar dock vara en riktig skitbil, enorma problem med rosten och problem med att bygga bilarna ordentligt.

De har haft en hel del problem de sista femton åren, men innan dess var det ju riktigt gedigna bilar. Tunga, klumpiga och omoderna, men hållbara som inget annat.

Jag har haft några under åren och de har varit utomordentligt pålitliga och slitstarka. Dock - ingen nyare än tidigt åttiotal och mestadels dieslar. De gick och gick och gick... tills rosten tog dem. Tankade man bara och såg till att ha rena bränslefilter så gick de (nästan) hur långt som helst. Tyvärr rätt dyra i drift eftersom de drog relativt mycket, men det gjorde alla bilar i den storleken på den tiden.

Förra året körde jag en splitter ny Merca tillfälligt då Toyotan råkade ut för ett haveri och det var inget för mig. Liten, och varken kändes som eller lät som den skulle. Det var en bensinare med automatlåda av vanlig sedanmodell men inte den största. Jag gillar inte automat men några av mina gamla Mercor har haft det ändå och det funkar om det är riktigt gjort.

hmm känns lite dumt att vi just sålt gammmerchan den är från "gå och gå" åren men dom drar somsagt mycket och just nu har vi inte råd att ha två besiktade bilar (obesiktade har vi väl 5 st eller så)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav rosstorp » 2013-07-11 14:06:24

Dyrt att ha bil idag, bränsle på 15 kr och skatt o försäkring på
någran hundralappar per månad, men för vissa kan bilen vara väldigt
viktig, antingen för att ta sig till arbete eller för att leva ett gott liv.
rosstorp
Inaktiv

Anslöt: 2013-07-11

Inläggav Natten » 2013-07-12 20:51:28

Bensin 300-400 kr/vecka.Försäkring 6000 kr /år. Nya sommardäck i våras kostade 4000 kr. Service i vintras kostade 7000 kr om jag minns rätt.
Natten
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-06-19

Inläggav anyless » 2013-07-14 13:41:05

Det kan bli rätt dyrt att äga bil, nyligen bytte min mamma bromsar runt om på våran bil, det gick på 5000 kr för nya bromsskivor och belägg runt om. Sedan är en väldigt störande sak med vår bil att krängningshämmarna på framhjulen slits mycket fort när man kör i en stad som göteborg, med horribel kvalitet på vägar på många håll. Vi bytte dessa för runt ett år sedan, och har redan börjat höra samma klonkande ljud från framvagnen igen, så dessa kommer behöva bytas snart igen vilket kostar lite pengar, vill minnas runt 800 kr för delarna och sedan några hundralappar för arbetet.

Sedan sliter vår bil torkarblad mycket fort av någon anledning, de fungerar med god funktion i runt 1-1,5 månad sedan behövs nya.
anyless

Anslöt: 2013-07-09

Inläggav Huggorm » 2013-07-14 14:03:35

anyless skrev:Sedan sliter vår bil torkarblad mycket fort av någon anledning, de fungerar med god funktion i runt 1-1,5 månad sedan behövs nya.
Är det biltemas budgetblad?
Huggorm

Inläggav anyless » 2013-07-14 14:25:51

Huggorm skrev:
anyless skrev:Sedan sliter vår bil torkarblad mycket fort av någon anledning, de fungerar med god funktion i runt 1-1,5 månad sedan behövs nya.

Ja jag brukar köpa de billiga biltema torkarbladen.
anyless

Inläggav Huggorm » 2013-07-14 14:31:35

anyless skrev:
Huggorm skrev:

Varför är du då förvånad över att de inte håller så länge? Köp bosch istället så skall du få se på grejer :wink:
Huggorm

Inläggav Tubrik » 2013-07-14 14:33:28

Beror helt på vad du köper för bil. DE bilar ja har haft har ja fixat upp till bruksskick. Efter de har ja int behövt byta särskilt mycket.

Så har du en bil som är nyservad å allt från början. Så kan du räkna med försäkringen plus skatt..
Bränslekostnad.. Beroende på hur mycket du kör.. å hur långa sträckor.

Du kan alltid fråga den som du köper av vad som behövs fixas..

Men räkna med en kostnad på ca 15.000 varje år för en driftkostnad, då vill säga utan bensin inräknad.

För bensin allt mellan några hundra lappar till 2-3000 kr.
Tubrik

Anslöt: 2012-12-25

Inläggav Huggorm » 2013-07-14 14:39:01

Tubrik skrev:För bensin allt mellan några hundra lappar till 2-3000 kr.

För några hundralappar får man ju inte ens en full tank. Jag som kör 4000 mil per år betalar runt 40.000kr för bensin :-)004
Huggorm

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 15:09:46

Skulle aldrig skaffa bil men då bor jag på ett hyfsat sätt ur den synpunkten. Kan inte mecka så skulle nog behöva en ny bil. Känns jobbigt att inte ha garanti och plötsligt lägg fram eventuellt stora summor för reparation. De gånger jag skall någonstans hyr jag en bil. Tycker inte det är nämnvärt dyrt om man skall jämföra med att äga en bil. Måste man ha bil för att pendla är det givetvis en helt annan sak. Tror jag betalar 1000-1100 kr för att hyra en bil en helg plus bensin.

Har man inget behov av bil på daglig basis utan behöver det när man åker till IKEA eller skall åka iväg till någon någon gång ibland tror jag det är billigare att hyra en bil än att äga. Slipper bekymra sig över att bilen går sönder, besikta, vinterdäck eller service.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Tiblan » 2013-07-14 15:29:51

Satsa på att ta körkort först i lugn och ro.

Vad som inte nämnts här ovan är att om du köper en bil som går på gas dvs en miljöbil så är skatten lägre. Men kolla då att det finns gasmackar på orten där du bor. Är ju alltid bensin med också men hur stor tanken är varierar från bil till bil.

Att få en liten aning om vad bilen kostar i inköp kan du få om du går in på kvd.se (Kvarndammen). De är en sajt där man auktionerar ut bilar.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Miche » 2013-07-14 15:44:15

Gasbilar är dyrare i inköp, ännu dyrare är elbilar men de är ännu billigare i drift (så länge man inte behöver bekosta ett batteribyte).

Min dröm är en pluginhybrid, man tankar oftast via eluttag/laddstation men då man behöver åka långt kan man fylla på med bränsle (bensin/diesel/gas beroende på hur bilen är utformad).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Tiblan » 2013-07-14 15:48:15

Begagnade gasbilar tror jag inte är dyrare än andra. Gillar min skarp men det var inte roligt när jag blev med den då det var riktigt dåligt med gas i Stockholm. Dom problemen är nu helt borta tack och lov.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav anyless » 2013-07-14 16:02:07

Huggorm skrev:
anyless skrev:
Huggorm skrev:Är det biltemas budgetblad?

Varför är du då förvånad över att de inte håller så länge? Köp bosch istället så skall du få se på grejer :wink:

Har läst på flera ställen att de fått bäst i test så förväntade mig lite bättre hållbarhet :P Får bli att testa ngt dyrare från mekonomen nästa gång det blir dags för byte
anyless

Inläggav Natten » 2013-07-14 18:33:46

anyless skrev:
Huggorm skrev:

Antigen använder du torkarbladen för ofta eller så är dom du köper billig skit helt enkelt. Snålhet straffar sig alltid i längden.

Sen ska man ju komma ihåg att det kan tillkomma kostander för reperationer som man måste ha budget för.
Natten
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-06-19

Inläggav Huggorm » 2013-07-14 19:45:18

anyless skrev:Har läst på flera ställen att de fått bäst i test så förväntade mig lite bättre hållbarhet :P Får bli att testa ngt dyrare från mekonomen nästa gång det blir dags för byte

Jag tror de är tillverkade för att funka bra när de är nya, men däremot har man inte satsat på långsiktig hållbarhet. Sånt märks ju inte i ett vanligt test så de har varit smarta
Huggorm

Inläggav Bastuper » 2013-07-15 15:30:29

Toyota är en bil med bra kvalitet, om man skulle köpa en ny Corolla
och enbart göra service hur långt och länge kan man köra då?

Slitdelar är väl en sak, men jag tror man kan ha ett väldigt
nöjt bilägande iallafall i 10 års tid minst.
Bastuper
Inaktiv

Anslöt: 2011-02-24

Inläggav Miche » 2013-07-15 16:07:34

Toyota hade bra kvalitet, men det verkar som om det gått utför rejält och de har numera en hel del kvalitetsproblem.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Automaton » 2013-07-19 0:18:37

Gamla Toyota var helt underbara bilar, bensinsnåla & hållbara. Nya känner jag inte till men alla de jag känner som haft Toyota (äldre modeller 90-99) har vart riktigt nöjda. Billiga i skatt & bensinförbrukning.

Jag själv vill ju dock slå ett kast för Saab, låt dig inte skrämmas av allt folk försöker använda skrämseltaktik och säger att det inte finns reservdelar, detta gäller bara nya modeller. Bra bilar, har alltid kört Saab och är extremt nöjd med de jag har kört.

Jag letar just nu efter en lite roligare bil (9-3 Aero, 230hk) för att byta upp mig till. Vill verkligen känna trycket när man tycker plattan i mattan, att provtesta vännens RS4 gav mersmak.
Automaton

Anslöt: 2013-06-29

Inläggav rapchic » 2013-07-19 6:25:59

Vår toyota Corolla från 87 var helt underbar, det var bara ca 2-3 år sen den ställdes på hyllan helt. Det är den bästa bilen vi har haft (och vi fick den gratis)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Caprifool » 2013-08-17 16:19:50

Jag har snöat in på Saab 900i. Som är billiga nog att köra till skroten och köpa ny, istället för att lämna in på verkstan. Använder den typ en gång i veckan. Så den kan hålla i måååånga år. Medan det är ett himla gnäll på vänner om deras "fin-bilar" som kostar pengar hela tiden.

Men jag har också åkt på en bil som paja efter en månad. Men i det stora hela, så har det funkat för mig. Jag har utmätning till fogden och får bara behålla ca: 5400:-
Caprifool

Anslöt: 2013-08-15

Återgå till Intressanta intressen

Logga in