Har jag Asperger? Fick diagnos men fortfarande osäker.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tecknaren » 2013-07-01 9:18:00

Hej, ibland känner jag inte igen mig i beskrivningar om vad som kännetecknar en som har Asperger.

Jag är ingen rutinmänniska. Ganska bra fantasi. Har lätt för att pussla ihop delar till helheter. Väldigt bra perceptuella förmågor.

Fick dock en (AS) diagnos.
Tecknaren
Ny medlem

Anslöt: 2013-07-01

Inläggav tahlia » 2013-07-01 9:22:50

Om du relativt nyligen fått din diagnos så är det inte alls underligt att du sitter och letar kriterier du inte passar in på. Förnekelsefasen har många av oss varit igenom.
Det jag kan säga är att inget av det du nämner motsäger en aspergerdiagnos. Själva diagnoskriterierna är ju få och ingen av dem säger att du måste vara rutinmänniska, vara fantasilös eller helt inkapabel att se helheten.

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR
A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

*påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
*oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
*brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, *tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
*brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

*omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
*oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
*stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, *komplicerade rörelser med hela kroppen)
*enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.
Senast redigerad av tahlia 2013-07-01 9:23:44, redigerad totalt 2 gånger.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-01 9:23:17

Hej och välkommen! :)
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Tecknaren » 2013-07-01 9:32:09

Tack för svaren. Har väl Asperger då. Har haft en ganska stor förnekelsefas.
Tecknaren
Ny medlem

Anslöt: 2013-07-01

Inläggav tahlia » 2013-07-01 9:39:40

Tecknaren skrev:Tack för svaren. Har väl Asperger då. Har haft en ganska stor förnekelsefas.

Det hade jag också.
Så här i efterhand känner man igen de olika faserna hos andra när de dyker upp här på forumet. Det blir så man sitter och nickar igenkännande och inväntar nästa fasskifte. Tror man måste igenom alla steg för att riktigt kunna acceptera diagnosen. Sista steget brukar vara att inse att inget faktiskt har förändrats. Man är precis samma person som man alltid varit, man har bara fått en namn på något man alltid haft. Därifrån kan man sedan stampa av, det är en solid grund att stå på. :)

Och välkommen hit. :)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Dallas » 2013-07-03 17:11:06

Vilka faser skulle du säga att det är? Börjar komma ur min förnekelse, men kan fortfarande känna ibland när alqt fungerar att det kanske inte stämmer ändå :S
Dallas
Ny medlem

Anslöt: 2012-08-28

Inläggav kiddie » 2013-07-03 21:20:22

Har ingen direkt förnekelse men det finns saker som jag inte känner igen mig i alls om man jämför med vad jag tror är aspergers. Men det är väl så, vissa faller mitt i syndromet, andra gör det inte. Undrar lite om jag är närmare NT på en skala eller om jag skulle kunnat hamna mitt i diagnosen om den fokuserade lite annorlunda.

Jag kan fortfarande drabbas av tvivel men inte för att jag vill vara NT. Det omvända är läskigare. Fast jag tror absolut inte jag är NT. Så jag är väl min egen version av icke-NT. Så får man kalla det vad man vill.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Mountain_lion » 2013-08-04 1:39:50

Tack Kiddie. Känner igen mig där.
Ibland känns de typiska inte som jag men samtidigt känner jag inte alls igen mig hos NT, utan de känns mer som personer från en annan planet.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav Alien » 2013-09-08 2:37:52

Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in