Kompensera för dåligt detaljminne och dåligt namnminne-tips?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Meliza » 2013-06-27 10:19:01

Kan man ens ha AS om man har dåligt detaljminne- den stereotypa bilden av en aspergare är ju någon med superbra detaljminne? (Eller kan detta finnas som en mindre känd variant av problematik?)

Har ni några tips på hur man kan kompensera för dåligt detaljminne och dåligt namnminne?
Jag tycker att det är jobbigt.

Jag har svårt för sådant som att komma ihåg vad pojkvännerna heter till de jag delar rum med på jobbet, att överlag komma ihåg namn på dem jag inte känner väl, att minnas och koppla ihop namn och ansikte och innehåll om man varit på ett seminarium, att komma ihåg detaljer som om någonting är t ex 100 eller 1000 vad-det-nu-ka-vara. Jag blandar lätt ihop detaljer från mitt liv i dåtid, sådant som vart vi rest och när. För några år sedan var jag i Bern, tror jag. Eller var det någon annan stad? Alltså det är ju stor skillnad! Hur jag jag inte minnas? Jag glömmer lätt bort saker som andra berättat för mig- saker som jag verkligen borde minnas och som är oerhört pinsamt att jag glömt! Som student hade jag strategier för att plugga in detaljer till tentorna. Sedan tappade jag dem. Nu på jobbet har jag verkligen ont av att jag så lätt blandar ihop detaljer, glömmer vissa termer jag borde kunna, etc.

Detta är en av alla de saker som jag jobbar hårt för att mörka hos mig själv. Nu börjar jag tänka att jag nog har en verklig svårighet här. Finns det rent utav något ord som beskriver det? Kan jag göra någonting för att förenkla för mig själv?
Meliza

Anslöt: 2013-05-30

Inläggav antonius » 2013-06-27 12:12:33

Detta är väl ett problem som även NT kan ha, och kanske inte är bara typiskt för AS. Själv vet jag att jag skulle inte orka hålla reda på namnen på mina kollegers respektive, det skulle ta för mycket ork. Men generellt kan man väl säga att om man kan associera dem med ngt kan det ju fungera om dom inte är för många.

Våran kappasitet att minnas ansikten är väl begränsad. Det sägs att en person på 1500-talet träffade färre personer under hela sin livstid, än vad en del personer gör idag på Manhattan i New York. Så vårat komplexa system för att minnas personers ansikte och namn har inte evolutionen hunnit ikapp med, men om sisådär ett par tusen år så är det kanske åtg. :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Manveru » 2013-06-27 12:59:54

Detta lär troligtvis inte va nåt som tusen års evolution skulle kunna åthjälpa, annat genom otrolig tur, då en egenskap som denna inte direkt skulle selekteras särskilt starkt emot. Folk kan överleva och fortplanta sig alldeles utmärkt i dagens samhälle. Skulle väl isf vara visst selektionstryck mot iom att folk som är urusla på det har något svårare att hitta en partner, men i övrigt tyvärr inget att hoppas på.

Är själv helt inkapabel att minnas namn på folk om jag inte rakt ut "pluggar" dem stenhårt, och de faller ändå bort om jag inte håller igång det. Tog mig över ett år att lära mig alla klasskamraters namn i gymnasiet, och på uni så är det fortfarande många som jag umgåtts relativt mycket med men ändå inte minns vad de heter. Har som tur är lärt mig att undvika att hamna i en sists där jag behöver säga någons namn, men har ändå hänt att det blivit riktigt pinsamt av och till. Även folk som jag vet vad de heter kan min hjärna av och till ställa till det för mig med då helt fel namn rätt som det är poppar ut, kallade min ex-flickvän allt från min systers namn till diverse andra kvinnliga bekanta. Tror iofs detta är något vanligt, men händer mig i högre grad än andra skulle jag tro.

Skulle gärna också ha tips på saker som kan hjälpa om något sådant finns.
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Azo85 » 2013-06-27 13:40:20

Själv säger jag rätt ut direkt att jag kommer att fråga efter personens namn fler gånger då jag kommer att glömma det. Säger rakt ut direkt att jag inte kommer ihåg namn. Har ingen strategi för att komma ihåg dem. I mitt fall handlar det om nonchalans och ointresse av andra människor men samtidigt spelar det ingen roll vem det är eller om jag faktiskt är intresserad. Mycket ovanliga namn brukar jag komma ihåg, vanligtvis utländska namn jag aldrig hört förut. Förmodligen direkt så att jag börjar fundera på stavning, ursprung, uttal så mycket att det fastnar.

Inget tips men för att undvika sociala problem är det bra att säga det rakt ut på en gång. Få människor som blir arga om man verkligen uttryckt en oförmåga att minnas namn.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Meliza » 2013-06-28 17:53:05

antonius skrev:Detta är väl ett problem som även NT kan ha, och kanske inte är bara typiskt för AS.

Nej, det har du ju alldeles rätt i. Jag är en av dem som hittat till det här forumet med frågeställningen har jag AS, misstänker starkt och jag laddar för att våga söka för det, så därför vore det intressant för mig. Om det ens är relevant det här.

Det är intressant det ni skriver, att även om jag inte tänkt på det så låter det ju rimligt att rent evolutionärt så är ansiktsminne inte viktigt, för man träffade så få människor! MEN fortfarande så har "alla andra" bättre ansiktsminne än mig.

Manveru skrev:Har som tur är lärt mig att undvika att hamna i en sists där jag behöver säga någons namn, men har ändå hänt att det blivit riktigt pinsamt av och till.

Samma här! Låter även bli att säga namn om jag inte är absolut tvungen, även om det är namn jag kan. För att inte säga fel av misstag.

Azo85 skrev:Inget tips men för att undvika sociala problem är det bra att säga det rakt ut på en gång. Få människor som blir arga om man verkligen uttryckt en oförmåga att minnas namn.

Jag har funderat på det du skrev. Kanske det inte behöver vara ett så stort problem, kanske en del av problemet är att jag skäms och lägger en massa ansträngning på att dölja det. Som så mycket annat. Att även om minnet inte skulle bli bättre så kanske det skulle vara mindre ansträngande om man var mer ärlig med det.
Meliza

Anslöt: 2013-05-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in