Relationsproblem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Relationsproblem

Inläggav S_Helmer » 2013-06-24 14:27:22

Hej
Jag har en fru som särbo, och jag har problem med att diskutera problem med henne.

Nästan alla diskussioner resulterar alltid med att hon säger att det är för att jag har AS
Eller jag ser inte problemet för att jag har AS

Hur kommer man vidare därifrån. Om jag inte ser problemet eller kan läsa av henne utan vill att hon ska säga saker istället, så gör jag inte det för att jag inte vill.
Hur gör man då?

//
S_Helmer
Ny medlem

Anslöt: 2013-06-24

Relationsproblem

Inläggav Alien » 2013-06-24 15:34:03

Ja, där ser man hur AS kan användas emot en.

Men du kan väl fråga henne någon gång hur hon tror AS yttrar sig i allmänhet och hos dig i synnerhet. Och då borde ni kunna diskutera att du inte missar för att du vill jävlas utan för att du inte kan läsa av hennes känslor och kroppsspråk.

Antar att hon blir frustrerad på dig och då blir arg. Och då försvinner hennes logiska förmåga (som det brukar göra när man blir uppfylld av känslor) och hon skyller på dig.

Hur länge har ni varit ihop?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Relationsproblem

Inläggav S_Helmer » 2013-06-24 15:50:43

S_Helmer skrev:Hur länge har ni varit ihop?

Vi har varit ihop i ca 10År , men bara det senaste året med AS diagnos.

Vad svarar man på påståendet, du gör det för att du har AS?

Jag gör väl allt/inget för att jag har AS. Hur kan jag veta hur man ska göra om man inte har AS. Om jag visste det skulle jag ju inte ha AS, eller har jag fel.
S_Helmer
Ny medlem

Relationsproblem

Inläggav Alien » 2013-06-24 16:01:44

Är "Du gör det du för att du har AS" en anklagelse el en förklaring?

Är det en förklaring så svarar man väl "det kan hända". Är den en anklagelse så skulle jag väl säga "Ja, blir det värre för att jag gör det pga min AS?"

Accepterar hon öht din AS och fattar hon vad det innebär? Jag får känslan av att du har ett stort upplysningsarbete framför dig. Är det något särskilt du gör (el inte gör) som hon har svårt att förlika sig med? Kan ni hitta en bra kompromiss? Eller är det bara för att du inte förstår vad hon menar när hon inte säger det rent ut? I så fall får hon lära sig att prata mer rakt på sak. Hon kan inte göra dig till NT, men du kan inte heller förvandla henne till en aspie.

Off-topic: Syftar ditt nick på Stig-Helmer?
Alien
Moderator

Relationsproblem

Inläggav S_Helmer » 2013-06-24 16:23:17

Alien skrev:Off-topic: Syftar ditt nick på Stig-Helmer?

Ja

Tror att det är en förklaring/anklagelse i ett. eller som .!

Kanske ska jag varje gång säga att hur ska jag veta X om du du inte säger det, jag har AS.
S_Helmer
Ny medlem

Relationsproblem

Inläggav Alien » 2013-06-24 16:44:26

Men under alla dessa har ni väl grälat/diskuterat/whatever förut, när ingen av er visste om AS.

Har det blivit värre nu? Vad sa hon förr när hon inte förstod dig? Du är ju samma person som förut.
Alien
Moderator

Relationsproblem

Inläggav tahlia » 2013-06-24 16:55:55

Alien skrev:Men under alla dessa har ni väl grälat/diskuterat/whatever förut, när ingen av er visste om AS.

Har det blivit värre nu? Vad sa hon förr när hon inte förstod dig? Du är ju samma person som förut.

Antagligen ser hon det som att hon äntligen fått en förklaring till allt som varit tidigare och till varför han inget begripit förut. Själv tror jag dock det handlar mer om en typisk man/kvinna-grej. Typ, hon förväntar sig att han ska veta vad hon tänker och han har inte en susning om vad fan hon tänker. ;)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Relationsproblem

Inläggav tahlia » 2013-06-24 16:57:29

S_Helmer skrev:Nästan alla diskussioner resulterar alltid med att hon säger att det är för att jag har AS
Eller jag ser inte problemet för att jag har AS

Eller så behöver hon uttrycka sig mer rakt, öppet och tydligt för att du har AS varvid problemet egentligen ligger hos henne och hennes oförmåga att förklara/vara rak/vara tydlig än hos din AS. Hon vet ju bevisligen att den finns där alltså borde hon utbildat sig i saken vilket betyder att hon borde lärt sig att vara rak och tydlig.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Relationsproblem

Inläggav Miche » 2013-06-24 20:47:31

Ganska likt de problem jag hade med min ex vilket var en stor anledning till att jag lämnade henne.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in