Vad sätter maxgränsen för SATAdiskar?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Nånstans har jag läst att det finns en gräns på 2T för äldre saker.
Nu har jag fått en fin låda, en ICY BOX IB-3221StU-B, och i det jag lyckas googla fram så har den inga gränser.
Nu är jag skeptisk mot den sortens påstående, men kan den stämma? Kan jag moffa i 2styck 4T hårddiskar och det bara funkar?
Nu har jag fått en fin låda, en ICY BOX IB-3221StU-B, och i det jag lyckas googla fram så har den inga gränser.
Nu är jag skeptisk mot den sortens påstående, men kan den stämma? Kan jag moffa i 2styck 4T hårddiskar och det bara funkar?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jo, max 2TB per disk enligt spec.
http://www.raidsonic.de/en/products/external-cases.php?we_objectID=6129
http://www.raidsonic.de/en/products/external-cases.php?we_objectID=6129
Kvasir skrev:Jo, max 2TB per disk enligt spec.
Hmm. Det har du helt rätt i. Hittade nånstans att det var "ingen begränsning" iaf, kanske det inte fanns större hårddiskar än 2T när den tillverkades?
Edit - DÄR:
No capacity limit for SATA hardd disk (1.5 or 3.0Gb/s)
http://www.dindator.se/ICY-BOX-IB-3221S ... c/p2020636
Finns det nåt lätt sätt att ta reda på vilka manicker som klarar mer än 2T? Jag håller ju på mest med begagnade saker utan manualer.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Den maximala lagringsgränsen sätts av att S-ATA använder 48-bit LBA vilket ger max 128 PiB. Hur mycket en petabyte är kan ses på wp: orders of magnitude (data).
Sådant hör bör ringa i alarmklockorna direkt!
Det finns alltid en gräns även om den är stor. Men vad som är stort ändrar sig med tiden.... Alltså måste man använda absoluta tal.
Denna maxgräns är förmodligen mer relaterat till maskinens operativsystem och filsystem än någon direkt fysisk begränsning:
Sådant hör bör ringa i alarmklockorna direkt!
Savanten Svante skrev:No capacity limit for SATA hardd disk (1.5 or 3.0Gb/s)
http://www.dindator.se/ICY-BOX-IB-3221S ... c/p2020636
Det finns alltid en gräns även om den är stor. Men vad som är stort ändrar sig med tiden.... Alltså måste man använda absoluta tal.
Denna maxgräns är förmodligen mer relaterat till maskinens operativsystem och filsystem än någon direkt fysisk begränsning:
raidsonic.de - technical & Logistic Data skrev:HDD capacity: Up to 2 TB
Senast redigerad av plåtmonster 2013-06-22 20:46:07, redigerad totalt 1 gång.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Instämmer. Kvasiren hittade en mycket bättre länk än jag.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
För att snabbbedöma kapaciteten: Kika på vilken anslutning diskarna har S-ATA = minst 48-bit LBA (128 PB), filsystem som t.ex NTFS = kan vara begränsat till max 16 TB, operativsystemet kanske bara stödjer NTFS osv.
Så om man på ovanstående byter ut operativsystemet kan man mycket möjligt utnyttja hela kapaciteten på 128 PB i annat fall får man kanske en begränsning på t.ex 16 TB.
Så om man på ovanstående byter ut operativsystemet kan man mycket möjligt utnyttja hela kapaciteten på 128 PB i annat fall får man kanske en begränsning på t.ex 16 TB.
- plåtmonster
Jag kör Win7 64bit och kommer bara åt 2TB på min 3TB disk, undrar om det finns någon väg förbi det ex.vis genom en drivrutin.
Artificiell begränsning i operativet?
Vilket filsystem använder du?
Begränsad partition? skaffa fler partitioner?
(NTFS klarar 256 TB iaf)
Annars kan du ju alltid starta en server med ett riktigt OS
(NTFS klarar 256 TB iaf)
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Vilket filsystem använder du?
NTFS (skulle aldrig falla mig in att använda FAT... möjligen HPFS)
Prova annars UFS2 (2^73 bytes) eller ZFS (2^64 bytes)
NTFS = 2^44 bytes
NTFS = 2^44 bytes
- plåtmonster
Vet inte om det hjälper eftersom.den oallokerade delen vägrar operativet att ens skapa en partition på...
Ett annat problem är att datorn vägrar att boota om jag petar in min andra SATA-disk (tror att den är på 600 GB).
Ett annat problem är att datorn vägrar att boota om jag petar in min andra SATA-disk (tror att den är på 600 GB).
plåtmonster skrev:För att snabbbedöma kapaciteten: Kika på vilken anslutning diskarna har S-ATA = minst 48-bit LBA (128 PB), filsystem som t.ex NTFS = kan vara begränsat till max 16 TB, operativsystemet kanske bara stödjer NTFS osv.
plåtmonster skrev:Artificiell begränsning i operativet?
(NTFS klarar 256 TB iaf)
Jup, men nu verkar det ju finnas en begräning till. Kanske i kontrollern. Det är den jag letar efter!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Kontroller chippet lär följa fastslagen standard ATA-6 dvs 128 PB. Däremot kan drivrutinen i ROM vara lobotomerad. Skulle dock gissa att ett byte av operativsystem till t.ex NetBSD löser problemet med maxkapacitet. Det sitter ofta en ARM processor med några MB DRAM. Öppna och fota så får vi se
Har du modellnummer på SATA kontrollerchipet samt CPU:n så kan man säga en hel del om bygget.
Har du modellnummer på SATA kontrollerchipet samt CPU:n så kan man säga en hel del om bygget.
- plåtmonster