Utrotningshotade språk i Europa
88 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Frisiska är ett germanskt språk med flera dialekter. Standardvarianten, västfrisiska, talas av ca 35 000 personer i den nederländska provinsen Friesland.
Nordfrisiska talas av ca 10 000 personer i tyska Nordfriesland, samt på ön Helgoland. Saterfrisiska (östfrisiska) har bara ca 1 500 - 2 500 talare i tyska Saterland.
Frisiska är faktiskt engelskans närmaste släkting, men låter mer som nederländska än som engelska.
Friserna har en egen flagga och en egen nationalsång:
Nordfrisiska talas av ca 10 000 personer i tyska Nordfriesland, samt på ön Helgoland. Saterfrisiska (östfrisiska) har bara ca 1 500 - 2 500 talare i tyska Saterland.
Frisiska är faktiskt engelskans närmaste släkting, men låter mer som nederländska än som engelska.
Friserna har en egen flagga och en egen nationalsång:
Jag vet inte om någon har tagit upp sorbiska? Pratas utav Sorber som är en slavisk minoritet i Tyskland.
Det är cirka 20000-40000 som talar det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sorbian_languages
https://en.wikipedia.org/wiki/Sorbian_languages
Av de samiska språken är pitesamiska och umesamiska två av de mest hotade. 30 - 50 personer talar pitesamiska, ca 20 talar umesamiska. Det ostligaste samespråket, tersamiska, talas i dag bara av runt tio personer på ryska Kolahalvön. Det största samespråket, nordsamiska, talas av runt 20 000 personer i Norge, Sverige och Finland.
Sofia Jannok, som kommer från Gällivare, sjunger och jojkar på nordsamiska.
Sofia Jannok, som kommer från Gällivare, sjunger och jojkar på nordsamiska.
slackern skrev:Jag vet inte om någon har tagit upp sorbiska? Pratas utav Sorber som är en slavisk minoritet i Tyskland.
Har bara inte hunnit dit än.
![Skämtar :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Rätoromanska talas av ca 60 000 personer i kantonen Graubünden i sydöstra Schweiz. Det har flera olika dialekter, varav en del (t.ex. friuliska och ladin) räknas som egna språk. Rätoromanska är ett av Schweiz fyra officiella språk, men det är inte obligatorisk att lära sig det.
Musik på rätoromanska. Lite, eh, udda. Varför har snubbarna på sig kendodräkter!?
Musik på rätoromanska. Lite, eh, udda. Varför har snubbarna på sig kendodräkter!?
Rusinska (eller rutenska) är en samling av olika dialekter som talas i stora delar av Östeuropa. Språkhistoriskt sett är det förmodligen en samling ukrainska dialekter. I Vojvodina i Serbien räknas det som ett officiellt språk. Sammanlagt talas rusinska varianter av ca 600 000 personer. Några av varianterna är boyko, lemko och hutsul. Andy Warhols föräldrar var lemko-rusiner.
Zemaitiska (eller samogitiska) talas av ca 500 000 personer i Litauen, främst i de västra delarna. Det är nära släkt med litauiska och räknas ibland som enbart en dialekt.
Tyvärr hittar jag ingen video som jag säkert vet är på zemaitiska och inte litauiska, för jag förstår inte litauiska...
Tyvärr hittar jag ingen video som jag säkert vet är på zemaitiska och inte litauiska, för jag förstår inte litauiska...
Irisk gäliska talas av sammanlagt ca 133 000 personer, främst på Irland (även till viss del i Nordirland).
Skotsk gäliska talas av sammanlagt ca 92 400 personer, främst i skotska Högländerna och på Hebriderna. Språket talas också i några områden i Kanada (Nova Scotia och östra Ontario), av drygt 3 000 personer.
Julie Fowlis från North Uist i Yttre Hebriderna sjunger på skotsk gaeliska.
Skotsk gäliska talas av sammanlagt ca 92 400 personer, främst i skotska Högländerna och på Hebriderna. Språket talas också i några områden i Kanada (Nova Scotia och östra Ontario), av drygt 3 000 personer.
Julie Fowlis från North Uist i Yttre Hebriderna sjunger på skotsk gaeliska.
slackern skrev:Samojediska språk verkar vara ett litet språk.
Det är en liten språkfamilj. Ett av samojedspråken är nenetsiska och det finns nenetser även i europeiska Ryssland. Jag tror att det är Europas nordligaste språk.
Kul att du läser i tråden, förresten!
![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
Sorbiskan har ju nämnts tidigare. Det är ett västslaviskt språk med två huvuddialekter, högsorbiska och lågsorbiska (eller vendiska). Lågsorbiska talas faktiskt norr om högsorbiskan; namnen syftar på nivåskillnader, inte väderstreck.
Högsorbiska påminner om polska, lågsorbiska om tjeckiska. Sammanlagt pratas sorbiska av mellan 20 000 och 30 000 personer. Det utmärker sig bl.a. av att det förutom singularis och pluralis även har dualis (tvåtal) i numerussystemet.
Tyvärr hittar jag ingen bra video på sorbiska.
Högsorbiska påminner om polska, lågsorbiska om tjeckiska. Sammanlagt pratas sorbiska av mellan 20 000 och 30 000 personer. Det utmärker sig bl.a. av att det förutom singularis och pluralis även har dualis (tvåtal) i numerussystemet.
Tyvärr hittar jag ingen bra video på sorbiska.
Walesiska (kymriska) är ett keltiskt språk. Förutom i Wales talas språket även av ca 25 000 personer i provinsen Chubut i södra Argentina. Sammanlagt talas det av ca 721 700 personer och räknas inte som direkt hotat, men sårbart. Språket är starkast i nordvästra Wales.
Här sjunger den walesiska sångerskan Cerys Matthews folksången Calon lân (Ett rent hjärta).
Här sjunger den walesiska sångerskan Cerys Matthews folksången Calon lân (Ett rent hjärta).
I Ryssland pratas mängder av olika språk, varav många är hotade. Jag tänker absolut inte ta upp allihop, men några stycken.
Basjkiriska är ett turkspråk som talas av mellan en och två miljoner människor, främst i Basjkirien i Ryssland, men även i Kazakstan och Uzbekistan. Det är nära släkt med tatariska. Basjkiriska skrivs med det kyrilliska alfabetet, utökat med några extra bokstäver.
En sång på basjkiriska.
Basjkiriska är ett turkspråk som talas av mellan en och två miljoner människor, främst i Basjkirien i Ryssland, men även i Kazakstan och Uzbekistan. Det är nära släkt med tatariska. Basjkiriska skrivs med det kyrilliska alfabetet, utökat med några extra bokstäver.
En sång på basjkiriska.
Tjetjenska är ett kaukasusspråk som främst talas i Tjetjenien och Dagestan. Separatister skriver det med latinska bokstäver, medan Ryssland vill att tjetjenska skall skrivas med det kyrilliska alfabetet. Det talas av 1,36 miljoner människor.
Eftersom jag inte talar ett ord tjetjenska har jag ingen aning om huruvida det här är en politiskt laddad sång eller inte, men jag hoppas att det inte är det!
Eftersom jag inte talar ett ord tjetjenska har jag ingen aning om huruvida det här är en politiskt laddad sång eller inte, men jag hoppas att det inte är det!
Tjuvasjerna är ett kristet turkfolk som främst bor i Tjuvasjien i Ryssland. Tjuvasjiska har ca 1 640 000 talare. Det skrivs med det kyrilliska alfabetet.
Marifolket bor främst i republiken Mari-El i Ryssland. De talar två, sinsemellan ganska olika, dialekter - bergsmari och ängsmari. Den senare räknas som ett hotat språk. Sammanlagt talar ungefär 490 000 personer mari, ett uraliskt språk som skrivs med kyrilliska bokstäver.
Ingriska är ett finsk-ugriskt språk som i dag talas endast av mellan 300 och 500 personer - ingrer - i Ingermanland i Ryssland. Det skall inte blandas ihop med ingermanländska, en finsk dialekt som talas i samma område.
Ingriska skrivs med det latinska alfabetet.
Ingriska skrivs med det latinska alfabetet.
Kalmuckerna är Europas enda buddistiska folkgrupp. De bor främst i republiken Kalmuckien i sydvästra Ryssland. Ungefär 518 500 personer talar kalmuckiska, ett mongolspråk. Deras skriftspråk är en utvecklad variant av kyrilliska.
Under Stalins styre dödades hälften av alla kalmuckisktalande för påstått samarbete med Nazityskland. Kalmuckiskan motarbetades under Sovjet-tiden, men lärs nu ut i skolor.
Under Stalins styre dödades hälften av alla kalmuckisktalande för påstått samarbete med Nazityskland. Kalmuckiskan motarbetades under Sovjet-tiden, men lärs nu ut i skolor.
Komi är ett fins-ugriskt folk som främst lever i ryska Komirepubliken. Komispråket har tre huvuddialekter, varav komi-syrjänska är den största, talad av 293 000 personer. 94 300 personer talar komi-permjakiska och 2000 talar komi-yodzyakiska. Alla dialekter skrivs med kyrilliska bokstäver.
Erzya och moksha är de två språk som talas av mordvinerna, ett finsk-ugriskt folk som främst bor i republiken Mordvinien i Ryssland. De två språken är nära släkt. Sammanlagt talas språken av ca 432 000 personer.
Långt uppe i norra Ryssland, i ett område som sträcker sig från Kaninhalvön till Jenisejfloden, samt en bit ned på tajgan, lever de renskötande nenetserna. Deras språk, nenetsiska, är ett uraliskt samojedspråk, avlägset släkt med t.ex. finska och samiska. Tundra-nenetsiska talas av mellan 30 000 och 40 000 personer, medan skogs-nenetsiska bara talas av drygt 1000 personer.
Nenetsiska skrivs med kyrilliska bokstäver, plus några extra.
Nenetsiska skrivs med kyrilliska bokstäver, plus några extra.
Udmurtiska är ett uraliskt språk som talas av ca 480 000 personer, främst i republiken Udmurtien i Ryssland. Det skrivs med det kyrilliska alfabetet.
Låter lite som ungerska, tycker jag.
Låter lite som ungerska, tycker jag.
Vepsiska, som är nära släkt med ingriska, talas i Ingermanland i Ryssland av drygt 6000 personer. Det skrivs med det latinksa alfabetet och lärs ut i en del skolor. Vepsiskan har inte mindre än 23 kasus!
Jag förstår inte finska, men i den här videon får man iaf höra vepsisk sång och se vepsiska folkdräkter.
![Chockad :shock:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_eek.gif)
Jag förstår inte finska, men i den här videon får man iaf höra vepsisk sång och se vepsiska folkdräkter.
Senast redigerad av Kahlokatt 2013-06-28 22:13:40, redigerad totalt 1 gång.
Votiska är i dag ett av världens mest hotade språk. Det uppskattas ha högst 20 modersmålstalande. Voterna lever, liksom ingrerna och vepserna, i Ingermanland.
Jättekort video där du får lära dig säga "goddag" på votiska!
Jättekort video där du får lära dig säga "goddag" på votiska!
Återgå till Intressanta intressen