Vad tror ni har orsakat att ni har A S? (Omröstning)
120 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Hela min pappas släkt har olika grader av autistiska drag. Även min bror har milda drag och min mamma har någon mix som jag aldrig blivit klok på
Re: Vad tror ni har orsakat att ni har A S? (Omröstning)
Jag har egentligen inga bevis men misstänker att jag fått min Asperger från min pappa. Fast han verkar snarare ha ADHD eller något sånt. Men jag har hört någonstans ( vet ej var) att om någon eller båda föräldrarna har drag av någon NPF - diagnos så kan barnet få tex. Asperger. Min pappa har nog en släng av Dyslexi och enligt vad jag har hört så kan det sen bli tex. Asperger av det hos det nya barnet Min bror har kanske ADHD om jag tänker efter så det skulle nog kunna stämma.
När jag röntgades som liten konstaterades det att jag hade någon form av sår på hjärnan. Jag har ej några medicinska kunskaper, så vet inte ens om det är möjligt att det kan kopplas till mina aspiga sidor.
Annars har jag åtminstone en avlägsen släkting som är autistisk.
Annars har jag åtminstone en avlägsen släkting som är autistisk.
Inom min närmsta biologiska grupp, samt båda genetiska donatorers släkt, så finns det tecken på autistiska drag samt add/adhd. Vad jag vet, så är jag den enda som fått det diagnostiserats.
Vad jag förstått, så är den ledande teorin att det är ärftligt.
Vad jag förstått, så är den ledande teorin att det är ärftligt.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Kombination av ärftlighet och uppväxtmiljö.
Undernäring när jag var liten och syrebrist i hjärnan
Ärftlighet - och här måste jag frikänna min mor. Hon var helt normalt social. Pappa däremot ... faster också, och sen hittar jag farfar. Som jag aldrig känt, han var död när jag föddes. Men av allt jag hört berättas leder spåret definitivt åt det hållet, till hans uppväxt i djupaste Finnskogarna.
Ibland grubblar jag över om hans uppväxtmiljö kan ha påverkat både pappa och mig. Kanske är jag bara en utpräglad skogsmänniska, i rakt nedstigande led?
Ibland grubblar jag över om hans uppväxtmiljö kan ha påverkat både pappa och mig. Kanske är jag bara en utpräglad skogsmänniska, i rakt nedstigande led?
I mitt fall är det en kombination av en felkoppling i hjärnan tidigt i fosterutvecklingen som automatiskt ger både grav synskada och autism och ärftlighet från min släkt på pappas sida.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Jag tror verkligen inte att det kan uppstå under uppväxten. Däremot så tror jag syrebrist vid graviditet/förlossning kan orsaka det.
Man drog en nitlott i gen-lotteriet.
- Tyler_Durden
- Anslöt: 2012-06-12
Arv
Psykogenes är också intressant men det gäller väl ändå mest personlighetsstörningar och annat?
Psykogenes är också intressant men det gäller väl ändå mest personlighetsstörningar och annat?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Om jag har asperger, vilket jag misstänker starkt, så har jag ärvt det från min farfar som helt uppenbart hade det. Morfar har många drag men han skulle inte uppfylla alla diagnoskriterier.
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
Ärvt från pappa.
- skogshuggarn
- Inaktiv
- Anslöt: 2012-09-16
Jag vet inte riktigt. Jag svarade "Slag mot huvudet" bara för att jag blev tappad i backen som spädbarn och fick skallskador. Men jag har också släkt med autism-drag som jag kan ha ärvt det från.
Jag har fått ett chip inopererat bakom örat mot min vilja.
Psykoaktiva chemtrails är också en del av förklaringen.
Psykoaktiva chemtrails är också en del av förklaringen.
Du glömde strålning och CIA.
- Archpsyche
- Anslöt: 2012-10-07
CIA-strålningen!
Endast en hjälm av Element-809 hjälper mot det!!
Genetik, fenotypisk påverkan under graviditeten och korsverkan mellan miljögifter kan jag tänka mig påverkar.
Endast en hjälm av Element-809 hjälper mot det!!
Genetik, fenotypisk påverkan under graviditeten och korsverkan mellan miljögifter kan jag tänka mig påverkar.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ärvt, antar jag.
Ingen annan i släkten har diagnos men jag kan se lite AS-drag hos vissa.
Ingen annan i släkten har diagnos men jag kan se lite AS-drag hos vissa.
Jag tror jag har fått min autism pga både arv, för tidig födsel och syrebrist. Alltså pga tre olika saker och inte bara en.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Jag har för mig min mamma vart sjuk när jag föddes, kanske drf för ingen av mina föräldrar har nån diagnos. Har en gammal släkting som har nån sorts utveclingsstörning eller nåt samt en kusin med autism ev. Utvecklingsstörd, vet inte riktigt vad hon har då hon bor i vanlig lägenhet och jobbar såvitt jag vet.
Jag vet inte. Min farmor var den mest aspielika av mor, far, samt mor- och farföräldrar. Jag vet att jag har någon/några avlägsna släktingar på hennes sida som befinner sig inom autismspektrat, så jag gissar att hon bidragit med något till min diagnos.
Hela släktträdet kryllar av AS, HFA och diverse former av ADHD!
Kan vara från den person som är min biologiska pappa eller han har aldrig varit mer än typ spermadonator jag vet inget om der.
Det kan vara min ytterst otrevliga morfar som behandlade sina barn* väldigt illa.
Det kan kanske ha att göra med att när jag föddes blå utan andning eller hjärtslag och den syrebrist min hjärna måste utsatts för i samband med detta.
Förutom de hypoteserna har jag inte en aning.
* http://healthland.time.com/2013/03/21/study-women-abused-as-kids-are-more-likely-to-have-children-with-autism/
Det kan vara min ytterst otrevliga morfar som behandlade sina barn* väldigt illa.
Det kan kanske ha att göra med att när jag föddes blå utan andning eller hjärtslag och den syrebrist min hjärna måste utsatts för i samband med detta.
Förutom de hypoteserna har jag inte en aning.
* http://healthland.time.com/2013/03/21/study-women-abused-as-kids-are-more-likely-to-have-children-with-autism/
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Felkonstruktion, vet ej om det går att skylla på arkitekten, det enda jag med säkerhet vet är det är försent att krypa in och kn*lla om mig, har frågat.
Annars är det väl en kombination av olyckliga omständigheter, ärfliga anlag och trist uppväxt, med lite uppmuntran och stimulans.
Annars är det väl en kombination av olyckliga omständigheter, ärfliga anlag och trist uppväxt, med lite uppmuntran och stimulans.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor