"Triologi"
43 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
"Triologi"
Att det ska vara så svårt: trilogi.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
"Triologi"
Åtminstone du och mitt rättstavningsprogram är överens.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
"Triologi"
Är det så smart att skriva fel i ämnesrubriken då? Då vänjer sig folk vid den felaktiga stavningen.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
"Triologi"
SAOL tar dig till: http://sok.saol.se/pages/P997_M.jpg
...och som vanligt funkar det inte att skala bilder i IMG-taggen
...och som vanligt funkar det inte att skala bilder i IMG-taggen
"Triologi"
Nibor skrev:Kan ingen admin tala om vad som rätt? Så kan vi avsluta tråden.
Varför det?
Varför tror du att en admin skulle veta mer om stavning än en vanlig medlem?
Och varför tror du att det är en omröstningsfråga?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
"Triologi"
Själv föredrar jag oftast SAOB. Står ofta intressanta saker och lite etymologi.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Edit: Försökte länka till just trilogi men misslyckades.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Edit: Försökte länka till just trilogi men misslyckades.
"Triologi"
Bjäbbmonstret skrev:Är det så smart att skriva fel i ämnesrubriken då? Då vänjer sig folk vid den felaktiga stavningen.
Nej, citattecknen antyder språkfelet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
"Triologi"
Om tillräckligt många anser att det heter triologi, så kommer stavningen i framtiden att ändras till triologi i de officiella svenska ur-annalerna av oföränderlig korrekthet (eller dylikt)
SAOL kanske?
SAOL kanske?
"Triologi"
Jag menar bara att språket är, och har alltid varit, under ständig förändring, och att det kan vara svårt för vissa att förhålla sig till.
"Triologi"
Nibor skrev:Jag menar bara att språket är, och har alltid varit, under ständig förändring, och att det kan vara svårt för vissa att förhålla sig till.
Stavningar och betydelser ändras knappast över en natt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
"Triologi"
Typ fem...
Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att en triangel är ett pentagram - för tillräckligt stora värden på tre.
Moderator Alien:Övriga inlägg om Douglas Adams trilogi/pentalogi/hexalogi återfinns här: liftarens-guide-till-galaxen-hur-manga-gillar-t5108-24.html
Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att en triangel är ett pentagram - för tillräckligt stora värden på tre.
Moderator Alien:Övriga inlägg om Douglas Adams trilogi/pentalogi/hexalogi återfinns här: liftarens-guide-till-galaxen-hur-manga-gillar-t5108-24.html
"Triologi"
KrigarSjäl skrev:Bjäbbmonstret skrev:Är det så smart att skriva fel i ämnesrubriken då? Då vänjer sig folk vid den felaktiga stavningen.
Nej, citattecknen antyder det
Om du hade rätt i det skulle det inte finnas reklam som bygger på upprepning
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
"Triologi"
Det är uppenbart att trådskaparen har en agenda att försöka få den vedertagna stavningen "triologi" ändrat till "trilogi".
Syftet är oklart och något som jag tror endast trådskaparen har insikt i.
Syftet är oklart och något som jag tror endast trådskaparen har insikt i.
"Triologi"
Om du läser i SAOL (Svenska Akademins Ordlista) så ser du klart och tydligt att trilogi är den enda korrekta stavningen, om du googlar den felaktiga stavningen triologi så ser du dessutom att Google föreslår att du ska söka trilogi, det omvända förhållandet råder inte.
"Triologi"
Som obildad människa följer jag Nibors exempel och fortsätter säga/skriva triologi, om nu inte något rättstavningsprogram griper in.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
"Triologi"
*Harkel*
En trilogi var i antikens Grekland en svit av tre dramer som uppfördes i en följd. Därför anger ibland moderna ordböcker att en trilogi består av tre samhöriga men sinsemellan avslutade verk (till skillnad från ett verk som publiceras i tre delar men i själva verket avslutas först i tredje delen).
I allmänspråket är det vanligt, och accepterat, att trilogi används om vilket tredelat verk som helst, utan ordbokens krav på att varje del ska vara avslutad.
Bakgrunden till den felaktiga benämningen triologi kan vara att ordet trio ofta används för att beteckna en grupp av tre personer eller saker. Men det grekiska räkneordet heter just tri, inte trio.