Utrotningshotade språk i Europa
88 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Färöiskan räknas som ett "sårbart" språk, om än inte direkt hotat. Det talas av 70 000 - 75 000 personer.
Här får man lära sig lite färöiska.
Här får man lära sig lite färöiska.
Franco-provensalska (eller arpitanska) talas i Savojen i Frankrike ochi Valle d'Aosta i Italien. Det talas av uppskattningsvis 113 400 personer.
Om du pratar franska, kan du hänga med i den här lilla sången:
Om du pratar franska, kan du hänga med i den här lilla sången:
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Alemannisk tyska anses inte direkt hotad, däremot sårbar, i synnerhet de dialekter som talas i Alsace (Elsass) i Frankrike, samt de som talas i Tyskland. De som talas i Schweiz har klarat sig bättre. Alemanniska dialekter förekommer även i Österrike, Liechtenstein, Italien, hos en del Amish, samt i en liten koloni i Venezuela (!).
Sammantaget talar ca 10 miljoner människor alemanniska dialekter.
Här är ett kort exempel på hur Elsässisch, en av de franska dialekterna, låter:
Fan det där var ju riktigt lätt att förstå. Jag trodde att det skulle vara totalt obegripligt. Men det är trotts allt inte egna språk utan en tysk dialekt.
Svårare att förstå (sångerskan kommer från den schweiziska kantonen Wallis):
Översättning av sångtexterna ("Visa mer"):
http://www.youtube.com/watch?v=7xcgcdqBDr4
http://www.youtube.com/watch?v=8dd4zQpVtz0
HGJ skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:Alemannisk tyska anses inte direkt hotad, däremot sårbar, i synnerhet de dialekter som talas i Alsace (Elsass) i Frankrike, samt de som talas i Tyskland. De som talas i Schweiz har klarat sig bättre. Alemanniska dialekter förekommer även i Österrike, Liechtenstein, Italien, hos en del Amish, samt i en liten koloni i Venezuela (!).
Sammantaget talar ca 10 miljoner människor alemanniska dialekter.
Här är ett kort exempel på hur Elsässisch, en av de franska dialekterna, låter:
Fan det där var ju riktigt lätt att förstå. Jag trodde att det skulle vara totalt obegripligt. Men det är trotts allt inte egna språk utan en tysk dialekt.
Svårare att förstå (sångerskan kommer från den schweiziska kantonen Wallis):
Översättning av sångtexterna ("Visa mer"):
http://www.youtube.com/watch?v=7xcgcdqBDr4
http://www.youtube.com/watch?v=8dd4zQpVtz0
Men det är fortfarande dialekter utav Tyskan och inte egna språk. Den dagen dom får egna skriftspråk blir dom självständiga språk.
Schweizertyska själv tycker jag att det är rätt lätt att förstå i och med min bror bor där och gift med en Schweizerska.
Furlanska (eller friuliska) talas av färre än 500 000 personer i Italien. Det räknas till de rätoromanska språken.
Här är en låt på furlanska. Gissar på att titeln betyder "Den vackraste i Udine".
Här är en låt på furlanska. Gissar på att titeln betyder "Den vackraste i Udine".
Gagauz är en utbrytarrepublik i Moldavien. Gagauzerna är ett kristet turkfolk och gagauziskan är släkt med turkiskan. Det talas av ca 160 000 personer i Moldavien, Ukraina, Ryssland och Turkiet.
Gallo pratas av ungefär 28 000 personer i östra Bretagne, men det är till skillnad från bretonska inget keltiskt språk, utan räknas till langue d'oïl-språken, dvs till de nordfranska språk där modern standardfranska ingår.
Det förekommer en del tvåspråkig skyltning (franska och gallo) i traditionellt gallospråkiga områden, men det lärs inte ut i grundskolor, utan bara som tillval på vissa gymnasier.
Det förekommer en del tvåspråkig skyltning (franska och gallo) i traditionellt gallospråkiga områden, men det lärs inte ut i grundskolor, utan bara som tillval på vissa gymnasier.
I Calabrien i södra Italien finns en minoritet med grekiskt ursprung. De kallas griko och pratar en grekisk dialekt.
I dag talas griko av mellan 20 000 och 50 000 personer.
I dag talas griko av mellan 20 000 och 50 000 personer.
På Kanalöarna talades en gång i tiden olika normandiska, franska dialekter: Jèrriais på Jersey, Guernésiais på Guernsey, Sercquiais på Sark och Auregnais på Alderney. De två sistnämnda är mer eller mindre utdöd, bara runt 20-30 personer pratar någon av dem flytande. Guernésiais pratas flytande av 1 330 personer och jèrriais av 1 679 personer. Det trycks tidningar på jèrriais, man kan höra jèrriaisiska radiosändningar och på flygplatsen hälsas man välkommen på både engelska och jèrriais.
Jag var på Jersey för 20 år sedan, men jag tror inte att jag då kände till jèrriais och minns inte att jag hörde något annat språk än engelska talas.
Så här låter jèrriais:
Jag var på Jersey för 20 år sedan, men jag tror inte att jag då kände till jèrriais och minns inte att jag hörde något annat språk än engelska talas.
Så här låter jèrriais:
Juhuri (eller judeo-tat) talades tidigare främst i Azerbajdzjan och Dagestan, men många som talar detta språk har nu utvandrat till Israel. Juhuri är släkt med persiska. Det finns också muslimska tat (i Azerbajdzjan), men de talar inte riktigt samma språk.
Juhuri talas av ungefär 97 000 personer.
Juhuri talas av ungefär 97 000 personer.
Karaimerna är också ett judiskt folk, men de härstammar från Krimhalvön. I dag bor många karaimer även i Litauen (främst i Trakai) och Polen. Sammanlagt pratas karaimska av drygt 1000 personer. I Litauen är det nästan utdött.
Här får man lära sig några färger på karaimska (tyvärr utan ljud):
Här får man lära sig några färger på karaimska (tyvärr utan ljud):
Karelen är ett landskap som i dag är uppdelat i en finsk och en rysk del. Karelskan är nära släkt med finskan och skrivs med det latinska alfabetet, men det finns ingen standardform. Varianterna livvi och ludiska räknas ibland som egna språk. Sammanlagt talas karelska av ungefär 118 000 personer.
Kasjubiska (pomeranska) talas i norra Polen av ca 53 000 personer. Det är ett slaviskt språk.
Ladin är ett rätoromanskt språk som talas i Dolomiterna i Italien. Det har ungefär 39 000 talare. Ladin har många olika dialekter och det finns ingen standardform.
OBS: Det är inte samma språk som ladino (judespanska).
Här bjuds på rå rock på vackert språk:
OBS: Det är inte samma språk som ladino (judespanska).
Här bjuds på rå rock på vackert språk:
Lettgalliska räknas ibland bara som en lettisk dialekt, men lettgallerna, som bor i Lettland, räknar sig som ett eget folk. De är katoliker (de flesta letter är lutheraner) och har sin egen kultur. I dag talas lettgalliska av ca 165 000 personer.
Laziska talas av lazerna i Turkiet och Georgien. Deras språk är nära släkt med georgiska och skrivs med samma alfabet. Det talas av ungefär 30 000 personer. De flesta lazer är muslimer.
Den (troligen) sista person i världen som hade liviska som modersmål, dog nyligen. Av de ca 500 liverna, vars hem ligger i nordvästra Lettland och sydvästra Estland, kan kanske 30-40 förstå språket. Det kan även studeras på universitetsnivå.
Manx, eller manniska, är det keltiska språk som traditionellt har talats på Isle of Man. Det dog egentligen ut 1974, men återuppväcktes. I dag kan nästan 2000 personer förstå manx och det lärs ut i skolor på ön.
Är det någon som läser den här tråden? Känns lite väl självupptaget att sitta och pryttla ihop en tråd för mitt eget höga nöjes skull....
Mingreliska talas av ca 500 000 personer i Georgien. Det skrivs med det georgiska alfabetet.
Nogaiska talas av nogaierna, ett kaukasusfolk i Ryssland. Deras språk är släkt med bl.a. kazakiska och kirgisiska. Språket har mella 80 000 och 90 000 talare.
Återgå till Intressanta intressen