Personlig assistans LSS/LASS utredning
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej hej
Undrar hur det gått till för er som har personlig assistent.
Som jag förstår så tillhör man ju i alla fall en av personkretserna när man har asperger/autism.
Utöver det att man nu tillhör en personkrets, är utredningen den samma därefter.
Tittar man på samma saker i en adl-bedömning och så?!?!
Undrar hur det gått till för er som har personlig assistent.
Som jag förstår så tillhör man ju i alla fall en av personkretserna när man har asperger/autism.
Utöver det att man nu tillhör en personkrets, är utredningen den samma därefter.
Tittar man på samma saker i en adl-bedömning och så?!?!
- Fairytale81
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-06-06
Vad är en ADL-bedömning?
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
ADL kan betyda Allmän Daglig Livsföring el Aktiviteter/Anpassning i Dagligt Liv
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_daglig_livsf%C3%B6ring
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_daglig_livsf%C3%B6ring
Alien skrev:ADL kan betyda Allmän Daglig Livsföring el Aktiviteter/Anpassning i Dagligt Liv
Jo det visste jag, men vad menas med en sådan utredning?
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:Alien skrev:ADL kan betyda Allmän Daglig Livsföring el Aktiviteter/Anpassning i Dagligt Liv
Jo det visste jag, men vad menas med en sådan utredning?
Det är väll att utreda vilken funktionsnivå man har. Hur pass funktionshindrad man är. Hur mycket hjälpbehov man har.
KaosPrinsessa skrev:Vad är en ADL-bedömning?
De ska kolla hur ens grundläggande behov fungerar;
"- att sköta din personliga hygien
- att gå på toaletten
- att klä på och av dig
- att äta
- att kommunicera med andra
- att få annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om dig
- övrigt behov av hjälp, ex. förflyttningar, ledsagning"
- Fairytale81
- Ny medlem
ADL låter vettigt. Men fungerar det i praktiken för Asperger.
Ok, jag behövde aldrig utredas om det utan fick bara säga om det var nått jag tyckte var svårt och som jag ville ha hjälp med. De litade väll på det jag sa.
- KaosPrinsessa
Önskar att de kunde lita på mig också.
Här är det tom intygat av en neurolog att det är rent av skadligt för mig (pga somatiska sjukdomar) att genomgå. Men trots att jag nu fått diagnos och därmed har personkrets så kräver de att jag ska genomgå det ändå.
Till och med så att jag får en känsla av att de kräver ADL-bedömningen just för att de fick reda på autismdiagnosen. Innan dess var de ok med hur allt var. Sen berättade vi om att diagnos var fastställd och sen vips så kom detta.
Trots att de vet att det är skadligt och kan ge permanenta men. Inte ens arbetsterapeuten vill göra det efter vad läkaren säger men finns inget val. Bara att gilla läget
Här är det tom intygat av en neurolog att det är rent av skadligt för mig (pga somatiska sjukdomar) att genomgå. Men trots att jag nu fått diagnos och därmed har personkrets så kräver de att jag ska genomgå det ändå.
Till och med så att jag får en känsla av att de kräver ADL-bedömningen just för att de fick reda på autismdiagnosen. Innan dess var de ok med hur allt var. Sen berättade vi om att diagnos var fastställd och sen vips så kom detta.
Trots att de vet att det är skadligt och kan ge permanenta men. Inte ens arbetsterapeuten vill göra det efter vad läkaren säger men finns inget val. Bara att gilla läget
- Fairytale81
- Ny medlem
Ursäkta en dum fråga men varför anses en ADL-utredning vara skadlig och kan ge permanenta men?
Återgå till Aspergare och vården