Förslag på innovativt lärande
23 inlägg
• Sida 1 av 1
Förslag på innovativt lärande
Här är mitt första förslag och det gäller faktiskt skolämnet idrott. Jag kallar det stafettschack. Stafettschack spelas så att man har ett stort schackbräde, sådant som står på marken där man behöver två händer för att flytta en pjäs. Det går förslagsvis till på följande sätt: Två lag (naturligtvis) står på 10-20 meters avstånd från brädet. När man kommer fram får man göra ett drag och sedan springer man tillbaka och växlar. Alternativt sätter man sig på en stol bredvid brädet och guidar nästa som kommer springande innan man själv springer tillbaka och den som just utfört draget sätter sig på stolen och tänker ut nästa drag. Det är en utmärkt intervallträning som dessutom involverar lagarbete i viss mån och strategiskt tänkande under tidspress. På så sätt blir det både utmanande, utvecklande och roligt samtidigt som det blir bra träning. Man kan naturligtvis tänka sig andra spel än just schack till exempel go men schack är populärt och många känner till det. Go är dessutom oerhört djupt i strategisk synpunkt och kräver en mindre utbildning för att börja spela men det går säkert också bra att tillämpa denna idé på.
Förslag på innovativt lärande
Nerd-gympa?
Skämt åsido, inte alls en dum idé. Du kan få de mer intellektuellt inriktade eleverna intresserade av att röra på sig utan att de ens reflekterar över det och du kan samtidigt inspirera de mer praktiskt inriktade eleverna till att hitta stimulansen och nöjet i de mer intellektuella övningarna. Win-win.
Ska jag gå till mig själv känner jag dock att jag antagligen skulle få en smärre härdsmälta av att se folk göra ett felaktigt drag samt bli minst lika tokig att se motståndarlaget missa en solklar öppning. Men så är jag ju en aning aspig i mitt kontrollbehov också.
Skämt åsido, inte alls en dum idé. Du kan få de mer intellektuellt inriktade eleverna intresserade av att röra på sig utan att de ens reflekterar över det och du kan samtidigt inspirera de mer praktiskt inriktade eleverna till att hitta stimulansen och nöjet i de mer intellektuella övningarna. Win-win.
Ska jag gå till mig själv känner jag dock att jag antagligen skulle få en smärre härdsmälta av att se folk göra ett felaktigt drag samt bli minst lika tokig att se motståndarlaget missa en solklar öppning. Men så är jag ju en aning aspig i mitt kontrollbehov också.
Förslag på innovativt lärande
Gillar idén men det fallerar nog på materialkostnad för pjäserna och uppställningsyta. Skolbudget är ju tajt dessa dagar.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Förslag på innovativt lärande
plåtmonster skrev:Gillar idén men det fallerar nog på materialkostnad för pjäserna och uppställningsyta. Skolbudget är ju tajt dessa dagar.
Där kommer det finurliga in. Materialet kan man göra som uppgift i träslöljden.
Förslag på innovativt lärande
Bra idé med slöjden men annars tänkte jag mig rutiga mattor och hopvikbara/stapelbara pjäser, typ koner i billigt plastmaterial.
Förslag på innovativt lärande
-Bifalles icke.
Vän av ordning anser att antingen spelar man schack eller så motionerar man.
Såna här flumjippon leder bara till att folk springer förbi varandra under ett kaosartat fnittrande.
Jag kan inte se det innovativa med såna här kollektiva lekövningar.
Leker gör man på dagis, i skolan lär man sig.
Vän av ordning anser att antingen spelar man schack eller så motionerar man.
Såna här flumjippon leder bara till att folk springer förbi varandra under ett kaosartat fnittrande.
Jag kan inte se det innovativa med såna här kollektiva lekövningar.
Leker gör man på dagis, i skolan lär man sig.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
Föritin gjorde man ju lumpen, det var en skola för en del som inte ens kunde bädda en säng eller vrida ur en skurtrasa. Vet inte hur människor får lära sig sånt numer, de har väl tjänstefolk förståss.
Förslag på innovativt lärande
Vidare anser jag att föreslagna övningar är en förolämpning mot schackspelet och schackspelandets konst.
Schack förutsätter tystnad och koncentration liksom det bildar naturliga oaser för oss som frodas i stunder av tystnad och koncentration.
Föreslagna övningar leder inte till bemästrande vare sig inom schack eller stafettspringeri. Vilket också är högst noterbart.
Schack förutsätter tystnad och koncentration liksom det bildar naturliga oaser för oss som frodas i stunder av tystnad och koncentration.
Föreslagna övningar leder inte till bemästrande vare sig inom schack eller stafettspringeri. Vilket också är högst noterbart.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
Var nu inte en sådan förbannad snobb Krigarn. Ingen tänker ta ifrån dig (eller mig för den delen) de tysta, strategiska, eftertänksamma och högst kluriga schackpartierna.
Bemästrande var inte riktigt tanken. Introduktion i uthärdlig fysisk aktivitet å ena sidan samt introduktion i intellektuella aktiviteter å andra sidan. Bemästrande lämnar vi till dem som sedan vill fokusera på det ena eller det andra.
KrigarSjäl skrev:Föreslagna övningar leder inte till bemästrande vare sig inom schack eller stafettspringeri. Vilket också är högst noterbart.
Bemästrande var inte riktigt tanken. Introduktion i uthärdlig fysisk aktivitet å ena sidan samt introduktion i intellektuella aktiviteter å andra sidan. Bemästrande lämnar vi till dem som sedan vill fokusera på det ena eller det andra.
Förslag på innovativt lärande
En sak i taget utan flams är att föredra och där är jag definitivt snobb.
Det blir bara trams av såna där aktiviteter. Lekskolenivå.
Det blir bara trams av såna där aktiviteter. Lekskolenivå.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
KrigarSjäl skrev:-Bifalles icke.
Vän av ordning anser att antingen spelar man schack eller så motionerar man.
Såna här flumjippon leder bara till att folk springer förbi varandra under ett kaosartat fnittrande.
Jag kan inte se det innovativa med såna här kollektiva lekövningar.
Leker gör man på dagis, i skolan lär man sig.
På de olika skolor jag gott så var idrotten enbart ett sätt för eleverna att få springa som galna och ge varandra stryk och ibland halvt våldta varandra. Inte fasen lärde man sig saker inte! :O
Det var till exempel ingen som förklarade sporterna, alla skulle VETA vad brännboll, fotboll, badminton var utan att någon skulle förklara det
Jag rök ihop med mer än en lärare som blev sur när jag ad att de skulle förklara reglerna till aktiviteten. Men reglerna skulle tydligen följas för jag blev utslängd när en kille sparkade fotbollen på min hand "man får inte ta i fotbollen!!" Haha, jag tog inte i fotbollen, jag stod i ett hörn och bad till alla möjliga gudar att jag skulle slippa bli skjuten på.
Förslag på innovativt lärande
KrigarSjäl skrev:En sak i taget utan flams är att föredra och där är jag definitivt snobb.
Det blir bara trams av såna där aktiviteter. Lekskolenivå.
Vi pratar barn här så lekskolenivå är inte helt malplacerat. Vidare så vill du ha en sak i taget för att du är en aning aspig. Inget fel i det så länge vi minns att majoriteten av dem som hypotetiskt skulle delta i dessa aktiviteter inte är aspiga och en klick av de som är aspiga kommer inte att vara aspiga på ditt sätt.
Förslag på innovativt lärande
Ja det finns all anledning att ifrågasätta heligförklarandet av lagsportandet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
tahlia skrev:KrigarSjäl skrev:En sak i taget utan flams är att föredra och där är jag definitivt snobb.
Det blir bara trams av såna där aktiviteter. Lekskolenivå.
Vi pratar barn här så lekskolenivå är inte helt malplacerat. Vidare så vill du ha en sak i taget för att du är en aning aspig. Inget fel i det så länge vi minns att majoriteten av dem som hypotetiskt skulle delta i dessa aktiviteter inte är aspiga och en klick av de som är aspiga kommer inte att vara aspiga på ditt sätt.
Likförbannat är det jag som har rätt: resultat kommer snabbare med koncentration än utan. Hört talas om flow? Zen?
Jag anser att svenska skolor och även andra institutioner skulle behöva ta in de elementen snarare än att införa lek och trams.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
Det finns också studier som tyder på att man lär sig bättre om man rör sig mer, idrottar eller liknande. Dans är speciellt bra för inlärning faktiskt så om man vill optimera för inlärning ska man se till att eleverna dansar sig igenom skolan.
Förslag på innovativt lärande
Jag har läst att trakasserier och hög ljudnivå är dåligt för inlärningen. Idrott ger extra tillfällen till trakasserier.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Förslag på innovativt lärande
Krake skrev:Det finns också studier som tyder på att man lär sig bättre om man rör sig mer, idrottar eller liknande. Dans är speciellt bra för inlärning faktiskt så om man vill optimera för inlärning ska man se till att eleverna dansar sig igenom skolan.
Var sak har sin tid.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
Hur är det då med andra idrotter som involverar mer än ett moment? Ska man inte få utöva dessa heller? Har du samma inställning till skidskytte exempelvis?
Förslag på innovativt lärande
Krake skrev:Hur är det då med andra idrotter som involverar mer än ett moment? Ska man inte få utöva dessa heller? Har du samma inställning till skidskytte exempelvis?
Nja, de skjuter ju inte samtidigt som de åker skidor så exemplet kunde vara bättre.
Men i princip är jag emot sånt, ja. En sak i taget.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Förslag på innovativt lärande
Om man skulle få för sig att springa 10-20 meters intervaller borde inte vilotiden vara mer än 5-10 sekunder om det skall generera någon förbättrad fysisk status. Om man skall vara lag alltså minst 2 personer blir det väldigt intensivt schackspel om motionen skall ha någon större nytta. Är egentligen oklar över vad syftet med idrott i skolan är, lära sig simma är bra. Skall idrotten väcka lust för motion på fritid eller skall idrotten i sig själv bidra till förbättrad fysisk hälsa?
Hela mellan och högstadiet blev det riktigt slagsmål mellan mig och en väldigt nära vän varje gång det var lagsport och vi var i olika lag, varje gång. Vi var jämnbra men han var snabbare och jag starkare och vi gillade att reta varandra. Jag kunde ha sparkat honom i magen på lektionen men så fort lektionen och tävlingsmomentet var över var vi vanliga kompisar som lekte ofta på fritiden. Idrotten är konstig, varken jag eller han hade behov av idrott på något sätt men vi tilläts förstöra för alla andra.
Tror inte på stafettshack. Möjligt att det fungerar på en grupp barn där ingen direkt idrottar eller om man inte har med några pojkar.
Hela mellan och högstadiet blev det riktigt slagsmål mellan mig och en väldigt nära vän varje gång det var lagsport och vi var i olika lag, varje gång. Vi var jämnbra men han var snabbare och jag starkare och vi gillade att reta varandra. Jag kunde ha sparkat honom i magen på lektionen men så fort lektionen och tävlingsmomentet var över var vi vanliga kompisar som lekte ofta på fritiden. Idrotten är konstig, varken jag eller han hade behov av idrott på något sätt men vi tilläts förstöra för alla andra.
Tror inte på stafettshack. Möjligt att det fungerar på en grupp barn där ingen direkt idrottar eller om man inte har med några pojkar.
Förslag på innovativt lärande
KrigarSjäl skrev:Krake skrev:Hur är det då med andra idrotter som involverar mer än ett moment? Ska man inte få utöva dessa heller? Har du samma inställning till skidskytte exempelvis?
Nja, de skjuter ju inte samtidigt som de åker skidor så exemplet kunde vara bättre.
Men i princip är jag emot sånt, ja. En sak i taget.
Man springer inte samtidigt som man flyttar pjäser heller så jag tycker att det är en pricksäker liknelse. Jag förstår i sig inte varför man inte ska kunna föra samman olika koncept på detta sätt. Det blir väldigt svårt att skapa något nytt om man inte har tillåtelse att använda någonting av det som redan är känt. Med sådan inställning blir det också svårt att få in kreativitet i undervisningen öht. Jag gissar att Krigarsjäl av princip är emot det också förvisso så det är nog inget argument som påverkar dennes inställning. Personligen tror jag inte på att maximal kunskapsinlärning är vad man bör sikta på i skolan då förståelse av den kunskap man lär sig är mångdubbelt viktigare. För att få förståelse för hur man använder kunskap så tror jag på att visa många olika sätt att använda kunskapen på och dessutom låta eleverna tänka ut en del av detta själva snarare än att bara gå vidare med nästa avsnitt i boken. Det här är ett exempel på hur man kan få in schack på schemat som i sig är en uppgift man kan utmana eleverna med i nyss nämnda anda.
Förslag på innovativt lärande
Låt ungarna spela schack på ordentligt vis så de lär sig spelet.
Samma sak idrotten.
Som jag sade tidigare är detta en förolämpning mot schackspelet och den här typen av reformpedagogik bör undvikas.
Samma sak idrotten.
Som jag sade tidigare är detta en förolämpning mot schackspelet och den här typen av reformpedagogik bör undvikas.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Studier och arbetsliv