Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Mats » 2013-05-20 17:30:21

@marxisten: Jag saknar frullständigt förtroende för dig efter dina generaliserande och hånfulla uttalanden om stockholmare.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav mnordgren » 2013-05-20 17:32:28

Admin:

Skriv helst inte om sådant som försiggått på chatten i den här delen av forumet.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav marxisten » 2013-05-20 17:36:37

Mats skrev:@marxisten: Jag saknar frullständigt förtroende för dig efter dina generaliserande och hånfulla uttalanden om stockholmare.


Då ber jag om ursäkt för detta men du bör tänka på din egen reaktion. Jag skrev "stockholmare" ja, men det är ett uttryck i detta landet. Och det är inte precis lokalt heller. Du överreagerar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Mats » 2013-05-20 18:19:03

:-)061
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav marxisten » 2013-05-20 18:19:48

Mats skrev: :-)061


:-)Hug :-)Crying
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

marxisten är ny moderator

Inläggav Hundralappen » 2013-06-11 23:46:05

Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?

Moderator Alien: Detta inlägg liksom de två följande är flyttade från marxisten-ar-ny-moderator-t33927.html
Hundralappen
 
Inlägg: 2043
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

marxisten är ny moderator

Inläggav slackern » 2013-06-12 0:38:38

Hundralappen skrev:Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?


Sekt varning? Klubb för inbördesbeundran? Eller vad vet jag. Inget jag går och oroar mej för.
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

marxisten är ny moderator

Inläggav tahlia » 2013-06-12 1:18:35

Hundralappen skrev:Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?


Det beror väl lite på vem man frågar. Själv ogillar jag elitistkänslan över det hela. Andra kan ju ha problem med helt andra aspekter av OA dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Alien » 2013-06-13 21:18:47

tahlia skrev:
Hundralappen skrev:Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?


Det beror väl lite på vem man frågar. Själv ogillar jag elitistkänslan över det hela. Andra kan ju ha problem med helt andra aspekter av OA dock.


OA är en organisation av aspergare för aspergare. Jag ser inte det elitistiska i det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Moggy » 2013-06-13 21:33:48

Alien skrev:
tahlia skrev:
Hundralappen skrev:Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?


Det beror väl lite på vem man frågar. Själv ogillar jag elitistkänslan över det hela. Andra kan ju ha problem med helt andra aspekter av OA dock.


OA är en organisation av aspergare för aspergare. Jag ser inte det elitistiska i det.


Nä, inget elitistiskt i det.

Sen kan man väl tycka att OA inte varit sådär jättebra på att göra reklam för organisationen. Har ju varit en del glitchar...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav tahlia » 2013-06-13 23:08:04

Alien skrev:
tahlia skrev:
Hundralappen skrev:Kan någon förklara i några väl valda meningar vad det är som är så farligt med det här OA?


Det beror väl lite på vem man frågar. Själv ogillar jag elitistkänslan över det hela. Andra kan ju ha problem med helt andra aspekter av OA dock.


OA är en organisation av aspergare för aspergare. Jag ser inte det elitistiska i det.


Det är en organisation av aspergare för "tillräckligt högfungerande" aspergare. Inte svårt att se det elitistiska redan där.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-06-13 23:44:01

tahlia skrev:
Alien skrev:
tahlia skrev:
Det beror väl lite på vem man frågar. Själv ogillar jag elitistkänslan över det hela. Andra kan ju ha problem med helt andra aspekter av OA dock.


OA är en organisation av aspergare för aspergare. Jag ser inte det elitistiska i det.


Det är en organisation av aspergare för "tillräckligt högfungerande" aspergare. Inte svårt att se det elitistiska redan där.

Oj då. Hur högfungerande måste man vara?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav slackern » 2013-06-13 23:47:11

Schmetterling skrev:
tahlia skrev:
Alien skrev:
OA är en organisation av aspergare för aspergare. Jag ser inte det elitistiska i det.


Det är en organisation av aspergare för "tillräckligt högfungerande" aspergare. Inte svårt att se det elitistiska redan där.

Oj då. Hur högfungerande måste man vara?


Gränsen går väll vid IK 70?

Det verkar rätt vanligt att folk blandar ihop funktionsnivå och högfungerande att det är något slags begreppsförvirring?
slackern
 
Inlägg: 44033
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav tahlia » 2013-06-13 23:53:47

Schmetterling skrev:Oj då. Hur högfungerande måste man vara?


Lugn, du klarar dig nog.

Att vi skriver att vi riktar oss till relativt högfungerande individer handlar om att vi vill kunna sköta det här utan inblandning av personer utan diagnoser.

Vi pratar om "högfungerande" som ett relativt begrepp som avser förmågan att agera självständigt tillsammans med andra autister istället för att endast låta anhöriga och personal fixa allting. Det är just det OA handlar om. Är man tillräckligt lågfungerande kan man ju inte det.

Om man är högfungerande eller lågfungerande enligt vårt sätt att använda begreppen känner man av själv utifrån om man klarar av att deltaga i vår verksamhet.

http://www.aspergare.org/faq.html

Dvs, så länge du är högfungerande nog att ta dig till möten och aktiviteter med/kring OA utan att släpa med dig en hiskelig NT så går det bra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Alien » 2013-06-14 1:23:29

Men det är väl självklart att man måste kunna delta i möten utan någon personal el anhörig. Det följer ju av just detta "för aspergare av aspergare". Däremot kan man förstås vara medlem utan att delta i möten utan bara via internet.

I andra AS/autism-föreningar kan man vara hur lågfungerande som helst och låta sig representeras av föräldrar och personal. Något som kan hålla aspergare kvar i osjälvständighet och få dem att tro att de klarar av mindre än de kan. Det var väl just därför OA bildades.

Jag tycker faktiskt det är löjligt att sedan kalla detta för "elitism". Men det är klart, man kan välja att tolka allt till det värsta.

Att prata om "hiskelig NT" låter faktiskt som om du tahlia medvetet förvränger. Det är inte för att NT är "hiskeliga" som vi inte vill ha med dem på möten utan för att klara oss själva och inte riskera att de tar över.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Iridia » 2013-06-14 3:11:46

Herregud, hur många år har det gått nu? Och tahlia håller fortfarande på och dissar OA utan att veta ett piss? Otroligt! Get a fucking life!

(Inte för att jag själv är aktiv längre, men det är pga orkesbrist och för att jag inte är nån föreningsmänniska egentligen.)

atoms

Det är inte acceptabelt att uttrycka sig så här nedlåtande mot en annan medlem.

Detta är en tillägelse och den meddelas dig även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-14 8:04:58

Thalia, du har helt missförstått OA och formuleringarna rörande målgrupp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav tahlia » 2013-06-14 9:32:47

Iridia skrev:Herregud, hur många år har det gått nu? Och tahlia håller fortfarande på och dissar OA utan att veta ett piss? Otroligt! Get a fucking life!


Huga sicket temprament då. Till att börja med har jag redan mer liv än du antagligen någonsin kommit i närheten av. För det andra: Utan att veta något? Verkligen? Allt står ju där uppradat och stirrar mig i ansiktet om jag dristar mig till att kuta runt på OA's sida.

atoms

Även om du känner dig provocerad av vad Iridia har skrivit är detta språkbruk inte acceptabelt.

Detta är en tillsägelse och den meddelas dig även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav tahlia » 2013-06-14 9:34:02

KrigarSjäl skrev:Thalia, du har helt missförstått OA och formuleringarna rörande målgrupp.


Nejdå. Jag har nämligen problem med hela den här "absolut inga NT's ever ever ever!!"-grejen vilken också är anledningen till att vissa autister exkluderas.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-14 9:39:52

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:Thalia, du har helt missförstått OA och formuleringarna rörande målgrupp.


Nejdå. Jag har nämligen problem med hela den här "absolut inga NT's ever ever ever!!"-grejen vilken också är anledningen till att vissa autister exkluderas.

Men du har problem med det av fel anledningar.

Det är inte fråga om elitism utan om att ha en renodlad aspergerförening för aspergare, utan NT- eller anhörigstyrning vilket är fallet i både AAF och Attention.
Ibland är det rentav personalkategorier som styr och som ges tolkningsföreträde.

Fråga Milyc om skälet till OAs uppkomst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav tahlia » 2013-06-14 9:55:38

KrigarSjäl skrev:
tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:Thalia, du har helt missförstått OA och formuleringarna rörande målgrupp.


Nejdå. Jag har nämligen problem med hela den här "absolut inga NT's ever ever ever!!"-grejen vilken också är anledningen till att vissa autister exkluderas.

Men du har problem med det av fel anledningar.

Det är inte fråga om elitism utan om att ha en renodlad aspergerförening för aspergare, utan NT- eller anhörigstyrning vilket är fallet i både AAF och Attention.
Ibland är det rentav personalkategorier som styr och som ges tolkningsföreträde.

Fråga Milyc om skälet till OAs uppkomst.


Det går som inte att komma från att man tycks hysa en viss aversion eller rädsla för NT's. Jag menar, om man dristar sig till att läsa om varför NT's inte får delta i föreningen så kan man snabbt få uppfattningen av att föreningen ser dem som stora stygga vargen vilken direkt skulle ta över om man erbjöd dem ett litet medlemskap eller till och med om en av dem fick komma in som assistent åt en medlem.

Jag har inga som helst problem att se hur man kommer till den punkten. Har själv stött på en tillräckligt stor klick människor på tillräckligt strategiska poster för att ibland övermannas av känslan av att ingen jävel begriper ett förbannade dugg såvida de inte själva har vår problematik. Jag vägrar dock konsekvent att utgå från att alla som inte har diagnos är sådana och bemöter varje ny människa med en inställning som är precis tvärs om - att den personen mycket väl kan vara öppen och mottaglig för vem jag är och varför.

Jag vet inte hur väl du minns Milyc aktiva tid här på forumet så jag kan fräsha upp minnet lite. Jag hade en några duster med nämnda människa kring just elittänk och NT-hat (jodå, han hade tydligt passerat "aversion" och kutat rakt in i hat för länge sedan) och många är de uttalanden jag läste som pekade åt det hållet men som jag gav fasen i att kommentera. Jag hade problem med hans syn på både vårt funktionshinder och på människor som själva inte hade en diagnos samt de elitistiska vinklar som sken igenom mest hela tiden.

När sedan OA startades upp så såg formuleringarna kring föreningen och vad den stod för inte riktigt ut som de gör idag. Idag är formuleringarna mjukare och inte lika direkt elitistiska och NT-fientliga. Tyvärr är jag tämligen övertygad om att inställningen är och förblir densamma helt oavsett hur taktfullt man väljer att omformulera sig.

Men - det här speglar fortfarande bara min uppfattning om vad som vore lämpligt för "gruppen", hur man bör hantera "vår" situation och vad som vore bäst för "oss". Alla har vi olika uppfattningar och OA står för en annan än min helt enkelt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-06-14 10:00:03

Men om det är det att man vill ha en förening där NT inte har något inflytande - vilket jag sympatiserar med till fullo - borde det väl ändå gå att släppa in autister som behöver exempelvis ledsagare för att ta sig till ställen? Så länge NT-personen inte lägger sig i verksamheten utan bara agerar, öh, "krycka"?

Edit: Jag frågar, alltså, inte ifrågasätter (eftersom jag inte vet hur särskilt mycket om synen är kan jag inte ifrågasätta den däremot fråga så att jag lär mig).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav kullan » 2013-06-14 10:01:50

Jag har kommit fram till att för min egen person så är det ingen förening som passa mig. Jag fixar att gå på möten utan ledsagare men jag har inte hittat något argument för varför just jag skulle vinna på att vara med i OA eller någon annan förening. Känns mest som att det bara kostar pengar.

Sedan håller jag med Thalia om hennes kritik. OA kanske tar upp frågor som inte autention eller Asperger och autismförbundet tar upp men men en ev. medlem kan inte bli just medlem för vedebörande behöver ta med sig en kontaktperson som mentalt stöd. Kan ju ligga social fobi bakom det men med någon " känd" person i sin närhet funkar det bra.Men då stängs man ute för att man inte få ta med någon mer än sig själv. Jävlig korkat. Där fick jag snarare ett argument för att inte gå med i OA.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om OA, Organiserade Aspergare

Inläggav Wine » 2013-06-14 10:01:55

KrigarSjäl skrev:
tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:Thalia, du har helt missförstått OA och formuleringarna rörande målgrupp.


Nejdå. Jag har nämligen problem med hela den här "absolut inga NT's ever ever ever!!"-grejen vilken också är anledningen till att vissa autister exkluderas.

Men du har problem med det av fel anledningar.

Det är inte fråga om elitism utan om att ha en renodlad aspergerförening för aspergare, utan NT- eller anhörigstyrning vilket är fallet i både AAF och Attention.
Ibland är det rentav personalkategorier som styr och som ges tolkningsföreträde.

Fråga Milyc om skälet till OAs uppkomst.


Tycker man har sett en hel del exempel här på forumet i hur folk uttrycker sig nedsättande och nedlåtande om NT's men även om andra med autismspektrumdiagnos och det är ett problem för mig också, att en del verkar anse sig själva som förmer och att andra är idioter ungefär.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in