Har flickvän med asperger, råd och tips uppskattas!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag och min underbara flickvän

Inläggav arrexx » 2013-06-10 22:50:31

Zirre skrev:Ta vara på kärleken. :-)Happy
det kommer jag göra absolut Zirre tack så mycket *bugar*
arrexx
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-06-10

Jag och min underbara flickvän

Inläggav Geisha » 2013-06-11 6:23:02

Din flickvän kan vara glad som har träffat en person som tycker så mycket om henne som du gör trots att du själv inte har Asperger. Jag tycker det är rart att du vill lära dig om Asperger för att kunna bemöta/hjälpa henne på bästa sätt, det visar på ett riktigt engagemang från din sida och det skulle iallafall jag uppskatta något enormt om jag var din flickvän.
Hoppas ni får det fint tillsammans. ^^
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Jag och min underbara flickvän

Inläggav Miche » 2013-06-11 9:01:32

Ett rätt hyfsat ställe att lära sig hur vi med AS fungerar och vilka svårigheter som kan yttra sig är här på forumet.

Det är inte så värst ovanligt med sociala tabbar, beskrivningar på olika sociala problem och vilka konsekvenser det ger i vardagen, men även beskrivningar på masor av andra olika typer av problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag och min underbara flickvän

Inläggav LordNelson » 2013-06-11 15:56:02

Aspergare är jobbiga. Har hon någon annan psykisk åkomma, än värre.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Jag och min underbara flickvän

Inläggav Tigerklo » 2013-06-11 19:40:05

LordNelson skrev:Aspergare är jobbiga. Har hon någon annan psykisk åkomma, än värre.


Om den andre också är aspergare då? For better or worse? :roll:
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Jag och min underbara flickvän

Inläggav LordNelson » 2013-06-11 21:21:38

Tigerklo skrev:Om den andre också är aspergare då?

Ja..
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav Ekorren » 2013-06-13 9:42:20

Mitt råd till dig är framför allt att inte bagatellisera det hon känner. Det är något jag har blivit bemött av en del. Att jag blir misstrodd för att andra inte upplever saker på samma sätt. Det är lätt att säga att man ska respektera varandra. Det är kanske inte lika lätt när hushållsarbete måste göras och du kanske är trött eller inte har lust för att göra tråkiga saker, men din partner måste få egen tid. Ver inte om jag var tydlig eller om jag rörde till det för dig. Jag syftar i alla fall på tiden efter förälskelsen, om ni skaffar barn och ansvar.
Lycka till :-)Happy
Ekorren
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-23

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav antonius » 2013-06-13 9:55:32

arrexx skrev:
1: hur vet jag att hon älskar mig som hon säger

2: Exakt vad innebär det av mig att göra henne lycklig för det är allt jag vill

3: vad ska jag kolla efter några säkra tecken på att det kommer funka för oss trots hennes problematic


Bara det att du tar dig hit säger väl en del från dit engagemang i erat förhållande, och bara det gör väl att ''kärleken överbryggar allt'', och hennes egenheter borde väl du sett vid detta laget. Grejen är väl den att det flesta med AS är ju öppna så dolda sidor av hennes personlighet borde väl du märkt. Det kommer säkert att gå bra för er. :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 22358
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav annizas » 2013-06-13 12:06:55

jag kan ta upp en grej som min pojkvän tog upp med mig häromdagen..

jag kan vara pratig och gullig och säga att jag älskar honom, pussas och göra någon god mat och vi äter tillsammans, sen kan jag försvinna in i min värld, då jag bara helst skulle vilja sitta
och stirra. jag blir OFF! vill ligga i den andra soffan själv och se på tv, vill inte ha någon närhet, så pussarna och kramarna från mig kan helt plöstligt bli stela. och det märker min pojkvän såklart. och tog upp med mig häromdagen att det känns som att jag inte vill vara med honom, han blir osäker på om jag verkligen menar allt det jag säger.

men jag känner och menar självklart allt jag sagt till honom. men jag orkar inte just då.

Så det gäller att prata
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav Miche » 2013-06-13 13:35:27

Och prata när partnern har ork, inte försöka lösa något med gräl, det funkar inte.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav kullan » 2013-06-13 14:31:47

Ett tips som jag gav min NT - partner är att om jag blir blir sur över något, försök inte prata mig tillrätta. Jag är troligen blockerad av adrennalin så jag måste lugna ner mig för att tänka klart.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav weasley » 2013-06-13 15:11:47

kullan skrev:Ett tips som jag gav min NT - partner är att om jag blir blir sur över något, försök inte prata mig tillrätta. Jag är troligen blockerad av adrennalin så jag måste lugna ner mig för att tänka klart.

Mycket vist. Fler borde tillämpa den taktiken.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav gadas » 2013-06-13 16:03:44

DIProgan skrev:Det finns inga svar att ge här som blir annorlunda pga. Asperger. Lär dig vem hon är istället.


Mnjoo, det finns nog en hel del som kan vara värt att påpeka just när det gäller förhållanden. Absoluta svar går ju inte att ge, men några typiska faktorer:

Om det är svårt för en 'vanlig' människa att visa vad man tänker och känner så kan det vara mycket svårare när man har AS. Skolexempel är när någon som är väldigt intresserad verkar helt ointresserad.

Om hon inte riktigt svarar på det du visar så kan det bero på att hon inte uppfattat det.

Om hon inte uppskattar att du rör vid henne så behöver det inte betyda någon avoghet, det är själva den fysiska beröringen eller snarare sättet att beröra, t ex bakifrån, som kanske inte uppskattas.

1: hur vet jag att hon älskar mig som hon säger

Om hon säger det så menar hon det. Det är åtminstone en typisk skillnad: 'AS menar vad de säger - NT säger inte vad de menar'.
En gammal umgängesregel är ju att man måste 'försöka läsa mellan raderna'. Gör hellre tvärtom när det är någon med AS. Risken är annars stor att man läser in något som inte finns där - ungefär som man skriver dit något mellan raderna när man läser en text...

2: Exakt vad innebär det av mig att göra henne lycklig för det är allt jag vill

Säg det! Jag skulle vara mer rädd för att vara otydlig än för att vara tjatig. Och nu var jag faktiskt lite otydlig, jag menade inte "säg DET..." utan "Säg det till henne".
Finns där för henne. Och lär mer om AS - utan att tro på allt du hör. Du har börjat bra!

3: vad ska jag kolla efter några säkra tecken på att det kommer funka för oss trots hennes problematic

Beror på vad man menar med "funka". För mig låter det som att du vill ha henne 'till varje pris' oavsett hur det funkar. Det är väl en bra utgångspunkt. Väljer man partner 'bland flera' så är det ju en annan sak. Kanske är det mer för att lugna dig som det behövs "säkra tecken"? "Lyssna-Respektera-Ta på allvar" råder Gillberg.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Jag och min underbara flickvän (som har AS)

Inläggav DIProgan » 2013-06-13 16:32:11

gadas skrev:Absoluta svar går ju inte att ge, men några typiska faktorer:


Visa mig den kvinna som gillar att bli behandlad utefter stereotyper och inte sin person.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in