Arbete (deltid) med bibehållen sjukpension

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2008-05-25 10:13:31

msitua skrev:Jag tycker förslaget är bra men tyvärr kan jag inte få hjälp av det.

Det gäller de som har beviljats sjukersättning till och med 2008.
Jag har aktivitetsersättning och kan först hoppas på nästa år.

Hälsningar
Robert

och vad är skillnaden mellan aktivitetsersättning och sjukersättning . :?:
stjälv så vete fan vad jag har men det är väl försäkringskassan som avgör om man ska ha sjukersättning eller aktivitetsersättning . :?:
jag vet att man måste förnya det hela vart 2 år i alla fall hela tiden. :!:
Som om diagnosen skulle gå över redan efter 2 års tid.. :lol: :lol:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:51, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-25 10:26:15

Skillnaden är väl om man är över eller under 30 år... Vore bättre om de kallade det för förtidspension, rakt av.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2008-05-26 7:55:40

Jag tycker förslaget lät bra och ringde både regeringen och F-kassan för att få veta vad det är som gäller.

Redan nu så får man jobba/tjäna motsvarande 6 timmar per vecka utan att förlora något av sin pension/sjukpenning/aktivitetsbidrag (eller vaffan-det-nu-kallas-denna-månad).

Alliansens uppgradering (som artikeln verkar handla om) innebär att man från och med 1 jan 2009 får jobba mer och få högre inkomst, upp till 41.000:- om jag minns rätt, utan att riskera något. Tjänar man över 41.000:- så drar de av hälften av resten från pensionen. (Exempel: om man tjänar 45.000:-/år i extrainkomst kan man få pensionen sänkt med 2000:-.)

Däremot brukar ev bostadstillägg sänkas om man får högre inkomst. Även om denna inkomst består av t ex arv, försäkringsutfall, husförsäljning, lottovinst, pension från jobb i annat land eller lön av arbete. De bryr sig inte om varifrån man fått pengarna utan tittar bara på helhetsinkomsten / vad man har på kontot vid årsskiftet. Det är väl iofs rimligt. Märkligare är att om pension/sjukpenning höjs med några ynkliga hundralappar per månad enligt pris-index-nånting för att täcka höjd hyra, mat etc så kan bostadstillägget sänkas så att nettoresultatet ändå blir plus-minus-noll!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2008-05-26 11:53:21

Inger skrev:Jag tycker förslaget lät bra och ringde både regeringen och F-kassan för att få veta vad det är som gäller.

Redan nu så får man jobba/tjäna motsvarande 6 timmar per vecka utan att förlora något av sin pension/sjukpenning/aktivitetsbidrag (eller vaffan-det-nu-kallas-denna-månad).

Alliansens uppgradering (som artikeln verkar handla om) innebär att man från och med 1 jan 2009 får jobba mer och få högre inkomst, upp till 41.000:- om jag minns rätt, utan att riskera något. Tjänar man över 41.000:- så drar de av hälften av resten från pensionen. (Exempel: om man tjänar 45.000:-/år i extrainkomst kan man få pensionen sänkt med 2000:-.)

Däremot brukar ev bostadstillägg sänkas om man får högre inkomst. Även om denna inkomst består av t ex arv, försäkringsutfall, husförsäljning, lottovinst, pension från jobb i annat land eller lön av arbete. De bryr sig inte om varifrån man fått pengarna utan tittar bara på helhetsinkomsten / vad man har på kontot vid årsskiftet. Det är väl iofs rimligt. Märkligare är att om pension/sjukpenning höjs med några ynkliga hundralappar per månad enligt pris-index-nånting för att täcka höjd hyra, mat etc så kan bostadstillägget sänkas så att nettoresultatet ändå blir plus-minus-noll!

Vad tycker de andra partierna om detta förslag då asså vad tycker S,V
och MP då.. :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:53, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Inger » 2008-05-26 13:02:24

Ingen aning. Inget jag intresserade mig för att ta reda på eftersom det inte är de som bestämmer just nu. (Jag ringde alltså regeringen, inte riksdagen.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:12:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2008-05-28 0:59:37

Kvasir skrev:Nu framgick väl inga detaljer alls från den artikel som länkades till, men jag förmodar att det är samma förslag, eller ett snarlikt, som de har presenterat tidigare. Då handlade det om att man skulle få arbeta och tjäna upp till någon given gräns utan att bidragen påverkades. Däremot var det oklart om man fick arbeta ännu mera mot sänkning av bidragen.

För den som är lite arbetsduglig ibland eller alltid men i väldigt liten omfattning kan förslaget vara bra. Det ger en möjlighet att arbeta bara några timmar i veckan, eller jobba timmar då och då när man orkar. Det vimlar kanske inte av sådana jobb, men jag kan ändå tänka mig att det kan finnas vissa arbetsgivare, t.ex. affärer, som kan vara tacksamma för någon som kan rycka in ibland några timmar, men som de inte behöver lova något visst antal timmar per månad eller så.

Det ger också ökade möjligheter att ha extrainkomster från någon form av egen verksamhet.

Ja, det tror jag också. Men jag tror dessa personer har kontakter. Har man inte det, är man nog inte så eftertraktad på arbetsmarknaden.

Läste idag att varje arbetande person försörjer 1, 44 icke-arbetande. År 2050 måste varje arbetande försörja 1,67 icke-arbetande. Det står i en rapport från Finansdepartementet "Fler i arbete: Grunden för framtidens välfärd". De som borde jobba (mer) är: ungdomar, äldre, utrikesfödda och kvinnor (många jobbar deltid). "Hur stor potential det finns bland dem som är långtidssjuka eller förtidspensionerade eller bland dem som helt enkelt inte vill ha jobb har inte forskarna bakom rapporten försökt uppskatta". (DN 2008-05-27)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in