Arbete (deltid) med bibehållen sjukpension
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Arbete (deltid) med bibehållen sjukpension
Hej!
Vad har ni för komentarer till att det från och med nästa år skall bli möjligt för sjukpensionärer att kunna arbeta deltid utan att förlora sin sjukpension?
Kommer det vara ett incitament för er som är sjukpensionerade att ge er ut i arbetslivet igen för att dryga ut era säkert magra pensioner?
Vad har ni för komentarer till att det från och med nästa år skall bli möjligt för sjukpensionärer att kunna arbeta deltid utan att förlora sin sjukpension?
Kommer det vara ett incitament för er som är sjukpensionerade att ge er ut i arbetslivet igen för att dryga ut era säkert magra pensioner?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
I princip, ja. Men jag har svårt att tro att jag skulle hitta ett jobb som passar mig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Man har redan haft rätt att jobba upp till 12,5% av heltid eller tjäna 12,5% av en normal lön, så det som har sagts om detta nu är egentligen inte något nytt, utan låter som ungefär lika mycket...
En stötesten som jag redan varit drabbad av som man inte har sagt något om är när man som jag har minimal pension intjänad och har så låg sjukersättning att man som sjukpensionär också får bostadstillägg för pensionärer. Ska det fortsätta fungera som hittills, eller inte?
Med andra ord - ska man ha rätt att behålla pension vid extrainkomster, men däremot bli av med hela bostadstillägget innan en extrainkomst börjar bli just en inkomst?
I så fall kommer de som verkligen tjänar allra minst inte att få behålla några små extrainkomster ändå, upp till belopp på en nivå av ungefär 92% av sin hyra. Har någon en hyra på runt 4000 så har de bostadstillägg på 92% av hyran. Kan man sedan tjäna 1500 extra per månad vitt på ett fast uppdrag av något slag så snor bara Försäkringskassan det från bostadstillägget.
Jättebra incitament att försöka tjäna "mer" i så fall!
En stötesten som jag redan varit drabbad av som man inte har sagt något om är när man som jag har minimal pension intjänad och har så låg sjukersättning att man som sjukpensionär också får bostadstillägg för pensionärer. Ska det fortsätta fungera som hittills, eller inte?
Med andra ord - ska man ha rätt att behålla pension vid extrainkomster, men däremot bli av med hela bostadstillägget innan en extrainkomst börjar bli just en inkomst?
I så fall kommer de som verkligen tjänar allra minst inte att få behålla några små extrainkomster ändå, upp till belopp på en nivå av ungefär 92% av sin hyra. Har någon en hyra på runt 4000 så har de bostadstillägg på 92% av hyran. Kan man sedan tjäna 1500 extra per månad vitt på ett fast uppdrag av något slag så snor bara Försäkringskassan det från bostadstillägget.
Jättebra incitament att försöka tjäna "mer" i så fall!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Allra roligast blir det för den som verkligen biter ihop i en sådan sits ändå. Då ser livet garanterat till att man ska gå minus i tillvaron på att man försöker vara duktig...
Jag har sista dryga året accepterat ovan nämnda förutsättningar och skött två större uppdrag trots att jag då bara helt har bytt ut bostadstillägget mot de arvoden jag kan få för detta.
Tjänar knappt lika mycket netto som jag annars skulle ha haft i bostadstillägg.
Utan att alltså ha höjt min inkomst på att jag utför arbete och har tagit på mig ansvar ska jag alltså klara av detta så gott jag förmår. I den ena uppdragsgivarens tycke dög inte "såg gott jag förmår" en månad, så då innehöll de sitt arvode, så att det blev 1700 minus den månaden... superbra... då fortsätter man verkligen må minst lika bra som innan...
Av den andra uppdragsgivaren - Huddinge Hockey - fick jag en laptop och ett mobilt bredband att disponera som vettiga arbetsredskap om man nu åker med på bortamatcherna för att skriva referat från dem också. Härligt!
Ja, vad händer... jo, inom kort klappar min egen gamla stationära dator ihop för gott, så att laptopen är min enda dator. Säsongen startar och Huddinge går först riktigt bra, men sakta men säkert faller laget ihop och har gått så dåligt att jag helst skulle ha velat hoppa av mina engagemang i klubben under den här säsongen.
Jag har mått såpass dåligt av att vara knuten till denna motgångstrend, se äckliga konkurrentlag som lever på kredit och på andras bekostnad gå bra...
Hade uppgiften att sköta klubbens hemsida bara varit den där sketna tusenlappen per månad hade det inte varit mycket att avstå från, då hade jag med stor sannolikhet gjort vad jag själv skulle ha mått bäst av och kastat in handduken... nöjt mig med att gå som tidigare på varje hemmamatch och räkna skotten... kanske mycket väl t o m försökt slita mig ännu mer fri, skita i matcherna mot topplagen och kanske börja ta steget mot att göra mig flyttbar om man skulle möta kärleken på annat håll eller så. Det är ju hockeyn som är mitt gamla alldeles för starka band.
Men världen strävar alltid efter att skapa situationer jag mår dåligt av, och att binda fast mig vid dem. Nu har alltså Huddinge gått så förnedrande dåligt att säsongen varit en enda jävla pina. Och jag är beroende av att fortsätta för att ens ha dator. Skulle jag lägga ner detta skulle jag ju inte ha någon dator. Jag kan knappast räkna med att jag har *fått* den. Och vill inte gärna ställa situationen på sin spets och behöva fråga rent ut om saken heller.
Så här har man suttit. Engagemangen med träffar och OA har varit ljuspunkterna en säsong där hockeyengagemanget har tärt något så fruktansvärt mycket mer än det tillfört.
Och så här ska ju livet vara. Det är ju alltid så här det ser till att vara. Händer något som verkar positivt så kommer det att hända någon annan pillimariskt utstuderad detalj som förstör all positiv effekt av det som verkade bra. Jag har gett upp att tro något annat. 40 år nu snart, och det är så här livet alltid strävar mot att vara. Är man fel sorts B-jävel som aldrig borde ha fötts så ska man bara bankas ner i skorna.
Att den dumme fan inte fattar att göra slut på sitt så kallade liv, hur många hintar ska han ha för att fatta att livet självt inte vill ha honom med i gänget?
Jag har sista dryga året accepterat ovan nämnda förutsättningar och skött två större uppdrag trots att jag då bara helt har bytt ut bostadstillägget mot de arvoden jag kan få för detta.
Tjänar knappt lika mycket netto som jag annars skulle ha haft i bostadstillägg.
Utan att alltså ha höjt min inkomst på att jag utför arbete och har tagit på mig ansvar ska jag alltså klara av detta så gott jag förmår. I den ena uppdragsgivarens tycke dög inte "såg gott jag förmår" en månad, så då innehöll de sitt arvode, så att det blev 1700 minus den månaden... superbra... då fortsätter man verkligen må minst lika bra som innan...
Av den andra uppdragsgivaren - Huddinge Hockey - fick jag en laptop och ett mobilt bredband att disponera som vettiga arbetsredskap om man nu åker med på bortamatcherna för att skriva referat från dem också. Härligt!
Ja, vad händer... jo, inom kort klappar min egen gamla stationära dator ihop för gott, så att laptopen är min enda dator. Säsongen startar och Huddinge går först riktigt bra, men sakta men säkert faller laget ihop och har gått så dåligt att jag helst skulle ha velat hoppa av mina engagemang i klubben under den här säsongen.
Jag har mått såpass dåligt av att vara knuten till denna motgångstrend, se äckliga konkurrentlag som lever på kredit och på andras bekostnad gå bra...
Hade uppgiften att sköta klubbens hemsida bara varit den där sketna tusenlappen per månad hade det inte varit mycket att avstå från, då hade jag med stor sannolikhet gjort vad jag själv skulle ha mått bäst av och kastat in handduken... nöjt mig med att gå som tidigare på varje hemmamatch och räkna skotten... kanske mycket väl t o m försökt slita mig ännu mer fri, skita i matcherna mot topplagen och kanske börja ta steget mot att göra mig flyttbar om man skulle möta kärleken på annat håll eller så. Det är ju hockeyn som är mitt gamla alldeles för starka band.
Men världen strävar alltid efter att skapa situationer jag mår dåligt av, och att binda fast mig vid dem. Nu har alltså Huddinge gått så förnedrande dåligt att säsongen varit en enda jävla pina. Och jag är beroende av att fortsätta för att ens ha dator. Skulle jag lägga ner detta skulle jag ju inte ha någon dator. Jag kan knappast räkna med att jag har *fått* den. Och vill inte gärna ställa situationen på sin spets och behöva fråga rent ut om saken heller.
Så här har man suttit. Engagemangen med träffar och OA har varit ljuspunkterna en säsong där hockeyengagemanget har tärt något så fruktansvärt mycket mer än det tillfört.
Och så här ska ju livet vara. Det är ju alltid så här det ser till att vara. Händer något som verkar positivt så kommer det att hända någon annan pillimariskt utstuderad detalj som förstör all positiv effekt av det som verkade bra. Jag har gett upp att tro något annat. 40 år nu snart, och det är så här livet alltid strävar mot att vara. Är man fel sorts B-jävel som aldrig borde ha fötts så ska man bara bankas ner i skorna.
Att den dumme fan inte fattar att göra slut på sitt så kallade liv, hur många hintar ska han ha för att fatta att livet självt inte vill ha honom med i gänget?
KrigarSjäl skrev:I princip, ja. Men jag har svårt att tro att jag skulle hitta ett jobb som passar mig.
Samma här. För det första så vill ingen arbetsgivare ha mig, för det andra så är det säkert bara okvalificerade arbetsuppgifter under min nivå i så fall.
Och för det tredje, har man varit sjukpensionär under flera år har man skaffat sig intressen och hobbies, som man kanske inte vill avstå från.
Och för det fjärde, arbetslivet är lika stressigt som förut. Vad är det för glädje med några extra småslantar, om man blir alldeles slutkörd för deras skull och inte har ork till något liv efter jobbet?
Tror myndigheterna att folk som är sjukpensionärer bara är lata och giriga? Och nu vill de att girigheten (el fattigdomen) ska få dem att övervinna sin lättja. Problemet ligger inte där utan i arbetsgivarnas krav. Hur många arbetsgivare vill öht anställa nån som haft sjukersättning i flera år?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Det måste väl å andra sidan inte gälla lönearbete som anställd, utan det borde väl även gälla inkomster från t.ex. egen firma eller hobbyverksamhet? Somliga kanske ägnar sig åt någon hobby eller annan verksamhet som faktiskt går att dra in lite pengar på, men som man bara ägnar sig åt i den omfattning man orkar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Arbete med bibehållen sjukpension
Nej, jag är ju sjuk. Om jag inte vore sjuk skulle jag vara ute i arbetslivet. Spelar ingen roll om de pular in morötterna i röven eller munnen på mig, mitt tillstånd förbättras inte av deras slaka morötter, sjukdomen är inuti hjärnan.Garum skrev:Kommer det vara ett incitament för er som är sjukpensionerade att ge er ut i arbetslivet igen för att dryga ut era säkert magra pensioner?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Pemer skrev:Man har redan haft rätt att jobba upp till 12,5% av heltid eller tjäna 12,5% av en normal lön, så det som har sagts om detta nu är egentligen inte något nytt, utan låter som ungefär lika mycket... :?
Jag har tänkt likadant. Det låter som lurendrejeri i mina öron. De säger något i massmedia som låter bra, men är det verkligen någon förändring över huvud taget? (Å andra sidan får man kanske vara tacksam så länge det inte är någon försämring!)
Finns det ingen som har politik som specialintresse som har satt sig in i läget i denna frågan?
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag mailade i alla fall både socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén och socialminister Christina Husmark Pehrsson och ställde de här frågorna idag. Får se hur snabbt man hör något.
Gäller "åttondelen" även om man har någon form av permanent ersättning, dvs. sjukpension vad det nu heter idag? Jag trodde bara det gällde vid tillfällig sjukersättning, eftersom man då ser det som en form av rehabiliteraing att få arbeta lite.
Åttondelen är ju dock en restriktion av arbetstiden, och säger väl inget om hur mycket man får tjäna, bara att man får tjäna pengar. Hur är det sedan, får man tjäna något alls utan reduktion av ersättningen och var går i så fall gränsen?
Det nya förslaget är som jag har förstått det en ekonomisk gräns, som säger hur mycket man får tjäna utan att få reduktion av ersättningen. Någon begränsning i arbetstid har inte nämnts vad jag vet, men det kanske också ingår.
Dvs. de verkar som det är helt olika saker man begränsar.
Åttondelen är ju dock en restriktion av arbetstiden, och säger väl inget om hur mycket man får tjäna, bara att man får tjäna pengar. Hur är det sedan, får man tjäna något alls utan reduktion av ersättningen och var går i så fall gränsen?
Det nya förslaget är som jag har förstått det en ekonomisk gräns, som säger hur mycket man får tjäna utan att få reduktion av ersättningen. Någon begränsning i arbetstid har inte nämnts vad jag vet, men det kanske också ingår.
Dvs. de verkar som det är helt olika saker man begränsar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag mailade i alla fall både socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén och socialminister Christina Husmark Pehrsson och ställde de här frågorna idag. Får se hur snabbt man hör något.
Har för mig att man ska höja möjligheten att jobba från 12,5% till 36% om jag inte missminner mig, men kan ju ha fel iofs.
Denna reform riskerar ju bara att bli ett slag i luften, skapa en moment 22 situation av det hela, om alla bidrag som folk har minskar, tex bostadsbidrag etc, i samma utsräckning som lönen ökar inkomsten så blir det ju mer politisk kosmetika än ett meningsfullt politiskt beslut
De som inte har bidrag och som kan skaffa sig extra jobb tjänar ju på det förstås, bättre än inget..men..men..
För att verkligen vara vettigt borde ju det kunna gå att jobba extra men ändå behålla sitt bostadsbidrag eller vad man nu har och dessutom borde AF och alla sk SIUS konsulenter få sig flera sparkar i häcken och faktiskt hjälpa de som vill jobba fast de uppbär sjukpension till jobb som de kan klara av, det är naivt att förvänta sig att de flesta sjukpensionärer skulle klara av att skaffa sig jobb på egen hand, det ligger ju sas i sakens natur, vilken arbetsgivare vill anställa en sjukpensionär?
Moderaterna Förtidspensionärer får rätt att arbeta.??
detta tycker jag var lite kränkade av dem alltså..
http://www.regeringen.se/sb/d/10603/a/105650
.................................
Som om alla med förtidspansion var hemma och spelade play-station hela dagarna och slöar..
vadå praktik eller dagli-verksamhet eller kommunala jobb eller bo på ett
behandlingshem osv är ju också att arbeta eller hur..
Nu känns det som moderaterna pekar ut oss alla med AS som soff-liggare..
stjälv så började jag arbeta redan som 14 åring svart-arbete visseligen
men det fanns inget anat att få då under den tiden..
så nu undrar jag när ska handikapp -jobb också räknas som ett riktigt jobb.
jag tycker fan att jag arbetar står och målar möbler hela dagarna i ända..
och är det att vara hemma och slöa..
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
http://www.regeringen.se/sb/d/10603/a/105650
Förtidspensionärer får rätt att arbeta
I dag fattar regeringen beslut om att personer som beviljats permanent förtidspension ska kunna arbeta i valfri utsträckning. Gruppen omfattar 435 000 personer.
- Jag är stolt och glad över att kunna presentera detta förslag. Människor som blivit utsorterade och hamnat i förtidspension får nu möjlighet att komma tillbaka i egen takt, säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.
Förslaget gäller även personer som beviljats förtidspension på deltid och föreslås börja gälla den 1 januari 2009.
.................................
Som om alla med förtidspansion var hemma och spelade play-station hela dagarna och slöar..
vadå praktik eller dagli-verksamhet eller kommunala jobb eller bo på ett
behandlingshem osv är ju också att arbeta eller hur..
Nu känns det som moderaterna pekar ut oss alla med AS som soff-liggare..
stjälv så började jag arbeta redan som 14 åring svart-arbete visseligen
men det fanns inget anat att få då under den tiden..
så nu undrar jag när ska handikapp -jobb också räknas som ett riktigt jobb.
jag tycker fan att jag arbetar står och målar möbler hela dagarna i ända..
och är det att vara hemma och slöa..
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Med arbete brukar man mena lönearbete.
Själv tycker jag att det är BRA att man kan få jobba "på riktigt" också!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Med arbete brukar man mena lönearbete.
håller med dig fullkommligen dära..
Men då borde man ju få börja med praktik arbete också..
Men handikapp jobb är ju också jobb för fan..när jag bodde på behandlingshem så fick vi arbeta från 7:00-17:00 varje dag gårds-arbete
Men man är bara fin nog om man har riktigt arbete..
jobb och eller praktik är i alla fall jävla bra det..
praktiserade stjälv på ÖB i Ystad
under Fhsk tiden grattis visseligen men det var kul att jobba under 4 månader 2 gg i veckan..och träffa vanligt folk också..
Jag förstår inte hur du menar. Vad är det som är kränkande?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag tycker förslaget är bra. Vem som är arbetsför el inte avgörs inte bara av läkare och FK och beror inte bara på funktionshinder/sjukdomen i sig.
Det är i praktiken ofta arbetsgivarnas krav som avgör om man är för handikappad/sjuk för att få arbeta. Kräver t ex alla arbeten på öppna marknaden att man är stresstålig och flexibel och orkar arbeta minst 100%, så faller många personer bort.
Det kan finnas många förtidspensionerade som vill arbeta och också kan med rätt förutsättningar. Nu kan de pröva på utan att bli slagna i huvudet med att "du är ju arbetsför, du ska inte ha pension" och sen vara tvungna att gå till socialen när de förlorar jobbet.
Frågan jag ställer mig är bara Var finns dessa arbeten som lämpar sig för oss?
Det är i praktiken ofta arbetsgivarnas krav som avgör om man är för handikappad/sjuk för att få arbeta. Kräver t ex alla arbeten på öppna marknaden att man är stresstålig och flexibel och orkar arbeta minst 100%, så faller många personer bort.
Det kan finnas många förtidspensionerade som vill arbeta och också kan med rätt förutsättningar. Nu kan de pröva på utan att bli slagna i huvudet med att "du är ju arbetsför, du ska inte ha pension" och sen vara tvungna att gå till socialen när de förlorar jobbet.
Frågan jag ställer mig är bara Var finns dessa arbeten som lämpar sig för oss?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Nu framgick väl inga detaljer alls från den artikel som länkades till, men jag förmodar att det är samma förslag, eller ett snarlikt, som de har presenterat tidigare. Då handlade det om att man skulle få arbeta och tjäna upp till någon given gräns utan att bidragen påverkades. Däremot var det oklart om man fick arbeta ännu mera mot sänkning av bidragen.
För den som är lite arbetsduglig ibland eller alltid men i väldigt liten omfattning kan förslaget vara bra. Det ger en möjlighet att arbeta bara några timmar i veckan, eller jobba timmar då och då när man orkar. Det vimlar kanske inte av sådana jobb, men jag kan ändå tänka mig att det kan finnas vissa arbetsgivare, t.ex. affärer, som kan vara tacksamma för någon som kan rycka in ibland några timmar, men som de inte behöver lova något visst antal timmar per månad eller så.
Det ger också ökade möjligheter att ha extrainkomster från någon form av egen verksamhet.
För den som är lite arbetsduglig ibland eller alltid men i väldigt liten omfattning kan förslaget vara bra. Det ger en möjlighet att arbeta bara några timmar i veckan, eller jobba timmar då och då när man orkar. Det vimlar kanske inte av sådana jobb, men jag kan ändå tänka mig att det kan finnas vissa arbetsgivare, t.ex. affärer, som kan vara tacksamma för någon som kan rycka in ibland några timmar, men som de inte behöver lova något visst antal timmar per månad eller så.
Det ger också ökade möjligheter att ha extrainkomster från någon form av egen verksamhet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Nu framgick väl inga detaljer alls från den artikel som länkades till, men jag förmodar att det är samma förslag, eller ett snarlikt, som de har presenterat tidigare. Då handlade det om att man skulle få arbeta och tjäna upp till någon given gräns utan att bidragen påverkades. Däremot var det oklart om man fick arbeta ännu mera mot sänkning av bidragen.
så om man kan extra arbeta lite på Ica och så vidare kan man då få lite extra pengar i plånboken då..??
Var jag minns när man praktiserade förrut ca 2 gg i veckan på överskotts-bolaget var att man inte fick en ända krona för att om man ska ha betalt så måste man vara fast anställd då också och arbeta heltid.
Ärligt talat vilken arbetsgivare vill anställa en utveck,vecklings störd person eller en AS människa för när de får redan på det så lär man få kicken direkt dära i från ..
typ
Arbetsgivaren frågar vad bor du någonstans
svar:
Jag bor på gruppboende eller på ett service-boende och har LSS och godeman också har även boende -stöd jaha dära är dörren stick hära i från du har fått kicken..
..........
jag har faktiskt aldrig hört talas om någon med AS som har fått anställning på ett företag in real life..det har bara varit kortare praktiker och handikapp arbete på tex ICA för alla jag känner till..
ingen jag känner till har både fått sjuk-ersättning och lön på samma gång på ett företag.
utan de alla som arbetar dära heltid på företagen har fått sjuk-ersättning som lön i stället för riktig lön av företaget.
Manne
Daglig verksamhet kan aldrig jämställas med lönearbete. Att påstå att daglig verksamhet är likvärdigt med lönearbete, det tycker jag är kränkande för oss som anser oss klara av ett riktigt jobb men har svårt att få ett för det är att behandla oss mindre vetande.
Det finns många med till exempel AS som går på FK men skulle kunna och vill utföra ett lönearbete men har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Om dessa då tillåts försöka om en liten chans att komma in på arbetsmarknaden uppstår genom kanske ett deltidsjobb utan att de ska behöva vara rädda att gå back för att sjukersättningen och bostadstillägget försvinner är det inget annat än positivt.
För övrigt så vet jag att finns många lönearbetande aspergare och ännu fler bor dessutom ensamma utan minsta LSS-hjälp även om majoriteten tyvärr lever på bidrag.
Daglig verksamhet kan aldrig jämställas med lönearbete. Att påstå att daglig verksamhet är likvärdigt med lönearbete, det tycker jag är kränkande för oss som anser oss klara av ett riktigt jobb men har svårt att få ett för det är att behandla oss mindre vetande.
Det finns många med till exempel AS som går på FK men skulle kunna och vill utföra ett lönearbete men har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Om dessa då tillåts försöka om en liten chans att komma in på arbetsmarknaden uppstår genom kanske ett deltidsjobb utan att de ska behöva vara rädda att gå back för att sjukersättningen och bostadstillägget försvinner är det inget annat än positivt.
För övrigt så vet jag att finns många lönearbetande aspergare och ännu fler bor dessutom ensamma utan minsta LSS-hjälp även om majoriteten tyvärr lever på bidrag.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc skrev:Manne
jag riktigt jobb är väl de som de flest strävar efter ..
skulle stjälv så klart villja ha ett normalt liv och ett riktigt jobb där till.
Men efter så många år nu på dagli-verksamhet och gruppboende ,FHSK
så kan jag ej ta mig ur AS världen tyvär..
Fast jag har praktiserat förrut på riktigt arbete och det var den bästa tiden i mitt liv under fhsk tiden då praktik ingick i våran utbildning..
jag fattar vad du menar..
Men någonstans i från början så blev det fel
man slussade in folk direkt på handikapp jobb utan att ens kolla om de ville praktisera eller jobba del-tid man borde i stället erbjudit folk med AS
jobb på den öppna arbets-marknaden i från första början och typ halv-tid
eller ett par timmar i veckan praktik sedan kanske fast anställning.
Dagli-verksamhet borde ha varit det andra valet och inte det första alternativet för oss med AS..
Men det är ju upp till oss att förändra det nu eller hur..
istället så borde man först ha kollat på alternativ på de öppna arbets-marknaden och försöka slussa in folk dära..
jag känner även till de dagli-verksamheter som går med stor vinnst och de har ju inte heller direkt några affärs intressen att bli av med en brukare ganska snabbt eftersom brukaren genererar pengar till dem..
och många dagli-verksmheter funkar olika vissa försöker de få en att utvecklas på och andra är mera förvaring och dära ville de inte skicka ut
folk alls på praktikt överhuvudtaget..
Jag var på ett ställe för ett par år sedan och jag var på personalen som fan det första året och hela sommaren frågade om praktik ofta men de på denna verksamheten var inte alls intresserade av att hjälpa mig ut till någon praktik så jag tappade intresset och livs -gnistan slocknade för gott, alla framtid..
och vi ska inte tala om dagli-verksamheter på behandlingshem dära
så skickar de aldrig ut sina brukare på praktik någonstans alls.never.
även om man bor på ett sådan ställe och vill praktisera och söka praktik
så kan det vara förbjudet att göra det eftersom de vill ha dig i deras egna verksamheter eller dagli-verksamhet typ gårds-arbete och så länge man bor på ett sådant ställe så är man också liv-egen för gott..
Men privatiseringen av vård och omsorg i början av 90 talet så fick ju många företag också upp ögonen för att starta dagli-verksamheter över hela svergie..då det kunnde bli en affärs ide för dem..
Manne
Jag har en fråga till dig
Varför blir du kvar på din daglig verksamhet år efter år? Eller blir du det?
Varför har inte du fått arbete efter dina praktikplatser? Grejjen är ju att man ska kunna få en heltidsanställning annars är det ju ingen idé att praktisera på ett ställe där folk ser en som efterbliven.
Varför har inte du fått arbete efter dina praktikplatser? Grejjen är ju att man ska kunna få en heltidsanställning annars är det ju ingen idé att praktisera på ett ställe där folk ser en som efterbliven.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa skrev:Manne
har bytt dagliverksamhet för ca 2 år sedan igen..under tiden innan det var var jag hemma under ca 6 månaders tid eller nått..
Hade ingen lust att vara på det förra jobbet då det sög totalt..
Men det jag är på nu i dag får jag ut betydligt mera ut av än det första skit stället jag fick vara på för det var totalt värdelöst och gav inget alls..
Men på det nya nu i dag så får jag utbildning i snickeri och måleri..
Och du dagliverksamhet på behandlingshem kan du inte fly i från i första taget då eftersom det är obligatoriskt..
praktiken på ÖB jag hade var under Fhsk tiden när jag pluggade nere i skåne så det är en tid sedan nu .
Jag tycker förslaget är bra men tyvärr kan jag inte få hjälp av det.
Det gäller de som har beviljats sjukersättning till och med 2008.
Jag har aktivitetsersättning och kan först hoppas på sjukersättning nästa år.
Hälsningar
Robert
Det gäller de som har beviljats sjukersättning till och med 2008.
Jag har aktivitetsersättning och kan först hoppas på sjukersättning nästa år.
Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 14:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården