Förhöjt kolestererol, bra mat man kan äta.
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
kullan skrev:Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?
Det går inte att dra några generella slutsatser av en enskild persons erfarenheter. Jag tror inte att diabetiker i genomsnitt levde särskilt länge på den tiden. Du kan hitta enskilda mer eller mindre sjuka människor som äter vilken skräpmat som helst och ändå lever mycket länge. Med rätt gener, avsaknad av andra riskfaktorer eller helt enkelt tur kan du leva frisk och länge även om du enbart äter processad snabbmat full med transfett, socker och diverse skrämmande kemikalier.
barracuber skrev:Margarin blir vår undergång, inget annat än gift med lockande prislapp, men man blir sjuk bara av att läsa om hur det tillverkas.
Margarin lämpar sig, oavsett verkliga hälsoeffekter, väl för skrämselpropaganda.
Kanin skrev:Det går inte att dra några generella slutsatser av en enskild persons erfarenheter. Jag tror inte att diabetiker i genomsnitt levde särskilt länge på den tiden. Du kan hitta enskilda mer eller mindre sjuka människor som äter vilken skräpmat som helst och ändå lever mycket länge. Med rätt gener, avsaknad av andra riskfaktorer eller helt enkelt tur kan du leva frisk och länge även om du enbart äter processad snabbmat full med transfett, socker och diverse skrämmande kemikalier.
Ok. Jag uttryckte mig otydligt. Alla som fick diagnosen Sockersjuka ( Diabetes) fick av dåvarande läkarkår rådet att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk.
kullan skrev:Ok. Jag uttryckte mig otydligt. Alla som fick diagnosen Sockersjuka ( Diabetes) fick av dåvarande läkarkår rådet att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk.
Det betvivlar jag inte. Särskilt utan lämplig insulinbehandling (och även till viss del enligt rådande kostråd) är det viktigt för en person med typ 1-diabetes att i hög grad undvika snabba kolhydrater. Jag ifrågasätter dock ditt påstående att alla personer som följde rådet levde länge och friska, och att de som följer nuvarande, mer balanserade kostråd har sämre hälsa.
När det gäller diabetes och kost så kanske man inte ska spekulera så mycket i vad ty 2 diabetiker äter när de väl har fått diabetes utan hur man ska äta för att inte få det.
Det är mer relevant för folk i allmänhet.
Det är mer relevant för folk i allmänhet.
Chrilleb skrev:Hej, fick svar från min läkare på Ks ( En professor i Hjärtmedicin ) , han och jag pratade om proverna jag gjort för ett par veckor sen, blodvärdet var bra, men kolesterolet var förhöjt ( han nämnde det onda kolesterolet ). Nämnde att jag promenerar ett par mil i veckan och äter mycket fisk, det tyckte han lät bra...nu får jag hålla i detta med kosten.
Mvh
C
ät blodgrapefrukter.
kullan skrev:Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?
De med typ 1-diabetes sattes på en extremt hård diet. De fick inte äta kolhydrater och kunde leva upp till 5 år efter insjuknandet, men till slut magrade de bort och dog. Det måste ha varit typ 2 som klarade sig längre med fläskdieten iom att de iaf har lite insulin istf noll.
Det skulle vara intressant att veta vart Kullan har hittat sin information.
Fick man diabetes I så dog man inom ett par år oavsett diet innan man började behandla med insulin.
Man dog av svårare diabetes II också.
http://www.vetenskaphalsa.se/har-vi-glo ... r-ska-ata/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-n ... fettkuren/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-n ... aeltkuren/
Fick man diabetes I så dog man inom ett par år oavsett diet innan man började behandla med insulin.
Man dog av svårare diabetes II också.
http://www.vetenskaphalsa.se/har-vi-glo ... r-ska-ata/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-n ... fettkuren/
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-n ... aeltkuren/
Minns att jag för länge sedan läste en patients egen berättelse. Han hade överlevt hela åtta år på diabeteskost och skulle precis dö när insulinet kom. Så han överlevde.
kiddie skrev:kullan skrev:Kan berätta att en diabetiker i början av 1900 - talet fick order att äta gräddstuvad vitkål med stekt fläsk. Dessa blev lika gamla som vem som helst. blev inte sjukare än de som åt något annat. Idag ska man äta sötningsmedel och Becell bordsmargarin och lik förbannad blir man sjuk av maten. Någon som kan förklara det fenomenet?
De med typ 1-diabetes sattes på en extremt hård diet. De fick inte äta kolhydrater och kunde leva upp till 5 år efter insjuknandet, men till slut magrade de bort och dog. Det måste ha varit typ 2 som klarade sig längre med fläskdieten iom att de iaf har lite insulin istf noll.
Denna diet fick man äta innan man kunde göra insulin på konstgjord väg. Och då fanns begreppet sockersjuka bara. Det var väl för att de inte fick äta socker.
Dessa individer blev alltså inte lika gamla som vem som helst som inte hade diabetes.
Undrar hur öl och drinkar påverkar kolesterolet, påverkar d ?
Mvh
C
Mvh
C
Ja just d, det som ni är inne på: Förr i tiden när man åt mycket salt fisk, det borde påverkar människors hälsa något, kanske, lr det var alldaglig mat ändå ihop med annat ?
Chrilleb skrev:Ja just d, det som ni är inne på: Förr i tiden när man åt mycket salt fisk, det borde påverkar människors hälsa något, kanske, lr det var alldaglig mat ändå ihop med annat ?
Magcancer.
Fallen av magcancer har gått ner väldigt mycket med modern logistik med kylning och moderna konserveringsmetoder.
Att salta in allting var inte bra.
Alkohol påverkar olika beroende på hur mycket man dricker,en normal konsumtion är inte dåligt enligt Epidemiologiska undersökningar.
Men det innehåller kalorier vilket bidrar till fettvikten på kroppen.
Fettet producerar kolesterol.Dethöjer å andra sidan termo... (nånting) så att det inte bidrar till fatlagring lika effektiv som exempelvis fett vid normal konsumtion.
Chrilleb skrev:Undrar hur öl och drinkar påverkar kolesterolet, påverkar d ?
Alkohol i måttlig mängd minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, delvis genom att det goda kolesterolet (HDL) ökar.
Ett långvarigt högt etanolintag karakteriseras av hypertriglyceridemi (höga triglyceridnivåer i blodet) och av en HDL-stegring i plasman.
Etanolmetabolismen har en momentan direkt hämmande effekt på enzymet leverlipas. Leverlipasen sitter på kapillärendotelets luminala yta i levern och det klyver esterbindningar i tri-, di- och monoglycerider samt i fosfolipider. Vid intag av etanol registreras en omedelbar sänkning av leverlipasaktiviteten och en samtidig ökning av HDL-fraktionen . Med fortsatt etanolförtäring registreras en fortsatt HDL-ökning och även en motsvarande sänkning av IDL- och LDL. HDL-lipoproteinet får även strukturförändring i etanolmiljö. Det finns en positiv korrelation mellan etanolkonsumtionen och HDL-nivån och man har registrerat att under det långvariga etanolintaget kommer denna fortsatta HDL-ökning efter triglyceridökningen. Denna sena HDL-ökning beror sannolikt på en etanolinducerad ökad aktivitet av lipoproteinlipas . Detta kan vara en möjlig orsak till att en minskning av hjärt-kärlsjukdomar hos måttliga alkoholkonsumenter. Små mängder etanol kan även verka avstressande vilket kan förhindra en stressutlöst förhöjning av kortisol. Höga kortisolnivåer ökar risken för kardiovaskulära sjukdomar.
hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:606657/FULLTEXT01
En kroniskt hög alkohol konsumtion är å andra sidan en total hälsomässig katastrof.
Intressant om alkohol, hälsa och träning: http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Sammelsurium skrev:Intressant om alkohol, hälsa och träning: http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html.
http://www.body.se/artiklar/nyheter/201 ... eltillvaxt
På svenska.
Kanin skrev:Chrilleb skrev:Undrar hur öl och drinkar påverkar kolesterolet, påverkar d ?
Alkohol i måttlig mängd minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, delvis genom att det goda kolesterolet (HDL) ökar.
Har diskuterats förr. Vissa tudier har visat att vissa ämnen i rött vin visat sig ha positiv effekt på någonting, men knappast öl eller sprit (risk för OT)
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Kanin skrev:Chrilleb skrev:Undrar hur öl och drinkar påverkar kolesterolet, påverkar d ?
Har diskuterats förr. Vissa tudier har visat att vissa ämnen i rött vin visat sig ha positiv effekt på någonting, men knappast öl eller sprit (risk för OT)
Så här säger Martin Berkhan i länken jag postade tidigare:
Moderate alcohol consumption improves insulin sensitivity, lowers triglyceride concentrations and improves glycemic control. Not only in healthy folks, but also in type 2 diabetes. There is no clear consensus on the insulin sensitizing mechanism of alcohol, but one viable explanation may be that alcohol promotes leanness by stimulating AMPK in skeletal muscle. It's not a stretch to assume that this might have favorable effects on nutrient partitioning in the longer term.
If the effect of alcohol consumption on insulin sensitivity doesn't impress you, then consider the fact that studies have consistently shown that moderate drinkers live longer than non-drinkers. This can be mainly attributed to a lowered risk of cardiovascular disease. However, alcohol also contributes to a healthier and disease-free life by protecting against Alzheimer's disease, metabolic syndrome, rheumatoid arthritis, the common cold, different types of cancers, depression and many other Western diseases. The list goes on and on.
It can almost be said beyond doubt that moderate alcohol consumption is healthier than complete abstinence. With this in mind, it's strange that the fitness and health community shun alcohol. This irrational attitude seems to be grounded in the beliefs that alcohol is fattening and will hamper muscle gains. So let's take a look at that.
Källor anges på sidan jag länkade till för den som känner sig hugad att faktagranska.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
barracuber skrev:Har diskuterats förr. Vissa tudier har visat att vissa ämnen i rött vin visat sig ha positiv effekt på någonting, men knappast öl eller sprit (risk för OT)Kanin skrev:Alkohol i måttlig mängd minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, delvis genom att det goda kolesterolet (HDL) ökar.Chrilleb skrev:Undrar hur öl och drinkar påverkar kolesterolet, påverkar d ?
Nej, inte enligt mina källor. Studier visar att alkohol generellt sänker antalet dödsfall i kranskärlssjukdom. Att detta beror på att alkoholkonsumtion ökar blodnivåerna av HDL är sedan länge konstaterat, men inte en tillräcklig förklaring. Därutöver kan alkohol i måttlig mängd verka blodförtunnande (minskar ihopklumpning av blodplättar) och eventuellt kan flavonoida antioxidanter, som är mest rikliga i rött vin, bidra, men inga studier har entydigt visat att rött vin ger bättre effekt en vitt vin (och fördelar med vin framför annan alkohol kan förklaras med skillnader i dryckesmönster).
(Men som sagt det här har diskuterats förut här: lagom-med-alkohol-ar-bra-for-hjartat-och-halsan-t31763.html.)
kullan skrev:Denna diet fick man äta innan man kunde göra insulin på konstgjord väg. Och då fanns begreppet sockersjuka bara. Det var väl för att de inte fick äta socker.
Ja eller för att deras urin smakade sött.
Flawed skrev:Var jag full när jag startade den där tråden?
Nä men nu kanske! Eftersom du inte startade tråden. (Ej elakt!)
Återgå till Att leva som Aspergare