Dejter i Stockholm

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Dejter i Stockholm

Inläggav asp4christ32 » 2013-05-30 16:44:12

Hej alla! Nu vet inte jag om någon tar illa upp här men jag har 2 frågor om era träffar. Hur många tjejer brukar komma och finns det nåt intresse på det här forumet att chatta om möjliga dejt-träffar?

Hälsningar en stockholmare, 31 år.
asp4christ32
Ny medlem

Anslöt: 2013-05-10

Dejter i Stockholm

Inläggav Lyysa » 2013-05-30 19:23:40

Är det inte bara att kolla igenom trådarna "Kontakt önskas" eller "Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön", där finns ju alla som söker både vänskap och förhållande.
Lyysa

Anslöt: 2013-03-15

Dejter i Stockholm

Inläggav atoms » 2013-05-30 22:20:24

Moderator

De olika former av träffar som man kan läsa om i den här avdelningen anordnas uteslutande av privatpersoner på eget bevåg. Länkar nedan till ett par trådar som kan vara av intresse för dig.

Kontakt önskas, del 2

Kontakttråd för förhållanden - Tillfälligt sex - För alla kön
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Dejter i Stockholm

Inläggav Miche » 2013-05-31 2:27:41

atoms skrev:Moderator

De olika former av träffar som man kan läsa om i den här avdelningen anordnas uteslutande av privatpersoner på eget bevåg. Länkar nedan till ett par trådar som kan vara av intresse för dig.

Kontakt önskas, del 2

Kontakttråd för förhållanden - Tillfälligt sex - För alla kön

Jag måste rätta dig, Diskussionsträffarna är inte anordnade av någon privatperson, det är (om jag minns rätt) Autism och Aspergerförbundet som är officiell arrangör (rätta mig gärna om även jag har fel).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Dejter i Stockholm

Inläggav Alien » 2013-10-08 16:25:06

Bump med anledning av artikel i DN idag.

Stockholmarna dejtar mest i landet. Inte så konstigt mtp att det dels finns flest singlar där, dels att stockholmarna är snabbast med att ta till sig nyheter. Och varför finnsd et så många singlar i Stockholm? Kanske för att många är inflyttade, dvs inte har så stort kontaktnät i staden.

Svenskarna, och framför allt stockholmarna, har alltid varit snabba med att ta till sig ny teknik. År 1885 hade Stockholm flest telefoner i Europa, fler telefoner i antal än betydligt större städer som London, Berlin och Paris. På 90-talet slog internet igenom och Sverige är nu ett av de länder i världen med flest internetanvändare i förhållande till folkmängden.
http://www.dn.se/sthlm/stockholmarna-de ... -pa-natet/
Fakta:
48 procent, varannan svensk, har någon gång använt internet för att hitta en potentiell partner.

65 procent av stockholmarna, fem procent fler än i övriga Sverige, är positiva till att dejta på nätet.

35 procent av hushållen i Stockholm är singelhushåll, mot 25 procent i övriga Sverige.

46 procent av 18–29-åringar är singlar. Det är också den gruppen som ökar mest på nätdejtningssidorna.

63 procent av användarna på dejtningssidan Mazily bor i Stockholm.

50 000 – så mycket har antalet Stockholmsanvändare ökat med under tre år på dejtningssidan Happy Pancake.

– Hur svenskarna använder internet för att söka sex eller kärlek, det området är inte så undersökt. Därför riktade vi in årets Kådiskollen på internet, säger Maria Bergström på RSFU.

Att Stockholm är en nätdejtarstad håller dejtningskonsulten Marie Hagberg med om. Hon har bland annat skrivit en bok om nätdejtning.

– Här finns ju fler singlar än i övriga Sverige, så konkurrensen är större. Det är hårdare i Stockholm, på gott och ont. Man måste sticka ut mer för att synas, oavsett om det gäller att dejta eller att söka jobb. Men samtidigt är vi blyga och på nätet behöver man ju inte supa sig charmig först utan man kan träffa någon i alla fall, säger Marie Hagberg.

Hanna Björk hittade sin kärlek på nätet:
Fördomarna mot nätdejtare, att det är de som inte kan hitta kärleken på annat sätt, är förlegade nu, menar hon.

– Jag vet ingen som inte är positiv till att nätdejta och de singelkompisar jag har är registrerade på en dejtningssida allihop. Folk är mer öppna och nyfikna nu och ser det som en kul grej, säger Hanna Björk.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Dejter i Stockholm

Inläggav Alien » 2013-10-08 16:55:21

En manlig nätdejtare berättar:

DN Sthlm skrev:Nätdejtat har han gjort i drygt ett år och i snitt går han på tre fyra dejter i månaden. Nätdejtning är ett bra sätt att dejta för nyinflyttade stockholmare som han.

– Många har inte ett stort nätverk här. Man kommer utifrån och börjar bygga upp något nytt. Att nätdejta har varit ett bra sätt för mig att träffa nya människor
http://www.dn.se/sthlm/sodermalm-ar-en- ... att-ses-i/

Nu fattar jag inte riktigt, dejtar man för att bygga upp ett nätverk av kompisar? Jag trodde man bara dejtade för att få en sexuell/romantisk kontakt/relation.

Men för stockholmarna, som ofta har många bollar i luften, kan dejtningen få lite av en rullbandseffekt.

– Baksidan är att man kan träffa många på kort tid och det tar bort spänningen lite. Man engagerar sig inte i varje träff och varje person lika mycket. Det är lätt att avfärda någon innan man egentligen hinner lära känna henne. Allt ska gå snabbt, kanske lite för snabbt ibland.

Den första dejten handlar om att få ett intryck av vem den andra är och de bästa ställena att träffas på är där det är lagom mycket folk.

Dvs verkar inte dejten tillräckligt attraktiv och intressant första gången, så jagar man vidare. Låter stressigt, tycker jag.

Det är tydligen bra att bo på Södermalm när man ska dejta någon.

– Söder är en bra stadsdel att ses i. Det är centralt men ändå avslappnat och det finns många ställen, både biografer, kaféer, restauranger och museer att välja mellan. Och att promenera vid Söder Mälarstrand är superfint.

Goda råd om dejting från dejtingkonsulten:

1. Leta upp matbutiker på Kungsholmen
"En gammal undersökning jag tagit del av visade att 80 procent av Stockholms singelhushåll då bodde på Kungsholmen. Jag tror att det fortfarande stämmer. Så leta upp alla matbutiker på Kungsholmen - där är det lätt att se vilka som är singlar för de köper bara mat till en person. I matbutiker är det också ganska lätt att ta kontakt, men kan prata råvaror, recept, ja allt möjligt."(DN Sthlm 2013-10-08 "Nätdejtning")
(Personligen har jag då aldrig pratat med någon i mataffären, förutom folk jag redan kände förut el med personalen.)

2. Gå inte på bio
"Det klassiska är att gå på restaurang eller bio som förstadejt, man jag säger: Vad som helst utom det. Man vill ju undvika pinsamma tystnader. Gör något aktivt tillsammans som att gå på Skansen ihop i stället."
(På bio är det ju inte pinsamt att vara tyst, men man lär ju inte precis känna varann då. Men efteråt har man iaf något att prata om, så bio + kafé el bio + promenad borde väl funka.)

3. Ta en promenad
"Ta promenader ihop. Stockholm är en jättebra promenadstad. Mina favoritpromenadställen är Hagaparken, på Söder och Gamla stan när det har mörknat."

4. Lura hjärnan på Grönan
"Ragga på Gröna Lund. Hjärnan förväxlar lätt känslan av att vara rädd och den att vara förälskad. Därför det lättare att bli förälskad om man precis åkt en berg och dal-bana."
(Skulle jag aldrig våga mtp yrsel, illamående och emetofobi.)

"Extra tips till killar
Prata inte bara om dig själv. Ställ frågor och visa att du är intresserad av den du dejtar.

Extratips till tjejer
Gör inte den du dejtar till en internet-brevvän, det är inte därför ni skriver till varandra. Känner du att den du dejtar passar bättre som en vän, var tydlig med det."
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Träffar

Logga in