ADHD kan ligga bakom viktproblem?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Schmetterling » 2013-05-26 23:46:38

marxisten skrev:
Wine skrev:Brukar inte alkoholister vara rätt taniga? Fast det kanske beror på att de slarvar med maten istället och inte äter så mycket?

De som du tänker på som alkoholister i första hand är förmodligen de a-lagare som sitter på parkbänken och pimplar T-röd. Detta är de missbrukare som är allra lägst ner på samhällspyramiden och som syns mest då de ej har råd med spriten. Att just de är taniga skulle jag tro främst beror på att de har väldigt låg inkomst och att den lilla inkomst de har går till just alkohol, så de har helt enkelt inga pengar över till bra mat och därav är de underviktiga och ovårdade. De som missbrukar alkohol men har en tillräckligt hög inkomst för att ändå klara sig, tror jag inte väljer parkbänken som första alternativ.

Däremot alkohol i sig är rena kaloribomben. Du kan kolla andelen kalorier på en lättöl och en starköl från samma bryggeri så kommer du se en väsentlig skillnad. Att det kallas just "ölmage" är inte en tillfällighet.

Nja. Långt gången alkoholism leder till aptitlöshet och näringsbrist oavsett hur personen bor och hur mycket pengar den har. En fet alkoholist är förmodligen även matmissbrukare.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav marxisten » 2013-05-27 0:28:16

Schmetterling skrev:Nja. Långt gången alkoholism leder till aptitlöshet och näringsbrist oavsett hur personen bor och hur mycket pengar den har. En fet alkoholist är förmodligen även matmissbrukare.

Vart har jag skrivit om långt gångna alkoholister som en kategori som är överviktiga?

Vad jag skrev var att ökad konsumtion av alkohol kan leda till övervikt. Detta då alkohol i sig innehåller mängder av kalorier. Med ökad konsumtion menar jag bl.a. de som sätter i sig alldeles för många folköl. För du vill väl inte påatå man bli smal av att dricka en 6-pack folköl varje dag?

F.ö. bör du skilja på "långt gången alkoholism" och "alkoholister" i detta sammanhanget. Även en person som har ett stort bruk av folköl kan klassas som alkoholist nämligen. Men för det behöver inte den personen fått aptitlöshet som biverkning. Graden av alkoholism påverkar där.
Senast redigerad av marxisten 2013-05-27 0:33:22, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Schmetterling » 2013-05-27 0:31:53

marxisten skrev:
Schmetterling skrev:Nja. Långt gången alkoholism leder till aptitlöshet och näringsbrist oavsett hur personen bor och hur mycket pengar den har. En fet alkoholist är förmodligen även matmissbrukare.

Vart har jag skrivit om långt gångna alkoholister som en kategori som är överviktiga?

Vad jag skrev var att ökad konsumtion av alkohol kan leda till övervikt, inte att alkoholism skulle göra det. Detta då alkohol i sig innehåller mängder av kalorier. Med ökad konsumtion menar jag bl.a. de som sätter i sig alldeles för många folköl, inte gravt gångna alkoholister.

Alkohol i sig är rena kaloribomben nämligen och de som har en ökad konsumtion av alkohol rikerar viktökning.

Det har du inte skrivit, men du skrev som svar på Wines fråga om ifall inte alkoholister brukar vara taniga att han nog tänker på alkisar på parkbänkar och att de är taniga för att de inte har råd med mat. Jag ville bara påpeka att inte bara bänkalkisar blir taniga.
Schmetterling

Inläggav marxisten » 2013-05-27 0:35:53

Schmetterling skrev:Det har du inte skrivit, men du skrev som svar på Wines fråga om ifall inte alkoholister brukar vara taniga att han nog tänker på alkisar på parkbänkar och att de är taniga för att de inte har råd med mat. Jag ville bara påpeka att inte bara bänkalkisar blir taniga.

Läs tråden är du snäll. Wines svar kommer av vad jag skrev här (iaf så som jag förstod det): adhd-kan-ligga-bakom-viktproblem-t33521.html#p1007708

Ifall inte Wines inlägg kommer av vad jag skrev där så förstår jag hur mitt inlägg kan tolkas som att jag påstår att enbart a-lagarna på parkbänkarna är taniga. Det menar jag absolut inte. De flesta missbrukare av droger är taniga då aptitlöshet är en direkt följd av drogmissbruket.

Det jag syftade på i mitt första inlägg var inte de gravt gångna alkoholisterna utan på att alkohol i sig kan leda till ökad vikt. Det var det jag ville förklara med inlägget du reagera på. :oops:
marxisten

Inläggav Kanin » 2013-05-27 8:01:00

Etanol ger nästa lika mycket energi som fett (7 kcal/g) och leder därmed till viktökning för många, men hos (grava) alkoholister ökar metabolismen samtidigt som de får ut mindre energi från alkoholen (genom att alternativa metabola vägar för etanol aktiveras). Aptiten minskar ofta på grund av magproblem och associerad rökning. Eftersom alkoholhaltiga drycker är näringsfattiga, följer näringsbrist av att en hög andel av energiintaget kommer från alkohol. (Källa: Essentials of Human Nutrition)
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Eembla » 2013-05-27 8:28:54

"Hälso" studier från USA ska man definitivt ta med en nypa salt. Deras kontrollgrupper för vad som är normalt är ofta inte normalt här hos oss. Deras BMI gränser är även dem annorlunda, här anser vi att man har sjuklig fetma om man har ett BMI över 30, i USA är man bara fet om man har ett BMI över 30.
Finns ju några exempel där amerikanska studier har förstört rykten för ex läkemedel. Finns ett preventiv medel som heter Depo Provera gjordes en amerikansk studie som visade en extremt hög risk för benskörhet om man använde det mer än 2 år. Läkemdelet blev nästan bannlyst i Europa efter den studien. Europa gjorde då en egen studie på läkemedlet bla i Frankrike och England, och fann inte alls samma problematik som USA studien visat på. Man gjorde en utredning av USA:s studie och fann att den inte var relevant för Europa. Anledningen till USA:s resultat var att deras studie grupp bestod av vanliga amerikanska tonåringar som inte motionerade, hade i genomsnitt ett BMI på 29, och vissa konsumerade alkohol och tobak. Med alla dem riskfaktorerna då ökade läkemedlet mycket riktigt på benskörheten, men eftersom ungdomar i europa inte har samma problem med motion och hälsa så finns det ingen risk för de ungdomarna. Detta var ca 10 år sedan, men tyvärr har läkemedlet fortfarnde oförtjänt dåligt rykte pågrund utav studien från USA. Jag kan tänka mig att många studier från USA har just det här problemet, det är fullt applicerbart i USA men inte i Europa.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Inläggav Kanin » 2013-05-27 9:56:58

Eembla skrev:Deras BMI gränser är även dem annorlunda, här anser vi att man har sjuklig fetma om man har ett BMI över 30, i USA är man bara fet om man har ett BMI över 30.

Stämmer verkligen det? Som jag uppfattat det innebär sjuklig fetma ett BMI över 35 med följdsjukdomar eller BMI över 40, både i Sverige och i USA. Fast är sjuklig fetma/övervikt överhuvudtaget ett vedertaget begrepp, bortsett från som operationsindikator (vilken föreslås (?) sänkas till BMI >35 utan följdsjukdomar)? Sen kan det naturligtvis skilja sig åt, mellan stater och enskilda läkare, huruvida fetma i sig betraktas som en sjukdom eller inte och om behandling anses nödvändig (och i så fall vilken).
Kanin

Inläggav Eembla » 2013-05-27 10:21:25

Kanin skrev:
Eembla skrev:Deras BMI gränser är även dem annorlunda, här anser vi att man har sjuklig fetma om man har ett BMI över 30, i USA är man bara fet om man har ett BMI över 30.

Stämmer verkligen det? Som jag uppfattat det innebär sjuklig fetma ett BMI över 35 med följdsjukdomar eller BMI över 40, både i Sverige och i USA. Fast är sjuklig fetma/övervikt överhuvudtaget ett vedertaget begrepp, bortsett från som operationsindikator (vilken föreslås (?) sänkas till BMI >35 utan följdsjukdomar)? Sen kan det naturligtvis skilja sig åt, mellan stater och enskilda läkare, huruvida fetma i sig betraktas som en sjukdom eller inte och om behandling anses nödvändig (och i så fall vilken).

Tittar man bland våra svenska vårdguider som de olika landstingen tillhandahåller i samråd med sjukvårdsrådgivningen så finns bara BMI upp till 30 allt över 30 är sjuklig Fetma med svåra följder.
Medans i min medicinska patologi bok som är från USA där står det att ett BMI på 25-30 är normalt, medans ett BMI som ligger 20% över detta är övervikt och ett BMI som ligger 40% över detta är fetma. Så deras BMI gränser är klart förskjutna med tanke på att vi anser ett BMI som är lika med 30 eller över som sjuklig fetma anser de är normalt.
Eembla

Inläggav Schmetterling » 2013-05-27 11:46:20

marxisten skrev:
Schmetterling skrev:Det har du inte skrivit, men du skrev som svar på Wines fråga om ifall inte alkoholister brukar vara taniga att han nog tänker på alkisar på parkbänkar och att de är taniga för att de inte har råd med mat. Jag ville bara påpeka att inte bara bänkalkisar blir taniga.

Läs tråden är du snäll. Wines svar kommer av vad jag skrev här (iaf så som jag förstod det): adhd-kan-ligga-bakom-viktproblem-t33521.html#p1007708

Ifall inte Wines inlägg kommer av vad jag skrev där så förstår jag hur mitt inlägg kan tolkas som att jag påstår att enbart a-lagarna på parkbänkarna är taniga. Det menar jag absolut inte. De flesta missbrukare av droger är taniga då aptitlöshet är en direkt följd av drogmissbruket.

Det jag syftade på i mitt första inlägg var inte de gravt gångna alkoholisterna utan på att alkohol i sig kan leda till ökad vikt. Det var det jag ville förklara med inlägget du reagera på. :oops:

Förlåt. Jag har lite problem med detaljseende (fniss) och missade att det ni skrev var en fortsättning på något annat (eftersom det inte fanns citat i Wines inlägg trodde jag att det var en ny punkt, ungefär). :oops:
Schmetterling

Inläggav Kanin » 2013-05-27 12:16:12

Eembla skrev:Tittar man bland våra svenska vårdguider som de olika landstingen tillhandahåller i samråd med sjukvårdsrådgivningen så finns bara BMI upp till 30 allt över 30 är sjuklig Fetma med svåra följder.
Medans i min medicinska patologi bok som är från USA där står det att ett BMI på 25-30 är normalt, medans ett BMI som ligger 20% över detta är övervikt och ett BMI som ligger 40% över detta är fetma. Så deras BMI gränser är klart förskjutna med tanke på att vi anser ett BMI som är lika med 30 eller över som sjuklig fetma anser de är normalt.

Din patologibok är antingen uppenbart föråldrad eller innehåller direkta faktafel. Senaste upplagan av "Robbins Basic Pathology", liksom "Greenspan's Basic and Clinical Endocrinology", följer den internationella definition (övervikt - BMI >= 25, fetma - BMI >= 30, med tre grader av fetma). Adjektivet sjuklig tycks inte tillföra ytterligare mening till det medicinska begreppet fetma.
Kanin

Inläggav Eembla » 2013-05-27 12:24:11

Kanin skrev:
Eembla skrev:Tittar man bland våra svenska vårdguider som de olika landstingen tillhandahåller i samråd med sjukvårdsrådgivningen så finns bara BMI upp till 30 allt över 30 är sjuklig Fetma med svåra följder.

Din patologibok är antingen uppenbart föråldrad eller innehåller direkta faktafel. Senaste upplagan "Robbins Basic Pathology", liksom "Greenspan's Basic and Clinical Endocrinology", följer den internationella definition (övervikt - BMI >= 25, fetma - BMI >= 30, med tre grader av fetma). Adjektivet sjuklig tycks inte tillföra ytterligare mening till det medicinska begreppet fetma.

Måste de ha uppdaterat senaste upplagan. Har nämligen också robins basic pathology men upplagan innan den senaste då jag läste kursen för några år sedan.
Eembla

Inläggav marxisten » 2013-05-27 16:59:25

Schmetterling skrev:Förlåt. Jag har lite problem med detaljseende (fniss) och missade att det ni skrev var en fortsättning på något annat (eftersom det inte fanns citat i Wines inlägg trodde jag att det var en ny punkt, ungefär).

Inga problem. Ett enkelt misstag att göra bland alla inlägg.
marxisten

Inläggav kiddie » 2013-05-27 22:47:15

marxisten skrev:Vad jag skrev var att ökad konsumtion av alkohol kan leda till övervikt. Detta då alkohol i sig innehåller mängder av kalorier. Med ökad konsumtion menar jag bl.a. de som sätter i sig alldeles för många folköl. För du vill väl inte påatå man bli smal av att dricka en 6-pack folköl varje dag?

Jag kanske har min bantningsmetod där! Det är olika bud om alkoholen i folköl men kanske ca 1000 kalorier i 6-packet. Jag skulle bli rätt mätt på det och skulle inte finnas plats för så mycket riktig mat. Fast jag skulle inte greja att dra i mig 3 liter öl om dan. :wink:
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Eembla » 2013-05-27 22:49:43

SEdan så kanske man blir fet av all fyllemat som man stoppar i sig:P Vet ju själv att efter en kväll på krogen så avslutas denna på burger king med ett stort ytterst onyttigt mål:P
Eembla

Inläggav kiddie » 2013-05-28 0:45:03

Tror att just fyllematen triggas av den typen av helgdrickande, folk blir mer berusade än de borde plus att de inte dricker varje dag. Är man mer stadigvarande låg/medelkonsument tror jag aptiten reagerar annorlunda.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2013-05-28 1:17:01

Moderat drickande människor är smalare än nykterister:
http://www2.potsdam.edu/hansondj/InTheN ... eight.html
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav kiddie » 2013-05-28 2:03:41

:shock: Jag läste det först som att moderaterna är smalare.

Amerikaner är ju rätt hårt drillade i storätande, så om man har ADHD med stor impulsivitet kanske man riktar sig mer åt mat än vad man gör med ADHD här där maten inte tar samma plats.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in