Stora Excel-tråden!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Stora Excel-tråden!

Inläggav Krillo » 2013-05-23 14:24:29

Vid lite sökning på forumet efter trådar om Excel så hittade jag inte så värst mycket. Lite som skrapade på ytan, men inget direkt djupare. Själv har jag gjort några försök att komma igång, men har alltid gett upp och räknat för hand i stället.

Kanske kan detta tjäna som en allmän tråd för att lära sig och fråga om Excel!

Just nu håller jag på med ett ark för att hålla koll på vad jag äter, kalorier och energi-procent i maten.

Hur får man Excel att ta data från celler från en sida till en eller flera cell på nästa? T ex om jag fyler i att jag ätit 112g kycklingfilé så vill jag att den ska ta data och räkna ut mängderna, bara jag fyller i hur mycket jag ätit...

Sen skulle jag vilja att den räknade ut energiprocent också... :-)063

Admin: ändrade lite i rubriken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Stora Excel-tråden!

Inläggav matgar » 2013-05-23 14:42:43

du kan länka till andra sidor och celler utan problem. och göra beräkningar innan du visar resultatet.
Men excel kommer inte kunna känna av att du angett kycklingfilé i ett fält och sedan veta ifrån vilka andra fält den ska hämta data och sedan göra beräkningar.

Excel är begränsat så att du helt enkelt måste ha ett fält per mattyp och måltid.

Edit: iaf så är det min erfarenhet med Excel.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Stora Excel-tråden!

Inläggav Miche » 2013-05-23 15:05:46

Det går visst matgar, Excel är ett väldigt kraftfullt verktyg men det tillhör den högre skolan och är inte så lätt att lära sig (eller lära ut).

Med hjälp av villkorssatser går det att hålla koll på från vilka fält som en beräkning ska hämta uppgifterna.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Stora Excel-tråden!

Inläggav kullan » 2013-05-23 15:07:56

Jag vill ha excell till Veckoschema och tex. kassabok. Försökte med word men min verision har ingen mall för schema eller kassabok.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Stora Excel-tråden!

Inläggav Krillo » 2013-05-23 15:15:10

Miche skrev:Det går visst...

Jag hade just för mig det. Hade en gång ett liknande excel ark som hette nåt i stil med "kropkost.xls" som jag hittade på nåt danskt forum. Det hade jag för mig att man kunde bara börja fylla i "kyck" och klicka på förslaget, sedan mängd (vikt) och så var det klart. Tyvärr försvann den nog på nån kraschad hårddisk...
Krillo

Stora Excel-tråden!

Inläggav Hundralappen » 2013-05-23 15:42:58

kullan skrev:Jag vill ha excell till Veckoschema och tex. kassabok. Försökte med word men min verision har ingen mall för schema eller kassabok.

Em okej. Men det där bidrar inte till topic Bild

OnT:
Inte helt på vad du vill göra..

Vill du ta data från låt oss säga A3 så skriver du i cell C5: "100+(A3)" för att återföra A3 till den då tillexempel.

Eller fattar jag fel?
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Stora Excel-tråden!

Inläggav Krillo » 2013-05-23 18:03:27

Jag hittade den där danska filen, men jag vill ändå lära mig excel. Känns som att det vore på tiden. :) Sitter nu och läser om dropdown listor. Det var så det var gjort i dansken. Just nu har jag OpenOffice 3 installerat. Man ska tydligen först göra en databas som listan i dropboxen refererar till. Jag fattar dock inte var eller hur :-)063
Krillo

Sv: Stora Excel-tråden!

Inläggav barracuber » 2013-05-23 18:46:11

En sådan drop down går att göra även inne i Excel, utan krångel med andra pgm. Men då kräver det dels vissa excel kunskaper, men ffa kunskaper om relationsdatabaser. Har bara läst tråden som hastigast men uppfattar som att det du vill göra kräver någon som kan lite relationsdatabaser. Excel är inte designat för det, men med lite kunskaper kan man "tweaka' även Excel.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Stora Excel-tråden!

Inläggav Krillo » 2013-05-23 20:49:47

Ja, när jag läste runt så fattade jag att databaser oftast är externa. Jag ska nog hålla mig i Excel, blir nog invecklat nog ändå. :)
Krillo

Stora Excel-tråden!

Inläggav Krillo » 2013-05-25 11:57:48

Ok, nu har jag lyckats göra en dropdown så att jag kan välja livsmedel ur listan. Nu är ju frågan hur man gör så att näringsvärdena från det man väljer i dropdown listan överförs till respektive kolumn på detta bladet. Sen vill jag alltså kunna bara fylla i t ex "112" på vikt (mängd) och så ska den räkna ut hur mycket man fått i sig under just denna måltid.

Hur gör man ett "oändligt" cell range?... Jag vill alltså att man bara ska kunna lägga till dagens datum och så ska dropdownen gälla även för denna nya rad. Svårt att förklara...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Krillo

Återgå till IT-forum

Logga in