Vardagslösningar på aspie-problem!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Schmetterling » 2013-05-22 21:04:44

Inpius skrev:
kiddie skrev:Men milde tid... vad massa. Trodde ärligt inte de existerade.

Skulle de hära passa Kiddie tros:

Bild

Absolut! :-)226 Ljuddämpande och söta - vad mer kan man begära? Jag gillar din smak! :D

Medhåll! :-)049
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Elvinaa » 2013-05-23 21:00:09

Jag har hörselskydd hemma som kan användas vid oljud utifrån eller högljudda grannar. Sedan har jag även alltid med mig bra öronproppar som man kan köpa i musikaffär, man hör vad folk säger om de pratar direkt till en men alla irriterande ljud runt omkring suddas bort:)
Elvinaa
Ny medlem

Anslöt: 2013-05-10

Inläggav nallen » 2013-05-23 21:09:28

Lösningen på allt är förmodligen att låsa in sig i en jordkällare och kasta bort nyckeln.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Alexa » 2013-05-23 21:23:51

Vardagstips. Post-its är min bästa vän. Alla småsaker som jag kommer på här och här och här.. typ oj behöver ny diskborste, mitt schampo är slut, katterna ska ha mat tidigare ikväll, jag mår bajs idag, jag har bara ätit mackor idag men ligger nu och sover osv.
Jag som rent utsagt hatar att duscha använder mig av torrschampo för håret, ser och känns fräscht ut längre. Jag gillar inte att tvätta ansiktet - använder då tvättlappar till småbarn då jag blir ren utan att bli blöt som droppar ned längs med armarna.
Sällskap på dagarna är kissekatterna :)
För mitt kassa minne så skrivs alla småsaker in i min almanacka såsom idag ringde fkassan, idag har jag duschat, idag sålde jag tvn, på lördag kommer denna person hem från sin resa osv. Behöver inte hålla alla småsaker i huvudet och vara rädd för att tappa bort det.

Ska imorgon eller på lördag köpa hem en whiteboard tavla från Ikea i glas för att jag ska slippa smsa och fråga när sambon börjar jobba, har lunch, slutar, vilket jobb han är på, om jag ska göra något speciellt idag ex. diska eller boka tvättid.
Alexa

Anslöt: 2013-04-18

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 22:01:11

Alexa skrev:whiteboard tavla från Ikea i glas

Hur fungerar det där?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav dontknow » 2013-05-23 22:28:06

Alexa skrev:Vardagstips. Post-its är min bästa vän. Alla småsaker som jag kommer på här och här och här.. typ oj behöver ny diskborste, mitt schampo är slut, katterna ska ha mat tidigare ikväll, jag mår bajs idag, jag har bara ätit mackor idag men ligger nu och sover osv.
Jag som rent utsagt hatar att duscha använder mig av torrschampo för håret, ser och känns fräscht ut längre. Jag gillar inte att tvätta ansiktet - använder då tvättlappar till småbarn då jag blir ren utan att bli blöt som droppar ned längs med armarna.
Sällskap på dagarna är kissekatterna :)
För mitt kassa minne så skrivs alla småsaker in i min almanacka såsom idag ringde fkassan, idag har jag duschat, idag sålde jag tvn, på lördag kommer denna person hem från sin resa osv. Behöver inte hålla alla småsaker i huvudet och vara rädd för att tappa bort det.

Ska imorgon eller på lördag köpa hem en whiteboard tavla från Ikea i glas för att jag ska slippa smsa och fråga när sambon börjar jobba, har lunch, slutar, vilket jobb han är på, om jag ska göra något speciellt idag ex. diska eller boka tvättid.

Post-it´s, kalender och anteckningsblock använder jag väldigt mkt. "du o dina anteckningar" har jag fått höra, so what? jag skriver upp saker o ting som behöver göras o försöker göra ngn slags priolista. på ett vis är det skönt att va så strukturerad o alltid tänka på allt. är väl en AS-grej, att behöva struktur.
dontknow

Anslöt: 2013-05-20

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 22:54:22

Kan ju tipsa om internetbank med autobetalning.
plåtmonster

Inläggav Liljan » 2013-05-23 23:05:50

Det där med solglasögon var smart, synd att jag inte kan ha dem bara. :(
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav antonius » 2013-05-24 0:14:50

@dontknow, kanske snarare bristen på struktur, vi gör listor, katalogiserar och sätter upp ramverk. Sen kommer NT:folket, som redan har allt färdigt i hjärnan, och river allt man har planerat och säger att det där behöver man väl inte. Sen går man hem och lägger sig, och är förnedrad, bitter och mycket ledsen, och tänker på allt strukturerande man la ner som vart rasserat i ett slag. IGEN! det är livet som AS. :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav plåtmonster » 2013-05-24 0:27:42

Då kastar man ut NT:n.
plåtmonster

Inläggav Alexa » 2013-05-24 12:35:40

@plåtmonster Att det är en glastavla där whiteboardpennor fungerar :) Ska titta på den imorgon och hoppas på att den fungerar så som jag vill!
Alexa

Inläggav Eembla » 2013-05-24 13:50:04

antonius skrev:@dontknow, kanske snarare bristen på struktur, vi gör listor, katalogiserar och sätter upp ramverk. Sen kommer NT:folket, som redan har allt färdigt i hjärnan, och river allt man har planerat och säger att det där behöver man väl inte. Sen går man hem och lägger sig, och är förnedrad, bitter och mycket ledsen, och tänker på allt strukturerande man la ner som vart rasserat i ett slag. IGEN! det är livet som AS. :-)004

Känner igen mig i den känslan. Min kärbo vet hur jobbigt det blir för mig och försöker verkligen undvika att ändra på saker som vi har planerat. Dock så är andra inte lika hänsynstagande såsom mina svärföräldrar>.< Händer ofta att jag och kärbon planerat något ex att vi ska plugga tillsammans i veckan, sen ringer svärföräldrarna och tycker ja men ni pluggar bara kom hit och hjälp till med detta. För en vanlig person så är väl en omprioriering inte hela världen men för en annan så har det mer att göra med raserandet av den vardagsbild man har planerat och förväntat sig.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Inläggav emmalind » 2013-05-24 14:47:35

Några tips från Tove Lundins bok Handbok för psykon. Leva med ADHD och bipolärsjukdom , som ger en del "listhjälp" som jag personligen tycker varit superhjälpsamma när det gäller sånna här jobbiga och stressande vardagsgrejer (och boken är inte riktad till med just de diagnoserna, utan med allmänt om man har psykiatriska eller neuropsykiatriska problem):

Kapitel 7: Att vara en organiserad tönt
FÖRNÖDENHETER
En lista med förnödenheter, och med förnödenheter menar jag toapapper, mediciner, kontaktlinser, mattsand, rakhyvlar, tamponger, tvål, krämer, smink, diskmedel, tvättmedel, disktrasor, bomull, glödlampor mm.
Den här listan kan du titta på typ 1 gång i månaden och skriva ned det som fattas på en ny lista.
Ta din tid med att utforma dina listor, så fort du komma på någonting nytt skriver du ned det. Efter några månader kommer du ha full koll på dina köp...

KOM-IHÅG-LISTA
Nästa typ av lista är en klassisk kom-ihåg-lista. På den ska du skriva upp allt du behöver ha med dig när du gått utanför dörren. Den ska gärna hängas i hallen. Vill du vara lite rolig kan du piffa till den med en snygg ram, eller varför inte brodera den!
Saker som kan vara bra att ha på den här listan är: nycklar, pengar, kort och mobilen,

ALMANACKA
En almanacka är ett måste. Skaffa en snygg som du verkligen gillar och gör den till din bästa vän. Ha dig alltid med dig. Den får dig till och med att verka normal. Normala människor har almanackor. Däri skriver du allt som ska hända, också när du ska stäva och tvätta. En bra idé är att tvätta och städa samma dag varje vecka. Då har du lättare att komma ihåg att just onsdag är din städ-dag.

ATT GÖRA-LISTA
Utöver almanackan ska du ha en att göra-lista. jag använder mig av en griffeltavla. Den är snygg och det är roligt att sudda.
På den här listan skriver du alla måsten. Som att boka tid hos frisören, sy i en knapp, boka tvättid eller lämna tillbaka böckerna på biblioteket. Så fort du tänker "Visst ja, det måste jag ju göra!, så skriver du upp det på listan. På så vis slipper det skvalpa runt i huvudet. Känslan
när man får sudda ut något eller pricka av något är magiskt!

PINSAMMA-RUTIN-LISTAN
Nu kommer en nördig, lite pinig lista. Jag har valt att kalla den "pinsamma-rutin-listan" och gömmer min när jag har gäster. Det kan nämligen, för ett icke-psyko, verka hur flippat som helt att inte kunna ta beslutet om man ska borsta tänderna eller tvätta ansiktet först. Men för oss psykon kan de två alternativen riva upp hela vår värld.
Jag har valt att begränsa mina listor till de två tider på dygnet då jag är som mest benägen att få psyk-bryt. Morgon och kväll.
[Och sen följer hennes egna lista för i vilken ordning man göra saker som ta mediciner, mata katten och äta frukost respektive bestämma morgondagens kläder, ladda kaffebryggaren och lägga mobilen på laddning.]

RÄKNINGAR
I hallen hemma hos mig hänger en korg på väggen Däri lägger hag mina räkningar så fort de dimper in genom brevinkastet. Tro mig, det är mycket smartare än att gömma dem, som vi psykon kan ha en benägenhet att göra. De räkningar som går att dra på autogiro löser jag på det sättet. Vid månaden slut går jag igenom min hög med räkningar som blivit kvar, och betala dem.

Låt "var sak ha sin plats". Investera i snygga lådor, korgar och pärmar. Bor du trångt kan du göra som jag gjorde, sätta upp hyllrader längst upp på väggarna, längst hela rummet. Därpå kan du ställa dina lådor och korgar. Märk varje låda med dess innehåll. Tidningar, garner, strumpor, smycken, verktyg, änglar och så vidare. I lådorna kan det råda total anarki - så länge de innehåller samma saker. Vill du rensa ut kan du göra det i en låda i taget, när andan faller på. När du ska städa slänger du sakerna bara i rätt låda. klart! Poängen med det hela är att ju mindre kaos det är utanför dig bestå mindre kaos råder inuti dig.
emmalind

Anslöt: 2012-11-13

Inläggav Alexa » 2013-05-24 15:28:53

Jag blir så glad över att höra att det inte bara är jag som har svårt för detta på morgonen! Typ mata katter, sätta på kaffebryggaren och kissa, vad gör man först? Vad gör man under tiden kaffet kokar? Självklart med dessa listor skitbra tips! Korgarna skall också inhandlas ;)
Alexa

Inläggav plåtmonster » 2013-05-24 16:07:34

Eembla skrev:är andra inte lika hänsynstagande såsom mina svärföräldrar>.< Händer ofta att jag och kärbon planerat något ex att vi ska plugga tillsammans i veckan, sen ringer svärföräldrarna och tycker ja men ni pluggar bara kom hit och hjälp till med detta.

Om inte telefonen är avslagen så säger man "upptagen".
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-05-24 16:26:52

nallen skrev:Lösningen på allt är förmodligen att låsa in sig i en jordkällare och kasta bort nyckeln.

Hur då? Vissa jordkällare har iofs ventilationsrör där man kan kasta ut nyckeln men de brukar ha kraftigt nät för att undvika att djur kommer in.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Vilse » 2013-05-24 17:19:45

Vilse

Anslöt: 2012-03-05

Inläggav dontknow » 2013-05-24 20:10:40

Verkar som att jag är bättre på att
antonius skrev:@dontknow, kanske snarare bristen på struktur, vi gör listor, katalogiserar och sätter upp ramverk. Sen kommer NT:folket, som redan har allt färdigt i hjärnan, och river allt man har planerat och säger att det där behöver man väl inte. Sen går man hem och lägger sig, och är förnedrad, bitter och mycket ledsen, och tänker på allt strukturerande man la ner som vart rasserat i ett slag. IGEN! det är livet som AS. :-)004

För det första: vad menar du med NT (jag är ny här, förstår inte jargongen). Kommer spontant på 2 exempel när min planering varit ifrågasatt av folk som inte tänkt i första hand. 1. är från veckan då mina arbetskamrater skulle träffa den fd avdelningschefen (som var där innan jag kom), i min värld hade jag redan planerat vissa "filer" som skulle färdigställas den dagen o "måste" skickas iväg, ngt dom andra inte haft en tanke på. "klart du ska med", nej för jag har aldrig träffat karln o det hade bara kännts jobbigt.

Däremot känner jag mkt väl igen det som eembla skriver med att främst föräldrar ( i mitt fall även mor-/farföräldrar) inte har förståelse för att man satt undan tid för plugg. för det första har dom inte pluggat på den nivån o för det andra saknas förståelsen kring problematiken med att ladda om
dontknow

Anslöt: 2013-05-20

Inläggav Ulfur » 2013-05-24 20:58:40

Eembla skrev:Får jag fråga ni som använder solglasögon vad hjälper de er med?

Man kan titta vart man vill, man behöver inte ha ögonkontakt. Jag tror de menar så i varje fall. Fast det är ju tydligen med oartigt har jag hört, att ha solglasögon när man pratar alltså :?
Ulfur

Anslöt: 2012-12-20

Inläggav antonius » 2013-05-24 21:44:19

dontknow skrev:För det första: vad menar du med NT (jag är ny här, förstår inte jargongen).

@dontknow, förlåt mig men med NT menar vi de nevrotypiska, eller normala, de som inte begåvats med någon liten störning. :-)005
antonius

Inläggav antonius » 2013-07-13 21:21:28

kuj kuj skrev:får man fråga vad matersättningspulver är för något?

Förlåt, menade naturligtvis måltidsersättningspulver :-)005
antonius

Inläggav Abbreviation » 2013-07-13 23:33:32

Alexa skrev:Jag blir så glad över att höra att det inte bara är jag som har svårt för detta på morgonen! Typ mata katter, sätta på kaffebryggaren och kissa, vad gör man först? Vad gör man under tiden kaffet kokar? Självklart med dessa listor skitbra tips! Korgarna skall också inhandlas ;)

Man måste skapa en stabil rutin och aldrig bryta den. Man kan ha vissa flexibla delar i rutinen men helheten ska aldrig rubbas. Jag har till exempel en banan i min rutin, som är valfri. Så jag måste inte äta bananen om jag inte är hungrig.

Har du inte etablerat vilket som är det optimala tillvägagångssättet här?
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Re: Sv: Vardagslösningar på aspie-problem!

Inläggav Zirre » 2013-07-14 1:24:55

plåtmonster skrev:Kan ju tipsa om internetbank med autobetalning.

Autogiro då eller?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Vardagslösningar på aspie-problem!

Inläggav Zirre » 2013-07-14 1:45:54

Hur gör man för att inte bli ledsen över saker så lätt?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in