Att välja grupp

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Att välja grupp

Inläggav Autismsmurfen » 2013-05-23 16:15:56

Idag hade vi en utflykt med skolan, vilket blev ett problem för mig. Jag är nämligen inte vän med någon i klassen, men var tvungen att gruppera mig med några för att till exempel hitta rätt. Fruktansvärt svårt.
Hur vet man att någon tycker att det är okej att man umgås med personen? Ofta brukar en grupp tycka att det är okej att snacka i ett tag, men sedan vilja gå någonstans och göra något annat. Skall man följa med dem då?
Tråden kan handla om grupperingar i allmänhet och behöver inte bara fokusera på mina egna problem.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Att välja grupp

Inläggav Eembla » 2013-05-23 16:26:40

En intressant men svår tråd. Tror de flesta här har/haft problem med grupperingar men man vet inte riktigt vad man gör för "fel" eller hur man ska göra. Jag själv har alltid haft problem med grupper. I grundskolan var det pina på gymnastiken för läraren körde ofta 1 och 2:a väljare ingen valde mig, och när jag var ensam kvar käbblade de om vem som skulle få mig, det hela slutade med att läraren sa du kan väl sitta på avbytarbänken :-)Crying
Eller så fick vi färgade band av läraren och de ryctke av mig mitt band (Man skulle ha det som en svans) och försökte byta färg för att slippa vara med mig.
Jag har aldrig haft vänner i klassen ingen ville sitta vid mitt bord jag fick en egen liten bänk i klassrummet för att lärarna tyckte det var bästa lösningen på käbblet.

Idag så är jag inte med i någon grupp heller jag pratar med folk men flyter liksom runt, ibland umgås jag med ett par en annan dag ett par andra men det är ingen som direkt går fram till mig eller om jag sitter i föreläsningssalen så är det ingen som sätter sig brevid mig som andra gör för att det är deras "grupp". Ingen väntar in mig på lunchen heller alla bara går och jag får skynda mig att haka på för att slippa vara ensam. Jag har ingen aning varför det är så eller vad jag gör för att folk ska behandla mig så. Det är en del till att jag känner mig annorlunda, det känns som jag har någon aura som säger umgås inte med henne.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Att välja grupp

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 18:52:47

Tips:
* Kika efter de som är öppna för nya personer
* Var uppmärksam på deras empati, i synnerhet skämtsamma kommentarer med negativ innebörd
* Att de har liknande ambitionsnivå som dig själv
* Om de umgås med personer som ogillar dig, isåfall är det effektivt att undvika de också
* Förberedd gärna genom att ta notis under längre tid så att när du skall välja kan du agera snabbt
* Hellre förekomma än förekommas
* Om man är en tillgång för gruppen är det lättare att få "vara med"
* Grupparbete är inte nödvändligtvis detsamma som vänskap (om man ens vill ha det)
* De som delar intressen är definitivt något att kika efter
* Att kika på hur de andra gör och "medelsvärdesbilda" för att agera likadant kan fungera som snabblösning
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Att välja grupp

Inläggav Autismsmurfen » 2013-05-23 19:04:50

plåtmonster skrev:Tips:
* Kika efter de som är öppna för nya personer
* Var uppmärksam på deras empati, i synnerhet skämtsamma kommentarer med negativ innebörd
* Att de har liknande ambitionsnivå som dig själv
* Om de umgås med personer som ogillar dig, isåfall är det effektivt att undvika de också
* Förberedd gärna genom att ta notis under längre tid så att när du skall välja kan du agera snabbt
* Hellre förekomma än förekommas
* Om man är en tillgång för gruppen är det lättare att få "vara med"
* Grupparbete är inte nödvändligtvis detsamma som vänskap (om man ens vill ha det)
* De som delar intressen är definitivt något att kika efter
* Att kika på hur de andra gör och "medelsvärdesbilda" för att agera likadant kan fungera som snabblösning

Bra tips. Men vad gör man om allt detta är bra? Hänger man på personerna då, eller bör man anta att man då är störande eftersom man inte brukar umgås med dem annars?
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Att välja grupp

Inläggav DIProgan » 2013-05-23 19:12:00

Intressant hur de förutsätter att man behöver prata om de andras ämne och inte kan komma med något mer intressant. Ibland har man trots allt själv det bästa samtalsämnet enligt alla inblandades tycke :P
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Att välja grupp

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 19:25:41

Autismsmurfen skrev:Hänger man på personerna då, eller bör man anta att man då är störande eftersom man inte brukar umgås med dem annars?

Var observant på kroppsspråk. Man kan också fråga om de vill att man "hänger med".
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Att välja grupp

Inläggav Parvlon » 2013-05-24 3:08:24

Leta efter nån som ser mer vilsen ut än vad du själv är.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Att välja grupp

Inläggav Lyysa » 2013-05-24 9:07:31

Jag har samma problem som du i skolan, personligen väntar jag på att lärarna ska välja en grupp åt mig. Jag har även berättat om min problem för lärarna och de lyssnade faktiskt, så folk får aldrig välja grupper själva längre utan lärarna väljer. Så om du känner att du har bra relation med lärarna så kan du prata med dem om problemet.

Och om jag känner att gruppen som jag hamna i inte vill ha mig där så brukar jag helt enkelt be om att få jobba själv istället eller bara dra mig därifrån och skapa en egen grupp.
Lyysa

Anslöt: 2013-03-15

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in