tips vid köp av första smartphone?
76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Måste köpa ny smartphone
Hmm, mja, då blir det ju knivigare. Skaffar du en iphone kan du väl fråga i princip vem som helst eftersom alla har en, men personligen tycker jag att dom är gravt överskattade och underlägsna många androidmobiler. Windowstelefonerna kan jag ingenting om tyvärr!
- Halveringstid
- Anslöt: 2013-05-23
Måste köpa ny smartphone
Sony Xperia V kan jag tipsa om.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398673
En modell som är tålig för vatten och damm. Bra hårdvara och högupplöst skärm i den. Kör Android 4.1 som är näst senaste version.
Iphone är dyr i förhållande till vad man får och utbudet av appar är inte SÅ mycket bättre än på android, inte nu längre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398673
En modell som är tålig för vatten och damm. Bra hårdvara och högupplöst skärm i den. Kör Android 4.1 som är näst senaste version.
Iphone är dyr i förhållande till vad man får och utbudet av appar är inte SÅ mycket bättre än på android, inte nu längre.
Senast redigerad av Moggy 2013-05-23 20:01:56, redigerad totalt 1 gång.
Måste köpa ny smartphone
Har ingen erfarenhet av just den Xperia mobilen, men jag har haft två olika Xperia X10 och tyckte att den var riktigt värdelös. Har även testat några andra Xperia som kom ut ungefär samtidigt och hade samma erfarenhet, men de nya kanske är mycket bättre.
- Halveringstid
- Anslöt: 2013-05-23
Sv: Måste köpa ny smartphone
Jag kände på S3 mini idag och kommer nog byta till den pga gynnsamt pris, frun tar över min SE Xperia Arc S, som fortfarande duger om man inte har > 100 appar.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Måste köpa ny smartphone
Min pojkvän har en PC - mobil och den ska vara föregångare till windowsphone. Därför finns det goda förutsättningar för att jag får teknisk support av han om jag skaffar en sådan. Androider vet han knappt vad det är för något.
Vill inte ha en mobil där man måste fråga varje gång man ska gör ett nytt steg. Tyvärr blir det nog så med en android. Men Windowsphone har då ett begränsat utbud av appar.
Vill inte ha en mobil där man måste fråga varje gång man ska gör ett nytt steg. Tyvärr blir det nog så med en android. Men Windowsphone har då ett begränsat utbud av appar.
Måste köpa ny smartphone
Finns det ingen lätt smartphone som man inte behöver vara tekniknörd för att använda?
Måste köpa ny smartphone
Ja förresten jag köper en mobil som man bara kan ringa och skicka meddelanden med. allt annat är för krångligt för mig.
Måste köpa ny smartphone
När det gäller batteritid, mottagning och hur bra man hör/hörs står sig gsm-luren bra, kanske överglänser den tom.
Senast redigerad av LordNelson 2013-05-23 23:13:05, redigerad totalt 1 gång.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Måste köpa ny smartphone
kullan skrev:Min pojkvän har en PC - mobil och den ska vara föregångare till windowsphone. Därför finns det goda förutsättningar för att jag får teknisk support av han om jag skaffar en sådan. Androider vet han knappt vad det är för något.
Dom mobilerna har inte många likheter med dagens Windowsmobiler. De Windowsmobiler som säljs nu är att betrakta som ett helt nytt system.
Måste köpa ny smartphone
kullan skrev:Finns det ingen lätt smartphone som man inte behöver vara tekniknörd för att använda?
Jag tror du gör det hela krångligare än det egentligen är.
Måste köpa ny smartphone
Det finns dom som inte klarar av att lära sig den nya tekniken. Jag är en sån.
Måste köpa ny smartphone
kullan skrev:3. Är egentligen motståndare till Iphone men om man skaffar en sådan har man ju obegränsat utbud av appar. Men behöver man ha ett konto hos I - tunes för att ladda ner apparna då eller?
Jag vet att du är det. Det var jag med. Men den är väldigt lättanvänd.
Du skapar ett iTuneskonto, som för din del kan vara kruxigt, vad vet jag, men det är bara för att identifiera dig själv. Sen är det bara att tanka obegränsat med appar (eller ja, tills minnet är slut ).
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Måste köpa ny smartphone
Nyligen läste jag en test av en Doromodell som enligt uppgift körde Android med ett extremt lättbegripligt skal ovanpå med några få stora knappar: Ring, Maila, SMS:a, Inställningar. Minns ej exakt och har tappat bort länken. Annars har Doros välkända pensionärsmodeller inte Android utan Doros egna system.
Kullan: jag tycker du ofta pendlar mellan nyfikenhet och uppgivenhet, att du tror på att du kan lära dig nya saker till att "jag kan ingenting". Mitt tips är att du inte förhastar dig utan tar ett djupt andetag, lyssnar in dig själv och börjar lita på dina förmågor. Vad jag känner dig, tror jag att du skulle kunna trivas med både en iphone (som jag hört är mest lättanvänd) och en android (om du hittar rätt modell för dig), om du bara inte tappar sugen och ger upp så fort.
Kullan: jag tycker du ofta pendlar mellan nyfikenhet och uppgivenhet, att du tror på att du kan lära dig nya saker till att "jag kan ingenting". Mitt tips är att du inte förhastar dig utan tar ett djupt andetag, lyssnar in dig själv och börjar lita på dina förmågor. Vad jag känner dig, tror jag att du skulle kunna trivas med både en iphone (som jag hört är mest lättanvänd) och en android (om du hittar rätt modell för dig), om du bara inte tappar sugen och ger upp så fort.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Måste köpa ny smartphone
matterik skrev:iPhone är bäst.
Hahahahahaha.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Måste köpa ny smartphone
kullan skrev:Det finns dom som inte klarar av att lära sig den nya tekniken. Jag är en sån.
Men kullan skaffa dej en smartphone. Sedan går du till en arbetsterapute och ber denne att sätta in handi appen. Så har du en telefon som till och med iqfiskmås klarar av.
Du kanske till och med kan få en handiphone utskriven? I och med att du uppenbarligen har sådana problem med en vanlig smartphone. Annars kan du få hjälp utav en arbetsterapute att lära dej att behärska en smartphone. Det behöver inte vara så problematiskt som du beskriver. Du har dom här kognitiva svårigheterna och det kan du få väldigt mycket hjälp och stöttning med ifrån psykiatrin eller habbliteringen.
Måste köpa ny smartphone
Hej!
En smartphone som kostar runt 1000 kr är en lite enklare modell med begränsat minne. Man får plats med väldigt få appar, och telefonen krånglar om man försöker göra mer med den än den klarar av. Det är min teori i alla fall.
Jag tror att om man ska ha en smartphone, så ska man välja en som kostar minst runt 2000 kr.
Vad är det som är så krångligt med Android? Det är ju bara att klicka på Play och installera de appar man vill ha. Och dra åt sidan för att se olika fönster.
Jag har Handi Defy+ som är en Motorola Defy+ med Handi-kalendern, checklista, telefonbok, röstanteckningar och anteckningar. Det är väldigt enkelt att använda. Och det går att ha Handi Defy+ precis som en vanlig smartphone.
Än så länge kan man bara få Handi Defy+ utskriven. Handi-appen kan inte läggas in i en vanlig smartphone. Det kanske kommer. Handi Defy+ är värd ungefär 15500 kronor. Själva Motorola Defy+ kostar omkring 2000 kr, resten är kostnaden för Handi-programmet typ. Jag har full förståelse om kullan tvekar att skaffa en Handifon, men hon har rätt att få en när hon vill eftersom behovet finns. Sen ska man ju inte kolla på vad Handifonen kostar, om man har behov av en så får man en så länge man behöver. Man kan ha den hela livet om så är, eller i alla fall så länge telefonen håller, sen får man en ny variant.
Sen finns det ju alltid Doro som gör enkla smartphones för äldre:
http://www.doro.se/experience/produkter/smartphone/
Annars verkar Lumia 800 vara rätt användarvänlig.
Lilla Gumman
En smartphone som kostar runt 1000 kr är en lite enklare modell med begränsat minne. Man får plats med väldigt få appar, och telefonen krånglar om man försöker göra mer med den än den klarar av. Det är min teori i alla fall.
Jag tror att om man ska ha en smartphone, så ska man välja en som kostar minst runt 2000 kr.
Vad är det som är så krångligt med Android? Det är ju bara att klicka på Play och installera de appar man vill ha. Och dra åt sidan för att se olika fönster.
Jag har Handi Defy+ som är en Motorola Defy+ med Handi-kalendern, checklista, telefonbok, röstanteckningar och anteckningar. Det är väldigt enkelt att använda. Och det går att ha Handi Defy+ precis som en vanlig smartphone.
Än så länge kan man bara få Handi Defy+ utskriven. Handi-appen kan inte läggas in i en vanlig smartphone. Det kanske kommer. Handi Defy+ är värd ungefär 15500 kronor. Själva Motorola Defy+ kostar omkring 2000 kr, resten är kostnaden för Handi-programmet typ. Jag har full förståelse om kullan tvekar att skaffa en Handifon, men hon har rätt att få en när hon vill eftersom behovet finns. Sen ska man ju inte kolla på vad Handifonen kostar, om man har behov av en så får man en så länge man behöver. Man kan ha den hela livet om så är, eller i alla fall så länge telefonen håller, sen får man en ny variant.
Sen finns det ju alltid Doro som gör enkla smartphones för äldre:
http://www.doro.se/experience/produkter/smartphone/
Annars verkar Lumia 800 vara rätt användarvänlig.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Måste köpa ny smartphone
slackern skrev:Du kanske till och med kan få en handiphone utskriven?
Är det inte de som är så dyra att man ramlar av stolen?
Måste köpa ny smartphone
Azo85 skrev:slackern skrev:Du kanske till och med kan få en handiphone utskriven?
Jo.
- Lilla Gumman
Måste köpa ny smartphone
Azo85 skrev:slackern skrev:Du kanske till och med kan få en handiphone utskriven?
Du kan få dom utskrivna utav en arbetsterapute. Så det kostar väll några hundra eller något. Beror på hur många gånger du träffar den personen. Men det kostar aldrig mer än upp till ett frikort inom vården. Du får den till låns så jag antar om du tappar bort den blir det dyrt.
Måste köpa ny smartphone
slackern skrev:Azo85 skrev:slackern skrev:Du kanske till och med kan få en handiphone utskriven?
Du kan få dom utskrivna utav en arbetsterapute. Så det kostar väll några hundra eller något. Beror på hur många gånger du träffar den personen. Men det kostar aldrig mer än upp till ett frikort inom vården. Du får den till låns så jag antar om du tappar bort den blir det dyrt.
Det kostar ju 15500 (eller vad det är) för landstinget. Så det är ju mycket pengar det handlar om, ifall Handi Defy+ blir stulen, borttappad eller trasig. Jag tror att man betalar 150 kr eller nåt sånt för den. Alltså, en avgift som man betalar per hjälpmedel som man kvitterar ut. Summan kan ju variera beroende på landsting, kanske är det 200 eller 250 numera, orkar inte googla.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Måste köpa ny smartphone
Jag vill inte ha en handifon. Den telefonen skulle aldrig kännas som min egen eftersom jag bara lånar den från landstinget. Jag vill ha en egen telefon som jag kan göra vad jag vill i.Och som jag kan flytta med hur jag vill utan att behöva lämna tillbaka den.
Sen tycks vissa ha svårt att acceptera att jag bestämt mig för att inte köpa någon smartphone. Jag har klarat mig utan förr.
Sen tycks vissa ha svårt att acceptera att jag bestämt mig för att inte köpa någon smartphone. Jag har klarat mig utan förr.
Måste köpa ny smartphone
kullan skrev:Jag vill inte ha en handifon. Den telefonen skulle aldrig kännas som min egen eftersom jag bara lånar den från landstinget. Jag vill ha en egen telefon som jag kan göra vad jag vill i.Och som jag kan flytta med hur jag vill utan att behöva lämna tillbaka den.
OK, du behöver inte köpa någon smartphone. Ber om ursäkt ifall jag har varit påstridig.
Handifonen får man göra precis som du vill med. Enda kravet för att få den, är att man använder Handikalendern och inte avinstallerar Handi-programmen. Man installerar alla appar man vill, och gör allt man skulle ha gjort på sin egen smartphone. Alla installerade appar syns som ikoner i inställningarna, där kan man välja ordningen på apparna och bocka av dom man inte vill ska synas. Om man inte vill att Handi-programmen ska synas bockar man av dom där.
Vid en flytt till ett nytt landsting, ska det gamla landstinget och det nya komma överens om vilka hjälpmedel man får ta med sig. Habiliteringen kan kanske göra ett avtal med Habiliteringen på den ort man flyttar till.
Bara lite info till alla andra, som ev. funderar på att skaffa Handi Defy+, inte specifikt till dig kullan.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Måste köpa ny smartphone
Min hjärna registrerar inte uppgifter om data och mobilteknik. Mina gamla nokiatelefoner som kunde ringa upp och ta emot samtal,skicka och ta emot sms och MMS var enkla att förstå. Men när telefonen blir en minidator då spricker det för mig. Klarar inte av att hantera den tekniken. Har jag klarat mig utan smartphone förr ska jag göra det nu oxå.